Statsbudgeten 2020
01. Migrationsverkets och statliga förläggningars omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 52 713 000 euro.
Anslaget får även användas för utveckling av migrationsförvaltningens verksamhet och till betalning av utgifter för utveckling av mottagningssystemet.
Förklaring:Inrikesministeriet styr och utvecklar migrationsförvaltningen, ansvarar för invandrarpolitiken samt beredningen av lagstiftning som gäller migration och medborgarskap samt representerar Finland i migrationsfrågor inom Europeiska unionen och inom internationellt samarbete. Inrikesministeriet samordnar den verksamhet som anknyter till migrationsfrågor mellan förvaltningsområdena.
Inrikesministeriet svarar för det allmänna utvecklandet, planeringen, styrningen, uppföljningen, övervakningen och samordningen av mottagandet av asylsökande.
Inrikesministeriet sörjer för migrationsverkets verksamhetsförutsättningar. Migrationsverket behandlar och avgör ärenden som rör utlänningars inresa och vistelse i landet, flyktingskap och medborgarskap. Verket svarar också för den praktiska verksamheten, styrningen, planeringen och övervakningen vid mottagande av asylsökande, förvarsenheterna för utlänningar och hjälpen till offer för människohandel. Verket svarar vidare för mottagningstjänster för asylsökande vid de statliga förläggningarna samt som köpta tjänster. Dessutom upprätthåller Migrationsverket ett elektroniskt system för hantering av utlänningsärenden (UMA) och producerar information för myndigheter och internationella organisationer.
När Migrationsverket behandlar och avgör frågor som gäller invandring, vistelse i landet, flyktingstatus och finskt medborgarskap utnyttjar och utvecklar verket det elektroniska systemet för hantering av utlänningsärenden som ett uppdaterat myndighetsregister för ärendehantering och informationstjänst. Migrationsverket producerar aktuell information i frågor som gäller migration och medborgarskap. Verket svarar också för den praktiska verksamheten, styrningen, planeringen och övervakningen vid mottagande av asylsökande och personer som får tillfälligt skydd, förvarsenheterna för utlänningar och hjälpen till offer för människohandel.
Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för Migrationsverkets verksamhet:
Nyckeltal | 2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
Oförändrade överklagade beslut av Migrationsverket, fel i lagtolkning och förfarande (%)1) | 96,9 | >95 | >95 |
Väntetiden i en förläggning för asylsökande för placering i en kommun efter delfåendet av beslutet om uppehållstillstånd, i genomsnitt högst (dygn) | 72 | 60 | 60 |
Vid Migrationsverket avgjorda/anhängiggjorda ärenden (%) | 98 | 100 | 100 |
Förläggningarnas beläggningsgrad i genomsnitt (%) | 88 | 90 | 90 |
1) Målet är att de avgöranden som upphävs i besvärsinstanserna på grund av fel i myndighetens lagtolkning eller förfarande ska utgöra högst fem procent av alla avgöranden.
Migrationsverket och statliga förläggningar | 2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
Resultat | |||
Avgjorda ärenden | 137 727 | 144 350 | 143 850 |
Insatser | |||
Omkostnader (1 000 €) | |||
Migrationsverket | 42 572 | 40 513 | 39 713 |
Statliga förläggningar | 13 341 | 14 625 | 13 000 |
Årsverken | 984 | 1 026 | 950 |
---|---|---|---|
Migrationsverket | 827 | 869 | 795 |
Statliga förläggningar | 157 | 157 | 155 |
Effektivitet | |||
Verksamhetens resultat | |||
— produktivitet (beslut/Migrationsverkets årsv.) | 140 | 184 | 184 |
— resurshushållning (nettoutgifter €/beslut) | 309 | 290 | 290 |
— kostnadsmotsvarighet vid avgiftsbelagd verksamhet (%) | 75 | 91 | 91 |
Tiden för behandling av anhängiga ärenden blir kortare. Behandlingstiden för ansökningar om familjeåterförening får vara högst 9 månader. Maximibehandlingstiden för asylansökningar är sex månader. Rättsskyddet för kunderna försvagas inte då förfarandet försnabbas. Personresurser och tekniska resurser används på ett flexibelt och effektivt sätt. Beslutsprocesserna är kvalitativt mätbara samt öppna. En harmoniserad tillämpning av utlänningslagstiftningen säkerställs genom interna anvisningar.
Anhängiggjorda och avgjorda ärenden 2018—2020
2018 utfall Blir anhängiga |
Avgjorda ärenden | 2019 uppskattning Blir anhängiga |
Avgjorda ärenden | 2020 mål Anhängiggjorda ärenden |
Avgjorda ärenden | |
Invandring sammanlagt | 96 474 | 90 597 | 94 200 | 94 000 | 95 700 | 94 500 |
— uppehållstillstånd för arbetstagare | 10 805 | 9 447 | 10 000 | 10 000 | 10 500 | 10 500 |
— uppehållstillstånd för studerande | 6 280 | 5 851 | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 |
— övriga uppehållstillstånd (inkl. internationellt skydd) | 11 085 | 11 840 | 12 500 | 12 500 | 12 500 | 12 500 |
— familjemedlem till en person som fått internationellt skydd | 1 723 | 2 543 | 2 500 | 3 000 | 2 000 | 2 000 |
— förnyande av uppehållstillstånd (fortsatta och permanenta tillstånd) | 37 771 | 40 368 | 41 000 | 41 000 | 41 000 | 40 000 |
— övriga uppehållstillstånd | 483 | 394 | 700 | 700 | 700 | 700 |
— ärenden angående gällande uppehållstillstånd (indragning och förnyande) | 19 758 | 12 902 | 13 000 | 12 800 | 13 000 | 12 800 |
— registrering av EU-medborgare och deras familjemedlemmar | 10 292 | 9 795 | 11 000 | 11 000 | 12 000 | 12 000 |
Avlägsnande ur landet1) | 10 703 | 9 142 | 9 000 | 9 000 | 9 000 | 9 000 |
Internationellt skydd sammanlagt | 19 820 | 25 200 | 26 750 | 27 250 | 25 850 | 26 350 |
— asylansökningar2) | 4 548 | 6 379 | 8 500 | 9 000 | 7 500 | 8 000 |
— kvotflyktingar | 750 | 750 | 750 | 750 | 850 | 850 |
— resedokument | 10 356 | 13 667 | 12 000 | 12 000 | 12 000 | 12 000 |
— övriga | 4 166 | 4 404 | 5 500 | 5 500 | 5 500 | 5 500 |
Medborgarskap sammanlagt | 14 196 | 12 788 | 14 100 | 14 100 | 14 100 | 14 100 |
— medborgarskapsansökningar | 11 676 | 10 405 | 12 000 | 12 000 | 12 000 | 12 000 |
— medborgarskapsanmälningar | 1 020 | 1 015 | 900 | 900 | 900 | 900 |
— övriga medborgarskapsärenden | 1 500 | 1 368 | 1 200 | 1 200 | 1 200 | 1 200 |
Sammanlagt | 141 193 | 137 727 | 144 050 | 144 350 | 144 650 | 143 950 |
1) Inkluderar utvisning, avvisning till följd av nekande tillståndsbeslut, avvisning till följd av brott samt inreseförbud.
2) Inkluderar nya ansökningar, ansökningar som görs på nytt, ansökningar som returnerats till Finland på basis av Dublinavtalet och ansökningar som returnerats från besvärsinstanserna till verket
Lagstadgad maximibehandlingstid för beslut (dygn) och ansökningar behandlade inom maximibehandlingstiden (%)
Lagstadgad maximibehandlingstid, dygn, mål |
2018 Behandlade inom lagstadgad maximibehandlingstid %, utfall |
2019 Behandlade inom lagstadgad maximibehandlingstid %, uppskattning |
2020 Behandlade inom lagstadgad maximibehandlingstid %, mål |
|
Migration | ||||
---|---|---|---|---|
— arbetstagares uppehållstillstånd, behandlingstid högst (inkl. arbets- och näringsbyråns delbeslut, dygn) | 120 | 69 | 75 | 100 |
varav behandlingstid vid Migrationsverket högst (dygn) | 30 | 65 | 70 | 100 |
— uppehållstillstånd, studerande, behandlingstid högst (dygn) | 30 | 76 | 80 | 100 |
Internationellt skydd, behandlingstid högst utan ändringssökande (dygn)1) | 180 | 100 | 75 | 100 |
Medborgarskapsansökningar, behandlingstid högst (dygn)2) | 365 | 94 | 100 | 100 |
1) En lagändring som gäller maximibehandlingstiderna för asylansökningar trädde i kraft den 20 juli 2018.
2) Ingen lagstadgad maximibehandlingstid
Det elektroniska ärendehanteringssystemet för alla myndigheter inom migrationsförvaltningen (UMA) används effektivt och man sörjer för förvaltningen av systemet. Utöver driften utvecklas systemet särskilt genom höjning av systemets digitaliserings-, automations- och självbetjäningsnivå. Användningen av elektroniska tjänster utökas och samtidigt försnabbas processerna med hjälp av automation.
Mänskliga resurser, Migrationsverket och statliga förläggningar
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
|
Årsverken | 984 | 1 026 | 950 |
Sjukfrånvaro (arbetsdagar/årsv.) | 9,6 | 8,0 | 8,0 |
Arbetstillfredsställelseindex (1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 79 065 | 51 611 | 75 713 |
Bruttoinkomster | 22 956 | 23 000 | 23 000 |
Nettoutgifter | 56 109 | 28 611 | 52 713 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 31 860 | ||
— överförts till följande år | 25 501 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 19 817 | 22 218 | 22 218 |
Intäkter sammanlagt | 19 817 | 22 218 | 22 218 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 11 849 | 10 059 | 10 059 |
— andel av samkostnader | 14 747 | 14 475 | 14 475 |
Kostnader sammanlagt | 26 596 | 24 534 | 24 534 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -6 779 | -2 316 | -2 316 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 75 | 91 | 91 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Åtgärder för att avhjälpa anhopningen av asylansökningar (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 3 000 |
Bortfall av ett avdrag av engångsnatur | 15 000 |
Höjning av flyktingkvoten (regeringsprogr. 2019) | 50 |
Migrationsverkets projekt ”Ett smart digitalt ämbetsverk” (finansieringen 2019) (överföring till moment 28.70.20) | -2 000 |
Nättjänstavgift för S-TUVE-nätet (överföring från moment 26.01.20) | 455 |
Nedgång i behovet av tilläggsresurser till följd av antalet asylsökande | -2 500 |
Resor och anslag för flyttningskostnader för frivillig återresa | -1 000 |
Resor och anslag för flyttningskostnader för frivillig återresa (överföring från moment 26.40.22) | 1 000 |
Säkerställande av resurser för beslutsfattande | 10 000 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -93 |
Lönejusteringar | -82 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -170 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -103 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 450 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 120 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -26 |
Nivåförändring | 1 |
Sammanlagt | 24 102 |
2020 budget | 52 713 000 |
2019 II tilläggsb. | 100 000 |
2019 I tilläggsb. | 5 063 000 |
2019 budget | 28 611 000 |
2018 bokslut | 49 750 000 |