Statsbudgeten 2020
01. Räddningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 14 507 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av särskilda undersökningar av orsaken till en eldsvåda eller olycka enligt 107 § i räddningslagen (379/2011)
2) till betalning av ersättningar enligt 100 § 1 mom. i räddningslagen
3) till upprätthållande av beredskap på det sätt som avses i 97 § i räddningslagen
4) till främjande av standardiseringsverksamhet i anslutning till räddningsväsendet och till utgifter för deltagande i standardiseringsarbete
5) till ersättning till Air Navigation Services Finland Oy för direkta kostnader för alarmerings- och ledningssystemet som hänför sig till användningen av luftfartyg
6) till de kostnader för prestationer som nämns i 36 § 2 mom. i lagen om Räddningsinstitutet (607/2006).
Under momentet får även de specialunderstöd som Brandskyddsfonden beviljat för forsknings- och utvecklingsverksamhet nettobudgeteras som intäkter från överföringsekonomin.
Förklaring:Räddningsväsendets nationella styrning utvecklas som en del av reformen av social- och hälsovårdstjänsterna i syfte att uppnå ett effektivt och högkvalitativt system för räddningsväsendet.
Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för räddningsväsendet:
Mål | 2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
Antal omkomna i olyckor, personer | 492 | <492 | <492 |
Antal svårt skadade i olyckor, personer | 1 098 | <1 098 | <1 098 |
Antal eldsvådor, högst (exkl. skogs- och markbränder) (st.) | 10 013 | 9 500 | 9 500 |
— varav antal byggnadsbränder, högst (st.)1) | 5 314 | 5 300 | 5 300 |
Antal omkomna i bränder, 5 års medeltal, högst (pers.) | 71 | <70 | <70 |
Räddningsväsendets genomsnittliga insatstid vid brådskande uppdrag, högst | 09:56 | 09:56 | 9:20 |
Förtroende för räddningsväsendet, % av befolkningen, minst2) | - | - | 97 |
1) Inklusive risker för byggnadsbränder.
2) Källa: TNS Gallup-undersökning som genomförs vart tredje år. Undersökning år 2017, resultat 97 %.
Till räddningsväsendets uppgifter hör i synnerhet att förebygga eldsvådor. Ansvarsområdet deltar också i förebyggandet av andra slags olyckor. Man försöker förebygga olyckor och följderna av dem genom att förbättra människornas och sammanslutningars egen beredskap, öka befolkningens medvetenhet och kunskap om säkerhet samt genomföra de åtgärder som anges i räddningsverkens övervakningsplaner.
Förebyggande av olyckor | 2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
Resultat | |||
Antalet falska brandlarm (st.), högst | 18 147 | 18 200 | <18 200 |
Övervakningsuppgifter (planerade/faktiska) (%), minst1) | 93 | 100 | 100 |
1) Omfattar övervakning under viss tid enligt övervakningsplanen.
Räddningsväsendet förmår handla snabbt och effektivt vid olyckor. Dessutom har räddningsväsendet beredskap att till utlandet ge sådant bistånd som hör till räddningsväsendet vid storolyckor och krissituationer orsakade av människor eller naturen och beredskap att ta emot bistånd. Räddningsväsendets servicenivå fastställs utifrån riskerna för det lokala räddningsväsendet och beredskapen motsvarar den nivå som anges i räddningsväsendets beslut om servicenivån.
Räddningsväsendet har en helhetsbild av samhällsrisker och sårbarhet baserad på fortlöpande analys. I enlighet med säkerhetsstrategin för samhället utarbetar räddningsväsendet som en del av den nationella riskbedömningen en hotbedömning för särskilda situationer som kräver riksomfattande koordinering av räddningsväsendet. Räddningsväsendets insats enligt säkerhetsstrategin för samhället genomförs. Målet är att verkställandet av strategin mera än hittills ska omfatta även regional- och lokalförvaltningen.
Ledningen, styrningen, samordningen och övervakningen när det gäller räddningsverksamhetens beredskap utvecklas så att beredskapen att fungera vid olika typer av olyckor och störningar förbättras.
Räddningsverksamhet och beredskap | 2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
Prestationer | |||
---|---|---|---|
Antalet uppdrag av larmkaraktär vid räddningsverken, st., uppskattning, varav1) | 113 479 | 110 000 | 110 000 |
— uppdrag på grund av eldsvådor (exkl. markbränder) | 10 013 | 9 500 | 9 500 |
— uppdrag på grund av markbränder | 4 252 | 2 300 | 2 300 |
— kontroll- och säkringsuppgifter | 33 670 | 30 000 | 30 000 |
— första insatsen-uppdrag (exkl. sjuktransporter) | 25 096 | 21 700 | 21 700 |
— övriga uppdrag | 40 448 | 46 500 | 46 500 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | |||
Räddningsverkens insatstid vid brådskande uppdrag inom riskområde 1 enligt den första enheten, % av målet | 55 | 50 | 50 |
Räddningsverkens insatstid vid brådskande uppdrag inom riskområde 2 enligt den första enheten, % av målet | 84 | 80 | 80 |
1) Inga mål ställs upp för Räddningsväsendets olika typer av uppgifter, utan man följer upp hur de utvecklas.
Målet med samordningen av den regionala beredskapen är att det råder samförstånd mellan myndigheter och andra aktörer inom den offentliga förvaltningen, organisationer och näringslivet i fråga om riskerna i regionen och att de har en gemensam uppfattning om olika aktörers roller och uppgifter samt förmåga att hantera störningar. En väl samordnad beredskap gör det möjligt att effektivt reagera gemensamt när det gäller att hantera störningar och återhämta sig från dem.
Målet är att regionförvaltningsverkens områden och räddningsväsendets områden har fungerande och aktiva strukturer (beredskapskommissioner, beredskapsgrupper, forum) inom vars ramar samordningen säkerställs.
Målet är att man inom den civila beredskapen på ett koordinerat sätt genomför omfattande beredskapsövningar och övningar med avseende på störningar. Den regionala övningsverksamheten har samordnats med olika aktörer (inkl. försvarsmakten) så att helheten så väl som möjligt tjänar de behov som aktörer inom den civila beredskapen har.
Målet är att man på regional nivå i brett samarbete har identifierat vilka konsekvenser förändringarna i verksamhetsmiljön har för säkerheten samt bedömt de identifierade riskerna på ett enhetligt sätt i hela landet.
Civil beredskap | 2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
---|---|---|---|
Av regionförvaltningsverken ordnade tillställningar, vilkas syfte är att samordna beredskapen, antal1) |
ej mätt | 90 | 100 |
Tillsatta beredskapskommissioner, antal / regionförvaltningsverkens verksamhetsområden | ej mätt | 2 | 4 |
Inrättade samordningsstrukturer, antal/räddningsområde | ej mätt | 10/22 | 22/22 |
Regionala övningsplaner som uppgjorts under ledning av regionförvaltningsverken, antal2) |
ej uppgjort | ej uppgjort | 6/6 |
Uppdaterade regionala riskbedömningar och regionförvaltningsområdets rapporter, % utarbetade bedömningar / antal områden (22 och 6)3) |
18/18 | 22/22 | 22/22 |
1) T.ex. beredskapskommissionens möten, beredskapsövningar, seminarier, diskussionsmöten osv.
2) Målet är att man under regionförvaltningsverkens ledning gör upp regionala planer för olika övningar (inkl. tidpunkter, teman, deltagare, viktigaste mål).
3) År 2018 uppgjordes regionala riskbedömningar i enlighet med landskapsindelningen (18) under regionförvaltningsverkens och räddningsverkens gemensamma ledning. Riskbedömningar görs upp vart tredje år.
Räddningsinstitutet ska ordna yrkesinriktad grundutbildning inom räddningsväsendet och nödcentralsverksamheten, utbildning som leder till yrkeshögskoleexamen för räddningsväsendets befäl, kompletterande utbildning inom räddningsväsendet och nödcentralsverksamheten, utbildning för avtalspersonal, utbildning som ger beredskap för störningar under normala förhållanden och för undantagsförhållanden samt utbildning, rekrytering och sändande av sakkunniga inom internationell räddningsverksamhet och logistik för enheterna i enlighet med internationella förbindelser. Räddningsinstitutet svarar för sin del för forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamheten inom räddningsväsendet, samordningen av forskningsverksamheten samt vid behov även för andra uppgifter som lämpar sig för institutets verksamhetsområde.
Räddningsinstitutets utbildningssystem skapar en grund för kompetensen hos personalen vid räddningsväsendet och nödcentralerna samt beredskap för internationella biståndsuppgifter inom räddningsväsendet. Läroplanerna för utbildning som leder till examen byggs upp och uppdateras utifrån utvecklingsperspektiven för s.k. arbetsyrken så, att de utgör en yrkesinriktad fortsättning där även behoven av kompletterande utbildning beaktas.
Målet för planeringen för 2020 är att säkerställa en tillräcklig mängd yrkesutbildning inom räddningsbranschen då rätten för Helsingfors stads räddningsskola att ordna yrkesinriktad utbildning upphör. Antalet examina inom räddningscentralsutbildningen utökas för 2020 så att det motsvarar arbetslivets behov.
Målet för 2020 är att det ska utföras en självvärdering som gäller utbildning inom civil beredskap samt att under inrikesministeriets styrning göras upp en strategisk utvecklingsplan för nationell beredskapsutbildning.
Målet är att bereda principer för räddningsväsendets forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet och inledning av verksamheten under inrikesministeriets styrning.
Utbildning och forskning | 2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
---|---|---|---|
Resultat | |||
Antal kursdeltagardagar för yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, st., minst | 43 812 | 48 960 | 53 640 |
Antal examina vid Räddningsinstitutet, st., minst | 191 | 188 | 180 |
Antal yh-examina, st. | 30 | 30 | 30 |
Antal examina för jourhavande vid nödcentraler, st., minst | 24 | 31 | 40 |
Personer som fått riksomfattande utbildning i internationell räddningsverksamhet, antal | 104 | 101 | 105 |
Personer som deltagit i internationella övningar på riksnivå, antal | 411 | 223 | 220 |
Personer som deltagit i beredskapsutbildning, st., minst | 1 000 | ||
Utbildning enligt 67 § i räddningslagen (utbildning för ledningen och annan specialpersonal inom befolkningsskyddet) kursdeltagardagar,antal, st, minst | 1 000 | ||
Insatser | |||
Årsverken under moment 26.30.01 | 110,6 | 113 | 113 |
Utbildningens totala kostnader (1 000 euro) | 11 231 | 12 133 | 12 522 |
Funktionell effektivitet | |||
Kursdeltagardagar vid Räddningsinstitutet/årsverken | 895 | 936 | 960 |
Kursdeltagardagar vid Räddningsinstitutet/lärare | 1 321 | 1 367 | 1 403 |
Årskostnad per studerande inom den yrkesinriktade grundutbildningen vid Räddningsinstitutet, euro, högst | 26 622 | 25 741 | 24 248 |
Pris per kursdeltagardag för yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, euro, högst | 148 | 143 | 135 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | |||
Respons på examina vid Räddningsinstitutet (på skalan 1—4) | 3,38 | 3,08 | 3,08 |
Antal sökande/nybörjarplatser | 5,84 | 5,0 | 5,0 |
Mänskliga resurser | |||
Antal anställda vid Räddningsinstitutet | 133 | 118 | 118 |
— varav Krishanteringscentrets andel | 24 | - | - |
Arbetstillfredsställelse, index (skala 1—5) | 3,43 | 3,47 | 3,47 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv., högst | 4,6 | 6,5 | 6,5 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 16 697 | 19 411 | 17 847 |
Bruttoinkomster | 3 121 | 3 090 | 3 340 |
Nettoutgifter | 13 576 | 16 321 | 14 507 |
— Utbildningens egentliga omkostnader | 12 230 | 12 446 | 12 963 |
— Övriga omkostnader för räddningsväsendet | 875 | 1 425 | 1 094 |
— Internationell räddningsverksamhet | 471 | 450 | 450 |
— Reformen av räddningsväsendet/IKT | 2 000 | - | |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 877 | ||
— överförts till följande år | 5 103 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 1 811 | 1 525 | 1 675 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 494 | 526 | 475 |
— andel av samkostnader | 971 | 745 | 925 |
Kostnader sammanlagt | 1 465 | 1 271 | 1 400 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 346 | 254 | 275 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 124 | 120 | 120 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur som gjorts i riksdagen | -900 |
IKT-förändringar till följd av landskapsreformen | -2 000 |
Koncentrering av räddningsväsendets utbildning till Kuopio och ökning av utbildningen | 600 |
Nättjänstavgift för S-TUVE-nätet (överföring från moment 26.01.20) | 72 |
Ökning av utbildningsmängden inom utbildningen för jourhavande vid nödcentralen | 500 |
Specialsakkunnig inom räddningsverksamhet och krisberedskap, mandattidens upphörande (överföring från moment 24.01.01) | 69 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -190 |
Lönejusteringar | -14 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -28 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -17 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 84 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 20 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -10 |
Sammanlagt | -1 814 |
2020 budget | 14 507 000 |
2019 budget | 16 321 000 |
2018 bokslut | 17 802 000 |