Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Polisväsendet
         20. Gränsbevakningsväsendet
         40. Migration

Statsbudgeten 2020

02. Skyddspolisens omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 49 000 000 euro.

Anslaget får även användas till föreskrivna ersättningar till teleföretag.

Förklaring:Den nya lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning trädde i kraft den 1 juni 2019. I anknytning därtill föreslås att Skyddspolisen beviljas resurser med hjälp av vilka befogenheterna i enlighet med den nya lagstiftningen genomförs och lagstiftningen tillämpas effektivt och korrekt. Skyddspolisen har bättre möjligheter än tidigare att reagera på snabba förändringar i omvärlden.

Man strävar efter att bemöta denna utveckling genom att säkerställa Skyddspolisens verksamhetsförutsättningar och utveckla prestationsförmågan.

Skyddspolisens uppgifter och verksamhet skiljer sig från den övriga polisen. Skyddspolisen förebygger hot mot statens säkerhet. Därtill tillhandahåller Skyddspolisen säkerhets- och underrättelseinformation till statsledningens och andra myndigheter till stöd för beslutsfattandet. Förundersökning eller informationsinhämtning i syfte att inleda förundersökningar spelar inte någon primär roll i Skyddspolisens verksamhet. I och med den nya underrättelselagstiftningen försvinner Skyddspolisens förundersökningsbefogenheter helt och hållet.

Skyddspolisen är den enda civila och polisiära myndighet som utbyter information och samarbetar med andra länders underrättelse- och säkerhetstjänster. Föremålet för Skyddspolisens operativa verksamhet och informationsinhämtning inriktas även på främmande staters verksamhet, som i enlighet med internationell rätt åtnjuter straffrättslig immunitet.

I och med den nya underrättelselagstiftningen betonas underrättelseverksamhetens betydelse i Skyddspolisens verksamhet. Skyddspolisen blir en säkerhetstjänst inom landet och en underrättelsetjänst för utlandet. Den får rätt inhämta underrättelser utomlands och rätt att inhämta information om den datatrafik som i datanätverk överskrider Finlands gränser. Skyddspolisen förblir emellertid en polisenhet som lyder under inrikesministeriet och dess befogenheter kvarstår även när det gäller förhindrande av brott.

Skyddspolisen tillhandahåller proaktiv och betydelsefull underrättelseinformation i syfte att upprätthålla den nationella säkerheten. Skyddspolisen inhämtar underrättelser med anknytning till statens säkerhet genom sin operativa verksamhet och med hjälp av sina samarbetspartner. Därutöver används för detta ändamål även öppna källor, för polisen tillgängliga register samt nationellt och internationellt samarbete. Utifrån analyser som bygger på den inhämtade informationen utarbetar skyddspolisen operativa eller mer omfattande strategiska rapporter samt hotbedömningar. Rapporterna överlämnas till den högsta statsledningen, ministerier, polisledningen, andra polisenheter och övriga samarbetspartner för kännedom och till stöd för beslutsfattande. Betydelsen av analys och rapportering accentueras ytterligare när de nya befogenheterna för underrättelseinhämtning införs. Den nya underrättelselagstiftningen förbättrar ytterligare Skyddspolisens möjligheter att fullgöra sina samhälleliga ålägganden.

Skyddspolisen ansvarar även för bedömningen av hot mot statsledningen och den därmed sammanhängande rapporteringen. Skyddspolisen gör även alla finländska säkerhetsutredningar med undantag av säkerhetsutredningarna för försvarsförvaltningen. Säkerhetsutredningar utförs i fråga om arbetstagare som väljs till uppgifter som är av betydelse med hänsyn till statens säkerhet eller enskilda ekonomiska intressen av synnerligen stor betydelse.

Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för Skyddspolisens verksamhet:

Inhämtande av information samt underrättelsekapacitet

Den pågående förändringen i verksamhetsmiljön för bekämpningen av terrorism ställer speciella och större krav än förut på ämbetsverkets verksamhet som helhet. Fokus inom terrorismbekämpningen ligger på att förebygga terrordåd. Det här innebär identifiering av målpersoner för terrorismbekämpning och övervakning av prioriterade objekt. Skyddspolisen förser sina samarbetspartner med analyserad underrättelseinformation enligt ett överenskommet förfarande.

Syftet med kontraunderrättelsen är att upptäcka hot mot Finland som gäller olaglig underrättelseverksamhet, hybridpåverkan, ekonomisk säkerhet och massförstörelsevapen och förhindra att dessa förverkligas med hjälp av den egna informationssökningen och nationellt och internationellt informationsutbyte och samarbete.

Skyddspolisens underrättelseprioriteringar förnyas helt och hållet och de styr ämbetsverkets verksamhet. Skyddspolisens roll förstärks inom det internationella underrättelsesamarbetet och Skyddspolisen skapar ett allt tydligare mervärde för statsledningen.

Fungerande partnerskap

Skyddspolisen utvecklar samarbete med sina samarbetspartner för att skapa bättre förutsättningar än tidigare för den operativa verksamheten. Skyddspolisens rapportering producerar betydande data och aktuella analyser för statsledningen som stöd för det utrikes- och säkerhetspolitiska beslutsfattandet. Metoder för mätning av verksamhetens genomslag bereds i samarbete med inrikesministeriet.

Säkerhetsarbetet

Skyddspolisen förbättrar säkerhetsutredningsförfarandenas effektfullhet genom att följa med förändringar i omvärlden, ta med centrala organisationer i utredningsförfarandet och utveckla bakgrundsgranskningar t.ex. i fråga om utlandsbindningar. Användningen av säkerhetsutredningsregistret effektiviseras och utvidgas.

Reformer

Förändringar i omvärlden, den nya lagstiftningen och nya uppgifter förutsätter nya verksamhetssätt och en förnyad verksamhetskultur. I och med den nya underrättelselagstiftningen har Skyddspolisen utformats till en säkerhets- och underrättelsetjänst, och inhämtningen av civil underrättelseinformation inom landet, utomlands och i cybermiljön har inletts.

De viktigaste lösningarna i Skyddspolisens nya övergripande informationssystem kan tas i användning och utvecklandet av dem fortsätter i syfte att höja Skyddspolisens prestationsförmåga.

Mänskliga resurser

Skyddspolisen förverkligar sin personalstrategi som ska säkerställa ämbetsverkets verksamhetsförutsättningar i situationer som förändras snabbt. Ämbetsverket betonar utvecklingen av personalens kunnande, rekrytering och introduktion. Man sörjer för personalens välbefinnande under förändringsprocessen.

Skyddspolisen 2018
utfall
2019
uppskattning
2020
mål
       
Resultatrik verksamhet      
Utarbetade rapporter 100 120 140
Informationsmöten om säkerheten 278 200 200
Säkerhetsutredningar, st.1) 60 072 47 650 46 000
— Normala eller omfattande 25 833 17 500 21 000
— Begränsade 34 239 28 500 25 000
Utlåtanden i ärenden som gäller medborgarskap 66 80 100
Utlåtanden i ärenden som gäller uppehålls- och arbetstillstånd 462 500 500
Utlåtanden om viseringsansökningar 2 594 2 500 2 500
Utlåtanden om asyl2) 10 15 20
Hantering av resurser      
Finansiering av omkostnader 30 506 43 898 49 000
Årsverken 376 412 500
Poliser, årsv. 184 211 250
Övrig personal, årsv. 192 201 250
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. 7,2 7,2 7,2
Arbetstillfredsställelseindex 3,6 3,6 3,6

1) I antalet har även räknats med säkerhetsutredningar i samband med genomförda säkerhetsutredningar.

2) Siffrorna innefattar inte UNHCR-utlåtanden och inte interna omplaceringar inom EU.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 35 834 48 008 54 800
Bruttoinkomster 5 328 4 110 5 800
Nettoutgifter 30 506 43 898 49 000
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 4 072    
— överförts till följande år 8 443    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ibruktagande av tilläggsutrymmen och kostnader för tillfälliga lokaler till följd av det ökade antalet anställda -1 419
Informationssystem för den civila underrättelseinhämtningen 8 360
Kostnader för den operativa verksamheten 1 730
Kostnader för lokalerna 800
Nättjänstavgift för S-TUVE-nätet (överföring från moment 26.01.20) 204
Personalresurser för lokalprojektet -200
Reservserverhall 700
Säkerhetskostnader för EU-ordförandeskapsperioden, bortfall av engångspott -60
Skyddspolisens SSK-projekt (finansiering 2019) (överföring till moment 28.70.20) -5 074
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -110
Lönejusteringar -49
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -58
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -56
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 271
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) 69
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -6
Sammanlagt 5 102

2020 budget 49 000 000
2019 budget 43 898 000
2018 bokslut 34 877 000