Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Polisväsendet
              02. Skyddspolisens omkostnader
         20. Gränsbevakningsväsendet
         40. Migration

Statsbudgeten 2020

01. Polisväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 759 392 000 euro.

Anslaget får också användas

1) till betalning av ersättningar till Ålands landskapsregering enligt 2 § i förordningen om polisförvaltningen i landskapet Åland (1177/2009)

2) till betalning av föreskrivna ersättningar till teleföretag.

Förklaring:Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för polisens verksamhet:

Övervaknings- och larmverksamhet samt trafiksäkerhet

Man försöker hålla tillgången till brådskande utryckningstjänster samt insatstiden på en god nivå. Polisens resurser i glesbygden och inom sådana områden där servicenivån är låg upprätthålls. Polisens resurser inriktas i allt högre grad på polisens funktionella, prioriterade områden. I polisens verksamhet prioriteras förebyggande verksamhet.

Trafikövervakningen ska fortfarande vara effektiv. Dessutom utvecklas riktningen av övervakningen, polisenheternas trafikanalys, planering och ledning av trafikövervakning som grundar sig på kunskapsbaserad ledning inom alla delområden av trafikövervakningen samt ökas den automatiska trafikövervakningen. I fråga om antalet fall av rattfylleri och grovt äventyrande av trafiksäkerheten som polisen avslöjat samt även i fråga om övervakningen av tung trafik upprätthålls samma nivå som år 2018.

Situationen i fråga om olaglig inresa bibehålls under kontroll i Finland och åtgärderna för att bekämpa olaglig inresa är trovärdiga och effektiva. Verkställandet av beslut om utvisning ska fortsättningsvis vara effektivt till de delar polisen kan påverka dem.

Tillsyn 2018
utfall
2019
uppskattning
2020
mål
       
Produktivitet      
Produktivitet (A-, B- och C-uppdrag/årsv.) 859 846 844
Trafikövervakningens produktivitet, st./årsv. 1 190 1 215 1 175
Resurshushållning      
Årsverken 1 250 1 264 1 268
Kostnader för övervakning, 1 000 euro 128 242 131 500 132 200
Resurshushållning (kostnader/A-, B- och C-uppdrag), euro 119,5 123 124
Serviceförmåga och kvalitet      
Ingripanden vid våld i hemmen, medeltal minst, vitsord 1—4 3,0 - 3,0
Trafikövervakningen, medeltal minst, vitsord 1—4 3,08 - 3,0
Polispatrullering och annan synlig verksamhet, medeltal minst, vitsord 1—4 3,0 - 3,0
Arbetstid som använts för trafikövervakning, årsv. 487,4 428,51) 488
— varav arbetstid som använts för övervakning av tung trafik, årsv. 47,1 41,5 47,5
Prestationer inom den automatiska trafikövervakningen, st. 606 005 600 000 640 000
Grovt äventyrande av trafiksäkerheten, fall högst, st. 4 046 4 215 4 200
Trafikolyckor som lett till personskada, högst, st. 4 400 4 029 3 800
Fall av rattfylleri, högst, st. 19 738 20 552 20 500
Prestationer      
Antal uppdrag inom allmän ordning och säkerhet, st. 1 074 192 1 069 639 1 070 000
— varav uppdrag på polisens eget initiativ, % 37,2 37,3 37,3
På eget initiativ (%) i vissa uppdrag i anslutning till övervakningen av tätorter (03 Misshandel, slagsmål | 15 Skadegörelse | 34 Berusad person | 35 Störande beteende och ofog) 9,5 9,5 9,5

1) Minskar på grund av uppgifter och utbildningsbehov under EU-ordförandeskapet, beaktat också i fråga om påföljder.

Larmverksamhet 2018
utfall
2019
uppskattning
2020
mål
       
Produktivitet      
Produktivitet (A- och B-larmuppdrag, antal/årsv.) 258 244 237
Resurshushållning      
Årsverken 2 042 2 065 2 133
Kostnader för larmverksamheten, 1 000 euro 188 928 193 000 193 900
Resurshushållning (kostnader/larmuppdrag A+B), euro 358 382 384
Serviceförmåga och kvalitet      
Insatstiden för uppdrag i kategori A, min. 9,4 9,6 9,6
Insatstiden för uppdrag i kategori A och B, min. 18,2 17,9 18,0
Insatstid under 20 min (% av uppdrag A+B) 70,2 70,5 70,5
Insatstid under 45 min (% av uppdrag A+B) 91,9 92,1 92,0
Brådskande utryckningar, medeltal minst, vitsord 1—4 3,24 - 3,2
Prestationer      
Larmuppdrag i anslutning till familjevåld, högst, st. 25 185 21 261 21 500
Antal A- och B-larmuppdrag, högst, st. 527 482 504 703 505 000
Antal A-, B- och C-larmuppdrag, högst, st. 1 074 192 1 069 639 1 070 000
Brottsbekämpning

Med förändring av säkerhetssituationen avses inom brottsbekämpningen en kraftig satsning på säkerställandet av kapaciteten för bekämpning av brott som gäller personlig integritet, dvs. brott mot liv och hälsa, samt sexualbrott och brott som bryter sönder samhällets och näringslivets strukturer. Särskilt fokuseras på brott som riktas mot barn och på strävan att minska våld i nära relationer samt på möjligheterna att hänvisa till andra myndighetstjänster. Eftersom brotten till sin natur blir allt mer invecklade, krävs det flera medel och mera kunskap för att utreda dem. Dessutom kräver förändringen i verksamhetsmiljön att resurserna riktas särskilt till akuta och tidskrävande företeelser inom den förebyggande verksamheten, exempelvis till bekämpning av våldsbejakande radikalisering, extremism och hatpropaganda.

Brottsutredningsnivån för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott) bibehålls på nuvarande nivå. För att påskynda straffprocessen och öka verkningsfullheten fortsätter utvecklandet av verksamheten, även inom samarbetet med åklagare. Resultaten av polisens brottsbekämpning förblir på nuvarande nivå, eftersom man genom att utveckla ett snabbare förfarande för förbehandling och undersökning av brott ökar brottsbekämpningens effektivitet. Polisens möjligheter att satsa på avslöjande av brott som bl.a. förutsätter sammanlänkning samt utredning av s.k. brott utan utredningsuppslag som kommit till polisens kännedom utgör en allt större utmaning. För att bedöma den operativa kapaciteten inom polisens brottsbekämpning och för att reagera på den upprätthålls en aktuell lägesbild bl.a. i fråga om utredningstider och utvecklingen av brottsutredningsnivån.

Den aktiva bekämpningen av brott och hatbrott som hänför sig till våldsamma extremiströrelser fortsätter 2020 i samarbete med andra myndigheter och organisationer. Verksamheten stärks inom området för utredning och bekämpning av brottslighet på nätet, inkl. sexuellt utnyttjande av barn på webben. Dessutom fortsätter man att förbättra förmågan att känna igen allvarliga samt farliga tips och förbättra informationsgången i syfte att effektivt utnyttja tillgänglig information, möjliggöra noggrannare analyser och förbättra myndigheternas reaktionshastighet och förmåga att förebygga.

I syfte att öka effektiviteten inom bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten strävar man genom alltmer intensivare samarbete mellan polisen och åklagaren när det gäller förundersökningar efter brottsutredning i realtid, en minskning av antalet fall som är under utredning, en förkortning av utredningstiderna och en ökning av den vinning av brott som återtas och genom effektiva åtgärder för att spåra vinning av brott. Samarbetet mellan viktiga samarbetsparter såsom skatteförvaltningen, utsökning och boförvaltare utvecklas.

När det gäller bekämpning av it-relaterad brottslighet genomförs åtgärdsförslagen i den nationella cyberstrategin, i synnerhet när det gäller förebyggande verksamhet och man deltar i arbetet med beredningen av den nya nationella cyberstrategin och dess genomförandeprogram. När funktionsförmågan stärks för centralen för bekämpning av cyberbrottresurser försvåras verksamhetsmöjligheterna i fråga om allvarlig och organiserad it-relaterad brottslighet. Man deltar i internationella och nationella cyberövningar för att utveckla samarbetet mellan polisen och andra myndigheter.

Polisen avslöjar alltjämt grov narkotikabrottslighet och fäster uppmärksamhet vid effektiv vårdhänvisning av missbrukare i myndighetssamarbetet. För bekämpning av narkotikabrottslighet på nätet satsar polisen på underrättelseinhämtning som avser datanät. Polisen strävar efter att inom den administrativa brottsbekämpningen försvåra organiserad brottslighet och förhindra att den tar sig in i samhällsstrukturerna samt stöder personers utträde ur grupper inom organiserad brottslighet (Exit-åtgärder).

Brottsbekämpning 2018
utfall
2019
uppskattning
2020
mål
       
Produktivitet      
Produktivitet (uppklarade strafflagsbrott/årsv.) 72 70 70
Resurshushållning      
Årsverken 3 699 3 740 3 773
Kostnader för brottsbekämpning, 1 000 euro 346 690 354 700 356 500
Resurshushållning (kostnader/uppklarade strafflagsbrott), euro 1 300 1 345 1 354
Serviceförmåga och kvalitet      
Brottsutredningsnivå för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), %, minst 48,6 48,5 48,5
Utredningstiden för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), medeltal, dygn 130 131 135
Brottsutredningsnivå för egendomsbrott, %, minst 37,1 37,0 37,0
Utredningsnivå för brott mot liv och hälsa, %, minst 84,2 84,0 84,0
Anhängighetstiden för uppklarade ekonomiska brott, medeltal, dygn, högst 466 451 430
Utredning och bekämpning av våldsbrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) 3,06 - 3,0
Utredning av ekonomiska brott, medeltal, minst, vitsord 1—41) 2,76 - 2,7
Utredning/avslöjande av narkotikabrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) 2,91 - 2,9
Utredning av inbrott i bostäder, medeltal, minst, vitsord 1—41) 2,85 - 2,8
Utredning av bilstölder, medeltal, minst, vitsord 1—41) 2,77 - 2,7
Utredning av hatbrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) 3,10 - 3,1
Utredning av IT-relaterad brottslighet, medeltal, minst, vitsord 1—41) 3,58 - 3,6
Årsverken som använts för utredning av IT-brott 40,2 39,1 40,0
Prestationer      
Alla uppklarade brott, antal, inkl. trafikförseelser 684 843 666 545 680 000
Uppklarade strafflagsbrott, antal 266 785 263 644 265 000
Återtagande av vinningen av alla brott (netto), mn euro 40,3 16,0 25,0
Återtagande av vinningen av ekonomiska brott (netto), mn euro 27,4 11,8 19,0
Antal uppklarade ekonomiska brott, st. 1 767 1 696 1 900
Antal ouppklarade ekonomiska brott, st. 2 508 2 470 2 400
Antal uppklarade brott som utförts av organiserade kriminella sammanslutningar, st. 637 480 520
Antal brott mot liv och hälsa, st. 36 168 36 313 36 000
Grova narkotikabrott som kommit till polisens kännedom, antal 972 1 244 1 100

1) Källa: Polisbarometern

Tillståndsförvaltning

Polisens tillståndsförvaltning har i och med det administrativa beslutsfattandet och genom olika övervakningsmetoder en förebyggande effekt på brott samt en tryggande effekt på allmän ordning och allmän säkerhet. Det främsta sättet att tillhandahålla tjänster är elektroniska tjänster och utnyttjandegraden av e-tjänster hålls planmässigt på en hög nivå. Polisen säkerställer en tillräcklig servicenivå, effektiva förfaranden och motsvarande resurser inom den avgiftsbelagda tillståndsförvaltningen och sörjer för kostnadsmotsvarigheten. Funktioner och processer inom tillståndsförvaltningen förnyas så att administrationen blir lättare. Polisen sörjer för tillhandahållandet och utvecklandet av elektroniska tillståndstjänster och ärendehantering så, att tjänsterna är kundvänliga, utnyttjar den tekniska utvecklingen ändamålsenligt och är funktionellt sett effektiva.

Polisens tillståndsförvaltning producerar tillståndstjänster på ett totalekonomiskt och kostnadseffektivt sätt. Genom den resursmall som togs i bruk vid ingången av 2017 säkerställer man att personalresurserna dimensioneras rätt i förhållande till tillståndsförvaltningens uppgifter. Åren 2017—2018 har tillståndsförvaltningens resurser minskats enligt resursmallen. Enligt principerna om resursmallen ska resursernas rätta nivå alltid bedömas när konsekvenser av utvecklingsarbete planeras. Den kraftiga ökning i antalet ansökningar om identitetskort som började i slutet av 2018 fortsatte 2019 och det här har krävt fördelning av tilläggsresurser för behandling av avgiftsbelagda ärenden inom polisens tillståndsförvaltning. Med anledning av ändringen i böteslagen behandlar polisen från och med den 1 juni 2019 alla körförbud, vilket innebär ca 17 000 nya körförbudsärenden per år.

Avgiftsbelagd tillståndsförvaltning (tillståndstjänster) 2018
utfall
2019
uppskattning
2020
mål
       
Produktivitet      
Produktivitet (avgiftsbelagda ärenden som behandlats av polisen/avgiftsbelagda tillståndsårsverken) 3 090 3 234 2 943
Resurshushållning      
Årsverken (avgiftsbelagda) 359 402 402
Tillståndsförvaltningens intäktsprognos/uppskattning, 1 000 euro 48 304 63 783 50 000
Kostnader för tillståndstjänster, (avgiftsbelagda) 1 000 euro 48 304 63 783 50 000
Resurshållning (kostnader/avgiftsbelagda ärenden som behandlats av polisen), euro 44 49 42
Kostnadsmotsvarighet för tillståndsförvaltningen, % 111 100 100
Serviceförmåga och kvalitet      
Tillståndsförvaltningen, vitsord 1—41) 3,37 - 3,4
Utfall för elektronisk ärendehantering (%) 34,3 34,3 50,0
Utnyttjandegraden av e-tjänster (%) 72,3 80,0 80,0
Beläggningsgraden av tidsbokning (antal tidsbokningar/antal kundbesök), %2) 42,5 45,0 45,0
Kundserviceställenas kundantal 757 208 750 000 750 000
Prestationer      
Avgiftsbelagda tillståndsärenden som behandlats av polisen sammanlagt, st. 1 109 192 1 300 000 1 183 000

1) Källa: Polisbarometern

2) Antal tidsbokningar/antal kundbesök

Polisutbildning

Polisens personal- och kompetensbehov tillgodoses genom yrkesutbildning och fortbildning på båda nationalspråken. Undervisningsplanerna för examensutbildning utvecklas fortgående så som förändringarna i verksamhetsmiljön förutsätter. Det föreslås att antalet studerande som börjar studera för polisexamen (yrkeshögskoleutbildning) år 2020 hålls vid 400. Den sedvanliga styrningen vid inrikesministeriet förstärks. I utbildningen betonas en sådan yrkesskicklighet som det internationella polissamarbetet, den kulturella mångfalden och nya informationssystem kräver. Utbildningens produktivitet förbättras genom att användningen av webbundervisning utvidgas. Polisyrkeshögskolan producerar forskningsdata för utvecklandet av polisverksamheten, den inre säkerheten och undervisningen vid läroanstalten.

Polisutbildning 2018
utfall
2019
uppskattning
2020
mål
       
Resurshushållning      
Polisyrkeshögskolans totala kostnader, 1 000 euro 26 617 26 000 26 500
Årsverken 191 192 195
Polis (yrkeshögskoleutbildning), examensutbildningens pris per studiepoäng, högst, euro 220 190 190
Polis (högre yrkeshögskoleutbildning), examensutbildningens pris per studiepoäng, högst, euro 298 250 250
Serviceförmåga och kvalitet      
Polis (yrkeshögskoleutbildning) - utexaminerade inom målsatt tid, % 92 94 92
       
Prestationer      
Polis (yrkeshögskoleutbildning), antal sökande per nybörjarplats 9,6 9,5 9,2
Polis (yrkeshögskoleutbildning), antal studerande som inlett studierna 400 400 400
Polis (yrkeshögskoleutbildning), antal utexaminerade 237 313 360
Publikationer st. 45 40 45

Gemensamma tjänster - stödfunktioner och övriga uppgifter

2018
utfall
2019
uppskattning
2020
mål
       
Gemensamma tjänster - stödfunktioner1)      
Resurshushållning      
Årsverken 1 546 1 563 1 569
       
Gemensamma tjänster - övriga uppgifter2)      
Resurshushållning      
Årsverken 698 707 710
Kostnader för de övriga uppgifterna, 1 000 euro 63 702 64 660 64 979

1) Stödfunktioner=ekonomiförvaltning, personaladministration, materialfunktioner, datateknik, forsknings- och analysfunktion, utbildning, arbetshälsa, koncerntjänster, styrfunktioner

2) Övriga uppgifter= vakter, fängelsefunktioner, fångtransporter, handräckning, hittegodsfunktion, klagomål och besvärsärenden, särskilda funktioner inom tillståndsförvaltningen

Mänskliga resurser

Antalet anställda vid polisen anpassas till de ekonomiska villkoren. I enlighet med målsättningarna i regeringsprogrammet fortsätter de åtgärder vars syfte är att säkerställa hälsosamma, säkra och funktionellt ändamålsenliga utrymmen för personalen.

Mänskliga resurser 2018
utfall
2019
uppskattning
2020
mål
       
Årsverken1) 9 814 9 955 10 054
Kvinnor, % 29,8 30,0 30,2
Polismän, årsv. 7 202 7 320 7 320
Kvinnor, % 17,7 20,0 20,2
Studerande, årsv.2) 263 272 328
Kvinnor, % 29,5 30,0 30,2
Övrig personal, årsv. 2 349 2 363 2 346
Kvinnor, % 66,9 67,0 67,2
Kvinnor, % inom underbefälet, befälet och på chefsnivå 12,8 12,9 13,0
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. 9,5 9,5 9,5
Arbetstillfredsställelseindex 3,3 - 3,5

1) Källa PolStat, alla moment. Andel anställda under polisens moment 26.10.01 i utfallet för 2018 tot. 9 775,9 årsv., andel anställda under övriga moment tot. 38,1 årsv. Andel anställda under övriga moment i uppskattningen för 2019 tot. 40 årsv. Andel som anställs under övriga moment i målet för 2020 tot. 40 årsv.

2) Med studerande avses sådana studerande som står till förfogande som arbetskraft och som gör sin praktikperiod som arbets- eller fältpraktik.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 785 279 834 898 829 392
Bruttoinkomster 68 704 81 803 70 000
Nettoutgifter 716 575 753 095 759 392
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 22 854    
— överförts till följande år 44 348    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 61 030 55 506 57 247
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 55 145 55 506 57 247
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 5 885 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 111 100 100

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Avslutande av pilotprojektet för den offentliga förvaltningens gemensamma kundservice (överföring från moment 28.40.03) 13
Förbättrande av kapaciteten (investeringar i materiel) -1 000
Förstärkning av nätpolisverksamhet 1 900
Förstärkning av resurserna vid centralen för utredning av penningtvätt vid Centralkriminalpolisen (-5 årsv.) -433
Förvandlingsstraff för böter 2 000
Genomförandet av penningtvättdirektivet 800
Inrättande av ett reservpolissystem (av engångsnatur) -2 174
Nättjänstavgift för S-TUVE-nätet (överföring från moment 26.01.20) 4 245
Nivåhöjning som behövs för tryggande av kärnverksamheten (7 200 polismän) -1 647
Ökning av antalet polismän till en nivå på 7 500 årsv. fram till 2023 (regeringsprogr. 2019 7 500
Övervakningssystemet för bank- och betalkonton -800
Polisstyrelsens projekt för multibiometrisk identifiering (finansieringen 2019) (överföring till moment 28.70.20) -2 000
Riksdagens tillägg -770
Säkerhetskostnader för EU-ordförandeskapsperioden 2019 -2 500
Systemuppdatering vid centralen för utredning av penningtvätt vid Centralkriminalpolisen -400
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -2 608
Lönejusteringar -896
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -1 969
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -1 613
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 7 060
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) 1 855
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -266
Sammanlagt 6 297

2020 budget 759 392 000
2019 I tilläggsb. 1 600 000
2019 budget 753 095 000
2018 bokslut 738 069 000