Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Domstolar och rättshjälp
         30. Åklagarna
         50. Valutgifter

Statsbudgeten 2020

40. Verkställighet av straffPDF-versio

Förklaring:Effektmålet för Brottspåföljdsmyndigheten är att minska risken för återfallsbrott för dem som avtjänar straff. Målet för Brottspåföljdsmyndigheten är att handleda personer som avtjänar straff till ett liv utan brott med stöd av samhällets allmänna servicesystem. Målet är att säkerställa rättssäkerheten och jämlik praxis samt att öka planmässig och progressiv frigivning.

Fångtalet har minskat nästan fortlöpande från och med år 2005. Den minskning av fångtalet som pågått länge torde upphöra och antalet fångar beräknas öka något 2020. Fångtalet har dock de senaste åren varierat mer oförutsebart än tidigare. Antalet samhällspåföljder beräknas öka jämfört med 2019 års nivå bl.a. på grund av ändringen av lagstiftningen om tilläggspåföljder i samband med villkorligt fängelse.

Verksamhetens omfattning

  2018
utfall
2019
uppskattning
2020
uppskattning
       
Antalet fångar i genomsnitt 2 910 2 985 3 000
Antal som placerats i fängelse från frihet 5 546 5 670 5 690
Antal samhällspåföljder som avtjänas i genomsnitt 2 959 2 970 3 115
Samhällspåföljder som ska verkställas 3 712 3 720 4 000
Sakkunnigutlåtanden som begärts i anslutning till påföljder 6 718 6 750 6 750

Målet är att minska frigivning direkt från slutna fängelser och att öka placeringarna i öppna anstalter. Dagligen avtjänar i genomsnitt 235 fångar övervakad frihet på prov 2020. Fångars deltagande i aktiviteter och tid utanför cellen samt interaktionen mellan personalen och de som avtjänar straff ökas. Samarbetet med aktörer utanför fängelset som producerar tjänster ökas särskilt i fråga om social- och hälsovården, arbetskraftsmyndigheterna och utbildningsanordnare. Kontinuiteten för vården och rehabiliteringen inom mentalvårdsarbetet och alkohol- och drogarbetet efter avtjänat straff säkerställs. Boendekunskaperna hos brottspåföljdsklienter stärks och boendesituationen efter frigivningen förbättras.

Förverkligandet av en opartisk och lagenlig behandling av brottspåföljdsklienter förbättras genom att effektivera och förtydliga behandlingen av laglighetsövervakningens ställningstaganden samt genom att effektivera och förtydliga Brottspåföljdsmyndighetens normstyrning och beredning och genomförande av lagändringar. Förverkligandet av målet främjas också genom att utveckla inspektionerna i samband med laglighetskontrollen. År 2020 fortsätts utvecklandet av de elektroniska tjänsterna för brottspåföljdsklienter. Rehabiliteringsformer som motsvarar brottspåföljdsklienternas behov utvecklas för att förhindra våldsbejakande radikalisering och extremism och för att lösgöra klienterna från dem. Förutsättningarna för frigivning av personer som gjort sig skyldiga till våldsbrott bedöms noggrant. Utvecklingen och planeringen av organisationsstrukturer, produktivitetsfrämjande arbets- och förfaringsprocesser samt nätverket av verksamhetsställen så att de är ändamålsenliga för verksamheten fortsätts. Utvecklingsåtgärder i enlighet med den förnyade tjänste- och uppgiftsstrukturen fortsätts. Vid utvecklandet av uppgifternas innehåll och expertisen betonas de strategiska kärnuppgifterna.

Tavastehus nya kvinnofängelse, den öppna anstalten i Kervo och kontoret i Jyväskylä med en öppen anstalt och en byrå för samhällspåföljder tas i bruk.

Uppgifter om personalen

  2018
utfall
2019
uppskattning
2020
mål
       
Antal anställda, årsv. 2 494 2 573 2 600
VMBaro ledarskapsindex 3,12 3,10 3,20
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 14,1 14,2 13,2

01. Brottspåföljdsmyndighetens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 219 132 000 euro.

Av anslaget får högst 2 000 000 euro även användas till sänkning av de hyresandelar för Brottspåföljdsmyndighetens personalbostäder som föranleds av funktionella behov.

Förklaring:I samband med beredningen av budgetpropositionen har justitieministeriet preliminärt ställt upp följande mål för 2020:

  2018
utfall
2019
uppskattning
2020
mål
       
Verksamhetens mål      
Anstaltssäkerhetsindex1) 105,9 100 100
Dömda fångar vid öppna anstalter i genomsnitt per dag, % 42 43 45
Dömda fångars deltagande i verksamhet, % av den tid som dagligen finns tillgänglig för funktioner 74 73 75
Andel som slutfört övervakad frihet på prov, % avslutade 81 82 82
Andel som slutfört samhällstjänst, % avslutade 81 83 83
Produktivitet      
Fångar, i genomsnitt per dag/årsv. 1,4 1,4 1,4
Antal samhällspåföljder som avtjänas, i genomsnitt per dag/årsv. 11,8 10,9 11,1
Resurshushållning      
Omkostnader (netto)/fånge 62 880 62 547 60 426
Omkostnader (netto)/person som avtjänar en samhällspåföljd 6 410 7 818 7 544

1) Genomsnittet för åren 2011—2014 utgör indexvärdet 100. När indexet stiger minskar säkerhetsnivån.

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Verkställighet av straff 188 510
Styrning, utveckling och administrering av verkställigheten (centralförvaltningen) 8 450
Brottspåföljdsområdets utbildningscentral 2 810
Verkställighetsenheten 1 750
Tjänster som köps av servicecentraler 16 862
Sammanlagt 219 132

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 224 325 229 450 230 432
Bruttoinkomster 12 551 12 951 12 951
Nettoutgifter 211 774 216 499 219 132
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 26 572    
— överförts till följande år 25 910    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)1)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 8 671 8 058 8 018
— övriga intäkter 946 879 873
Intäkter sammanlagt 9 617 8 937 8 891
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 14 954 13 367 13 264
— andel av samkostnader 11 083 11 000 11 000
Kostnader sammanlagt 26 037 24 367 24 264
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -16 420 -15 430 -15 373
Kostnadsmotsvarighet, % 37 37 37

1) Omfattar kostnadsmotsvarighetskalkyler för arbetsverksamhet och anstaltsbutiker.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Behandling av brottmål (regeringsprogr. 2019) 2 100
Förebyggande och bekämpning av sexualbrott 355
Förebyggande och bekämpning av sexualbrott (överföring till moment 33.01.06) -26
Komplettering av systemet med tilläggspåföljder i samband med villkorligt fängelse 1 100
Minskning av risken för återfall i allvarliga våldsbrott 670
Ökning av Statens center för informations- och kommunikationstekniks serviceavgifter 112
Översyn av straffnivån för sexualbrott 435
Projektet för ett kvinnofängelse i Tavastehus 625
Säkerställande av Brottspåföljdsmyndighetens funktionsförmåga och upprätthållande av nätverket av fängelser -1 500
Tryggande av ombudsmännens verksamhet (överföring till moment 25.01.03) -45
Utgifter för Rättsregistercentralens projekt för utveckling av informationssystem (finansiering 2019) (överföring från moment 25.01.05) 45
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -2 190
Lönejusteringar -210
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -457
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -392
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 1 709
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) 452
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -149
Nivåförändring -1
Sammanlagt 2 633

2020 budget 219 132 000
2019 budget 216 499 000
2018 bokslut 211 112 000

74. Arbeten vid öppna anstalter (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 4 700 000 euro.

Av anslaget får högst 1 700 000 euro användas för arbeten vid öppna anstalter för en kommuns, en församlings eller ett allmännyttigt samfunds arbetsprojekt. Anslaget får även användas till markbyggnadsarbeten, till reparation och vård av byggnader och miljöer som ägs av staten och kommunerna samt till underhåll av nationalegendomar. Arbetsprojekten är kulturhistoriskt värdefulla eller kan förenas med rehabiliteringsverksamhet som delvis bekostas av instansen i fråga. Arbetsprojekten kan också förenas med tillgodoräknande i studier. Anslaget får användas särskilt i långtidsprojekt för utgifter för nödvändiga stödfunktioner som krävs för skapande av förutsättningar för byggnadsprojekt som även genomförs som arbete vid öppna anstalter, såsom renovering av fångarnas bostadsrum.

Förklaring:Med anslaget för öppna anstalter kan man sysselsätta fångar och renovera kulturhistoriskt värdefulla objekt. Arbetsprojekten finns bl.a. vid objekt i Förvaltningsnämnden för Sveaborgs, Forststyrelsens, Museiverkets, Senatfastigheters och kommunernas regi. Målet är att sysselsätta fångar vid öppna anstalter, att skapa tjänstgöringsplatser för dem som utför samhällstjänst och platser för fullgörande av verksamhetsskyldigheten för dem som försatts i övervakad frihet på prov.


2020 budget 4 700 000
2019 budget 4 700 000
2018 bokslut 4 700 000