Statsbudgeten 2020
Förklaring:Effektmålet för Brottspåföljdsmyndigheten är att minska risken för återfallsbrott för dem som avtjänar straff. Målet för Brottspåföljdsmyndigheten är att handleda personer som avtjänar straff till ett liv utan brott med stöd av samhällets allmänna servicesystem. Målet är att säkerställa rättssäkerheten och jämlik praxis samt att öka planmässig och progressiv frigivning.
Fångtalet har minskat nästan fortlöpande från och med år 2005. Den minskning av fångtalet som pågått länge torde upphöra och antalet fångar beräknas öka något 2020. Fångtalet har dock de senaste åren varierat mer oförutsebart än tidigare. Antalet samhällspåföljder beräknas öka jämfört med 2019 års nivå bl.a. på grund av ändringen av lagstiftningen om tilläggspåföljder i samband med villkorligt fängelse.
Verksamhetens omfattning
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
|
Antalet fångar i genomsnitt | 2 910 | 2 985 | 3 000 |
Antal som placerats i fängelse från frihet | 5 546 | 5 670 | 5 690 |
Antal samhällspåföljder som avtjänas i genomsnitt | 2 959 | 2 970 | 3 115 |
Samhällspåföljder som ska verkställas | 3 712 | 3 720 | 4 000 |
Sakkunnigutlåtanden som begärts i anslutning till påföljder | 6 718 | 6 750 | 6 750 |
Målet är att minska frigivning direkt från slutna fängelser och att öka placeringarna i öppna anstalter. Dagligen avtjänar i genomsnitt 235 fångar övervakad frihet på prov 2020. Fångars deltagande i aktiviteter och tid utanför cellen samt interaktionen mellan personalen och de som avtjänar straff ökas. Samarbetet med aktörer utanför fängelset som producerar tjänster ökas särskilt i fråga om social- och hälsovården, arbetskraftsmyndigheterna och utbildningsanordnare. Kontinuiteten för vården och rehabiliteringen inom mentalvårdsarbetet och alkohol- och drogarbetet efter avtjänat straff säkerställs. Boendekunskaperna hos brottspåföljdsklienter stärks och boendesituationen efter frigivningen förbättras.
Förverkligandet av en opartisk och lagenlig behandling av brottspåföljdsklienter förbättras genom att effektivera och förtydliga behandlingen av laglighetsövervakningens ställningstaganden samt genom att effektivera och förtydliga Brottspåföljdsmyndighetens normstyrning och beredning och genomförande av lagändringar. Förverkligandet av målet främjas också genom att utveckla inspektionerna i samband med laglighetskontrollen. År 2020 fortsätts utvecklandet av de elektroniska tjänsterna för brottspåföljdsklienter. Rehabiliteringsformer som motsvarar brottspåföljdsklienternas behov utvecklas för att förhindra våldsbejakande radikalisering och extremism och för att lösgöra klienterna från dem. Förutsättningarna för frigivning av personer som gjort sig skyldiga till våldsbrott bedöms noggrant. Utvecklingen och planeringen av organisationsstrukturer, produktivitetsfrämjande arbets- och förfaringsprocesser samt nätverket av verksamhetsställen så att de är ändamålsenliga för verksamheten fortsätts. Utvecklingsåtgärder i enlighet med den förnyade tjänste- och uppgiftsstrukturen fortsätts. Vid utvecklandet av uppgifternas innehåll och expertisen betonas de strategiska kärnuppgifterna.
Tavastehus nya kvinnofängelse, den öppna anstalten i Kervo och kontoret i Jyväskylä med en öppen anstalt och en byrå för samhällspåföljder tas i bruk.
Uppgifter om personalen
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
|
Antal anställda, årsv. | 2 494 | 2 573 | 2 600 |
VMBaro ledarskapsindex | 3,12 | 3,10 | 3,20 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 14,1 | 14,2 | 13,2 |
01. Brottspåföljdsmyndighetens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 219 132 000 euro.
Av anslaget får högst 2 000 000 euro även användas till sänkning av de hyresandelar för Brottspåföljdsmyndighetens personalbostäder som föranleds av funktionella behov.
Förklaring:I samband med beredningen av budgetpropositionen har justitieministeriet preliminärt ställt upp följande mål för 2020:
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
|
Verksamhetens mål | |||
Anstaltssäkerhetsindex1) | 105,9 | 100 | 100 |
Dömda fångar vid öppna anstalter i genomsnitt per dag, % | 42 | 43 | 45 |
Dömda fångars deltagande i verksamhet, % av den tid som dagligen finns tillgänglig för funktioner | 74 | 73 | 75 |
Andel som slutfört övervakad frihet på prov, % avslutade | 81 | 82 | 82 |
Andel som slutfört samhällstjänst, % avslutade | 81 | 83 | 83 |
Produktivitet | |||
Fångar, i genomsnitt per dag/årsv. | 1,4 | 1,4 | 1,4 |
Antal samhällspåföljder som avtjänas, i genomsnitt per dag/årsv. | 11,8 | 10,9 | 11,1 |
Resurshushållning | |||
Omkostnader (netto)/fånge | 62 880 | 62 547 | 60 426 |
Omkostnader (netto)/person som avtjänar en samhällspåföljd | 6 410 | 7 818 | 7 544 |
1) Genomsnittet för åren 2011—2014 utgör indexvärdet 100. När indexet stiger minskar säkerhetsnivån.
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Verkställighet av straff | 188 510 |
Styrning, utveckling och administrering av verkställigheten (centralförvaltningen) | 8 450 |
Brottspåföljdsområdets utbildningscentral | 2 810 |
Verkställighetsenheten | 1 750 |
Tjänster som köps av servicecentraler | 16 862 |
Sammanlagt | 219 132 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 224 325 | 229 450 | 230 432 |
Bruttoinkomster | 12 551 | 12 951 | 12 951 |
Nettoutgifter | 211 774 | 216 499 | 219 132 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 26 572 | ||
— överförts till följande år | 25 910 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)1)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 8 671 | 8 058 | 8 018 |
— övriga intäkter | 946 | 879 | 873 |
Intäkter sammanlagt | 9 617 | 8 937 | 8 891 |
---|---|---|---|
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 14 954 | 13 367 | 13 264 |
— andel av samkostnader | 11 083 | 11 000 | 11 000 |
Kostnader sammanlagt | 26 037 | 24 367 | 24 264 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -16 420 | -15 430 | -15 373 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 37 | 37 | 37 |
1) Omfattar kostnadsmotsvarighetskalkyler för arbetsverksamhet och anstaltsbutiker.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Behandling av brottmål (regeringsprogr. 2019) | 2 100 |
Förebyggande och bekämpning av sexualbrott | 355 |
Förebyggande och bekämpning av sexualbrott (överföring till moment 33.01.06) | -26 |
Komplettering av systemet med tilläggspåföljder i samband med villkorligt fängelse | 1 100 |
Minskning av risken för återfall i allvarliga våldsbrott | 670 |
Ökning av Statens center för informations- och kommunikationstekniks serviceavgifter | 112 |
Översyn av straffnivån för sexualbrott | 435 |
Projektet för ett kvinnofängelse i Tavastehus | 625 |
Säkerställande av Brottspåföljdsmyndighetens funktionsförmåga och upprätthållande av nätverket av fängelser | -1 500 |
Tryggande av ombudsmännens verksamhet (överföring till moment 25.01.03) | -45 |
Utgifter för Rättsregistercentralens projekt för utveckling av informationssystem (finansiering 2019) (överföring från moment 25.01.05) | 45 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -2 190 |
Lönejusteringar | -210 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -457 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -392 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 1 709 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 452 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -149 |
Nivåförändring | -1 |
Sammanlagt | 2 633 |
2020 budget | 219 132 000 |
2019 budget | 216 499 000 |
2018 bokslut | 211 112 000 |
74. Arbeten vid öppna anstalter (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 4 700 000 euro.
Av anslaget får högst 1 700 000 euro användas för arbeten vid öppna anstalter för en kommuns, en församlings eller ett allmännyttigt samfunds arbetsprojekt. Anslaget får även användas till markbyggnadsarbeten, till reparation och vård av byggnader och miljöer som ägs av staten och kommunerna samt till underhåll av nationalegendomar. Arbetsprojekten är kulturhistoriskt värdefulla eller kan förenas med rehabiliteringsverksamhet som delvis bekostas av instansen i fråga. Arbetsprojekten kan också förenas med tillgodoräknande i studier. Anslaget får användas särskilt i långtidsprojekt för utgifter för nödvändiga stödfunktioner som krävs för skapande av förutsättningar för byggnadsprojekt som även genomförs som arbete vid öppna anstalter, såsom renovering av fångarnas bostadsrum.
Förklaring:Med anslaget för öppna anstalter kan man sysselsätta fångar och renovera kulturhistoriskt värdefulla objekt. Arbetsprojekten finns bl.a. vid objekt i Förvaltningsnämnden för Sveaborgs, Forststyrelsens, Museiverkets, Senatfastigheters och kommunernas regi. Målet är att sysselsätta fångar vid öppna anstalter, att skapa tjänstgöringsplatser för dem som utför samhällstjänst och platser för fullgörande av verksamhetsskyldigheten för dem som försatts i övervakad frihet på prov.
2020 budget | 4 700 000 |
2019 budget | 4 700 000 |
2018 bokslut | 4 700 000 |