Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         30. Åklagarna
         40. Verkställighet av straff
         50. Valutgifter

Statsbudgeten 2020

10. Domstolar och rättshjälpPDF-versio

Förklaring:Välfungerande och effektiva domstolar utgör en förutsättning för realiseringen av en rättssäkerhet som motsvarar de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna samt för en rättssäkerhet som krävs både i den ekonomiska verksamheten och vid ordnandet av medborgarnas inbördes relationer. Upprätthållandet av den allmänna ordningen och säkerheten och utredandet av konflikter på lika villkor utifrån på förhand fastställda allmänna regler förutsätter ett välfungerande rättssystem. Det oberoende domstolsväsendet ska säkerställa att alla kan i samhället lita på att deras rättigheter tillgodoses.

Ett effektmål är att tvistemål, blottmål och förvaltningsprocessuella mål avgörs utan dröjsmål, högklassigt och förmånligt. Domstolarnas arbetsredskap utvecklas så att de blir användarvänliga och stöder verksamheten så att man i rättegångar i så stor omfattning som möjligt kan utnyttja elektroniskt material. Arbetsmetoderna och verksamhetssätten kan då utvecklas till sådana att de stöder det att behandlingen av ärendet inte fördröjs samt kvaliteten hos behandlingen. Det är ytterst viktigt att domstolarna deltar i arbetet med att utveckla systemen och arbetsmetoderna. De nya arbetsmetoderna ska tas effektivt i bruk.

De olika rättsinstansernas roller och uppgifter ska vara tydliga. Tyngdpunkten i rättegången ska ligga på den första instansen. En högklassigt fungerande första instans ökar förtroendet och minskar behovet för ändringssökande. Tyngdpunkten i de högre rättsinstansernas verksamhet ska ligga på förhandsavgöranden.

Ett effektmål är att de grundläggande och mänskliga rättigheterna tillgodoses vid behandlingen och avgörandet av ärendena. Behandlingskedjorna och rättegångsförfarandena ska bestämmas enligt ärendenas natur och hur krävande de är. Rättsskyddsuppgifterna regleras inte bara i den nationella lagstiftningen utan även genom internationella fördrag. Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna bedömer genom sin rättspraxis hur medlemsstaterna iakttar de internationella konventionerna om mänskliga rättigheter.

Vid de allmänna domstolarna behandlas och avgörs åtalsärenden som gäller straffrättsligt ansvar samt tvistemål och ansökningsärenden som gäller rättsförhållanden av privaträttslig natur. De allmänna domstolarna ser således till att de straffrättsliga åtgärderna fullföljs inom alla områden av privat och samhällelig verksamhet. De ansvarar även för att enskilda, företag och andra sammanslutningar garanteras rättsskydd i sina inbördes relationer och även i relation till offentliga samfund när det inte är fråga om tillämpning av förvaltningsrättslig lagstiftning.

Meddelande av körförbud hör i ärenden som blivit anhängiga efter den 1 juni 2019 inte längre till de allmänna domstolarnas uppgifter, utan polisen beslutar om körförbud. Detta har bedömts minska antalet ärenden som kommer till de allmänna domstolarna. Å andra sidan har man beslutat reformera och utvidga användningsområdet för förvandlingsstraff för böter med tanke på bötesförfarandets trovärdighet så att obetalda böter kan omvandlas till fängelsestraff vid upprepade likartade bötesbrott. Detta kommer att öka antalet ärenden som kommer till domstolarna från och med 2021.

De flexiblare förfaringssätt som regleringen för att lätta upp straffprocessen möjliggör etableras i praxis. (Summariska) tvistemål som anhängiggjorts genom summarisk stämningsansökan har från och med den 1 september 2019 koncentrerats till nio tingsrätter. Behandlingen av dessa ärenden utvecklas genom samarbete mellan tingsrätterna.

Hos förvaltningsdomstolarna söks ändring i myndighetsbeslut som fattats inom olika förvaltningsområden och på olika förvaltningsnivåer. Högsta förvaltningsdomstolens avgöranden, men även andra förvaltningsdomstolars avgöranden, styr lagligheten och förverkligandet av rättssäkerheten inom hela den offentliga maktutövningen. Avgörandena inverkar även på samhällets verksamhet och konkurrensförmåga. Såväl för individen som för samhället är det viktigt att trygga en snabb handläggning av ärenden samt rättssäkerheten hos besluten. Högsta förvaltningsdomstolens ställning som prejudikatdomstol har stärkts genom att man ökat tillståndsplikten för ändringssökande.

Alla besvärsärenden som gäller körförbud behandlas från och med den 1 juni 2019 vid förvaltningsdomstolarna. Den nya vägtrafiklagen träder i kraft den 1 juni 2020. I och med reformen behandlas vissa trafikbrottmål i fortsättningen som administrativa påföljder. Dessa ändringar ökar antalet ärenden som kommer in till förvaltningsdomstolarna.

Målet med rättshjälpen, ekonomi- och skuldrådgivningen och den allmänna intressebevakningen är att var och en ska få nödvändig hjälp med lösandet av ett rättsligt problem och problem som gäller skuldsättning, även om personens ekonomiska situation är svag. Rättshjälp, ekonomi- och skuldrådgivning och allmän intressebevakning erbjuds så, att det är ändamålsenligt totalekonomiskt sett.

Effektmål inom rättshjälpen, ekonomi- och skuldrådgivningen och den allmänna intressebevakningen
  • — I samarbete mellan den ekonomiska rådgivningen och skuldrådgivningen, utsökningen, social- och hälsovården samt organisationer utvecklas interaktiva modeller och metoder som syftar på att förhindra överskuldsättning. Olika metoder med vilka medborgarnas ekonomiska kunnande och kontroll över ekonomin kan förbättras undersöks.
  • — En utredning av en höjning av inkomstgränserna för rättshjälp och av rättshjälp till medelinkomsttagare inleds.
  • — Behandlingskedjorna och behandlingsförfarandena bestäms enligt ärendets art och svårighetsgrad. Ändringsbehovet i fråga om den rättshjälp som medborgare och asylsökande behöver bedöms med utgångspunkt i den redogörelse som blir klar år 2019.Processerna för advokatverksamheten inom rättshjälpen görs mer fungerande genom att förenhetliga verksamhetsmetoderna. Rättsbiträdenas riksomfattande joursystem utvecklas utgående från den utredning som färdigställs år 2019. Processerna inom den allmänna rättshjälpen utvecklas så att de motsvarar bästa praxis. Verksamhets- och förfaringssätten i fråga om behandlingsprocessen för klagomål till konsumenttvistenämnden utvecklas med utgångspunkt i den auditering som blev klar 2018.År 2019 dras det upp riktlinjer för de fortsatta åtgärderna med anledning av redogörelsen om rättshjälps- och intressebevakningsmyndigheten och de utlåtanden som inkommit om den.
  • — Juridiska problem löses i ett så tidigt skede som möjligt. Rättshjälpsbyråernas möjligheter att vid sidan av advokatuppdrag sköta medlingstjänster utreds och samarbetet mellan de aktörer som erbjuder medlingstjänster ökas.
  • — Rådgivningstjänsterna är lätt tillgängliga för medborgarna. För rättshjälpsbyråerna skapas mångsidiga kundorienterade former för juridisk rådgivning.
  • — Den elektroniska ärendehanteringen och tjänsterna är kundorienterade. Möjligheten att erbjuda ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning i form av distansservice utvecklas och möjligheterna att erbjuda rättshjälp och intressebevakning i form av distansservice utökas.

Uppgifter om personalen

  2018
utfall
2019
uppskattning
2020
uppskattning
       
Domstolarna      
Antal anställda, årsv. 3 212 3 250 3 250
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 7,6 8,0 8,0
Rättshjälps- och intressebevakningsdistrikten samt konsumenttvistenämnden      
Antal anställda, årsv. 1 035 1 180 1 247
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 9,8 10,0 10,0

01. Högsta domstolens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 8 796 000 euro.

Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte avgifter som tas ut enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar (1744/2015) och justitieministeriets förordning om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer och som utgifter inte avskrivningar på grund av dessa.

Förklaring:Högsta domstolen är den högsta domstolen i tviste- och brottmål. Dess uppgift är att utifrån systemet med besvärstillstånd, genom att undersöka och avgöra enskilda besvärsärenden, ge sådana prejudikat för tolkning och tillämpning av lag som styr rättspraxis och gör den enhetligare. Dessutom behandlar och avgör högsta domstolen ärenden som gäller extraordinärt ändringssökande och avger utlåtanden till republikens president i benådningsärenden och ärenden som gäller Ålands självstyrelse. Högsta domstolen övervakar de lägre domstolarnas rättsskipning.

I vissa rättsliga frågor är det nödvändigt att snabbt få ett förhandsavgörande, något som gör avgörandena i lägre instans enhetligare och minskar antalet överklaganden. Målet är att högst 40 % av de besvärsärenden som är anhängiga vid utgången av år 2020 (ärenden som beviljats besvärstillstånd och direkta besvär) har varit anhängiga längre än 12 månader. Målet på lång sikt är att av de besvärsärenden som är anhängiga har minst 33 % varit anhängiga mindre än 9 månader, ca 33 % varit anhängiga 9—12 månader och högst 33 % varit anhängiga längre än 12 månader.

Tabell med nyckeltal

  2018
utfall
2019
uppskattning
2020
mål/uppskattning
       
Avgjorda ärenden, st. 2 395 2 300 2 100
— avgöranden i sak i besvärsärenden 123 130 130
— offentliggjorda avgöranden 91 100 100
Genomsnittlig behandlingstid (mån.)      
— alla ärenden 5,6 6,0 5,5
— ärenden som gäller besvärstillstånd 4,3 4,5 4,5
— avgöranden i sak 18,7 18,0 17,5
Funktionell effektivitet      
— resurshushållning (€/avgjort ärende) 3 615 3 844 4 000
— produktivitet (beslut/årsv.) 32 31 30

I avgifter som enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar (1744/2015) och justitieministeriets förordning om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer tas ut för högsta domstolens prestationer beräknas 320 000 euro inflyta under moment 12.25.10.

Utgifter för och inkomster av verksamheten

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 8 682 8 787 8 806
Bruttoinkomster 25 10 10
Nettoutgifter 8 657 8 777 8 796
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 1 511    
— överförts till följande år 1 521    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ökning av Statens center för informations- och kommunikationstekniks serviceavgifter 5
Säkerställande av resurser för förvaltningsområdet (regeringsprogr. 2019) 22
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -74
Lönejusteringar -19
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -22
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -23
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 109
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) 24
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -3
Sammanlagt 19

2020 budget 8 796 000
2019 budget 8 777 000
2018 bokslut 8 667 000

02. Högsta förvaltningsdomstolens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 11 600 000 euro.

Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte avgifter som tas ut enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar (1744/2015) och justitieministeriets förordning om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer och som utgifter inte avskrivningar på grund av dessa.

Förklaring:Högsta förvaltningsdomstolen avgör som högsta rättsinstans de besvär som anförts över förvaltningsbeslut. Högsta förvaltningsdomstolen övervakar också förvaltningsprocessen.

Riksdagen har den 19 februari 2019 godkänt regeringens proposition med förslag till lag om rättegång i förvaltningsärenden (förvaltningsprocesslagen). Efter ikraftträdandet av lagen kräver ändringssökande i förvaltningsdomstolarnas beslut besvärstillstånd om inte något annat föreskrivs. Ett omfattande besvärstillståndssystem gör det möjligt att rikta rättskipningens resurser på ett mer ändamålsenligt sätt.

Inemot 90 % av alla ärenden som avgörs av högsta förvaltningsdomstolen gäller beslut som meddelats av regionala förvaltningsdomstolar. Dessutom avgör högsta förvaltningsdomstolen bl.a. de besvär som har anförts över marknadsdomstolens samt statsrådets och ministeriernas beslut. Till de största kategorierna av ärenden som kommer in till högsta förvaltningsdomstolen hör utlänningsfrågor, social- och hälsovård, byggande och miljöfrågor, beskattning, statsrätt och allmän förvaltning samt ekonomisk verksamhet, såsom konkurrensärenden och offentlig upphandling. Största delen av utlänningsärendena gäller förvaltningsdomstolens avslagsbeslut i asylärenden. År 2015 ökande antalet personer som söker internationellt skydd avsevärt. Antalet besvär i ärenden som gäller asyl antas fortfarande vara stort vid högsta förvaltningsdomstolen år 2020. Man strävar efter att avgöra sådana utlänningsärenden i vilka besvärstillstånd inte beviljas på i genomsnitt mindre än tre månader. I fråga om de utlänningsärenden där besvärstillstånd beviljas är målet en behandlingstid på högst sex månader.

Målet är att 30 % av ärendena avgörs inom mindre än sex månader och 20 % inom 6—9 månader. Behandlingstider på över 24 månader får förekomma endast i undantagsfall, närmast i fråga om ärenden som väntar på förhandsavgörande av Europeiska unionens domstol.

Tabell med nyckeltal

  2018
utfall
2019
uppskattning
2020
mål/uppskattning
       
Avgjorda ärenden, st. 5 902 6 000 5 600
— Utlänningsärenden 3 320 3 400 3 100
— Övriga ärenden 2 582 2 600 2 500
Genomsnittlig behandlingstid (mån.) 7,0 9,0 9,0
— Utlänningsärenden 3,6 4,0 5,0
— Övriga ärenden 11,4 11,0 11,0
Funktionell effektivitet      
— resurshushållning (€/avgjort ärende) 2 061 2 141 2 250
— resurshushållning (€/avgjort ärende) 49 46 45

I avgifter som enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar (1744/2015) och justitieministeriets förordning om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer tas ut för högsta förvaltningsdomstolens prestationer beräknas 600 000 euro inflyta under moment 12.25.10.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 12 186 12 038 11 620
Bruttoinkomster 17 20 20
Nettoutgifter 12 169 12 018 11 600
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 4 393    
— överförts till följande år 5 786    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Asylsökandes rättssäkerhet och familjeåterförening -505
Ökning av Statens center för informations- och kommunikationstekniks serviceavgifter 6
Säkerställande av resurser för förvaltningsområdet (regeringsprogr. 2019) 26
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -66
Lönejusteringar -28
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -26
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -35
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 173
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) 41
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -4
Sammanlagt -418

2020 budget 11 600 000
2019 budget 12 018 000
2018 bokslut 13 562 000

03. Omkostnader för övriga domstolar (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 251 510 000 euro.

Anslaget får också användas till Domstolsverkets utgifter.

Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte avgifter som tas ut enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar (1744/2015) och justitieministeriets förordning om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer och som utgifter inte avskrivningar på grund av dessa.

Förklaring:Lagen om ändring av lagen om föreläggande av böter och ordningsbot (95/2018) och lagen om ändring av körkortslagen (96/2018) trädde i kraft den 1 juni 2019. Det faktiska användningsområdet för bötesförfarandet utvidgades när behörigheten att påföra körförbudspåföljder överfördes på polisen i sin helhet Ändringen minskar antalet brottmål som kommer in till domstolarna.

Domstolsverket inleder sin verksamhet och styr domstolsväsendet så att verksamheten vid domstolsväsendet är verkningsfull och så att rättssäkerheten förverkligas effektivt.

Målet för de regionala skillnaderna i hovrätternas behandlingstider är att den genomsnittliga behandlingstiden vid en enskild hovrätt inte är över 2 månader längre än genomsnittet för hela landet. Ett mål är också att andelen ärenden som varit anhängiga i över ett år är mindre än 6 % av alla anhängiga ärenden.

Målet är att förhindra att den totala tiden för behandling av ärenden förlängs. Den totala behandlingstiden för ärenden som länge har varit föremål för förundersökning och åtalsprövning eller i tingsrättsskedet ska beaktas. Hovrätterna strävar efter att behandlingstiden för ärenden som i tidigare skeden har varit under behandling i över tre år är högst 12 månader i hovrätten.

I fråga om omfattande tvistemål som avgörs vid huvudförhandling vid tingsrätterna är målet att 35 % avgörs inom mindre än 6 månader och att högst 35 % har en behandlingstid på över ett år.

Målet för brottmål är att den genomsnittliga behandlingstiden inte vid någon tingsrätt ska vara över 3 månader längre än genomsnittet för hela landet. Dessutom är målet att behandlingstiden i 45 % av brottmålen är högst 2 månader och att den överstiger 9 månader i högst 10 % av brottmålen. Målet är att förhindra att den totala tiden för behandling av ärenden förlängs. Den totala behandlingstiden för ärenden som länge har varit föremål för förundersökning och åtalsprövning ska beaktas när det gäller brottmål.

Målet för de regionala skillnaderna i förvaltningsdomstolarnas behandlingstider är att behandlingstiden vid en enskild förvaltningsdomstol är högst tre månader längre än genomsnittet för hela landet.

Utlänningsärendena utgör en betydande andel av de ärenden som kommer in till förvaltningsdomstolarna. Asylärenden hör till gruppen utlänningsärenden. Målet är att asylärendena behandlas snabbt så att den genomsnittliga behandlingstiden för dessa ärenden är mindre än sex månader.

Tabell med nyckeltal

  2018
utfall
2019
uppskattning
2020
mål/uppskattning
       
Hovrätterna      
Avgjorda ärenden, st. 8 177 8 800 8 500
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 5,6 5,5 5,5
Resurshushållning (€/arbetsmängd) 1 852 1 773 1 800
Produktivitet (arbetsmängd/årsv.) 46 49 45
       
Tingsrätterna      
Avgjorda ärenden totalt, st. 582 924 589 569 550 000
— Brottmål 56 001 59 375 55 000
— Omfattande tvistemål 8 279 8 620 8 500
— Summariska ärenden 440 664 440 839 400 000
       
Genomsnittlig behandlingstid, mån.      
— Brottmål 4,4 4,2 4,0
— Omfattande tvistemål 9,8 9,7 9,0
— Summariska ärenden 2,9 2,8 2,8
— Skuldsaneringsärenden 6,3 6,4 6,0
Resurshushållning (€/arbetsmängd) 598 583 600
Produktivitet (arbetsmängd/årsv.) 120 126 120
       
Förvaltningsdomstolarna      
Avgjorda ärenden, st. 21 174 20 210 17 000
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 9,6 8,8 7,0
Resurshushållning (€/arbetsmängd) 1 161 1 153 1 200
Produktivitet (arbetsmängd/årsv.) 65 67 65
       
Försäkringsdomstolen      
Avgjorda ärenden, st. 5 811 6 000 6 000
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 9,7 9,0 10,0
Resurshushållning (€/avgjort ärende) 1 366 1 361 1 300
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) 55 54 55
       
Marknadsdomstolen      
Avgjorda ärenden, st. 623 700 650
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 8,8 8,0 8,0
Resurshushållning (€/avgjort ärende) 5 291 4 804 5 200
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) 15 17 17
       
Arbetsdomstolen      
Avgjorda ärenden, st. 126 180 160
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 7,6 8,0 7,0
Resurshushållning (€/avgjort ärende) 7 896 6 175 6 200
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) 14 20 20

I avgifter som enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar (1744/2015) och justitieministeriets förordning om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer tas ut för domstolarnas prestationer beräknas 43,98 miljoner euro inflyta under moment 12.25.10.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 253 797 252 608 252 510
Bruttoinkomster 2 544 1 500 1 000
Nettoutgifter 251 253 251 108 251 510
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 58 136    
— överförts till följande år 58 906    

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Allmänna domstolarna 173 700
Förvaltningsdomstolarna 50 000
Informationsförvaltningsutgifter och övriga utgifter 27 810
Sammanlagt 251 510

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Asylsökandes rättssäkerhet och familjeåterförening 1 010
Behandling av brottmål (regeringsprogr. 2019) 800
Förebyggande och bekämpning av sexualbrott 136
Informationssäkra lokaler för tillståndshandläggning i underrättelseärenden (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 500
Infrastruktur för rättegångssalar, databanksprojektet (AIPA) -3 000
Koncentrering av bevis till tingsrätterna (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 2 000
Ökning av Statens center för informations- och kommunikationstekniks serviceavgifter 190
Projektet för förvaltningsdomstolarnas system för verksamhetsstyrning och dokumenthantering (HAIPA) (finansiering 2019) (överföring till moment 28.70.20) -4 533
Säkerställande av resurser för förvaltningsområdet (regeringsprogr. 2019) 598
System med mediedomare och domarutbildning -100
Tilläggsutgifter som föranleds av Domstolsverket 1 700
Tryggande av ombudsmännens verksamhet (överföring till moment 25.01.03) -55
Utgifter för Rättsregistercentralens projekt för utveckling av informationssystem (finansiering 2019) (överföring från moment 25.01.05) 55
Utrustning för rättssalar (regeringsprogr. 2019) 200
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -937
Lönejusteringar -499
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -605
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -603
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 2 939
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) 692
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -86
Sammanlagt 402

2020 budget 251 510 000
2019 I tilläggsb. 207 000
2019 budget 251 108 000
2018 bokslut 252 023 000

04. Rättshjälps- och intressebevakningsdistriktens och konsumenttvistenämndens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 75 666 000 euro.

Anslaget får också användas till betalning av utgifter som föranleds staten av köp av sådana rättshjälps- och intressebevakningstjänster och ekonomi- och skuldrådgivningstjänster som avses i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt (477/2016) och lagen om ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning (813/2017) och till betalning av utgifter som avses i lagen om konsumenttvistenämnden (8/2007).

Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte sådana i 18 § i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt avsedda arvoden och ersättningar som tas ut av huvudmännen inom den allmänna intressebevakningen.

Av de inkomster som nettobudgeteras under momentet budgeteras en rättshjälpmottagares förlorande motparts ersättningar för rättegångskostnaderna enligt kontantprincipen.

Förklaring:Det beräknas att det till rättshjälpsbyråerna inkommer 51 000 ärenden (49 114 ärenden 2018 och uppskattningen för 2019 är 51 000 ärenden). Målet för kötiden till rättshjälpsbyråerna är i medeltal 11 dagar år 2020 (12 dagar år 2018 och 11 dagar år 2019). Av de ärenden som kom in till rättshjälpsbyråerna 2018 var 87 % civil- och förvaltningsrättsliga ärenden och 13 % brottmål.

Allmänna intressebevakningstjänster köps av kommunerna och privata serviceproducenter när det behövs för att trygga den regionala tillgången på tjänster. Andelen köpta tjänster utgör ca 10 % år 2020.

Det beräknas att det till konsumenttvistenämnden inkommer 6 500 ärenden (6 289 ärenden 2018 och uppskattningen för 2019 är 6 550 ärenden). Målet är att den totala behandlingstiden för klagomål är 9 månader.

I samband med beredningen av budgetpropositionen har justitieministeriet preliminärt uppställt följande mål för rättshjälps- och intressebevakningsdistriktens samt konsumenttvistenämndens verksamhet 2020:

Rättshjälp och ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning

  2018
utfall
2019
uppskattning
2020
mål
       
Rättshjälp      
Ärenden som behandlats, st. 48 710 51 000 51 000
Rättshjälpsinfo, antal gånger 6 352 7 000 7 000
Rättshjälpsbeslut för privata ombud, st. 26 302 24 000 25 000
Resurshushållning (euro/viktad arbetsmängd) 133 130 130
Produktivitet (viktad arbetsmängd/årsv.) 416 436 431
Ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning      
Ärenden som behandlats, st.   10 000 15 000
Ekonomisk rådgivning, st.   20 000 25 000
Resurshushållning (€/behandlat ärende)   291 293
Produktivitet (behandlade ärenden/årsv.)   188 210

Allmän intressebevakning

  2018
utfall
2019
uppskattning
2020
mål
       
Antal huvudmän, st. 41 595 43 500 44 600
— intressebevakningsbyråerna 37 409 39 200 40 200
— intressebevakning i form av köpta tjänster 4 186 4 300 4 400
Resurshushållning, (bruttoutgifter/huvudman) 743 745 747
Produktivitet (antalet huvudmän/årsv.) 67 68 69

Konsumenttvistenämnden

  2018
utfall
2019
uppskattning
2020
mål
       
Behandlade besvär, st. 5 391 6 150 6 400
Resurshushållning (€/behandlat ärende) 469 418 401
Produktivitet (behandlade ärenden/årsv.) 144 166 172
Total behandlingstid, mån. 13,2 10,9 9,0

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 68 803 77 391 80 666
Bruttoinkomster 4 569 5 200 5 000
Nettoutgifter 64 234 72 191 75 666
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 21 882    
— överförts till följande år 23 257    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten inom rättshjälpen (Offentligrättslig verksamhet, 1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 3 331 3 700 3 600
— övriga intäkter 18 - -
Intäkter sammanlagt 3 349 3 700 3 600
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 6 174 7 600 6 900
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -2 824 -3 900 -3 300
Kostnadsmotsvarighet, % 54 49 52

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten inom rättshjälpen (Företagsekonomisk verksamhet, 1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 1 272 1 500 1 400
— övriga intäkter 5 - -
Intäkter sammanlagt 1 277 1 500 1 400
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 1 688 1 670 1 670
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -411 -170 -270
Kostnadsmotsvarighet, % 76 90 84

Bestämmelser om arvoden för rättshjälp finns i statsrådets förordning om grunderna för arvoden vid allmän rättshjälp (290/2008).

I arvoden som tas ut enligt lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt (477/2016) beräknas27 400 000 euro inflyta under moment 12.25.15. Beloppet på arvoden för intressebevakare motsvarar ca 80 %av de sammanlagda utgifterna för den allmänna intressebevakningen.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Asylsökandes rättssäkerhet och familjeåterförening 440
Behandling av brottmål (regeringsprogr. 2019) 300
Förebyggande och bekämpning av sexualbrott 52
Ökning av antalet personer inom intressebevakningen (10 årsv.) 600
Ökning av Statens center för informations- och kommunikationstekniks serviceavgifter 52
Överskuldsättning (prioritering av rättshjälpsbyråerna, förebyggande rådgivning och ekonomiskt kunnande) (regeringsprogr. 2019) 1 000
Rättshjälp för asylsökande (regeringsprogr. 2019) 560
Tryggande av ombudsmännens verksamhet (överföring till moment 25.01.03) -13
Utgifter för Rättsregistercentralens projekt för utveckling av informationssystem (finansiering 2019) (överföring från moment 25.01.05) 13
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -21
Lönejusteringar -135
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -181
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -172
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 848
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) 198
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -67
Nivåförändring 1
Sammanlagt 3 475

2020 budget 75 666 000
2019 I tilläggsb. 80 000
2019 budget 72 191 000
2018 bokslut 65 609 000

50. Ersättningar till privata rättsbiträden (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 75 505 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av ersättningar enligt rättshjälpslagen (257/2002),

2) till betalning av ersättningar enligt lagen om skuldsanering för privatpersoner (57/1993)

3) till betalning av ersättningar enligt lagen om rättegång i brottmål (689/1997)

4) till ett belopp av högst 1 700 000 euro till arvoden till offentliga utredare och boförvaltare enligt konkurslagen (120/2004) samt till övriga utgifter för konkursförfaranden som orsakas av offentlig utredning.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Rättshjälp och försvar 68 005
Biträdande av målsägande 200
Skuldsanering för privatpersoner 2 100
Ersättning för rättegångskostnaderna för oskyldigt åtalade 3 500
Arvoden till offentliga utredare och boförvaltare enligt konkurslagen samt till övriga utgifter för konkursförfarande som orsakas av offentlig utredning (högst) 1 700
Sammanlagt 75 505

År 2018 skötte privata rättsbiträden ca 37 600 1) rättshjälpsärenden. Bland rättshjälpens domstolsärenden utgör brottmålen den mest omfattande (56 %) och till kostnaderna största gruppen. Ersättningar som betalades med stöd av lagen om skuldsanering för privatpersoner uppgick till ca 2,6 miljoner euro 2018. Ersättningar för oskyldigt åtalades rättegångskostnader uppgick till ca 6,4 miljoner euro 2018. Arvoden som betalades offentliga utredare enligt konkurslagen uppgick till ca 0,7 miljoner euro 2018.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Rättshjälp för asylsökande (regeringsprogr. 2019) 250
Sammanlagt 250

2020 budget 75 505 000
2019 budget 75 255 000
2018 bokslut 78 838 600