Statsbudgeten 2020
Förklaring:Välfungerande och effektiva domstolar utgör en förutsättning för realiseringen av en rättssäkerhet som motsvarar de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna samt för en rättssäkerhet som krävs både i den ekonomiska verksamheten och vid ordnandet av medborgarnas inbördes relationer. Upprätthållandet av den allmänna ordningen och säkerheten och utredandet av konflikter på lika villkor utifrån på förhand fastställda allmänna regler förutsätter ett välfungerande rättssystem. Det oberoende domstolsväsendet ska säkerställa att alla kan i samhället lita på att deras rättigheter tillgodoses.
Ett effektmål är att tvistemål, blottmål och förvaltningsprocessuella mål avgörs utan dröjsmål, högklassigt och förmånligt. Domstolarnas arbetsredskap utvecklas så att de blir användarvänliga och stöder verksamheten så att man i rättegångar i så stor omfattning som möjligt kan utnyttja elektroniskt material. Arbetsmetoderna och verksamhetssätten kan då utvecklas till sådana att de stöder det att behandlingen av ärendet inte fördröjs samt kvaliteten hos behandlingen. Det är ytterst viktigt att domstolarna deltar i arbetet med att utveckla systemen och arbetsmetoderna. De nya arbetsmetoderna ska tas effektivt i bruk.
De olika rättsinstansernas roller och uppgifter ska vara tydliga. Tyngdpunkten i rättegången ska ligga på den första instansen. En högklassigt fungerande första instans ökar förtroendet och minskar behovet för ändringssökande. Tyngdpunkten i de högre rättsinstansernas verksamhet ska ligga på förhandsavgöranden.
Ett effektmål är att de grundläggande och mänskliga rättigheterna tillgodoses vid behandlingen och avgörandet av ärendena. Behandlingskedjorna och rättegångsförfarandena ska bestämmas enligt ärendenas natur och hur krävande de är. Rättsskyddsuppgifterna regleras inte bara i den nationella lagstiftningen utan även genom internationella fördrag. Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna bedömer genom sin rättspraxis hur medlemsstaterna iakttar de internationella konventionerna om mänskliga rättigheter.
Vid de allmänna domstolarna behandlas och avgörs åtalsärenden som gäller straffrättsligt ansvar samt tvistemål och ansökningsärenden som gäller rättsförhållanden av privaträttslig natur. De allmänna domstolarna ser således till att de straffrättsliga åtgärderna fullföljs inom alla områden av privat och samhällelig verksamhet. De ansvarar även för att enskilda, företag och andra sammanslutningar garanteras rättsskydd i sina inbördes relationer och även i relation till offentliga samfund när det inte är fråga om tillämpning av förvaltningsrättslig lagstiftning.
Meddelande av körförbud hör i ärenden som blivit anhängiga efter den 1 juni 2019 inte längre till de allmänna domstolarnas uppgifter, utan polisen beslutar om körförbud. Detta har bedömts minska antalet ärenden som kommer till de allmänna domstolarna. Å andra sidan har man beslutat reformera och utvidga användningsområdet för förvandlingsstraff för böter med tanke på bötesförfarandets trovärdighet så att obetalda böter kan omvandlas till fängelsestraff vid upprepade likartade bötesbrott. Detta kommer att öka antalet ärenden som kommer till domstolarna från och med 2021.
De flexiblare förfaringssätt som regleringen för att lätta upp straffprocessen möjliggör etableras i praxis. (Summariska) tvistemål som anhängiggjorts genom summarisk stämningsansökan har från och med den 1 september 2019 koncentrerats till nio tingsrätter. Behandlingen av dessa ärenden utvecklas genom samarbete mellan tingsrätterna.
Hos förvaltningsdomstolarna söks ändring i myndighetsbeslut som fattats inom olika förvaltningsområden och på olika förvaltningsnivåer. Högsta förvaltningsdomstolens avgöranden, men även andra förvaltningsdomstolars avgöranden, styr lagligheten och förverkligandet av rättssäkerheten inom hela den offentliga maktutövningen. Avgörandena inverkar även på samhällets verksamhet och konkurrensförmåga. Såväl för individen som för samhället är det viktigt att trygga en snabb handläggning av ärenden samt rättssäkerheten hos besluten. Högsta förvaltningsdomstolens ställning som prejudikatdomstol har stärkts genom att man ökat tillståndsplikten för ändringssökande.
Alla besvärsärenden som gäller körförbud behandlas från och med den 1 juni 2019 vid förvaltningsdomstolarna. Den nya vägtrafiklagen träder i kraft den 1 juni 2020. I och med reformen behandlas vissa trafikbrottmål i fortsättningen som administrativa påföljder. Dessa ändringar ökar antalet ärenden som kommer in till förvaltningsdomstolarna.
Målet med rättshjälpen, ekonomi- och skuldrådgivningen och den allmänna intressebevakningen är att var och en ska få nödvändig hjälp med lösandet av ett rättsligt problem och problem som gäller skuldsättning, även om personens ekonomiska situation är svag. Rättshjälp, ekonomi- och skuldrådgivning och allmän intressebevakning erbjuds så, att det är ändamålsenligt totalekonomiskt sett.
- — I samarbete mellan den ekonomiska rådgivningen och skuldrådgivningen, utsökningen, social- och hälsovården samt organisationer utvecklas interaktiva modeller och metoder som syftar på att förhindra överskuldsättning. Olika metoder med vilka medborgarnas ekonomiska kunnande och kontroll över ekonomin kan förbättras undersöks.
- — En utredning av en höjning av inkomstgränserna för rättshjälp och av rättshjälp till medelinkomsttagare inleds.
- — Behandlingskedjorna och behandlingsförfarandena bestäms enligt ärendets art och svårighetsgrad. Ändringsbehovet i fråga om den rättshjälp som medborgare och asylsökande behöver bedöms med utgångspunkt i den redogörelse som blir klar år 2019.Processerna för advokatverksamheten inom rättshjälpen görs mer fungerande genom att förenhetliga verksamhetsmetoderna. Rättsbiträdenas riksomfattande joursystem utvecklas utgående från den utredning som färdigställs år 2019. Processerna inom den allmänna rättshjälpen utvecklas så att de motsvarar bästa praxis. Verksamhets- och förfaringssätten i fråga om behandlingsprocessen för klagomål till konsumenttvistenämnden utvecklas med utgångspunkt i den auditering som blev klar 2018.År 2019 dras det upp riktlinjer för de fortsatta åtgärderna med anledning av redogörelsen om rättshjälps- och intressebevakningsmyndigheten och de utlåtanden som inkommit om den.
- — Juridiska problem löses i ett så tidigt skede som möjligt. Rättshjälpsbyråernas möjligheter att vid sidan av advokatuppdrag sköta medlingstjänster utreds och samarbetet mellan de aktörer som erbjuder medlingstjänster ökas.
- — Rådgivningstjänsterna är lätt tillgängliga för medborgarna. För rättshjälpsbyråerna skapas mångsidiga kundorienterade former för juridisk rådgivning.
- — Den elektroniska ärendehanteringen och tjänsterna är kundorienterade. Möjligheten att erbjuda ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning i form av distansservice utvecklas och möjligheterna att erbjuda rättshjälp och intressebevakning i form av distansservice utökas.
Uppgifter om personalen
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
|
Domstolarna | |||
Antal anställda, årsv. | 3 212 | 3 250 | 3 250 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 7,6 | 8,0 | 8,0 |
Rättshjälps- och intressebevakningsdistrikten samt konsumenttvistenämnden | |||
Antal anställda, årsv. | 1 035 | 1 180 | 1 247 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 9,8 | 10,0 | 10,0 |
01. Högsta domstolens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 8 796 000 euro.
Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte avgifter som tas ut enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar (1744/2015) och justitieministeriets förordning om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer och som utgifter inte avskrivningar på grund av dessa.
Förklaring:Högsta domstolen är den högsta domstolen i tviste- och brottmål. Dess uppgift är att utifrån systemet med besvärstillstånd, genom att undersöka och avgöra enskilda besvärsärenden, ge sådana prejudikat för tolkning och tillämpning av lag som styr rättspraxis och gör den enhetligare. Dessutom behandlar och avgör högsta domstolen ärenden som gäller extraordinärt ändringssökande och avger utlåtanden till republikens president i benådningsärenden och ärenden som gäller Ålands självstyrelse. Högsta domstolen övervakar de lägre domstolarnas rättsskipning.
I vissa rättsliga frågor är det nödvändigt att snabbt få ett förhandsavgörande, något som gör avgörandena i lägre instans enhetligare och minskar antalet överklaganden. Målet är att högst 40 % av de besvärsärenden som är anhängiga vid utgången av år 2020 (ärenden som beviljats besvärstillstånd och direkta besvär) har varit anhängiga längre än 12 månader. Målet på lång sikt är att av de besvärsärenden som är anhängiga har minst 33 % varit anhängiga mindre än 9 månader, ca 33 % varit anhängiga 9—12 månader och högst 33 % varit anhängiga längre än 12 månader.
Tabell med nyckeltal
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål/uppskattning |
|
Avgjorda ärenden, st. | 2 395 | 2 300 | 2 100 |
— avgöranden i sak i besvärsärenden | 123 | 130 | 130 |
— offentliggjorda avgöranden | 91 | 100 | 100 |
Genomsnittlig behandlingstid (mån.) | |||
— alla ärenden | 5,6 | 6,0 | 5,5 |
— ärenden som gäller besvärstillstånd | 4,3 | 4,5 | 4,5 |
— avgöranden i sak | 18,7 | 18,0 | 17,5 |
Funktionell effektivitet | |||
— resurshushållning (€/avgjort ärende) | 3 615 | 3 844 | 4 000 |
— produktivitet (beslut/årsv.) | 32 | 31 | 30 |
I avgifter som enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar (1744/2015) och justitieministeriets förordning om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer tas ut för högsta domstolens prestationer beräknas 320 000 euro inflyta under moment 12.25.10.
Utgifter för och inkomster av verksamheten
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 8 682 | 8 787 | 8 806 |
Bruttoinkomster | 25 | 10 | 10 |
Nettoutgifter | 8 657 | 8 777 | 8 796 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 511 | ||
— överförts till följande år | 1 521 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ökning av Statens center för informations- och kommunikationstekniks serviceavgifter | 5 |
Säkerställande av resurser för förvaltningsområdet (regeringsprogr. 2019) | 22 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -74 |
Lönejusteringar | -19 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -22 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -23 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 109 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 24 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -3 |
Sammanlagt | 19 |
2020 budget | 8 796 000 |
2019 budget | 8 777 000 |
2018 bokslut | 8 667 000 |
02. Högsta förvaltningsdomstolens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 11 600 000 euro.
Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte avgifter som tas ut enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar (1744/2015) och justitieministeriets förordning om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer och som utgifter inte avskrivningar på grund av dessa.
Förklaring:Högsta förvaltningsdomstolen avgör som högsta rättsinstans de besvär som anförts över förvaltningsbeslut. Högsta förvaltningsdomstolen övervakar också förvaltningsprocessen.
Riksdagen har den 19 februari 2019 godkänt regeringens proposition med förslag till lag om rättegång i förvaltningsärenden (förvaltningsprocesslagen). Efter ikraftträdandet av lagen kräver ändringssökande i förvaltningsdomstolarnas beslut besvärstillstånd om inte något annat föreskrivs. Ett omfattande besvärstillståndssystem gör det möjligt att rikta rättskipningens resurser på ett mer ändamålsenligt sätt.
Inemot 90 % av alla ärenden som avgörs av högsta förvaltningsdomstolen gäller beslut som meddelats av regionala förvaltningsdomstolar. Dessutom avgör högsta förvaltningsdomstolen bl.a. de besvär som har anförts över marknadsdomstolens samt statsrådets och ministeriernas beslut. Till de största kategorierna av ärenden som kommer in till högsta förvaltningsdomstolen hör utlänningsfrågor, social- och hälsovård, byggande och miljöfrågor, beskattning, statsrätt och allmän förvaltning samt ekonomisk verksamhet, såsom konkurrensärenden och offentlig upphandling. Största delen av utlänningsärendena gäller förvaltningsdomstolens avslagsbeslut i asylärenden. År 2015 ökande antalet personer som söker internationellt skydd avsevärt. Antalet besvär i ärenden som gäller asyl antas fortfarande vara stort vid högsta förvaltningsdomstolen år 2020. Man strävar efter att avgöra sådana utlänningsärenden i vilka besvärstillstånd inte beviljas på i genomsnitt mindre än tre månader. I fråga om de utlänningsärenden där besvärstillstånd beviljas är målet en behandlingstid på högst sex månader.
Målet är att 30 % av ärendena avgörs inom mindre än sex månader och 20 % inom 6—9 månader. Behandlingstider på över 24 månader får förekomma endast i undantagsfall, närmast i fråga om ärenden som väntar på förhandsavgörande av Europeiska unionens domstol.
Tabell med nyckeltal
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål/uppskattning |
|
Avgjorda ärenden, st. | 5 902 | 6 000 | 5 600 |
— Utlänningsärenden | 3 320 | 3 400 | 3 100 |
— Övriga ärenden | 2 582 | 2 600 | 2 500 |
Genomsnittlig behandlingstid (mån.) | 7,0 | 9,0 | 9,0 |
— Utlänningsärenden | 3,6 | 4,0 | 5,0 |
— Övriga ärenden | 11,4 | 11,0 | 11,0 |
Funktionell effektivitet | |||
— resurshushållning (€/avgjort ärende) | 2 061 | 2 141 | 2 250 |
— resurshushållning (€/avgjort ärende) | 49 | 46 | 45 |
I avgifter som enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar (1744/2015) och justitieministeriets förordning om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer tas ut för högsta förvaltningsdomstolens prestationer beräknas 600 000 euro inflyta under moment 12.25.10.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 12 186 | 12 038 | 11 620 |
Bruttoinkomster | 17 | 20 | 20 |
Nettoutgifter | 12 169 | 12 018 | 11 600 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 4 393 | ||
— överförts till följande år | 5 786 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Asylsökandes rättssäkerhet och familjeåterförening | -505 |
Ökning av Statens center för informations- och kommunikationstekniks serviceavgifter | 6 |
Säkerställande av resurser för förvaltningsområdet (regeringsprogr. 2019) | 26 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -66 |
Lönejusteringar | -28 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -26 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -35 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 173 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 41 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -4 |
Sammanlagt | -418 |
2020 budget | 11 600 000 |
2019 budget | 12 018 000 |
2018 bokslut | 13 562 000 |
03. Omkostnader för övriga domstolar (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 251 510 000 euro.
Anslaget får också användas till Domstolsverkets utgifter.
Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte avgifter som tas ut enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar (1744/2015) och justitieministeriets förordning om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer och som utgifter inte avskrivningar på grund av dessa.
Förklaring:Lagen om ändring av lagen om föreläggande av böter och ordningsbot (95/2018) och lagen om ändring av körkortslagen (96/2018) trädde i kraft den 1 juni 2019. Det faktiska användningsområdet för bötesförfarandet utvidgades när behörigheten att påföra körförbudspåföljder överfördes på polisen i sin helhet Ändringen minskar antalet brottmål som kommer in till domstolarna.
Domstolsverket inleder sin verksamhet och styr domstolsväsendet så att verksamheten vid domstolsväsendet är verkningsfull och så att rättssäkerheten förverkligas effektivt.
Målet för de regionala skillnaderna i hovrätternas behandlingstider är att den genomsnittliga behandlingstiden vid en enskild hovrätt inte är över 2 månader längre än genomsnittet för hela landet. Ett mål är också att andelen ärenden som varit anhängiga i över ett år är mindre än 6 % av alla anhängiga ärenden.
Målet är att förhindra att den totala tiden för behandling av ärenden förlängs. Den totala behandlingstiden för ärenden som länge har varit föremål för förundersökning och åtalsprövning eller i tingsrättsskedet ska beaktas. Hovrätterna strävar efter att behandlingstiden för ärenden som i tidigare skeden har varit under behandling i över tre år är högst 12 månader i hovrätten.
I fråga om omfattande tvistemål som avgörs vid huvudförhandling vid tingsrätterna är målet att 35 % avgörs inom mindre än 6 månader och att högst 35 % har en behandlingstid på över ett år.
Målet för brottmål är att den genomsnittliga behandlingstiden inte vid någon tingsrätt ska vara över 3 månader längre än genomsnittet för hela landet. Dessutom är målet att behandlingstiden i 45 % av brottmålen är högst 2 månader och att den överstiger 9 månader i högst 10 % av brottmålen. Målet är att förhindra att den totala tiden för behandling av ärenden förlängs. Den totala behandlingstiden för ärenden som länge har varit föremål för förundersökning och åtalsprövning ska beaktas när det gäller brottmål.
Målet för de regionala skillnaderna i förvaltningsdomstolarnas behandlingstider är att behandlingstiden vid en enskild förvaltningsdomstol är högst tre månader längre än genomsnittet för hela landet.
Utlänningsärendena utgör en betydande andel av de ärenden som kommer in till förvaltningsdomstolarna. Asylärenden hör till gruppen utlänningsärenden. Målet är att asylärendena behandlas snabbt så att den genomsnittliga behandlingstiden för dessa ärenden är mindre än sex månader.
Tabell med nyckeltal
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål/uppskattning |
|
Hovrätterna | |||
---|---|---|---|
Avgjorda ärenden, st. | 8 177 | 8 800 | 8 500 |
Genomsnittlig behandlingstid, mån. | 5,6 | 5,5 | 5,5 |
Resurshushållning (€/arbetsmängd) | 1 852 | 1 773 | 1 800 |
Produktivitet (arbetsmängd/årsv.) | 46 | 49 | 45 |
Tingsrätterna | |||
Avgjorda ärenden totalt, st. | 582 924 | 589 569 | 550 000 |
— Brottmål | 56 001 | 59 375 | 55 000 |
— Omfattande tvistemål | 8 279 | 8 620 | 8 500 |
— Summariska ärenden | 440 664 | 440 839 | 400 000 |
Genomsnittlig behandlingstid, mån. | |||
— Brottmål | 4,4 | 4,2 | 4,0 |
— Omfattande tvistemål | 9,8 | 9,7 | 9,0 |
— Summariska ärenden | 2,9 | 2,8 | 2,8 |
— Skuldsaneringsärenden | 6,3 | 6,4 | 6,0 |
Resurshushållning (€/arbetsmängd) | 598 | 583 | 600 |
Produktivitet (arbetsmängd/årsv.) | 120 | 126 | 120 |
Förvaltningsdomstolarna | |||
Avgjorda ärenden, st. | 21 174 | 20 210 | 17 000 |
Genomsnittlig behandlingstid, mån. | 9,6 | 8,8 | 7,0 |
Resurshushållning (€/arbetsmängd) | 1 161 | 1 153 | 1 200 |
Produktivitet (arbetsmängd/årsv.) | 65 | 67 | 65 |
Försäkringsdomstolen | |||
Avgjorda ärenden, st. | 5 811 | 6 000 | 6 000 |
Genomsnittlig behandlingstid, mån. | 9,7 | 9,0 | 10,0 |
Resurshushållning (€/avgjort ärende) | 1 366 | 1 361 | 1 300 |
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) | 55 | 54 | 55 |
Marknadsdomstolen | |||
Avgjorda ärenden, st. | 623 | 700 | 650 |
Genomsnittlig behandlingstid, mån. | 8,8 | 8,0 | 8,0 |
Resurshushållning (€/avgjort ärende) | 5 291 | 4 804 | 5 200 |
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) | 15 | 17 | 17 |
Arbetsdomstolen | |||
Avgjorda ärenden, st. | 126 | 180 | 160 |
Genomsnittlig behandlingstid, mån. | 7,6 | 8,0 | 7,0 |
Resurshushållning (€/avgjort ärende) | 7 896 | 6 175 | 6 200 |
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) | 14 | 20 | 20 |
I avgifter som enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar (1744/2015) och justitieministeriets förordning om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer tas ut för domstolarnas prestationer beräknas 43,98 miljoner euro inflyta under moment 12.25.10.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 253 797 | 252 608 | 252 510 |
Bruttoinkomster | 2 544 | 1 500 | 1 000 |
Nettoutgifter | 251 253 | 251 108 | 251 510 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 58 136 | ||
— överförts till följande år | 58 906 |
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Allmänna domstolarna | 173 700 |
Förvaltningsdomstolarna | 50 000 |
Informationsförvaltningsutgifter och övriga utgifter | 27 810 |
Sammanlagt | 251 510 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Asylsökandes rättssäkerhet och familjeåterförening | 1 010 |
Behandling av brottmål (regeringsprogr. 2019) | 800 |
Förebyggande och bekämpning av sexualbrott | 136 |
Informationssäkra lokaler för tillståndshandläggning i underrättelseärenden (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 500 |
Infrastruktur för rättegångssalar, databanksprojektet (AIPA) | -3 000 |
Koncentrering av bevis till tingsrätterna (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 2 000 |
Ökning av Statens center för informations- och kommunikationstekniks serviceavgifter | 190 |
Projektet för förvaltningsdomstolarnas system för verksamhetsstyrning och dokumenthantering (HAIPA) (finansiering 2019) (överföring till moment 28.70.20) | -4 533 |
Säkerställande av resurser för förvaltningsområdet (regeringsprogr. 2019) | 598 |
System med mediedomare och domarutbildning | -100 |
Tilläggsutgifter som föranleds av Domstolsverket | 1 700 |
Tryggande av ombudsmännens verksamhet (överföring till moment 25.01.03) | -55 |
Utgifter för Rättsregistercentralens projekt för utveckling av informationssystem (finansiering 2019) (överföring från moment 25.01.05) | 55 |
Utrustning för rättssalar (regeringsprogr. 2019) | 200 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -937 |
Lönejusteringar | -499 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -605 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -603 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 2 939 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 692 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -86 |
Sammanlagt | 402 |
2020 budget | 251 510 000 |
2019 I tilläggsb. | 207 000 |
2019 budget | 251 108 000 |
2018 bokslut | 252 023 000 |
04. Rättshjälps- och intressebevakningsdistriktens och konsumenttvistenämndens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 75 666 000 euro.
Anslaget får också användas till betalning av utgifter som föranleds staten av köp av sådana rättshjälps- och intressebevakningstjänster och ekonomi- och skuldrådgivningstjänster som avses i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt (477/2016) och lagen om ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning (813/2017) och till betalning av utgifter som avses i lagen om konsumenttvistenämnden (8/2007).
Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte sådana i 18 § i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt avsedda arvoden och ersättningar som tas ut av huvudmännen inom den allmänna intressebevakningen.
Av de inkomster som nettobudgeteras under momentet budgeteras en rättshjälpmottagares förlorande motparts ersättningar för rättegångskostnaderna enligt kontantprincipen.
Förklaring:Det beräknas att det till rättshjälpsbyråerna inkommer 51 000 ärenden (49 114 ärenden 2018 och uppskattningen för 2019 är 51 000 ärenden). Målet för kötiden till rättshjälpsbyråerna är i medeltal 11 dagar år 2020 (12 dagar år 2018 och 11 dagar år 2019). Av de ärenden som kom in till rättshjälpsbyråerna 2018 var 87 % civil- och förvaltningsrättsliga ärenden och 13 % brottmål.
Allmänna intressebevakningstjänster köps av kommunerna och privata serviceproducenter när det behövs för att trygga den regionala tillgången på tjänster. Andelen köpta tjänster utgör ca 10 % år 2020.
Det beräknas att det till konsumenttvistenämnden inkommer 6 500 ärenden (6 289 ärenden 2018 och uppskattningen för 2019 är 6 550 ärenden). Målet är att den totala behandlingstiden för klagomål är 9 månader.
I samband med beredningen av budgetpropositionen har justitieministeriet preliminärt uppställt följande mål för rättshjälps- och intressebevakningsdistriktens samt konsumenttvistenämndens verksamhet 2020:
Rättshjälp och ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
|
Rättshjälp | |||
---|---|---|---|
Ärenden som behandlats, st. | 48 710 | 51 000 | 51 000 |
Rättshjälpsinfo, antal gånger | 6 352 | 7 000 | 7 000 |
Rättshjälpsbeslut för privata ombud, st. | 26 302 | 24 000 | 25 000 |
Resurshushållning (euro/viktad arbetsmängd) | 133 | 130 | 130 |
Produktivitet (viktad arbetsmängd/årsv.) | 416 | 436 | 431 |
Ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning | |||
Ärenden som behandlats, st. | 10 000 | 15 000 | |
Ekonomisk rådgivning, st. | 20 000 | 25 000 | |
Resurshushållning (€/behandlat ärende) | 291 | 293 | |
Produktivitet (behandlade ärenden/årsv.) | 188 | 210 |
Allmän intressebevakning
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
|
Antal huvudmän, st. | 41 595 | 43 500 | 44 600 |
— intressebevakningsbyråerna | 37 409 | 39 200 | 40 200 |
— intressebevakning i form av köpta tjänster | 4 186 | 4 300 | 4 400 |
Resurshushållning, (bruttoutgifter/huvudman) | 743 | 745 | 747 |
Produktivitet (antalet huvudmän/årsv.) | 67 | 68 | 69 |
Konsumenttvistenämnden
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
|
Behandlade besvär, st. | 5 391 | 6 150 | 6 400 |
Resurshushållning (€/behandlat ärende) | 469 | 418 | 401 |
Produktivitet (behandlade ärenden/årsv.) | 144 | 166 | 172 |
Total behandlingstid, mån. | 13,2 | 10,9 | 9,0 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 68 803 | 77 391 | 80 666 |
Bruttoinkomster | 4 569 | 5 200 | 5 000 |
Nettoutgifter | 64 234 | 72 191 | 75 666 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 21 882 | ||
— överförts till följande år | 23 257 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten inom rättshjälpen (Offentligrättslig verksamhet, 1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 3 331 | 3 700 | 3 600 |
— övriga intäkter | 18 | - | - |
Intäkter sammanlagt | 3 349 | 3 700 | 3 600 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 6 174 | 7 600 | 6 900 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -2 824 | -3 900 | -3 300 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 54 | 49 | 52 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten inom rättshjälpen (Företagsekonomisk verksamhet, 1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 1 272 | 1 500 | 1 400 |
— övriga intäkter | 5 | - | - |
Intäkter sammanlagt | 1 277 | 1 500 | 1 400 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 1 688 | 1 670 | 1 670 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -411 | -170 | -270 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 76 | 90 | 84 |
Bestämmelser om arvoden för rättshjälp finns i statsrådets förordning om grunderna för arvoden vid allmän rättshjälp (290/2008).
I arvoden som tas ut enligt lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt (477/2016) beräknas27 400 000 euro inflyta under moment 12.25.15. Beloppet på arvoden för intressebevakare motsvarar ca 80 %av de sammanlagda utgifterna för den allmänna intressebevakningen.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Asylsökandes rättssäkerhet och familjeåterförening | 440 |
Behandling av brottmål (regeringsprogr. 2019) | 300 |
Förebyggande och bekämpning av sexualbrott | 52 |
Ökning av antalet personer inom intressebevakningen (10 årsv.) | 600 |
Ökning av Statens center för informations- och kommunikationstekniks serviceavgifter | 52 |
Överskuldsättning (prioritering av rättshjälpsbyråerna, förebyggande rådgivning och ekonomiskt kunnande) (regeringsprogr. 2019) | 1 000 |
Rättshjälp för asylsökande (regeringsprogr. 2019) | 560 |
Tryggande av ombudsmännens verksamhet (överföring till moment 25.01.03) | -13 |
Utgifter för Rättsregistercentralens projekt för utveckling av informationssystem (finansiering 2019) (överföring från moment 25.01.05) | 13 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -21 |
Lönejusteringar | -135 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -181 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -172 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 848 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 198 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -67 |
Nivåförändring | 1 |
Sammanlagt | 3 475 |
2020 budget | 75 666 000 |
2019 I tilläggsb. | 80 000 |
2019 budget | 72 191 000 |
2018 bokslut | 65 609 000 |
50. Ersättningar till privata rättsbiträden (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 75 505 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av ersättningar enligt rättshjälpslagen (257/2002),
2) till betalning av ersättningar enligt lagen om skuldsanering för privatpersoner (57/1993)
3) till betalning av ersättningar enligt lagen om rättegång i brottmål (689/1997)
4) till ett belopp av högst 1 700 000 euro till arvoden till offentliga utredare och boförvaltare enligt konkurslagen (120/2004) samt till övriga utgifter för konkursförfaranden som orsakas av offentlig utredning.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Rättshjälp och försvar | 68 005 |
Biträdande av målsägande | 200 |
Skuldsanering för privatpersoner | 2 100 |
Ersättning för rättegångskostnaderna för oskyldigt åtalade | 3 500 |
Arvoden till offentliga utredare och boförvaltare enligt konkurslagen samt till övriga utgifter för konkursförfarande som orsakas av offentlig utredning (högst) | 1 700 |
Sammanlagt | 75 505 |
År 2018 skötte privata rättsbiträden ca 37 600 1) rättshjälpsärenden. Bland rättshjälpens domstolsärenden utgör brottmålen den mest omfattande (56 %) och till kostnaderna största gruppen. Ersättningar som betalades med stöd av lagen om skuldsanering för privatpersoner uppgick till ca 2,6 miljoner euro 2018. Ersättningar för oskyldigt åtalades rättegångskostnader uppgick till ca 6,4 miljoner euro 2018. Arvoden som betalades offentliga utredare enligt konkurslagen uppgick till ca 0,7 miljoner euro 2018.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Rättshjälp för asylsökande (regeringsprogr. 2019) | 250 |
Sammanlagt | 250 |
2020 budget | 75 505 000 |
2019 budget | 75 255 000 |
2018 bokslut | 78 838 600 |