Statsbudgeten 2020
01. Ministeriet och förvaltningen
Förklaring:Justitieministeriets grundläggande uppgift är att sörja för en fungerande rättsstat. I detta syfte ska ministeriet
- — främja demokratin och tillgodoseendet av de grundläggande fri- och rättigheterna.
- — främja realiseringen av rättssäkerheten och straffansvaret.
- — trygga verksamhetsförutsättningarna för det egna förvaltningsområdet
- — bereda lagstiftningen inom sitt ansvarsområde.
- — utveckla lagberedningen inom statsrådet.
Justitieministeriet är en del av det enhetliga statsrådet. Justitieministeriets mål är att Finland är ett öppet och aktivt samhälle där var och en kan känna sig delaktig och lita på att hans eller hennes rättigheter tillgodoses. Justitieministeriet ställer upp följande preliminära mål för sin verksamhet 2020.
Demokratipolitiska handlingsplaner och handlingsplaner för grundläggande och mänskliga rättigheter bereds utifrån regeringsprogrammet. Med hjälp av språkpolitiska riktlinjer stärks språkens livskraft och förverkligandet av de språkliga rättigheterna.
Bestämmelser om ett öppenhetsregister utfärdas på basis av parlamentarisk beredning så att det civila samhället hörs. En uppdatering av offentlighetslagen utreds. Elektroniska demokratitjänster utvecklas också i förhållande till andra digitala tjänster inom statsrådet.
Målet är att fortsätta påverkan för att uppdatera lagstiftningen som gäller handlingsoffentlighet för EU-institutionernas handlingar i enlighet med Lissabonfördraget samt en tillämpning av den som gynnar öppenhet, liksom också påverkan för åstadkommande av lagstiftning om god förvaltning i EU-institutionerna under den nya kommissionens mandatperiod.
Det ömsesidiga förtroendet och dialogen med sametinget förbättras.
Likabehandling och goda etniska relationer främjas. Diskriminering och hatretorik förhindras.
Åtgärder som stöder genomförandet av rättsstatsprincipen och de grundläggande fri- och rättigheterna inom EU främjas.
En bättre lagstiftning inom EU främjas.
Förutsättningarna för gemenskapsbaserad verksamhet i det civila samhället förbättras.
Bestämmelserna om konsumentmyndigheternas befogenheter revideras och till konsumentskyddslagen fogas bestämmelser om ansvar för fel i fråga om tjänster som gäller en person.
Genomförandet av reformen av lagen angående vårdnad om barn tillses.
Lagstiftningen om skiljeförfarande förnyas.
Överskuldsatta medborgares möjligheter att få hjälp förbättras. Tjänster inom ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning ges mer kundorienterat och mångsidigt med hjälp av olika servicekanaler och metoder. Överskuldsatta personer hänvisas effektivare än i nuläget från utsökningen till den ekonomiska rådgivningen och skuldrådgivningen. I samarbete mellan den ekonomiska rådgivningen och skuldrådgivningen, utsökningen, social- och hälsovården samt organisationer utvecklas interaktiva modeller och metoder som syftar på att förhindra överskuldsättning. Olika utvecklingsmöjligheter utreds med vilka medborgarnas ekonomiska kunnande och kontroll över ekonomin förbättras i alla åldersgrupper.
Förvaltningsdomstolarnas HAIPA-projekt fortsätter till utgången av 2020. De allmänna domstolarnas och åklagarväsendets AIPA-projekt fortsätter fram till slutet av 2021. Genom statens och förvaltningsområdets gemensamma tjänster, arbete för en helhetsarkitektur och regelbundna uppföljning främjas utvidgningen av e-tjänster samt fortskridandet av och kompatibiliteten hos IKT-projekten. Elektroniska tjänster främjas och lägesbilden i fråga om dem upprätthålls i enlighet med den digitaliseringsplan som utarbetats. Artificiell intelligens och ny teknik utnyttjas kontrollerat.
En reform av anvisningarna för konsekvensbedömning av lagförslag inleds.
De lagförslag som utarbetas i statsrådet granskas vid justitieministeriet ur lagteknisk synvinkel. Möjligheterna att stödja lagberedningsprocessen med hjälp av digitalisering utreds genom försök, i vilka utnyttjas de möjligheter till analys, behandling och granskning av omfattande textmassor som artificiell intelligens erbjuder.
Expertisen inom lagberedningen tryggas genom att förnya utbildningen och genom att sörja för att det finns tillräckligt med utbildning.
Den totala längden på rättegångar förkortas.
Regeringen har överlämnat en proposition till riksdagen med förslag till lag om rättegång i förvaltningsärenden och till vissa lagar som har samband med den (RP 29/2018 rd). Målet är att lagarna ska träda i kraft under första halvåret 2020.
Vid fördelningen av resurserna beaktas rättssäkerheten och realiserandet av straffansvaret samt ärendenas behandlingskedjor.
En utredning av en höjning av inkomstgränserna för rättshjälp och av rättshjälp till medelinkomsttagare inleds. Ett riksomfattande joursystem för biträden fastställs åren 2019—2020. Ändringsbehovet i fråga om den rättshjälp som medborgare och asylsökande behöver bedöms med utgångspunkt i den redogörelse som blir klar hösten 2019. Rättshjälpsbyråernas möjligheter att vid sidan av advokatuppdrag sköta medlingstjänster utreds och samarbetet mellan de aktörer som erbjuder medlingstjänster ökas. Målet är att tjänsterna ska produceras kundorienterat och mångsidigt med hjälp av olika kanaler och metoder så att tjänsterna är lättåtkomliga för medborgarna.
Beredningen av strukturreformen inom utsökningen fortsätts. Behövliga förhandlingar om tjänstekollektivavtal förs.
En totalreform som gäller våldtäktsbrott och utnyttjandebrott genomförs.
En reform av lagstiftningen om förundersökning och tvångsmedel inleds.
En helhetsgranskning av brottspåföljdssystemet inleds.
Det lokala brottsförebyggandet utvecklas i enlighet med statsrådets principbeslut från 2016.
Utvecklandet av Brottspåföljdsmyndighetens organisationsstruktur och nätverk av verksamhetsställen inleds.
Ett lagstiftningsprojekt för placering av häktade i fängelse direkt efter häktningsrättegången inleds och arbetsfördelningen kring fångtransporter utreds.
Nätverkssamarbete utvecklas för att effektivisera tillträdet till normaltjänster för personer som avtjänar straff.
De nationella genomförandeåtgärder som föranleds av Europeiska åklagarmyndigheten (EPPO), som inrättades i oktober 2017, fortsätts.
Domstolsverket inleder sin verksamhet vid ingången av 2020. Domstolsverket ska sörja för domstolsväsendets verksamhetsförutsättningar och för utvecklande, planering och stödjande av domstolarnas verksamhet. År 2019 dras det upp riktlinjer för de fortsatta åtgärderna med anledning av redogörelsen om rättshjälps- och intressebevakningsmyndigheten och de utlåtanden som inkommit om den. Beredningen av utsökningsväsendets strukturreform fortsätts. Målet är att strukturreformen träder i kraft 2020. I och med strukturreformen organiseras utsökningsverket till en enda myndighet. Samtidigt fördelas verkställighetsuppdragen på ett nytt sätt mellan olika personalgrupper efter ärendets natur och svårighetsgrad. Automatiseringen av ärendehanteringen och ökningen av möjligheterna att använda elektroniska tjänster stöder också reformen. Åtgärderna för att effektivisera strukturen och verksamheten hos Brottspåföljdsmyndigheten fortsätts.
Uppgifter om personalen
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
|
Justitieministeriet | |||
Årsverken | 271 | 275 | 240 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,8 | 3,7 | 3,7 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 7,4 | 7,4 | 7,4 |
Övriga särskilda ämbetsverk | |||
Årsverken | 241 | 288 | 295 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 7,4 | 7,4 | 7,4 |
01. Justitieministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 23 164 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella sammanslutningar, till finansiering av forsknings- och utvecklingsprojekt som är godkända av justitieministeriet samt till demokratipriser
2) till betalning av utgifter som föranleds av nämnder i anslutning till ministeriet och av andra motsvarande organ
3) till betalning av överföringsutgifter till advokatförbund i enlighet med 24 § 2 mom i lagen om rättegångsbiträden med tillstånd (715/2011).
I fråga om överföringsutgifterna till advokatförbunden budgeteras anslaget enligt en princip som motsvarar prestationsprincipen.
Förklaring:
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 23 142 | 21 183 | 24 264 |
Bruttoinkomster | 457 | 400 | 1 100 |
Nettoutgifter | 22 685 | 20 783 | 23 164 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 6 004 | ||
— överförts till följande år | 3 549 |
Beräknad användning av anslaget
årsv. | % | |
Strategier för och uppföljning av samhällspolitiken | 14 | 6 |
Styrningen inom ministeriets ansvarsområde och verksamhets- och ekonomiplanering, samt uppföljning | 26 | 11 |
Beredning av lagstiftning och uppföljning | 44 | 18 |
EU-ärenden och internationella ärenden | 12 | 5 |
Ministeriets övriga specialuppgifter | 26 | 11 |
Stödfunktioner | 68 | 28 |
Frånvaro med lön | 50 | 21 |
Sammanlagt | 240 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Anslag av engångsnatur år 2019 (valforskning) | -200 |
Diskriminerings- och jämställdhetsnämnden (överföring från moment 25.01.03) | 200 |
En för statsrådet gemensam samordnare av arbetet mot människohandel (regeringsprogr. 2019) | 150 |
En tjänst som äldreombudsman samt en byrå för ombudsmannen inrättas (regeringsprogr. 2019) | 100 |
Genomförande av justitieministeriets program (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 500 |
Handlingsplan för grundläggande och mänskliga rättigheter (regeringsprogr. 2019) | 100 |
Kostnader för inrättande av öppenhetsregister (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 500 |
Nationalspråksstrategin och det språkpolitiska programmet (regeringsprogr. 2019) | 200 |
Ökad produktivitet till följd av införandet av projektet Vahva | -80 |
Öppenhetsregistret, personalkostnader och kostnader för informationssystem (regeringsprogr. 2019) | 100 |
Överskuldsättning (regeringsprogr. 2019), delegationen för ekonomihantering | 50 |
Projektet automatisk anonymisering och innehållsbeskrivning av dokument som innehåller personuppgifter (finansiering 2019) (överföring till moment 28.70.20) | -240 |
Projektet automatisk anonymisering och innehållsbeskrivning av dokument som innehåller personuppgifter (finansiering 2020) (överföring från moment 28.70.20) | 80 |
Stärkande av konsekvensbedömningen inom lagberedningen (regeringsprogr. 2019) | 400 |
Stärkande av lageberedarnas kunskaper om de grundläggande och mänskliga rättigheterna och samt av expertisen inom statsförfattningsrätt och övrig offentlig rätt (regeringsprogr. 2019) | 200 |
Tryggande av ombudsmännens verksamhet (finansiering 2019) (överföring från moment 25.01.03) | 150 |
Tryggande av ombudsmännens verksamhet (finansiering 2020) (överföring till moment 25.01.03) | -5 |
Utgifter för Rättsregistercentralens projekt för utveckling av informationssystem (finansiering 2019) (överföring från moment 25.01.05) | 5 |
Lönejusteringar | -49 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -59 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -57 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 290 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 67 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -21 |
Sammanlagt | 2 381 |
2020 budget | 23 164 000 |
2019 budget | 20 783 000 |
2018 bokslut | 20 230 000 |
03. Omkostnader för myndigheter som verkar i anslutning till justitieministeriet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 10 246 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av omkostnaderna för barnombudsmannens byrå, jämställdhetsombudsmannens byrå, diskrimineringsombudsmannens byrå, dataombudsmannens byrå, olycksutredningscentralen, underrättelseombudsmannen samt Europeiska institutet för kriminalpolitik, verksamt i anslutning till Förenta nationerna
2) till betalning av stipendier som Europeiska institutet för kriminalpolitik delar ut
3) till inrättande av en tjänst som äldreombudsman och till inledande av verksamheten.
Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte inkomster av avgifter för de tillsynsuppgifter som anges i 305 § i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation (917/2014).
Förklaring:Barnombudsmannen har till uppgift att inom sitt verksamhetsområde bedöma och främja förverkligandet av barnens intressen och rättigheter på allmän förvaltningsnivå, samhällspolitisk nivå och lagstiftningsnivå samt att främja fullgörandet av den av Förenta Nationernas generalförsamling antagna konventionen om barnets rättigheter (FördrS 59–60/1991). Barnombudsmannen rapporterar till FN:s kommitté för barnets rättigheter, statsrådet och riksdagen. Barnombudsmannen tar initiativ och begär utredningar om brister som ombudsmannen lagt märke till. För att främja barns ställning och rättigheter samt myndighetssamarbetet i dessa frågor bistås barnombudsmannen av barnombudsmannadelegationen.
Jämställdhetsombudsmannen övervakar att lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män (609/1986) iakttas och främjar genom initiativ, råd och anvisningar förverkligandet av lagens syfte. Jämställdhetsombudsmannen informerar om jämställdhetslagstiftningen och dess tillämpningspraxis samt följer att jämställdhet mellan kvinnor och män genomförs på samhällslivets olika områden. Jämställdhetsombudsmannen ger anvisningar och rådgivning till den som misstänker diskriminering på grund av kön, könsidentitet, eller könsuttryck, utreder brott mot diskrimineringsförbud och strävar till att öka kunskapen om de rättigheter och skyldigheter som anknyter till jämställdhetslagen. Jämställdhetsombudsmannen handlar så att jämställdheten mellan könen främjas i samhället, på arbetsplatser och i läroanstalter på det sätt som avses i jämställdhetslagen.
Diskrimineringsombudsmannen ska övervaka att lagen om likabehandling (1325/2014) följs på det sätt som bestäms i den nämnda lagen samt även i övrigt främja likabehandling och förhindra diskriminering. Dessutom är diskrimineringsombudsmannen nationell rapportör om människohandel och övervakar avlägsnande av utlänningar ur landet. Delegationen för likabehandlingsärenden verkar under ledning av diskrimineringsombudsmannen och främjar samarbetet mellan myndigheter, frivilligorganisationer och andra aktörer när de gäller att ingripa i diskriminering och främja likabehandling.
Dataombudsmannen har allmän behörighet i frågor som gäller skydd av personuppgifter. Särskilda bestämmelser om dataombudsmannens tillsynsuppgifter finns i EU.s allmänna dataskyddsförordning (Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679) och i dataskyddslagen (1050/2018) som kompletterar den. Dataombudsmannens byrå upprätthåller och främjar den grundläggande rätten till integritet och förtroendet för samhällets tjänster. Dessutom är byrån med och utvecklar informationssamhället i Finland och EU.
Olycksutredningscentralen ska enligt lagen om säkerhetsutredning av olyckor och vissa andra händelser (525/2011) utveckla och upprätthålla beredskapen att inleda utredningar av olyckor, effektivt och tillförlitligt utreda orsakerna till olyckor och på basis av orsakerna ge säkerhetsrekommendationer, och följa med hur de iakttas.
Underrättelseombudsmannen ska övervaka lagenligheten vid användning av underrättelseinhämtningsmetoder och tillgodoseendet av de grundläggande och mänskliga rättigheterna i underrättelseverksamheten på det sätt som föreskrivs i lagen om övervakning av underrättelseverksamheten (121/2019).
Europeiska institutet för kriminalpolitik som är verksamt i anslutning till Förenta Nationerna producerar internationella sakkunnigtjänster inom kriminalpolitikens område. Institutets verksamhet styrs centralt av FN:s kriminalpolitiska program och av linjebeslut i anslutning till det.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 8 424 | 10 053 | 10 446 |
Bruttoinkomster | 379 | 200 | 200 |
Nettoutgifter | 8 045 | 9 853 | 10 246 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 294 | ||
— överförts till följande år | 1 276 |
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Barnombudsmannens verksamhet | 630 |
Jämställdhetsombudsmannens verksamhet | 970 |
Diskrimineringsombudsmannens verksamhet | 1 605 |
Dataombudsmannens verksamhet | 3 585 |
Underrättelseombudsmannens verksamhet | 350 |
Olycksutredningscentralen | 1 510 |
Institutet för kriminalpolitik | 520 |
Inledande av äldreombudsmannens verksamhet | 80 |
Servicecentralernas avgifter | 996 |
Sammanlagt | 10 246 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Äldreombudsmannen och äldreombudsmannens byrå (regeringsprogr. 2019) | 80 |
Diskriminerings- och jämställdhetsnämnden (överföring till moment 25.01.01) | -200 |
Diskrimineringsombudsmannens byrå, övervakning av verkställandet av avlägsnande ur landet (finansiering 2019) | -80 |
Löneglidning | -11 |
Nya uppgifter för dataombudsmannens byrå | 190 |
Ökning av Valtoris serviceavgifter | 5 |
Säkerställande av resurser för förvaltningsområdet (regeringsprogr. 2019) | 18 |
Tillägg till rapporteringen om mänskliga rättigheter och ingripandet i problem (regeringsprogr. 2019) | 100 |
Tillsättande av rapportör om våld mot kvinnor (regeringsprogr. 2019) | 200 |
Tryggande av barnombudsmannens, jämställdhetsombudsmannens och diskrimineringsombudsmannens verksamhet (överföring från moment 25.01.01, 25.10.03, 25.10.04, 25.20.01, 25.30.01 och 25.40.01) | 150 |
Tryggande av ombudsmännens verksamhet (finansiering 2019) (överföring till moment 25.01.01) | -150 |
Utgifter för lokaler för underrättelseombudsmannafunktionen och dataombudsmannens byrå | 59 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -25 |
Lönejusteringar | -17 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -18 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -19 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 95 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 23 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -7 |
Sammanlagt | 393 |
2020 budget | 10 246 000 |
2019 budget | 9 853 000 |
2018 bokslut | 8 027 000 |
05. Rättsregistercentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 7 930 000 euro.
Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster förvaltningsområdets sektorsspecifika IKT-serviceavgifter som utgörs av kostnaderna för Rättsregistercentralens eget arbete och de inkomster som influtit utifrån kostnaderna för massuttag av uppgifter som lämnats med stöd av registermyndighetens beslut om utlämnande av uppgifter.
Förklaring:Rättsregistercentralen är registeransvarig för informationssystemen och registren inom justitieministeriets förvaltningsområde och förmedlar information från förvaltningsområdets myndigheter till andra myndigheter. De register som används mest är straffregistret, bötesregistret, konkurs- och företagssaneringsregistret samt skuldsaneringsregistret. Rättsregistercentralen sköter verkställighetsuppgifter i samband med böter, förverkandepåföljder, avgifter och fordringar samt för statens talan i dessa ärenden. Dessutom sköter Rättsregistercentralen underhåll och utveckling av informationssystemen inom förvaltningsområdet i samarbete med ämbetsverken inom förvaltningsområdet, enligt vad som har avtalats i serviceavtalen. Rättsregistercentralen är också upphandlande enhet i fråga om IT-upphandlingar inom förvaltningsområdet och en enskild bokföringsenhet.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 14 174 | 15 655 | 15 281 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 5 657 | 7 184 | 7 351 |
Nettoutgifter | 8 517 | 8 471 | 7 930 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 210 | ||
— överförts till följande år | 2 269 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändringar i informationssystemen som föranleds av dataskyddsdirektivet | 250 |
Behov av ändringar i informationssystemen som föranleds av reformen av förvandlingsstraff för böter | 300 |
Behov av ändringar i informationssystemen som föranleds av reformen av vägtrafiklagen | 125 |
Ökning av Valtoris serviceavgifter | 7 |
Projektet för utveckling av informationssystem för Rättsregistercentralens myndighetsverksamhet (eORK) (finansiering 2019) (överföring till moment 25.01.01, 25.10.03, 25.10.04, 25.20.01, 25.30.01 och 25.40.01) | -150 |
Projektet för utveckling av informationssystem för Rättsregistercentralens myndighetsverksamhet (eORK) (finansiering 2019) (överföring till moment 28.70.20) | -895 |
Säkerställande av resurser för förvaltningsområdet (regeringsprogr. 2019) | 19 |
Utgifter för informationssystem som föranleds av ändringar av statsunderstödslagen (688/2001) och 4 a och 7 § i straffregisterlagen (770/1993) (finansiering 2019) | -30 |
Utvecklande av insolvensregistret (IRIS II) (finansiering 2019) | -200 |
Lönejusteringar | -12 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -19 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -15 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 67 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 15 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -4 |
Nivåförändring | 1 |
Sammanlagt | -541 |
2020 budget | 7 930 000 |
2019 budget | 8 471 000 |
2018 bokslut | 9 576 000 |
20. Särskilda utgifter (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 33 093 000 euro.
Anslaget får användas:
1) till betalning av arvoden och övriga konsumtionsutgifter som föranleds av utredningskommissioner som tillsatts för säkerhetsutredningar enligt lagen om säkerhetsutredning av olyckor och vissa andra händelser (525/2011), Europeiska unionens lagstiftning och internationella avtal som förpliktar Finland och utredningar som utförs som internationellt samarbete
2) för fullföljande av skadeståndsansvar som föranleds av en eventuell förbindelse som getts vid en utländsk domstol eller annan myndighet i anslutning till ett kostnadsansvar som konkursombudsmannen tagit i fråga om ett konkursbo med ringa tillgångar
3) till betalning av rättegångskostnader som med stöd av lagar och förordningar föranleds av myndigheternas verksamhet och till betalning av kostnader som föranleds av förordnande av en intressebevakare för en minderårig part för förundersökning samt till betalning av intressebevakarens arvode och kostnader
4) till betalning av ersättningar som staten enligt skadeståndslagen (412/1974) ska betala
5) till betalning av gottgörelse med stöd av lagen om gottgörelse för dröjsmål vid rättegång (362/2009)
6) till betalning av tolknings- och översättningsutgifter för ärenden som sköts enligt rättshjälpslagen (257/2002)
7) till betalning av ersättningar enligt 19 och 20 § i lagen om rättsgenetisk faderskapsundersökning (378/2005)
8) till betalning av överföringsutgifter till huvudmän inom den offentliga rättshjälpens och den allmänna intressebevakningens köpta tjänster såsom en gottgörelse som motsvarar mervärdesskattens belopp
9) till betalning av rättegångskostnader i ärenden enligt diskrimineringslagen (1325/2014), i vilka diskrimineringsombudsmannen bistår vid rättegången för en person som misstänks ha utsatts för diskriminering och har förbundit sig till att ersätta eventuella rättegångskostnader, om ärendet förloras
10) till betalning av ersättningar enligt 10 kap. 11 § 2 mom. i strafflagen (356/2016).
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ersättningar enligt 10 kap. 11 § 2 mom. i strafflagen | 2 000 |
Sammanlagt | 2 000 |
2020 budget | 33 093 000 |
2019 budget | 31 093 000 |
2018 bokslut | 11 383 494 |
21. Produktivitetsanslag för justitieministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 245 000 euro.
Anslaget får användas till produktivitetsfrämjande investeringar, forskning och utredningar inom ministeriets förvaltningsområde, samt till att skaffa utbildningstjänster och andra tjänster.
Anslaget får även användas till avlönande av personal motsvarande högst tre årsverken för viss tid för att främja produktivitetsåtgärder.
Förklaring:Under momentet har man samlat anslag som motsvarar de besparingar som de produktivitetsfrämjande åtgärderna inom förvaltningsområdet medför. Avsikten är att använda anslaget till att finansiera produktivitetsfrämjande projekt.
2020 budget | 245 000 |
2019 budget | 245 000 |
2018 bokslut | 115 000 |
(22.) Harmonisering av kontors- och kommunikationssystem (reservationsanslag 3 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet slopas i budgeten.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ibruktagande av de gemensamma IKT-tjänsterna (harmoniseringsprojekt) (finansiering 2019) (överföring till moment 28.70.20) | -2 505 |
Sammanlagt | -2 505 |
2019 budget | 2 505 000 |
2018 bokslut | 2 590 000 |
29. Mervärdesskatteutgifter inom justitieministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 46 740 000 euro.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Mervärdesskatteutgifter för riksdagsvalet 2019 (finansiering 2019) | -843 |
Ökning av andra mervärdesskatteutgifter än de som föranleds av riksdagsvalet | 838 |
Sammanlagt | -5 |
Anslaget står utanför ramen.
2020 budget | 46 740 000 |
2019 budget | 46 745 000 |
2018 bokslut | 46 740 474 |
50. Understöd (fast anslag)
Under momentet beviljas 12 405 000 euro.
Anslaget får användas
1) till understöd för upprätthållande av samernas kulturella autonomi
2) till understöd till organisationer för fredsarbete och Förbundet för mänskliga rättigheter rf
3) till understöd till sammanslutningar som arbetar för att förebygga kriminalitet samt för utvärdering av arbetet för att förebygga kriminalitet
4) till understöd för Brottsofferjourens verksamhet och andra organisationer som producerar stödtjänster för brottsoffer
5) till bidrag till Opinionsnämnden för massmedier
6) till understöd för verksamhet som stöder utvecklandet av rättsordningen och demokratin och spridandet av kunskap om dessa frågor
7) till utgifter för brottsbekämpningsprojekt och till utgifter för bedömningar av brottsbekämpningsprojekt som genomförs tillsammans med statliga inrättningar och universitet.
Anslaget får också användas till avlönande av personal motsvarande högst ett årsverke för tidsbundna uppgifter för främjande av konsekvensbedömningar av understöden.
Dispositionsplan (1 000 euro)
Understöd till sammanslutningar som producerar stödtjänster till brottsoffer (högst) | 4 855 |
Understöd för upprätthållande av samernas kulturella autonomi (högst) | 3 955 |
Övriga understöd och bedömning av understödsprojektens konsekvenser (högst) | 3 595 |
Sammanlagt | 12 405 |
---|
Förklaring:
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anknytning till användningen av fullmakter föranleder (1 000 euro)
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | fr.o.m. 2025 | |
Fullmakt för samekulturcentrumets hyresavtal | ||||||
Förbindelser som ingåtts före år 2020 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481/år |
Förbindelser 2020 | - | - | - | - | - | - |
Utgifter sammanlagt | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481/år |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Allmänt understöd till Förbundet för mänskliga rättigheter | 75 |
Audiovisuell utrustning för samekulturcentrumet | 50 |
Förebyggande av brottslighet (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 2 500 |
Förebyggande av radikalisering (regeringsprogr. 2019) | 200 |
Tillägg till rapporteringen om mänskliga rättigheter och ingripandet i problem (regeringsprogr. 2019) | 200 |
Verksamheten vid Förbundet för mänskliga rättigheter rf (överföring från moment 29.80.50) | 100 |
Verksamheten vid riksomfattande organisationer för fredsarbete (överföring från moment 29.80.50) | 300 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -72 |
Sammanlagt | 3 353 |
2020 budget | 12 405 000 |
2019 budget | 9 052 000 |
2018 bokslut | 8 332 287 |
51. Vissa ersättningar och understöd som betalas av staten (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 19 000 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av sådana ersättningar för brottsskador som ska betalas enligt brottsskadelagen (1204/2005)
2) till betalning av ersättningar enligt lagen om ersättning av statens medel som till följd av frihetsberövande skall betalas till oskyldigt häktad eller dömd (422/1974) samt till betalning av ringa ombudsarvoden i anslutning därtill.
2020 budget | 19 000 000 |
2019 budget | 19 000 000 |
2018 bokslut | 17 632 305 |