Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Utrikesförvaltningen
         10. Krishantering

Statsbudgeten 2020

30. Internationellt utvecklingssamarbetePDF-versio

Förklaring:Det viktigaste målet för Finlands internationella utvecklingssamarbete är att avskaffa extrem fattigdom, minska fattigdom och ojämlikhet och tillgodose de mänskliga rättigheterna. Säkra levnadsförhållanden, mänskliga rättigheter och människors möjlighet att påverka sina angelägenheter, en tillräcklig inkomst och en god livsmiljö stärker också den internationella säkerheten, ekonomin och miljön.

Utvecklingspolitiken bygger på det globala handlingsprogrammet för hållbar utveckling, Agenda 2030, som skapar ramen för ländernas verksamhet för att skapa hållbar utveckling. Finland stöder utvecklingsländer i att uppnå de globala målen och arbetar för nödvändiga förändringar i den globala omvärlden.

Finland bedriver ett långsiktigt utvecklingssamarbete på följande prioriterade områden:

  • — att stärka kvinnors och flickors rättigheter och ställning. Flickors och kvinnors rättigheter är den viktigaste prioriteringen i Finlands utvecklingspolitik. Detta syns bland annat i Finlands finansiering av FN-organisationer och frivilligorganisationer och i Finlands landsprogram
  • — utveckling av utvecklingsländernas ekonomier så att det skapas fler arbetstillfällen och näringar och välfärden ökar. Fram till 2030 ökar andelen 15—24-åringar till 7 % av världens befolkning. Tillväxten är snabbast i utvecklingsländerna. Hur utvecklingen fortsätter beror på om det finns en utkomst för dessa ungdomar. Finland anvisar medel för att stödja investeringar i utvecklingsländerna via Finnfund och andra kanaler
  • — att stärka samhällenas demokrati och funktionsförmåga, inklusive beskattningsförmåga och högklassig utbildning. Demokrati, respekt för de mänskliga rättigheterna, en öppen och fungerande offentlig förvaltning, förmåga att uppbära skatt, offentlig service, ett bra rättssystem, oberoende media och ett fritt civilsamhälle är förutsättningar för utveckling och fred. Finland riktar sin finansiering till att stödja utvecklingsländernas beskattningsförmåga och ekonomiska kunnande. Finland stärker sitt stöd för lösningar på utbildningskrisen i utvecklingsländerna
  • — bekämpning av och anpassning till klimatförändringen, förbättrad livsmedelstrygghet och tillgång till vatten och förnybar energi samt hållbar användning av naturresurser, inklusive skogsvård. I utvecklingsländerna är klimatfrågan en ödesfråga. Finland ska öka klimatfinansieringen integrerat i utvecklingsfinansieringen med iakttagande av Finlands andel av ansvaret för klimatfinansieringen enligt Parisavtalet. Ambitionen är att styra hälften av klimatfinansieringen till anpassning, bland annat via internationella fonder och icke-statliga organisationer. Det stöd som ges i form av investeringar och lån är inriktat på klimatåtgärder.

Utvecklingssamarbetet har sin geografiska tyngdpunkt i Afrika. Tilläggsfinansieringen i utvecklingssamarbetet riktas till dessa fokusområden. Finansieringen ska höjas till sådana FN-organisationer som har visat sig vara effektiva och nå resultat och till annat multilateralt utvecklingssamarbete koncentrerat till de områden Finland prioriterar. Finansieringen för utvecklingssamarbete riktat till icke-statliga organisationer ska höjas.

Nivån på anslagen för utvecklingssamarbete 2020 beräknas i denna budgetproposition ligga på ca 0,41 % av bruttonationalinkomsten. Utöver det egentliga utvecklingssamarbetet fortsätter stödet till investeringar som stärker hållbar utveckling genom finansiella investeringar och lån. Dessa medel används i synnerhet för att finansiera klimatåtgärder i enlighet med FN:s klimatavtal. På lång sikt siktar regeringen mot ett mål i enlighet med FN-åtagandet där 0,7 % av bruttonationalinkomsten (BNI) används för utvecklingssamarbete och 0,2 % av BNI används för stöd till de minst utvecklade länderna.

Verksamhetens resultat

Fokus i utvecklingssamarbetet och genomförandet av utvecklingspolitiken ligger på att främja de värderingar, principer och prioriteringar som ingår i Finlands utvecklingspolitik. Finlands utvecklingspolitik baserar sig på de mänskliga rättigheterna. För att stärka könsperspektivet i utvecklingssamarbetet siktar Finland i enlighet med EU:s handlingsplan på att stegvis 85 % av alla nya projekt ska ha jämställdhetsfrämjande mål och att jämställdhetsperspektivet ska integreras i allt utvecklingssamarbete. Finland uppmärksammar särskilt tillgodoseendet av rättigheterna för personer i särskilt sårbar ställning och för minoriteter samt dessa gruppers delaktighet i beredningen av utvecklingspolitiken. I allt samarbete främjas på ett mer planmässigt sätt än hittills jämlikhet samt utsläppssnål utveckling och klimatresiliens.

Finland främjar sin utvecklingspolitik på ett mer målinriktat sätt än tidigare både i fråga om bilaterala och multilaterala partner. Finlands ekonomiska insats koncentreras i synnerhet till de aktörer som bäst främjar målen för utvecklingspolitiken.

För att målen för hållbar utveckling ska nås krävs det offentliga åtgärder, men också massiva privata investeringar i klimatåtgärder i tillväxtländerna, för att främja jämställdhet och skapa rättvisa arbetsplatser. Finland agerar i sin egen utvecklingspolitik och EU-påverkan så att man får med privat finansiering och företag i investeringar i hållbar utveckling i utvecklingsländerna.

Produktion och kvalitetsledning
  • — De nya finansbesluten och det internationella påverkansarbetet riktas enligt de riktlinjer som anges i regeringsprogrammet. I Finlands lands- och regionspecifika verksamhet beaktas också ländernas egna utvecklingssträvanden och utvecklingsmål, behovet av stöd samt starka områden för Finland
  • — Man reagerar snabbt på humanitära behov och finansieringen riktas till de ställen där behovet är störst. Nivån på det humanitära biståndet höjs under regeringsperioden. Finland strävar efter att säkerställa att humanitära aktörer beaktar människor i sårbar ställning på ett bättre sätt. Hanteringen av utdragna kriser kräver en sammanjämkning av fredsbygge, humanitärt bistånd och utvecklingssamarbete
  • — Man fortsätter att tillämpa instrumenten för utvecklingsfinansiering inom den privata sektorn och investeringsfinansieringen för utvecklingsländerna. Finländska företags deltagande i utvecklingssamarbetet understöds genom att det handelssamarbete som företagen har med utvecklingsländerna och som främjar hållbar utveckling stöds. Företag som får stöd från utvecklingssamarbetets medel ska förpliktas att iaktta kriterierna för skatteansvarighet och öppenhet och främja de mänskliga rättigheterna och målen för Finlands utvecklingspolitik. Genom utvecklingsfinansieringen uppfyller man Finlands internationella åtaganden som gäller klimatfinansiering. Målet för verksamheten är att dämpa klimatförändringen och att stödja anpassningen till och beredskapen för den.
Funktionell effektivitet
  • — Utvecklingssamarbetets resultat och genomslag, det kunskapsbaserade beslutsfattandet och riskhanteringen samt mätningen, rapporteringen och utvärderingen av resultat och effekter stärks, bl.a. genom att man inför den praxis som tas fram vid reformen av verksamhetssätten inom utvecklingssamarbetet
  • — Det finska civilsamhällets verksamhet för att stärka de civila samhällena i utvecklingsländerna riktas främst till fleråriga program. Samarbetet mellan olika aktörer stöds.

Nyckeltal som beskriver målen för utvecklingssamarbetet

  2018
utfall1)
2019
prognos
2020
mål
       
Andelen prioriteringar inom Finlands utvecklingspolitik av de finansieringsbeslut och mål för påverkanstrategier som gäller utvecklingssamarbetet (%) 89 90 90
Det humanitära biståndets andel av utvecklingssamarbetet (%) 10 8 8
Värdet av det utvecklingssamarbete som främjar ett hållbart klimat (mn euro) 144 165 201
Andelen utvecklingssamarbete som främjar jämställdhet mellan könen (%) 38 38 40
Andelen utvecklingssamarbete som hänför sig till finansinvesteringar inom utvecklingssamarbetet och till utvecklingslån (mn euro) 140 140 140
Andelen utbetalningar till de minst utvecklade länderna (LDC) av BNI (%) 0,11 0,15 0,15

1) Utfallet 2018 har beräknats enligt förhandsuppgifter.

Anslag för och utbetalningar av offentligt bistånd (mn euro) samt utbetalningarnas procentuella andel av BNI

  2012 2013 2014 2015 2016 2017 20181) 2019
                 
Anslag sammanlagt 1 124,0 1 173,1 1 171,6 1 016,4 817,7 881,2 886,3 988,7
Utbetalningar 1 026,7 1 081,1 1 232,0 1 161,0 955,7 961,4 832,8  
andel i % av BNI 0,51 0,53 0,59 0,55 0,44 0,42 0,36  

1) Utbetalningarna och BNI-andelen 2018 är förhandsuppgifter.

Fördelning av anslag för statens utvecklingssamarbete år 2020 enligt förvaltningsområde (1 000 euro)

   
Under moment 24.30.66 inom utrikesministeriets förvaltningsområde 674 301
Under övriga moment inom utrikesministeriets förvaltningsområde 120 957
Inom inrikesministeriets förvaltningsområde 50 888
Inom finansministeriets förvaltningsområde 132 106
Inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde 7 199
Inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde 184
Inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde 1 306
Inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde 39 402
Inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde 2 554
Inom miljöministeriets förvaltningsområde 882
Sammanlagt 1 029 779

50. Statsbidrag till Fonden för industriellt samarbete Ab

Under momentet beviljas inget anslag.

Fullmakt

Statsrådet kan med stöd av 3 § 4 mom. samt 3 a och 3 b § i lagen om aktiebolaget Fonden för industriellt samarbete Ab (291/1979) på de villkor som statsrådet bestämmer ge bolaget förbindelser om att staten ska ersätta bolaget för förluster som eventuellt har uppstått vid dess kreditgivnings- och borgensverksamhet samt för förluster av och värdeminskningar i aktie- och andelsinvesteringar och om att staten ska täcka en eventuell kursförlust som orsakas av andra lån än lån i euro som bolaget har upptagit. Förbindelser får ingås så att motvärdet av det sammanlagda kapitalbeloppet av de betalda krediter och aktie- och andelsinvesteringar och borgen som omfattas av förbindelserna, tidigare ingångna förbindelser medräknat, får vara högst 168 188 000 euro och det sammanlagda kapitalbeloppet av de lån i andra valutor än euro som bolaget upptagit högst 100 000 000 euro.


2020 budget
2019 budget
2018 bokslut

66. Egentligt utvecklingssamarbete (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 684 101 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter som föranleds av utvecklingssamarbetet

2) till betalning av statens konsumtionsutgifter i anslutning till utvecklingssamarbetsförvaltningen, dock inte löneutgifter

3) till ersättning av förluster som orsakas av Finnfunds specialriskfinansiering, till ett belopp av högst 4 000 000 euro per år

4) till betalning av utgifterna för ministeriets och Europeiska kommissionens samarbetsprojekt

5) till företag och andra sammanslutningar som verkar i Finland inom ramen för utvecklingsinnovationsprogrammet BEAM, som administreras av Business Finland, i enlighet med statsrådets förordning om finansiering av forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (1444/2014) och kommissionens förordning (EG) nr 1407/2013 som avser stöd av mindre betydelse. Anslaget får inom ramen för utvecklingsinnovationsprogrammet BEAM också användas för forsknings- och utvecklingsprojekt vid statliga forskningsinstitut, högskolor och motsvarande organisationer för forskning och kunskapsspridning i Finland som bedriver offentlig forskning eller kunskapsspridning

6) för finansiering av internationella organisationer, finansiella institut eller motsvarande organisationer till betalning av utgifter som orsakas av sakkunniga som arbetar vid organisationerna

7) till humanitärt bistånd, och anslaget för detta kan användas för bistånd till andra länder än utvecklingsländerna endast genom beslut av statsrådet om en exceptionellt omfattande humanitär kris kräver det och det grundar sig på landets begäran om bistånd och endast om statsrådet fattar ett sådant beslut. Av anslagen under momentet debiteras även de kostnader som föranleds ämbetsverk och inrättningar för utförandet av utvecklingssamarbetsuppgifter enligt lagen om statliga ämbetsverks och inrättningars deltagande i utvecklingssamarbete (382/1989).

Under momentet får beviljas statsunderstöd.

Anslaget får användas till betalning av stöd i förskott, om detta är nödvändigt med tanke på genomförandet av projektet.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Mervärdesskatteutgifter med anknytning till konsumtions- och investeringsutgifter som betalas med medel under momentet betalas från förvaltningsområdets moment 24.01.29 för mervärdesskatteutgifter.

Dispositionsplan (euro)

     
1. Multilateralt utvecklingssamarbete 219 055 000
2. Utvecklingssamarbete med enskilda länder och regioner1) 183 931 000
3. Europeiska utvecklingsfonden 67 800 000
4. Utvecklingssamarbete som inte inriktats enligt land 33 885 000
5. Humanitärt bistånd 72 500 000
6. Planering, stödfunktioner och utvecklingspolitisk information inom utvecklingssamarbetet 4 480 000
7. Evaluering och intern revision inom utvecklingssamarbetet 1 450 000
8. Stöd till frivilligorganisationernas utvecklingssamarbete och information om utvecklingssamarbetet samt den kommunala sektorns utvecklingssamarbete 75 300 000
9. Räntestödsinstrument 25 700 000
Sammanlagt   684 101 000

1) I anslaget ingår 5 800 000 euro i utgifter för samarbetsprojekt mellan ministeriet och Europeiska kommissionen samt 4 000 000 euro till ersättning av förluster som orsakas av Finnfunds specialriskfinansiering.

Fullmakt

År 2020 får man ingå nya utvecklingssamarbetsavtal och avge förbindelser som efter år 2020 föranleder utgifter till ett sammanlagt värde av högst 460 795 000 euro.

Förklaring:

Fördelningen av fullmakter att bevilja medel och ingå avtal

     
1. Multilateralt utvecklingssamarbete 217 163 000
2. Utvecklingssamarbete med enskilda länder och regioner 157 260 000
3. Europeiska utvecklingsfonden -
4. Utvecklingssamarbete som inte inriktats enligt land 17 912 000
5. Humanitärt bistånd 9 000 000
6. Planering, stödfunktioner och utvecklingspolitisk information inom utvecklingssamarbetet 660 000
7. Evaluering och intern revision inom utvecklingssamarbetet 4 000 000
8. Stöd till frivilligorganisationernas utvecklingssamarbete och information om utvecklingssamarbetet samt den kommunala sektorns utvecklingssamarbete 36 800 000
9. Räntestödsinstrument 18 000 000
Sammanlagt   460 795 000

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2020 2021 2022 2023 2024— Sammanlagt
fr.o.m.
2020
             
Utvecklingssamarbetsfullmakt            
Förbindelser som ingåtts före år 2020 483 967 510 673 493 730 461 898 1 051 296 3 001 563
Förbindelser 2020 - 119 148 103 025 100 790 137 831 460 795
Utgifter sammanlagt 483 967 629 821 596 755 562 688 1 189 127 3 462 358

De poster som betalas från momentet statistikförs och rapporteras i sin helhet som Finlands offentliga bistånd (Official Development Assistance, ODA) till Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD).

1. Multilateralt utvecklingssamarbete

För ändamålet föreslås anslag på 219 055 000 euro samt nya fullmakter att bevilja medel och ingå avtal till ett belopp av sammanlagt 217 163 000 euro under åren efter år 2020.

En betydande del av anslagen används till Finlands betalningsandelar i tilläggsfinansieringen för Världsbanken och de regionala instituten för utvecklingsfinansiering. En annan kanal är de allmänna understöden till FN. Under punkten i dispositionsplanen kan man även finansiera det globala och tematiska utvecklingssamarbetet med de nämnda aktörerna samt deras medlemsavgifter och partnerskapsprogram.

Under punkten i dispositionsplanen betalas bl.a. Världsbanksgruppen, FN:s befolkningsfond (UNFPA), Afrikanska utvecklingsbankgruppen, FN:s barnfond (Unicef) och FN:s jämställdhetsorganisation (UN Women).

Finlands utvecklingssamarbete med de viktigaste multilaterala aktörerna bygger på de påverkansstrategier som har lagts upp som ram för resultatstyrningen av utvecklingssamarbetet. De viktigaste multilaterala aktörer som stöds av Finland använder sig av en resultatbaserad verksamhetsmodell.

2. Utvecklingssamarbete med enskilda länder och regioner

För ändamålet föreslås anslag på 183 931 000 euro samt nya fullmakter att bevilja medel och ingå avtal till ett belopp av sammanlagt 157 260 000 euro under åren efter år 2020.

Grunden för allokeringen av anslagen är landprogrammen där samarbetet med partnerländerna anges. Finland bedriver bilateralt samarbete med följande partnerländer: Tanzania, Moçambique, Zambia, Etiopien, Kenya, Somalia, Afghanistan, Nepal och Myanmar. Finland stöder också följande länder och regioner: Mellanöstern (inkl. Irak, Syrien och närområdet), Palestinska området, Nordafrika, Ukraina och Centralasien. Under punkten i dispositionsplanen finansieras medlemsländernas gemensamma fonder för sektorprogram, sektorbudgetstöd för partnerländers regeringar, tematiskt utvecklingssamarbete mellan instituten för utvecklingsfinansiering och FN-aktörer gällande enskilda länder eller regioner, statsunderstöd för finländska eller internationella frivilligorganisationer samt för företag, forskningsinstitut, universitet och stiftelser.

Anslagen kan också användas av representationerna för lokala samarbetsprojekt.

Samarbetsresultaten utvärderas via projektutvärderingar och mekanismen för landsprogram.

3. Europeiska utvecklingsfonden

För ändamålet föreslås anslag på 67 800 000 euro.

Från Europeiska utvecklingsfonden (EUF) finansieras det EU-utvecklingssamarbete och övriga utvecklingssamarbete med Afrika, Karibien och länderna i Stilla Havet (AVS-länderna) som grundar sig på Cotonou-avtalet. Stödet riktas i enlighet med europeisk utvecklingspolitisk konsensus och riktlinjerna i Cotonou-partnerskapsavtalet till samarbete med de utomeuropeiska länder och territorier som avses i fjärde delen av fördraget om Europeiska unionens funktionssätt.

En del av medlen förvaltas av Europeiska investeringsbanken (EIB). Via EIB är Finland i enlighet med det interna finansieringsavtalet garant för de lån som beviljas AVS-länderna. Utöver avgiftstaket för EUF-andelen bereder sig Finland för eventuella borgensavgifter.

4. Utvecklingssamarbete som inte inriktats enligt land

För ändamålet föreslås anslag på 33 885 000 euro samt nya fullmakter att bevilja medel och ingå avtal till ett belopp av sammanlagt 17 912 000 euro under åren efter 2020.

Under punkten i dispositionsplanen finansieras utvecklingsinnovations- och företagspartnerskapsprogram, humanitär minröjning samt andra tematiska projekt inom organisationer, program, fonder och institut för utvecklingsfinansiering som lyder under FN än de som gäller enskilda länder eller regioner samt expertprogram inom internationella organisationer inklusive rekryteringsutgifter i samband med programmen.

Under punkten i dispositionsplanen beviljas stöd för högskoleprogram samt statsunderstöd till internationella civilsamhällesorganisationer (INGO).

5. Humanitärt bistånd

För ändamålet föreslås anslag på 72 500 000 euro samt nya fullmakter att bevilja medel och ingå avtal till ett belopp av sammanlagt 9 000 000 euro under åren efter 2020.

Det humanitära biståndet kanaliseras via FN-organisationer, Internationella federationen Röda korset och Röda halvmånen samt inhemska humanitära biståndsorganisationer som certifierats av Europeiska kommissionen.

Under punkten i dispositionsplanen finansieras allmänna understöd till internationella humanitära organisationer, t.ex. till FN:s flyktingorganisation (UNHCR), FN:s biståndsorgan för palestinska flyktingar (UNWRA), FN:s kontor för samordning av humanitära frågor (OCHA), FN:s centrala nödhjälpsfond (CERF) och FN:s internationella strategi för katastrofriskreducering (UNISDR). Av anslaget finansieras även Internationella rödakorskommittén (ICRC). Utöver de allmänna understöden under punkten i dispositionsplanen stöds också landsspecifika och regionala hjälpinsatser.

Resultaten av det humanitära biståndet följs med hjälp av nyckeltal som biståndsorganisationerna använder för att utvärdera sitt resultat och med hjälp av påverkansstrategierna.

6. Planering, stödfunktioner och utvecklingspolitisk information inom utvecklingssamarbetet

För ändamålet föreslås anslag på 4 480 000 euro samt nya fullmakter att bevilja medel och ingå avtal till ett belopp av sammanlagt 660 000 euro under åren efter år 2020.

Anslagen under punkten i dispositionsplanen används till bl.a. utveckling av informationssystemen inom utvecklingssamarbetet och av den övriga utvecklingssamarbetsförvaltningen, anskaffning av sakkunnigtjänster som stöd för utvecklingen, utbildning för personalen inom utvecklingssamarbetet, utvecklingskommunikation och utvecklingsfostran, utvecklingspolitisk planering och forskning samt till advokatkostnader och vid misstanke om missbruk till övriga utgifter för utredning av ärendet.

Anslagen under punkten i dispositionsplanen används också till frivillig finansiering av arbete som lyder under OECD:s biståndskommitté och statistikkommitté, till finansiering av initiativ i fråga om sådan koherens mellan olika politikområden som främjar öppenheten, arbetet mot korruption samt utvecklingen inom det internationella utvecklingssamarbetet, till den utvecklingsforskning som administreras av Finlands Akademi samt till projekt som stöder branschspecifik utveckling.

7. Evaluering och intern revision inom utvecklingssamarbetet

För ändamålet föreslås anslag på 1 450 000 euro samt nya fullmakter att bevilja medel och ingå avtal till ett belopp av sammanlagt 4 000 000 euro under åren efter år 2020.

Målet för evalueringsverksamheten är att beslutsfattandet ska grunda sig på ett kunskapsunderlag. Funktionen för evaluering av utvecklingssamarbetet är systematisk och omfattar alla former av utvecklingssamarbete och samtliga finansieringskanaler. Under punkten i dispositionsplanen finansieras centrala evalueringar av utvecklingssamarbetet och utvecklingen av databasen för evaluering.

Utvecklingssamarbetets interna revision svarar för den interna kontrollen och utvärderingen av riskhanteringen.

8. Stöd till frivilligorganisationernas utvecklingssamarbete och information om utvecklingssamarbetet samt den kommunala sektorns utvecklingssamarbete

För ändamålet föreslås anslag på 75 300 000 euro samt nya fullmakter att bevilja medel och ingå avtal till ett belopp av sammanlagt 36 800 000 euro under åren efter 2020.

Syftet med det bidrag som kanaliseras via frivilligorganisationerna till utvecklingsländerna är ett vitalt samhälle som främjar aktivt medborgarskap och som grundar sig på mångfald och rättsstatsprincipen. Särskild uppmärksamhet ägnas åt åtgärder som främjar demokrati och rättsstatsutveckling. Stöd kan beviljas projekt som uppfyller kvalitetskriterierna och som främjar uppnåendet av Finlands utvecklingspolitiska mål.

Merparten av anslagen inriktas via finländska partnerskapsorganisationer i form av programstöd. Under punkten i dispositionsplanen finansieras också övriga finländska frivilligorganisationers projekt. Anslagen under punkten i dispositionsplanen kan också användas till frivilligorganisationernas utvecklingskommunikation och globaluppfostran som sker i Finland. Dessutom beviljas stöd till internationella frivilligorganisationer (INGO) och till nationella andelar av EU-finansierade projekt samt till utvecklingssamarbete inom den kommunala sektorn.

Av dem som ansöker om de statsunderstöd som beviljas under punkten i dispositionsplanen krävs det i regel en självfinansieringsandel på 15 procent.

9. Räntestödsinstrument

För ändamålet föreslås anslag på 25 700 000 euro samt nya fullmakter att bevilja medel och ingå avtal till ett belopp av sammanlagt 18 000 000 euro under åren efter 2020.

Anslagen fördelas till stöd för utvecklingsländernas ekonomiska och sociala utveckling i enlighet med OECD:s s.k. konsensusavtal om exportkrediter och räntestödskrediter. Bestämmelser om räntestödskrediter som beviljas utvecklingsländer finns i lagen om räntestödskrediter till utvecklingsländer (1114/2000). Anslaget under punkten i dispositionsplanen kan även användas för uppföljning och övervakning av användningen av beviljade krediter, för beredning och utvärdering av förslag till projekt samt för stödjande av tekniskt bistånd i anslutning till projekt. Anslag riktas också till ett nytt investeringsstöd till utvecklingsländer (Public Sector Investment Facility, PIF).

Inkomsterna från samarbetsprojekten har antecknats under moment 12.24.99.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
DEMO rf och en ny rättsstatsaktör (överföring till moment 24.30.67) -3 000
Engångsfinansiering av utvecklingssamarbete (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 5 000
Faciliteten för flyktingar i Turkiet; Finlands nationella finansieringsandel 975
Programmet för företagspartnerskap -1 500
Säkerställande av BNI-nivån för utvecklingssamarbetet (regeringsprogr. 2019) 71 700
Specialsakkunnig inom undervisningssektorn vid Finlands ambassad i Kiev (överföring från moment 24.01.01) 137
Utgifter för samarbetsprojekt -900
Utvecklingsländernas representanters deltagande i miljökonferenser (överföring till moment 35.10.66) -300
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) -116
Nivåförändring 28 346
Sammanlagt 100 342

2020 budget 684 101 000
2019 II tilläggsb.
2019 budget 583 759 000
2018 bokslut 563 441 227

67. Stöd för demokrati och rättsstatsutveckling (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 3 000 000 euro.

Anslaget får användas för betalning av statsunderstöd till sådana aktörer med anknytning till utrikesministeriets ansvarsområde som främjar demokrati och rättsstatsutveckling.

Det statsunderstöd som beviljas ur anslaget får till fullt belopp täcka de totala kostnaderna av den verksamhet som kan få understöd.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:De statsunderstöd som beviljas ur anslaget ska ha samband med främjande av demokrati och rättsstatsutveckling. Anslaget används i enlighet med kriterierna för det offentliga utvecklingssamarbetet (ODA). Avsikten är att ur anslaget ska beviljas statsunderstöd för Demo Finland, som är en samarbetsorganisation för finländska riksdagspartier som främjar mångvärdig demokratiseringsutveckling.

Tanken är att med den nya rättsstatsaktör som avses bli inrättad skapa ett trovärdigt och internationellt erkänt kompetenscentrum i Finland på området för stöd för rättsstatsutveckling. Kompetenscentrumet ska i mycket hög grad bygga på finländsk kompetens på rättsområdet i synnerhet i de offentliga institutionerna och universiteten.

På den finansiering som ska beviljas under momentet tillämpas vad som bestäms i statsunderstödslagen (688/2001).

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Överföring från moment 24.30.66 3 000
Sammanlagt 3 000

2020 budget 3 000 000

88. Höjning av Finnfunds (Fonden för industriellt samarbete Ab) kapital (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 10 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av statens utgifter för tecknandet av nya aktier i Finnfund (Fonden för industriellt samarbete Ab).

Förklaring:

Anslaget står utanför ramen.


2020 budget 10 000 000
2019 budget 10 000 000
2018 bokslut 10 000 000

89. Finansinvesteringar inom utvecklingssamarbetet (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 129 730 000 euro.

Anslaget får användas till finansinvesteringar och lån som en del av Finlands utvecklingssamarbete.

Fullmakt

År 2020 får ingås nya avtal gällande finansinvesteringar inom utvecklingssamarbetet samt förbindelser som efter 2020 föranleder utgifter till ett sammanlagt värde av högst 129 730 000 euro.

Förklaring:Anslaget används i enlighet med kriterierna för det offentliga utvecklingssamarbetet (ODA). Avsikten är att anslaget ska användas till objekt som inte ökar underskottet i statsfinanserna inom nationalräkenskaperna och där man kan förvänta sig återbetalning.

Regeringen gör för regeringsperioden upp en investeringsplan för utvecklingssamarbete i låne- och investeringsform. Planen ska styra investeringar i enlighet med prioriteringarna och principerna i regeringsprogrammet, i synnerhet till klimatfinansieringen och till de minst utvecklade länderna. Kriterierna för effekterna av investeringar och för ansvarsfullhet ska stärkas och iakttagandet av kriterierna följas upp. Fullmakterna att bevilja medel och ingå avtal för 2020 används för de objekt som beslutas utifrån investeringsplanen.

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2020 2021 2022 Sammanlagt fr.o.m. 2020
         
Förbindelser som ingåtts före år 2020 43 330 43 330 43 330 129 990
Förbindelser 2020 - 64 865 64 865 129 730
Utgifter sammanlagt 43 330 108 195 108 195 259 720

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) -270
Sammanlagt -270

Anslaget står utanför ramen.


2020 budget 129 730 000
2019 budget 130 000 000
2018 bokslut 130 000 000