Statsbudgeten 2020
Under momentet beräknas inflyta 877 000 000 euro.
Inkomstposten budgeteras enligt kontantprincipen, med undantag för rättelser till inkomstposten som bokförs med stöd av beslut om rättelse av beskattningen.
Förklaring:Skatten grundar sig på bilskattelagen (1482/1994). Sedan ingången av 2008 har bilskatten för både nya och begagnade personbilar fastställts utifrån bilens koldioxidutsläpp. Skatten fastställs utifrån fordonets allmänna konsumentpris, och skatteandelen varierar mellan 2,7 och 48,9 procent, beroende på mängden koldioxidutsläpp enligt mätmetoden WLTP. Beskattningen av paketbilar motsvarar beskattningen av personbilar, men för större paketbilar sänks skatten på basis av bilens totalmassa.
Bilskatten sänktes gradvis 2016—2019. Dessutom anpassades bilskattetabellerna under 2018 till den nya metoden att mäta utsläpp, WLTP, för att göra det möjligt att beakta den höjning av koldioxidutsläppsvärdena som den förändrade mätmetoden medfört. De anpassade bilskattetabellerna motsvarar i genomsnitt den gamla skattenivå som beräknats utifrån den tidigare mätmetoden NEDC.
Utvecklingen av intäkterna från bilskatten beror både på antalet fordon som beskattas och på den genomsnittliga skatteutvecklingen. Med tanke på intäkterna från bilskatten har utvecklingen i försäljningen av nya personbilar stor betydelse, men i synnerhet på medellång sikt är det utvecklingen i fråga om utsläppen samt det ökade antalet elbilar som minskar intäkterna från bilskatten.
Bilskatteutgiften för vanliga taxibilar slopas stegvis före juli 2022. I juli 2020 minskar skatteutgiften från 2 400 euro till 1 200 euro per bil, vilket uppskattas öka intäkterna av bilskatten med cirka tre miljoner euro på årsnivå.
Den förväntade utvecklingen inom de centrala poster som ingår i bilskattebasen
2018 | 2019 prognos | 2020 prognos | ||||
st. | genomsnittl. skatt, euro |
st. | genomsnittl. skatt, euro |
st. | genomsnittl. skatt, euro |
|
Nya personbilar | 117 900 | 6 000 | 108 000 | 5 500 | 112 000 | 5 300 |
Begagnade personbilar | 38 000 | 4 800 | 38 000 | 4 700 | 39 000 | 4 500 |
År 2018 var det genomsnittliga koldioxidutsläppet från nya personbilar cirka 117 g/km enligt den tidigare mätmetoden NEDC. Detta motsvarar i stort sett en utsläppsnivå på 148 g/km enligt WLTP. Koldioxidutsläppen från nya personbilar har minskat stadigt sedan 2008.
Det beräknade inflödet av bilskatt i olika fordonsklasser (mn euro)
2018 bokslut |
2019 budget | 2020 budgetprop. |
|
Personbilar | 894 | 795 | 766 |
Paketbilar | 87 | 79 | 80 |
Motorcyklar | 12 | 12 | 12 |
Andra fordon | 8 | 16 | 19 |
Sammanlagt | 1 001 | 902 | 877 |
Den största risken i prognosen för bilskatten är förknippad med efterfrågan på fordon som ska beskattas. Om efterfrågan på nya personbilar avviker med 10 000 stycken från det uppskattade antalet, påverkar detta skatteintäkterna med ca 55 miljoner euro.
Det sammanlagda beloppet av skatteutgifterna i samband med bilskatten uppskattas till ca 89 miljoner euro 2020.
Uppskattade skatteutgifter i samband med bilskatten (mn euro)
2018 | 2019 | 2020 | |
Skatteutgifter som gäller vanliga taxibilar | 6 | 7 | 5 |
Skatteutgifter som gäller invalidbilar | 3 | 3 | 3 |
Skatteutgifter som gäller räddningsbilar, ambulansbilar, invalidtaxibilar, tillgängliga taxibilar, husbilar och andra fordon | 81 | 81 | 81 |
Sammanlagt | 90 | 91 | 89 |
2020 budget | 877 000 000 |
2019 II tilläggsb. | -57 000 000 |
2019 budget | 959 000 000 |
2018 bokslut | 1 001 100 778 |