Talousarvioesitys 2020
04. Liikevaihdon perusteella kannettavat verot ja maksut
01. Arvonlisävero
Momentille arvioidaan kertyvän 19 262 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
Selvitysosa:Vero perustuu arvonlisäverolakiin (1501/1993). Merkittävimmän osan arvonlisäverotuksen veropohjasta muodostaa kotitalouksien kulutus, josta kertyy noin 65 % arvonlisäveron tuotosta. Arvonlisäveroa kertyy myös verovapailta sektoreilta ja toimialoilta. Niillä ei ole veron vähennysoikeutta, joten ostojen sisältämät arvonlisäverot kerryttävät valtion verotuottoa. Arvonlisäveroa kertyy siten valtiosektorin ja julkisen sektoriin luettavien sosiaaliturvarahastojen välituotekäytöstä ja investoinneista. Kuntien ja kuntayhtymien välituotekäytöstä ja investoinneista kerätään myös arvonlisäveroa, mutta koska kerätyt verot palautetaan paikallishallinnolle, ne eivät lisää valtionbudjetissa näytettäviä arvonlisäverotuottoja.
Lisäksi arvonlisäveroa kertyy ns. muun verovapaan toiminnan välituotekäytöstä ja investoinneista. Näitä ovat rahoitus- ja vakuutustoiminta, asuntojen omistus ja vuokraus sekä yksityinen terveydenhuolto ja sosiaalipalvelut. Arvonlisäveroa kertyy myös mm. kotitalouksia palvelevien voittoa tavoittelemattomien yhteisöjen välituotekäytöstä ja investoinneista.
Arvonlisäveron veropohjan keskeisten erien muutos, %
2018 | 2019 ennuste |
2020 ennuste |
|
Kotitalouksien verollisten kulutusmenojen veropohja | 2,9 | 2,4 | 3,2 |
Valtiosektorin ja sosiaaliturvarahastojen toiminnan välituotekäyttö | -0,3 | 3,0 | 4,7 |
Muun verovapaan toiminnan välituotekäyttö | 4,7 | 3,5 | 3,2 |
Arvonlisäveron kertymä koostuu Verohallinnon ja Tullin kantamista arvonlisäveroista sekä muiden valtion tilivirastojen suoraan arvonlisäveromomentille kirjaamista määristä. Aikaisempina vuosina Tulli on kantanut arvonlisäveron Euroopan unionin ulkopuolisesta tuonnista kokonaan, mutta vuoden 2018 alusta lähtien arvonlisäverorekisterissä olevilta asiakkailta kerättävät maahantuonnin arvonlisäverot siirtyivät Verohallinnon kerättäväksi. Tullin tehtävänä on lähinnä yksityishenkilöiltä kerättävä tuonnin arvonlisävero, jonka osuus EU:n ulkopuolisen tuonnin arvonlisäverosta on vain n. 1 %.
Arvonlisäverokertymästä vähennettävät palautukset koostuvat arvonlisäverovelvollisille ilmoitusten, hakemusten ja muutosten johdosta palautetuista veroista. Varsinaisen veron lisäksi palautuksiin sisältyy kunnille palautettu arvonlisävero, joka on viime vuosina ollut keskimäärin n. 2,7 mrd. euroa vuosittain.
Arvonlisäveron kertymät (milj. euroa)
2018 tilinpäätös |
2019 talousarvio |
2020 esitys |
|
Verohallinnon bruttokertymä | 31 837 | 34 014 | 34 473 |
Tullin nettokertymä | 259 | 80 | 83 |
Arvonlisäverokertymä muista valtion tilivirastoista | 72 | 37 | 77 |
Verohallinnon maksamat palautukset | -14 086 | -15 335 | -15 371 |
Yhteensä | 18 082 | 18 796 | 19 262 |
Arvonlisäveroennusteen osuvuus riippuu keskeisesti siitä, miten kulutuksen kokonaisarvon kehitys ja kohdentuminen kyetään ennakoimaan. Muutokset kulutuksessa vaikuttavat nykyisen kulutuksen lisäksi ennustettuun tulevaan kulutukseen ja sitä kautta ennustettuun arvonlisäveropohjaan. Ennusteessa on huomioitu sähköisten julkaisujen siirtäminen alennettuun 10 % verokantaan heinäkuussa 2019 sekä esiintyville taiteilijoille, muille julkisille esiintyjille ja urheilijoille myönnetty mahdollisuus hakeutua arvonlisäverovelvolliseksi huhtikuusta 2019 alkaen.
Tuottoennusteessa on otettu huomioon arvonlisäveron verotuet, jotka muodostuvat alennetuista verokannoista. Verotuiksi määritellään myös joitain EU:n arvonlisäverodirektiivistä poikkeavia eriä sekä arvonlisäveron alarajaan liittyvä huojennus. Arvonlisäverotukseen kohdistuu 20 verotukea vuonna 2020. Niiden kokonaissumman arvioidaan olevan n. 3,3 mrd. euroa.
Arvonlisäveroon kohdistuvat verotuet (milj. euroa)
2018 | 2019 | 2020 | |
Elintarvikkeiden ja rehujen alennettu alv-kanta (14 %) | 1 207 | 1 225 | 1 259 |
Ravintola- ja ateriapalvelujen alennettu alv-kanta (14 %) | 596 | 624 | 646 |
Lääkkeiden alennettu alv-kanta (10 %) | 341 | 348 | 356 |
Henkilökuljetusteen alennettu alv-kanta (10 %) | 233 | 243 | 252 |
Majoituspalvelujen alennettu alv-kanta (10 %) | 110 | 115 | 119 |
Muut verotuet | 602 | 626 | 653 |
Yhteensä | 3 089 | 3 181 | 3 285 |
2020 talousarvio | 19 262 000 000 |
2019 II lisätalousarvio | 164 000 000 |
2019 I lisätalousarvio | -196 000 000 |
2019 talousarvio | 18 796 000 000 |
2018 tilinpäätös | 18 082 248 958 |
02. Eräistä vakuutusmaksuista suoritettava vero
Momentille arvioidaan kertyvän 795 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
Selvitysosa:Vero perustuu lakiin eräistä vakuutusmaksuista suoritettavasta verosta (664/1966). Vero on tarkoitettu ensi vaiheessa vakuutuslaitosten kannettavaksi ja siirrettäväksi vakuutuksenottajien rasitukseksi. Esimerkiksi henkilövakuutukset on kuitenkin vapautettu verosta. Vakuutusmaksuvero täydentää arvonlisäveroa, koska arvonlisäverotuksessa vakuutuspalvelut on jätetty verotuksen ulkopuolelle. Vakuutusmaksuveron verokanta on seurannut yleisen arvonlisäverokannan kehitystä. Vuonna 2020 vero on 24 % vakuutusmaksun verottomasta arvosta.
2020 talousarvio | 795 000 000 |
2019 talousarvio | 795 900 000 |
2018 tilinpäätös | 771 420 301 |
03. Apteekkivero
Momentille arvioidaan kertyvän 188 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena, pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
Selvitysosa:Tulot ovat apteekkiverosta annetun lain (770/2016) mukaisia maksuja.
Apteekkiverosta annetun lain taulukkoa on tarkoitus tarkistaa siten, että tarkistus perustuu toteutuneeseen kokonaisliikevaihdon muutokseen vuodesta 2017 vuoteen 2018. Tarkistettua apteekkiverotaulukkoa sovelletaan vuonna 2020 apteekkiveroon, joka määrätään vuoden 2019 liikevaihdon perusteella.
2020 talousarvio | 188 000 000 |
2019 talousarvio | 194 000 000 |
2018 tilinpäätös | 179 887 851 |