Talousarvioesitys 2020
77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 5 v)
Momentille myönnetään 339 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin
2) sijoitusmenomomenteilta rahoitettavien investointihankkeiden hankesuunnittelusta aiheutuviin menoihin ennen kuin hankkeen aloittamisesta tehdään päätös valtion talousarvion yhteydessä.
Käyttösuunnitelma (euroa)
Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet | 334 000 000 |
Hankesuunnittelu | 5 000 000 |
Yhteensä | 339 000 000 |
---|
Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin, aiemmissa talousarvioissa päätettyihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja aiemmin tehdyt sitoumukset mukaan lukien enintään taulukossa mainittu määrä:
Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet
Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä, ml. aiempina varainhoitovuosina tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot (euroa) | |
Tiehankkeet | |
Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie | 64 000 000 |
Vt 8 Turku—Pori, Mynämäen ja Luvian ohituskaistat | 30 000 000 |
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | 80 000 000 |
E18 Haminan ohikulkutie | 180 000 000 |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | 77 900 000 |
Vt 8 Turku—Pori | 92 500 000 |
Länsimetron liityntäyhteydet | 19 900 000 |
Vt 5 Mikkelin kohta | 27 000 000 |
Mt 101 Kehä I parantaminen | 32 000 000 |
Vt 6 Taavetti—Lappeenranta | 76 000 000 |
Kt 77 Viitasaari—Keitele | 13 000 000 |
Vt 3 Tampere—Vaasa, Laihian kohta, 1. vaihe | 27 000 000 |
Vt 22 Oulu—Kajaani—Vartius | 15 000 000 |
Vt 8 Pyhäjoen ydinvoimalan edellyttämät tieinvestoinnit | 22 500 000 |
Vt 4 Oulu—Kemi | 140 000 000 |
Vt 5 Mikkeli—Juva | 121 000 000 |
Vt 12 Lahden eteläinen kehätie | 198 000 000 |
Vt 12 Tillola—Keltti | 14 000 000 |
Kehä I Laajalahden kohta | 20 000 000 |
Länsimetron jatkeen liityntäliikennejärjestelyt | 7 000 000 |
Vt 4 Kirri—Tikkakoski | 139 000 000 |
Ratahankkeet | |
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | 98 000 000 |
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | 55 000 000 |
Joensuun ratapihan parantaminen | 74 000 000 |
Kehärata | 517 000 000 |
Pohjanmaan rata | 674 000 000 |
Keski-Pasila, länsiraide | 48 800 000 |
Riihimäen kolmioraide | 12 500 000 |
Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe | 150 000 000 |
Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantaminen | 60 000 000 |
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | 165 000 000 |
Pori—Mäntyluoto rataosan sähköistys | 5 700 000 |
Uudenkaupungin radan sähköistys | 21 000 000 |
Vesiväylähankkeet | |
Oulun meriväylän rakentaminen | 27 500 000 |
Rauman meriväylä | 31 500 000 |
Savonlinnan syväväylän siirtäminen | 40 000 000 |
Kokkolan meriväylä | 45 000 000 |
Vuosaaren meriväylä | 12 500 000 |
Yhteiset väylähankkeet | |
Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet | 173 000 000 |
Selvitysosa:Momentille budjetoidaan kaikki valtion suoralla talousarviorahoituksella toteutettavien kehittämisinvestointien määrärahat. Hankkeiden ulkopuoliset rahoitusosuudet otetaan huomioon momentilla 12.31.10 silloin, kun Väylävirasto maksaa ensin ja laskuttaa ulkopuolista tahoa sen jälkeen. Vastaavasti tämän momentin määrärahatarve jää pienemmäksi. Ulkopuolisella rahoitusosuudella tarkoitetaan muiden tahojen osallistumista valtion vastuulle kuuluvien väylähankkeiden kustannuksiin.
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Ulkopuolisen rahoituksen osuus sopimusvaltuudesta milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määrärahatarve v. 2020 milj. € |
Määrärahatarve myöhemmin milj. € |
|
Tiehankkeet | |||||||
Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie | LTA 2019 | 2022 | 64,0 | 2,4 | 20,0 | 41,6 | |
Vt 8 Turku—Pori, Mynämäen ja Luvian ohituskaistat | LTA 2019 | 2021 | 30,0 | 30,0 | - | - | |
Vt 4 Oulu—Kemi | TA 2017/LTA 2018 | 2021 | 140,0 | 98,6 | 35,4 | 5,9 | |
Vt 5 Mikkeli—Juva | TA 2017 | 2021 | 121,0 | 81,0 | 22,0 | 18,0 | |
Vt 12 Lahden eteläinen kehätie | TA 2017 | 2021 | 198,0 | 160,7 | 37,3 | - | |
Kehä I Laajalahden kohta | TA 2018 | 2021 | 20,0 | 17,0 | 3,0 | - | |
Vt 4 Kirri—Tikkakoski | TA 2018 | 2021 | 139,0 | 44,0 | 64,0 | 31,0 | |
Ratahankkeet | |||||||
Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | LTA 2019 | 2025 | 98,0 | 3,0 | 35,0 | 60,0 | |
Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | LTA 2019 | 2023 | 55,0 | 0,5 | 5,0 | 49,5 | |
Joensuun ratapihan parantaminen | LTA 2019 | 2023 | 74,0 | 1,0 | 20,0 | 53,0 | |
Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe | TA 2015 | 2020 | 150,0 | 120,7 | 17,1 | 12,2 | |
Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantaminen | TA 2016 | 2020 | 60,0 | 56,1 | 3,9 | - | |
Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | TA 2017 | 2022 | 165,0 | 37,4 | 63,8 | 63,8 | |
Uudenkaupungin radan sähköistys | LTA 2017 | 2021 | 21,0 | 19,0 | 2,0 | - | |
Vesiväylähankkeet | |||||||
Oulun meriväylän rakentaminen | LTA 2019 | 2021 | 27,5 | 27,5 | - | - | |
Vuosaaren meriväylä | TA 2018 | 2020 | 12,5 | 7,0 | 5,5 | - | |
Yhteiset väylähankkeet | |||||||
Muu kehittämisen hankesuunnittelu | - | 5,0 | - | ||||
Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä | 1 375,0 | 705,9 | 339,0 | 335,0 |
---|
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2020 | 2021 | 2022 | 2023— | Yhteensä vuodesta 2020 lähtien | |
Keskeneräiset väylähankkeet | 334 000 | 215 213 | 83 100 | 22 500 | 654 813 |
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 360 milj. euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Iisalmi-Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | 5 000 |
Joensuun ratapihan parantaminen | 20 000 |
Kehä I Laajalahden kohta, Raide-Jokeriin liittyvä toimenpide (siirto momentille 31.10.20) | -12 000 |
Kouvola-Kotka/Hamina | 35 000 |
Määrärahatarpeen muutos | -32 350 |
Siirto momentilta 31.10.79 | 5 200 |
Vt 3 Hämeenkyrön ohitus | 20 000 |
Yhteensä | 40 850 |
Momentin määräraha on muutettu kolmevuotisesta siirtomäärärahasta viisivuotiseksi siirtomäärärahaksi. Uusille vuonna 2020 tai sen jälkeen käynnistyville hankkeille voidaan myöntää niiden tarvitsema määräraha kokonaisuudessaan sen vuoden talousarviossa, jonka aikana hanke käynnistyy. Muutoksella ei ole vaikutusta aiempien vuosien talousarvioissa käynnistyneiden hankkeiden budjetointiin. Muutoksella lisätään valtion talousarvion joustavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta valtion monivuotisissa rakennus- ja muissa investointihankkeissa. Muutoksen vaikutuksia arvioidaan vaalikausien taitteessa, jonka perusteella päätetään jatkossa sovellettavasta siirtomäärärahakaudesta.
2020 talousarvio | 339 000 000 |
2019 II lisätalousarvio | 70 935 000 |
2019 talousarvio | 298 150 000 |
2018 tilinpäätös | 363 850 000 |