Talousarvioesitys 2020
03. Muiden tuomioistuinten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 248 710 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös Tuomioistuinviraston menoihin.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista (1744/2015) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista mukaisesti perittäviä maksuja eikä menoina näistä johtuvia poistoja.
Selvitysosa:Laki sakon ja rikesakon määräämisestä annetun lain muuttamisesta (95/2018) ja laki ajokorttilain muuttamisesta (96/2018) tulivat voimaan 1.6.2019. Sakkomenettelyn tosiasiallinen käyttöala laajeni, kun toimivalta ajokieltoseuraamusten määräämisestä siirretään kaikilta osin poliisille. Muutos vähentää tuomioistuimiin tulevien rikosasioiden määrää.
Tuomioistuinvirasto käynnistää toimintansa ja ohjaa tuomioistuinlaitosta siten, että tuomioistuinlaitoksen toiminta on vaikuttavaa ja oikeusturva toteutuu tehokkaasti.
Hovioikeuksien osalta alueellisia käsittelyaikaeroja koskevana tavoitteena on, ettei yksittäisen hovioikeuden käsittelyaika ole yli 2 kuukautta koko maan keskiarvoa pidempi. Tavoitteena on myös, että yli vuoden vireillä olleiden asioiden osuus vireillä olevista asioista on alle 6 %.
Tavoitteena on estää asioiden kokonaiskäsittelyajan pitkittyminen. Pitkään esitutkinnassa, syyteharkinnassa ja käräjäoikeusvaiheessa viipyneiden asioiden kokonaiskäsittelyaika tulee ottaa huomioon. Hovioikeudet pyrkivät siihen, että aiemmissa vaiheissa yli kolme vuotta kestäneiden asioiden käsittelyaika hovioikeusvaiheessa on enintään 12 kuukautta.
Käräjäoikeuksien pääkäsittelyssä ratkaistavien laajojen riita-asioiden osalta tavoitteena on, että asioista 35 % ratkaistaan alle 6 kuukaudessa ja enintään 35 prosentissa käsittelyaika on yli vuoden.
Rikosasioiden osalta tavoitteena on, ettei minkään käräjäoikeuden keskimääräinen käsittelyaika ole yli 3 kuukautta koko maan keskiarvoa pidempi. Lisäksi tavoitteena on, että 45 prosentissa rikosasioista käsittelyaika on enintään 2 kuukautta, ja että käsittelyaika ylittää 9 kuukautta enintään 10 prosentissa rikosasioista. Tavoitteena on estää asioiden kokonaiskäsittelyajan pitkittyminen. Pitkään esitutkinnassa ja syyteharkinnassa viipyneiden asioiden kokonaiskäsittelyaika tulee rikosasioissa ottaa huomioon.
Hallinto-oikeuksien osalta alueellisia käsittelyaikaeroja koskevana tavoitteena on, että kunkin hallinto-oikeuden käsittelyaika on enintään 3 kuukautta koko maan keskiarvoa pidempi.
Ulkomaalaisasiat muodostavat merkittävän osan hallinto-oikeuksiin saapuvista asioista. Turvapaikka-asiat kuuluvat ulkomaalaisasioiden ryhmään. Tavoitteena on, että turvapaikka-asiat käsitellään joutuisasti siten, että keskimääräinen käsittelyaika näissä asioissa on alle 6 kuukautta.
Tunnuslukutaulukko
2018 toteutuma |
2019 arvio |
2020 tavoite/arvio |
|
Hovioikeudet | |||
---|---|---|---|
Ratkaistut asiat, kpl | 8 177 | 8 800 | 8 500 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 5,6 | 5,5 | 5,5 |
Taloudellisuus (€/työmäärä) | 1 852 | 1 773 | 1 800 |
Tuottavuus (työmäärä/htv) | 46 | 49 | 45 |
Käräjäoikeudet | |||
Ratkaistut asiat yhteensä, kpl | 582 924 | 589 569 | 550 000 |
— Rikosasiat | 56 001 | 59 375 | 55 000 |
— Laajat riita-asiat | 8 279 | 8 620 | 8 500 |
— Summaariset asiat | 440 664 | 440 839 | 400 000 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | |||
— Rikosasiat | 4,4 | 4,2 | 4,0 |
— Laajat riita-asiat | 9,8 | 9,7 | 9,0 |
— Summaariset asiat | 2,9 | 2,8 | 2,8 |
— Velkajärjestelyasiat | 6,3 | 6,4 | 6,0 |
Taloudellisuus (€/työmäärä) | 598 | 583 | 600 |
Tuottavuus (työmäärä/htv) | 120 | 126 | 120 |
Hallinto-oikeudet | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 21 174 | 20 210 | 17 000 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 9,6 | 8,8 | 7,0 |
Taloudellisuus (€/työmäärä) | 1 161 | 1 153 | 1 200 |
Tuottavuus (työmäärä/htv) | 65 | 67 | 65 |
Vakuutusoikeus | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 5 811 | 6 000 | 6 000 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 9,7 | 9,0 | 10,0 |
Taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 1 366 | 1 361 | 1 300 |
Tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 55 | 54 | 55 |
Markkinaoikeus | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 623 | 700 | 650 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 8,8 | 8,0 | 8,0 |
Taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 5 291 | 4 804 | 5 200 |
Tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 15 | 17 | 17 |
Työtuomioistuin | |||
Ratkaistut asiat, kpl | 126 | 180 | 160 |
Keskimääräinen käsittelyaika, kk | 7,6 | 8,0 | 7,0 |
Taloudellisuus (€/ratkaistu asia) | 7 896 | 6 175 | 6 200 |
Tuottavuus (ratkaistut asiat/htv) | 14 | 20 | 20 |
Tuomioistuinten suoritteista tuomioistuinmaksulain (1455/2015), oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista (1744/2015) ja oikeusministeriön asetuksen tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista mukaisesti perittävinä maksuina arvioidaan kertyvän 43,98 milj. euroa momentille 12.25.10.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Bruttomenot | 253 797 | 252 608 | 249 710 |
Bruttotulot | 2 544 | 1 500 | 1 000 |
Nettomenot | 251 253 | 251 108 | 248 710 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 58 136 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 58 906 |
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Yleiset tuomioistuimet | 172 900 |
Hallintotuomioistuimet | 50 000 |
Tietohallinto- ja muut menot | 25 810 |
Yhteensä | 248 710 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Aineistopankkihankkeen (AIPA) istuntosali-infra | -3 000 |
Hallinnonalan resurssien turvaaminen (HO 2019) | 598 |
Hallintotuomioistuinten toiminnanohjaus- ja dokumentaationhallintajärjestelmähanke (HAIPA) (v. 2019 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -4 533 |
Istuntosalivarustelu (HO 2019) | 200 |
Mediatuomarijärjestelmä ja tuomarikoulutus | -100 |
Oikeusrekisterikeskuksen tietojärjestelmähankkeen menot (v. 2019 rahoitus) (siirto momentilta 25.01.05) | 55 |
Rikosasioiden käsittely (HO 2019) | 500 |
Seksuaalirikollisuuden ennaltaehkäisy ja torjunta | 136 |
Tuomioistuinvirastosta aiheutuvat lisämenot | 1 700 |
Turvapaikanhakijoiden oikeusturva ja perheenyhdistäminen | 1 010 |
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskuksen palvelumaksujen nousu | 190 |
Valtuutettujen toiminnan turvaaminen (siirto momentille 25.01.03) | -55 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -86 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -605 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 2 939 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -937 |
Palkkausten tarkistukset | -499 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | 692 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -603 |
Yhteensä | -2 398 |
2020 talousarvio | 248 710 000 |
2019 I lisätalousarvio | 207 000 |
2019 talousarvio | 251 108 000 |
2018 tilinpäätös | 252 023 000 |