Talousarvioesitys 2020
Selvitysosa:Nuorisotyön ja -politiikan tavoitteena on nuorisolain mukaan edistää nuorten osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia sekä kykyä ja edellytyksiä toimia yhteiskunnassa, tukea nuorten kasvua, itsenäistymistä, yhteisöllisyyttä sekä niihin liittyvää tietojen ja taitojen oppimista, tukea nuorten harrastamista ja toimintaa kansalaisyhteiskunnassa, edistää nuorten yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa sekä oikeuksien toteutumista sekä parantaa nuorten kasvu- ja elinoloja. Lähtökohtina ovat yhteisvastuu, kulttuurien moninaisuus ja kansainvälisyys, kestävä kehitys, terveet elämäntavat, ympäristön ja elämän kunnioittaminen sekä monialainen yhteistyö. Edellä mainitut tavoitteet koskevat kaikkia Suomessa olevia alle 29-vuotiaita.
Valtion nuorisotyön ja -politiikan strategia-asiakirjana on valtioneuvoston joka neljäs vuosi hyväksymä valtakunnallinen nuorisotyön ja -politiikan ohjelma.
- — Nuorten osallisuus lisääntyy ja vaikuttamismahdollisuudet monipuolistuvat
- — Nuorten kokemukset yhdenvertaisuudesta, tasa-arvosta, yhteisöllisyydestä ja oikeuksiensa toteutumisesta vahvistuvat
- — Nuorten harrastus- ja toimintamahdollisuudet ovat tasavertaisesti saavutettavissa
- — Nuorten elämänhallintataidot vahvistuvat.
- — Toimeenpannaan nuorisolain (1285/2016) mukaista valtakunnallista nuorisotyön ja -politiikan ohjelmaa vuosille 2020—2023
- — Sovitaan valtionapukelpoisiksi hyväksyttyjen nuorisoalan osaamiskeskusten kanssa niiden osaamiskeskustehtävistä vuosille 2020—2023
- — Käynnistetään nuorisolain tarkistus erityisesti avustusprosessien sujuvoittamisen näkökulmasta, arvioimalla muutostarpeet; kehitetään valtionavustusten prosesseja sekä valtionavustusten vaikutusten arviointia
- — Kehitetään nuorisotoimialan tutkimusta ja tiedontuotantoa nuorisotyön ja nuorisopoliittisen päätöksenteon tueksi. Parannetaan Nuorisotilastot.fi -palvelun tunnettuutta paikallisen, alueellisen ja valtakunnallisen nuorisotyön ja -politiikan tulosten raportoinnin ja laadun arvioinnin parantamiseksi. Laajennetaan myös palvelun tietopohjaa
- — Kehitetään valtakunnallinen digitaalinen järjestelmä helpottamaan yhteys- ja yksiköintitietojen siirtämistä etsivälle nuorisotyölle.
Nuorisotyön tunnuslukuja
2017 toteutuma |
2018 toteutuma |
2020 arvio |
|
10—29 -vuotiaat, jotka kuuluvat/ovat mukana järjestötoiminnassa tai vastaavassa (Vapaa-aikatutkimus), % | 57 | 56 | 58 |
15—29 -vuotiaat, jotka kokevat kuuluvansa suomalaiseen yhteiskuntaan (Nuorisobarometri), % | 75 | 75 | 75 |
15—29 -vuotiaat, jotka kokevat elämän olevan hyvin hallinnassaan (Nuorisobarometri), % | 85 | 85 | 87 |
Peruskouluikäiset, joilla ei ole yhtään läheistä ystävää (Kouluterveystutkimus/THL), % | 9 | 9 | 9 |
15—29 -vuotiaat, jotka ovat jättäneet harrastuksen aloittamatta rahan puutteen vuoksi (Nuorisobarometri), % | 39 | 39 | 35 |
15—29 -vuotiaat, jotka ovat kokeneet syrjintää viimeisen 12 kk aikana (Nuorisobarometri), % | 7 | 7 | 7 |
15—29 -vuotiaat, jotka suhtautuvat omaan tulevaisuuteensa optimistisesti (Nuorisobarometri), % | 80 | 79 | 83 |
Alle 25-vuotiaiden työttömien määrä (TEM) | 38 300 | 33 400 | 28 000 |
50. Rahapelitoiminnan tuotot nuorisotyön edistämiseen (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 54 250 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) ja nuorisolain (1285/2016) perusteella kuntien nuorisotoimen valtionosuuksiin
2) nuorisolakiin (1285/2016) perustuviin valtionavustuksiin valtakunnallisille nuorisoalan järjestöille ja osaamiskeskuksille sekä nuorisokeskusten toimintaan ja rakentamiseen
3) nuorisotutkimuksen avustamiseen ja apurahojen maksamiseen, nuorisotyöhön ja -politiikkaan liittyvien selvitysten laatimiseen ja nuorten tieto- ja neuvontatyön, digitaalisen nuorisotyön sekä nuorten kuulemis- ja osallistumisjärjestelmien ja niiden kehittämistoiminnan menoihin
4) yhteisöjen ja valtionhallinnon kansainvälisestä nuorisoalan yhteistyöstä aiheutuvien kulujen kattamiseen sekä EU:n ja kansainvälisten toimintaohjelmien tukemiseen
5) lasten ja nuorten paikallisen harrastustoiminnan, liikunnallisen ja kulttuurisen nuorisotyön ja -toiminnan sekä nuorten ympäristökasvatuksen tukemiseen
6) nuorten työpajatoiminnan valtakunnalliseen tukeen, etsivään nuorisotyöhön, ehkäisevään päihde- ja huumetyöhön, sosiaaliseen nuorisotyöhön sekä muuhun nuorten sosiaaliseen vahvistamiseen
7) valtion nuorisoneuvoston ja sen jaostojen ja arviointi- ja avustustoimikunnan, saamelaisten nuorisoneuvoston menoihin ja saamenkielisen nuorisokulttuurin vahvistamiseen
8) valtakunnallisen nuorisotyön ja -politiikan ohjelman toimeenpanoon, arviointiin ja kehittämiseen
9) alueellisen nuorisotoimen menoihin ja nuorisotyön alueelliseen kehittämiseen, Suomen nuorisotyön tilastot paikallisena, alueellisena ja valtakunnallisena kokoavan nuorisotoimialan nuorisotilastot.fi -palvelun ylläpitoon ja kehittämiseen sekä aluehallinnon ja valtion virastojen määräaikaisten nuorisotoimialan hankkeiden toteuttamiseen
10) enintään 14 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Kuntien nuorisotoimen valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä yksikköhinta on 15,00 euroa alle 29-vuotiasta asukasta kohden.
Kohdassa 10 tarkoitettujen henkilöiden osalta työnantajalle maksetut sairausvakuutuksen mukaiset etuudet otetaan nettobudjetoitaessa tuloina huomioon.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Nuorten aktiivinen kansalaisuus | |
Valtakunnalliset nuorisoalan järjestöt | 18 600 000 |
Lakisääteiset kansalliset toimikunnat | 990 000 |
Nuorten sosiaalinen vahvistaminen | |
Etsivä nuorisotyö ja muu nuorten sosiaalinen vahvistaminen | 8 127 000 |
Nuorten kasvu- ja elinolot, paikallinen ja alueellinen nuorisotyö | |
Valtionosuus kuntien nuorisotoimeen | 7 904 000 |
Kasvu- ja elinolot paikallisesti ja alueellisesti | 3 670 000 |
Nuorisotyön ja -politiikan kehittäminen | |
Kokeilu, kehittäminen, tutkimus | 9 159 000 |
Kansainvälinen yhteistyö | 600 000 |
Nuorisokeskukset | 5 200 000 |
Yhteensä | 54 250 000 |
---|
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | -1 070 |
Yhteensä | -1 070 |
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
2020 talousarvio | 54 250 000 |
2019 talousarvio | 55 320 000 |
2018 tilinpäätös | 53 294 828 |
51. Nuorten työpajatoiminta ja etsivä nuorisotyö (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 22 723 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) nuorten työpajatoiminnan ja etsivän nuorisotyön tukemiseen
2) etsivän nuorisotyön tukemisesta sekä EU:n Nuorisotakuun toteuttamisesta aiheutuvien menojen ja avustusten maksamiseen
3) etsivän nuorisotyön yhteys- ja yksilöintitietojen siirtämistä helpottavan valtakunnallisen digitaalisen järjestelmän kehittämiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Työpajatoiminnan tukemiseen | 16 300 000 |
Etsivän nuorisotyön tukemiseen sekä EU:n Nuorisotakuun toteuttamisesta aiheutuvien menojen ja avustusten maksamiseen | 5 223 000 |
Valtakunnallisen digitaalisen järjestelmän kehittämiseen | 1 200 000 |
Yhteensä | 22 732 000 |
---|
Etsivän nuorisotyön tukemiseen osoitetaan lisäksi 7 127 000 euroa momentilta 29.91.50.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertamenojen poisto | -1 500 |
Työpajatoiminnan tukeminen (HO 2019) | 2 000 |
Valtakunnallisen digitaalisen järjestelmän kehittäminen (HO 2019 kertaluonteinen) | 1 200 |
Yhteensä | 1 700 |
2020 talousarvio | 22 723 000 |
2019 I lisätalousarvio | 300 000 |
2019 talousarvio | 21 023 000 |
2018 tilinpäätös | 19 923 000 |
52. Eräät avustukset (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 1 650 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) inarinsaamen, koltansaamen ja pohjoissaamen kulttuuri- ja kielipesätoiminnan tukemiseen
2) nuorten yrittäjyys-, talous- ja työelämätaitojen edistämiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Saamelaisten kulttuuri- ja kielipesätoiminta | 950 000 |
Nuorten yrittäjyys-, talous- ja työelämätaitojen edistäminen | 700 000 |
Yhteensä | 1 650 000 |
Saamelaisalueen ulkopuolella tapahtuvan kulttuuri- ja kielipesätoiminnan tukemiseen osoitetaan lisäksi 250 000 euroa momentilta 29.91.50.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertamenon poisto | -100 |
Yhteensä | -100 |
2020 talousarvio | 1 650 000 |
2019 talousarvio | 1 750 000 |
2018 tilinpäätös | 1 800 000 |