Talousarvioesitys 2020
Pääluokka 29
OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN HALLINNONALA
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla myönnettävät valtionosuudet budjetoidaan myöntöpäätöksen perusteella poiketen tulojen ja menojen kohdentamista koskevista yleisistä määräyksistä. Valtuusmenettelyn piiriin kuuluvat valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan kuitenkin maksuperusteisesti.
Selvitysosa:
Globalisaatio, ilmastonmuutos, teknologian ja talouden kehitys, työn murros, väestörakenteen muutokset sekä eriarvoistumiskehitys muuttavat nopeasti yhteiskuntaa ja vaikuttavat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan tavoitteisiin ja toimintaan. Talouden rakennemuutos, ikäsidonnaisten menojen kasvaminen, väestörakenteen ja palvelujen edellytysten alueellinen eriytyminen ja julkisen sektorin sopeuttamistarpeet asettavat hallinnonalan toiminnalle reunaehdot. Myönteistä on, että talouden kasvun myötä työttömyys on alentunut ja avoimien työpaikkojen määrä on lisääntynyt. Työvoiman rekrytointiongelmat ja osaavan työvoiman saatavuuden haasteet ovat kuitenkin lisääntyneet. Talouskasvun ennustetaan jatkossa hidastuvan.
Kotimaiset ja kansainväliset vertailut osoittavat, että Suomen suhteellinen asema osaamisyhteiskuntana on heikentynyt. Koulutustason nousu on pysähtynyt, nuorten osaamistaso on laskussa ja Suomen tiede on jäämässä jälkeen kilpailijamaistaan. Lasten ja nuorten hyvinvointi ei ole kaikilta osin kehittynyt suotuisasti. Väestön vähäinen fyysinen aktiivisuus ja liikkumattomuudesta aiheutuvat yhteiskunnalliset kustannukset heikentävät yksilöiden ja yhteiskunnan toimintakykyä. Epävarmuutta lisää myös arvojen ja asenteiden jyrkkeneminen. Vihapuhe ja erilaiset vaihtoehtoiset totuudet haastavat demokratiaa ja luottamusta. Kuntien mahdollisuudet toteuttaa kulttuuritoimintalain mukaisia tavoitteita ja tehtäviä eivät ole tasaveroiset.
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan tärkeä tehtävä on vahvistaa yhteiskunnan sivistysperustaa ja rakentaa edellytykset osaamisen, luovuuden ja osallisuuden vahvistamiselle yhteiskunnassa. Tieto, osaaminen ja luovuus ovat Suomen tärkeimpiä kilpailutekijöitä. Niillä luodaan edellytykset hyvinvoinnille, talouden uudistumiskyvylle sekä työllisyyden edistämiselle. Hallinnonalan toimin lujitetaan tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja luottamusta yhteiskunnassa.
Suomella on kaikki edellytykset säilyttää ja vahvistaa sivistysperustaansa. Osaamista, luovuutta, yhteiskunnallista yhteenkuuluvuutta, tasa-arvoa ja luottamusta ylläpitävien instituutioiden ja politiikkojen merkitys toiminnassa korostuu. Koulutusta koskevilla toimilla turvataan osaavan työvoiman saatavuus, talouden uudistumiskyky ja kestävän kasvun mahdollisuudet pitkällä aikavälillä. Jatkuvan oppimisen tarve koskee kaikkia. Koulutustason nostaminen ja koulutusjärjestelmän laadun ja vaikuttavuuden parantaminen edellyttävät uudenlaisia, avoimia ja kokeilevia toimintatapoja sekä aktiivista kotimaisen ja kansainvälisen toimintaympäristön kehityksen seurantaa ja siihen vaikuttamista. TKI-toimintaympäristöä tulee vahvistaa. Yhteiskunnassa yhä suurempi osa talouskasvusta syntyy aineettomista sisällöistä ja niiden tuottamasta lisäarvosta. Väestön osaamistason nostaminen ja yhteiskunnallisen yhteenkuuluvuuden ja osallisuuden sekä tasa-arvon vahvistaminen edellyttävät hallinnonalan toimijoiden yhteistyötä ja hallinnonalarajat ylittävää politiikka. Kestävään kehitykseen ja globaaliin vastuuseen sitoutuminen on välttämätöntä. Yhdenvertaisuuden tulee olla kaiken toiminnan lähtökohta.
Kulttuurin toimialan kehittäminen edellyttää toimenpiteitä luovan työn ja tuotannon, osallisuuden ja kulttuuriin osallistumisen sekä kulttuurin perustan ja jatkuvuuden strategisten tavoitteiden toteuttamiseksi. Luovat alat ovat myös digitaalisuutta hyödyntäviä kasvualoja, joiden liiketoiminnan ja palvelujen kehittämiselle digitaalinen kehitys tarjoaa uusia mahdollisuuksia. Liikunnan, taiteen ja kulttuurin harrastamista tulee lisätä ja vahvistaa aktiivista kansalaisuutta.
- — Varhaiskasvatus, koulutus, tiede, taide ja kulttuuri, liikunta ja nuorisotyö uudistavat yhteiskuntaa ja vahvistavat sen sivistysperustaa
- — Yhteiskunnallinen tasa-arvo, yhdenvertaisuus, luottamus, avoimuus ja vakaus lisääntyvät
- — Koko väestön koulutus- ja osaamistaso nousee edistäen talouden uudistumista, työllisyyttä ja hyvinvointia
- — Tieteen taso ja vaikuttavuus paranevat ja tutkimus-, innovaatio- ja kehittämistoiminnan edellytykset vahvistuvat
- — Taidetta ja kulttuuria tehdään, tuotetaan ja hyödynnetään monipuolisesti ja huolehditaan monimuotoisesta kulttuuriperinnöstä
- — Aktiivinen kansalaisuus ja elämäntapa vahvistuvat.
Sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista vahvistetaan vakiinnuttamalla hallinto- ja toimintatavat, joilla edistetään sukupuolten tasa-arvoa asioiden valmistelussa ja päätöksenteossa. Sukupuolivaikutusten arviointi sisällytetään osaksi säädösvalmisteluprosesseja, hallinnonalan tulosohjausta sekä toiminnan ja talouden suunnittelua. Lisäksi sukupuolten tasa-arvonäkökulma huomioidaan henkilöstökoulutuksissa ja viestinnässä sekä ohjelmien ja hankkeiden suunnittelussa. Valtionavustusten haku- ja myöntöprosesseissa huomioidaan sukupuolten tasa-arvon edistäminen ja hallinnonalan toimintojen sukupuolivaikutuksia seurataan tilastoinnin ja tutkimusten avulla.
Opetus- ja kulttuuriministeriö edistää kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumista yhdenvertaisen, tasa-arvoisen, osaavan ja ekologisesti kestävän Suomen kehittämisessä. Kestävän kehityksen tavoitteet huomioidaan varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa sekä taiteessa ja kulttuurissa, nuorisotyössä ja liikunnassa ja urheilussa kiinnittämällä huomiota yhteisvastuun, kulttuurien moninaisuuden ja kansainvälisyyden, terveiden elämäntapojen sekä ympäristön ja elämän kunnioittamiseen.
Tavoitteena on turvata toimintaedellytykset evankelisluterilaiselle ja ortodoksiselle kirkolle sekä muille uskonnollisille yhdyskunnille, edistää mahdollisuuksia uskonnon tunnustamiseen ja harjoittamiseen sekä muilla tavoin edistää uskonnonvapauden toteutumista. Hautaustoimen yleisessä järjestämisessä lähtökohtana on uskonnonvapauden ja yhdenvertaisuuden sekä arvokkuuden ja kunnioittavuuden toteutuminen.
Valtionosuusmäärärahat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla (1 000 euroa)
Mom. | Toimintamuoto | 2018 TP |
2019 TA |
2020 TAE |
2019/2020 muutos |
29.10.30 | Yleissivistävä koulutus | 679 867 | 708 705 | 705 285 | -3 420 |
29.10.31 | Vapaa sivistystyö | 162 262 | 155 230 | 162 716 | 7 486 |
29.20.30 | Ammatillinen koulutus | 799 116 | 806 191 | 917 598 | 111 407 |
29.20.33 | Nuorten aikuisten osaamisohjelma | 5 000 | - | - | - |
29.80.30 | Kirjastot | 3 700 | 4 560 | 4 762 | 202 |
29.80.31 ja 52 | Teatterit, orkesterit ja museot | 104 084 | 105 177 | 125 506 | 20 329 |
29.90.50 ja 52 | Liikunnan koulutuskeskukset | 18 409 | 17 881 | 17 488 | -393 |
29.90.50 | Kuntien liikuntatoimi | 19 509 | 19 545 | 19 560 | 15 |
29.91.50 | Kuntien nuorisotyö | 8 017 | 7 975 | 7 904 | -71 |
Yhteensä | 1 799 964 | 1 825 264 | 1 960 819 | 135 555 | |
Arvio valtionosuuksien ja -avustusten jakautumisesta | |||||
Kunnat ja kuntayhtymät | 932 381 | 945 487 | 1 005 900 | 60 413 | |
— Kunnat | -95 103 | -96 440 | -84 496 | 11 944 | |
— Kuntayhtymät | 1 027 484 | 1 041 926 | 1 090 396 | 48 469 | |
Yksityiset | 867 583 | 879 777 | 954 919 | 75 142 |
Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukainen kunnan omarahoitusosuus lukiokoulutuksen käyttökustannuksiin vuonna 2020 on 58,04 % lisättynä 15,04 eurolla kunnan asukasta kohti ammattikorkeakoulujen rahoituksesta poistamisen johdosta. Kuntien rahoitusosuus ammatillisen koulutuksen rahoituksessa on euromäärä, joka saadaan, kun em. lain 9 §:n 1 momentissa tarkoitettu valtion määräraha kerrotaan luvulla 1,3461. Kuntien rahoitusosuus on kuitenkin enintään vuoden 2017 tasossa.
Veikkaus Oy:n varsinainen tuottoarvio urheilun ja liikuntakasvatuksen, tieteen, taiteen ja nuorisotyön edistämisen osalta vuodelle 2020 on 537,2 milj. euroa. Varsinaisen tuottoarvion lisäksi jakamattomia voittovaroja tuloutetaan yhteensä 30,8 milj. euroa, jolloin rahapelitoiminnan voittovaroja on käytettävissä yhteensä 568,0 milj. euroa eli noin 4,2 milj. euroa enemmän vuoden 2019 talousarvioon verrattuna. Tuottoarvio on kohdennettu edunsaajille arpajaislain (1047/2001) 17 a §:n mukaisesti.
Rahapelitoiminnan voittovarat1) ja samoihin tarkoituksiin myönnetyt muut määrärahat, milj. euroa
2013 TP |
2014 TP |
2015 TP |
2016 TP |
2017 TP |
2018 TP |
2019 TA |
2020 TAE |
|
Tiede | 398,8 | 308,6 | 258,3 | 424,9 | 432,7 | 453,1 | 501,6 | 493,4 |
— voittovarat | 102,2 | 102,4 | 102,2 | 103,2 | 104,4 | 106,2 | 107,6 | 105,5 |
— budj.varat2) | 296,6 | 205,4 | 156,1 | 321,7 | 328,3 | 346,9 | 394,0 | 387,9 |
Taide | 451,8 | 458,3 | 470,3 | 458,6 | 460,8 | 460,3 | 447,7 | 479,7 |
— voittovarat | 224,6 | 237,0 | 236,9 | 233,3 | 233,4 | 238,8 | 246,3 | 257,6 |
— budj.varat | 227,2 | 221,3 | 233,4 | 225,4 | 227,4 | 221,4 | 201,5 | 222,1 |
Liikunta | 151,7 | 187,4 | 188,5 | 154,9 | 178,6 | 171,8 | 159,9 | 163,9 |
— voittovarat | 151,6 | 147,3 | 148,0 | 147,1 | 166,2 | 163,3 | 154,7 | 150,7 |
— budj.varat | 0,1 | 40,1 | 40,5 | 7,8 | 12,3 | 8,5 | 5,3 | 13,2 |
Nuoriso | 73,9 | 74,3 | 74,4 | 73,1 | 76,8 | 75,0 | 78,1 | 78,6 |
— voittovarat | 52,4 | 52,8 | 53,0 | 52,7 | 52,6 | 53,3 | 55,3 | 54,3 |
— budj.varat | 21,5 | 21,5 | 21,4 | 20,4 | 24,2 | 21,7 | 22,8 | 24,4 |
Voittovarat yhteensä | 530,8 | 539,5 | 540,1 | 536,3 | 556,7 | 561,6 | 563,8 | 568,0 |
1) Rahapelitoiminnan voittovarat ovat vuoteen 2017 saakka veikkausvoittovaroja.
2) Määrärahoihin ei sisälly yliopistojen valtionrahoituksen mom. 29.40.50 määrärahat.
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
||
29 | OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN HALLINNONALA | ||
---|---|---|---|
valtuus | |||
— tutkimuksen lippulaivatoiminta | 60,0 | - | |
— ammatillisen koulutuksen oppimisympäristöjen kehittäminen | 80,0 | - | |
29.40 | Korkeakouluopetus ja tutkimus | ||
— Suomen Akatemian tutkimushankevaltuus | 368,4 | 337,1 | |
29.40.54 | Strateginen tutkimusrahoitus (arviomääräraha) | ||
— tutkimushankevaltuus | 55,6 | 55,6 | |
29.80.75 | Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v) | ||
— perusparannus- ja pienhankevaltuus | 1,0 | 1,0 |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2018—2020
v. 2018 tilinpäätös 1000 € |
v. 2019 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2020 esitys 1000 € |
Muutos 2019—2020 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto, kirkollisasiat ja toimialan yhteiset menot | 259 389 | 242 784 | 250 760 | 7 976 | 3 |
01. | Opetus- ja kulttuuriministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 17 777 | 17 770 | 18 658 | 888 | 5 |
02. | Opetushallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 68 724 | 60 633 | 63 769 | 3 136 | 5 |
03. | Opetushallituksen yhteydessä toimivien viranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 7 489 | 6 314 | 5 434 | -880 | -14 |
21. | Kansainvälinen yhteistyö (siirtomääräraha 2 v) | 3 358 | 2 661 | 2 661 | — | 0 |
29. | Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 30 917 | 31 000 | 32 000 | 1 000 | 3 |
50. | Eräät avustukset (kiinteä määräraha) | 1 536 | 1 537 | 1 537 | — | 0 |
51. | Avustukset kirkolliseen ja uskonnolliseen toimintaan (kiinteä määräraha) | 3 310 | 3 613 | 3 349 | -264 | -7 |
52. | Valtion rahoitus evankelis-luterilaisen kirkon yhteiskunnallisiin tehtäviin (arviomääräraha) | 114 000 | 114 000 | 115 596 | 1 596 | 1 |
53. | Eräät maahanmuuttajista aiheutuvat avustukset (siirtomääräraha 2 v) | 10 290 | 3 010 | 5 510 | 2 500 | 83 |
66. | Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha) | 1 989 | 2 246 | 2 246 | — | 0 |
10. | Yleissivistävä koulutus ja varhaiskasvatus | 932 991 | 929 910 | 1 027 862 | 97 952 | 11 |
01. | Valtion yleissivistävän koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 41 461 | 43 085 | 34 933 | -8 152 | -19 |
20. | Perusopetuksen, varhaiskasvatuksen, vapaan sivistystyön ja lukiokoulutuksen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) | 41 557 | 14 487 | 117 415 | 102 928 | 710 |
30. | Valtionosuus ja -avustus yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 679 867 | 708 705 | 705 285 | -3 420 | 0 |
31. | Valtionosuus ja -avustus vapaan sivistystyön oppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 162 262 | 155 230 | 162 716 | 7 486 | 5 |
51. | Valtionavustus järjestöille (kiinteä määräraha) | 7 843 | 8 403 | 7 513 | -890 | -11 |
20. | Ammatillinen koulutus | 838 825 | 840 842 | 938 391 | 97 549 | 12 |
01. | Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 7 972 | 8 072 | 7 887 | -185 | -2 |
21. | Ammatillisen koulutuksen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) | 26 737 | 26 579 | 12 906 | -13 673 | -51 |
30. | Valtionosuus ja -avustus ammatilliseen koulutukseen (arviomääräraha) | 799 116 | 806 191 | 917 598 | 111 407 | 14 |
(33.) | Nuorten aikuisten osaamisohjelma (kiinteä määräraha) | 5 000 | — | — | — | 0 |
40. | Korkeakouluopetus ja tutkimus | 3 286 110 | 3 136 162 | 3 279 821 | 143 659 | 5 |
01. | Suomen Akatemian toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 11 689 | 11 542 | 10 802 | -740 | -6 |
02. | Kansallisarkiston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 17 823 | 19 457 | 19 566 | 109 | 1 |
03. | Kotimaisten kielten keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 118 | 1 108 | 1 082 | -26 | -2 |
04. | Varastokirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 656 | 1 665 | 1 629 | -36 | -2 |
20. | Korkeakoululaitoksen ja tieteen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) | 169 375 | 32 523 | 29 769 | -2 754 | -8 |
(22.) | Tutkimusinfrastruktuurihankkeiden rahoitus (siirtomääräraha 3 v) | 8 500 | 8 500 | — | -8 500 | -100 |
50. | Valtionrahoitus yliopistojen toimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 1 767 428 | 1 767 113 | 1 874 209 | 107 096 | 6 |
51. | Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat (arviomääräraha) | 245 175 | 276 140 | 280 096 | 3 956 | 1 |
53. | Rahapelitoiminnan tuotot tieteen edistämiseen (arviomääräraha) | 106 188 | 107 567 | 105 486 | -2 081 | -2 |
54. | Strateginen tutkimusrahoitus (arviomääräraha) | 42 801 | 55 631 | 54 631 | -1 000 | -2 |
55. | Valtionrahoitus ammattikorkeakoulujen toimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 826 250 | 834 944 | 882 472 | 47 528 | 6 |
66. | Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha) | 18 106 | 19 972 | 20 079 | 107 | 1 |
(86.) | Valtion rahoitus ammattikorkeakoulujen pääomaan (siirtomääräraha 2 v) | 24 000 | — | — | — | 0 |
(89.) | Valtion rahoitus yliopistojen pääomasijoituksiin (kiinteä määräraha) | 46 000 | — | — | — | 0 |
70. | Opintotuki | 540 894 | 587 097 | 617 865 | 30 768 | 5 |
01. | Opintotuen muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 619 | 635 | 639 | 4 | 1 |
52. | Opintolainojen valtiontakaus (arviomääräraha) | 50 253 | 59 200 | 84 200 | 25 000 | 42 |
55. | Opintoraha ja asumislisä (arviomääräraha) | 414 097 | 442 136 | 447 800 | 5 664 | 1 |
57. | Korkeakouluopiskelijoiden ateriatuki (arviomääräraha) | 30 267 | 31 626 | 31 626 | — | 0 |
59. | Koulumatkatuki (arviomääräraha) | 45 659 | 53 500 | 53 600 | 100 | 0 |
80. | Taide ja kulttuuri | 460 274 | 447 726 | 479 736 | 32 010 | 7 |
01. | Taiteen edistämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 3 995 | 4 115 | 4 106 | -9 | 0 |
03. | Suomenlinnan hoitokunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 290 | 2 109 | 2 095 | -14 | -1 |
04. | Museoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 19 952 | 19 999 | 20 875 | 876 | 4 |
05. | Näkövammaisten kirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 4 889 | 5 199 | 5 211 | 12 | 0 |
06. | Kansallisen audiovisuaalisen instituutin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 6 011 | 6 750 | 6 747 | -3 | 0 |
16. | Ylimääräiset taiteilija- ja sanomalehtimieseläkkeet (arviomääräraha) | 17 959 | 19 225 | 19 485 | 260 | 1 |
20. | Museoviraston kulttuuri- ja nähtävyyskohteiden tilakustannukset (siirtomääräraha 2 v) | 15 686 | 15 804 | 15 816 | 12 | 0 |
30. | Valtionavustukset yleisten kirjastojen toimintaan (kiinteä määräraha) | 3 700 | 4 560 | 4 762 | 202 | 4 |
31. | Valtionosuus ja -avustus teattereiden, orkestereiden ja museoiden käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 48 815 | 47 077 | 62 915 | 15 838 | 34 |
(35.) | Valtionavustus Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden merkkihankkeen perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 8 000 | — | — | — | 0 |
40. | Korvaus Suomenlinnan huoltoliikenteen käyttötappioon (arviomääräraha) | 240 | 252 | 252 | — | 0 |
41. | Eräät käyttöoikeuskorvaukset (siirtomääräraha 3 v) | 26 648 | 26 648 | 26 648 | — | 0 |
50. | Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v) | 9 380 | 1 370 | 4 890 | 3 520 | 257 |
51. | Apurahat taiteilijoille, kirjailijoille ja kääntäjille (arviomääräraha) | 14 333 | 14 853 | 16 294 | 1 441 | 10 |
52. | Rahapelitoiminnan tuotot taiteen edistämiseen (arviomääräraha) | 238 839 | 246 260 | 257 570 | 11 310 | 5 |
53. | Valtionavustus tilakustannuksiin (kiinteä määräraha) | 26 160 | 26 867 | 25 442 | -1 425 | -5 |
55. | Digitaalisen kulttuuriperinnön saatavuus ja säilyttäminen (siirtomääräraha 3 v) | 1 950 | 1 950 | 1 950 | — | 0 |
72. | Kansallisgallerian kokoelman kartuttaminen (siirtomääräraha 3 v) | 739 | 739 | 729 | -10 | -1 |
75. | Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v) | 3 688 | 3 899 | 3 899 | — | 0 |
95. | Kulttuuriympäristön suojelusta aiheutuvat menot (arviomääräraha) | 0 | 50 | 50 | — | 0 |
(96.) | Lahjoitus Suomalais-virolaisen kulttuurisäätiön pääomaan (siirtomääräraha 2 v) | 7 000 | — | — | — | 0 |
90. | Liikuntatoimi | 171 795 | 159 941 | 163 891 | 3 950 | 2 |
30. | Avustukset Liikkuva opiskelu, Liikkuva varhaiskasvatus ja Liikkuva aikuinen -ohjelmiin sekä liikuntapaikkarakentamiseen (siirtomääräraha 3 v) | 7 000 | 3 800 | 8 000 | 4 200 | 111 |
50. | Rahapelitoiminnan tuotot urheilun ja liikuntakasvatuksen edistämiseen (arviomääräraha) | 163 301 | 154 667 | 150 694 | -3 973 | -3 |
52. | Valtionosuus liikunnan koulutuskeskuksille ja rahoitus liikuntatieteellisten hankkeiden arviointikustannuksiin (kiinteä määräraha) | 1 494 | 1 474 | 397 | -1 077 | -73 |
56. | Liikunnan ja huippu-urheilun edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 4 800 | 4 800 | 0 |
91. | Nuorisotyö | 75 018 | 78 093 | 78 623 | 530 | 1 |
50. | Rahapelitoiminnan tuotot nuorisotyön edistämiseen (arviomääräraha) | 53 295 | 55 320 | 54 250 | -1 070 | -2 |
51. | Nuorten työpajatoiminta ja etsivä nuorisotyö (siirtomääräraha 2 v) | 19 923 | 21 023 | 22 723 | 1 700 | 8 |
52. | Eräät avustukset (siirtomääräraha 2 v) | 1 800 | 1 750 | 1 650 | -100 | -6 |
Yhteensä | 6 565 297 | 6 422 555 | 6 836 949 | 414 394 | 6 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 2 589 | 2 474 | 2 562 |