Talousarvioesitys 2020
Momentille arvioidaan kertyvän 877 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
Selvitysosa:Vero perustuu autoverolakiin (1482/1994). Vuoden 2008 alusta sekä uusien että käytettyjen henkilöautojen autovero on määräytynyt hiilidioksidipäästön perusteella. Vero määräytyy ajoneuvon yleisestä kuluttajahinnasta ja sen osuus vaihtelee 2,7—48,9 prosentin välillä hiilidioksidipäästöstä riippuen WLTP-mittaustavan mukaisesti. Pakettiautojen verotus vastaa henkilöautojen verotusta, mutta kookkaiden pakettiautojen veroa alennetaan kokonaismassan perusteella.
Autoverotusta alennettiin asteittain vuosina 2016—2019. Autoverotaulukot myös sopeutettiin vuoden 2018 aikana uuteen WLTP-päästömittaustapaan, jotta voitiin huomioida mittaustavan muutoksesta aiheutuva hiilidioksidipäästöarvojen nousu. Sopeutetut verotaulukot vastaavat keskimäärin vanhaa, NEDC-mittaustavan mukaista verotasoa.
Autoveron tuoton kehitys riippuu sekä verotettavien ajoneuvojen määrän että keskimääräisen veron kehityksestä. Autoveron tuoton kannalta uusien henkilöautojen myynnin kehityksellä on suuri merkitys, mutta etenkin keskipitkällä aikavälillä päästökehitys ja sähköautojen yleistyminen vaikuttavat alentavasti autoveron tuottoon.
Tavallisten taksien autoverotuki poistuu asteittain heinäkuuhun 2022 mennessä. Vuoden 2020 heinäkuussa verotuki pienenee 2 400 eurosta 1 200 euroon autoa kohden, minkä arvioidaan lisäävän autoveron tuottoa vuositasolla noin 3 milj. euroa.
Autoveron veropohjan keskeisten erien arvioitu kehitys
2018 | 2019 ennuste | 2020 ennuste | ||||
kpl | keskim. vero, euroa |
kpl | keskim. vero, euroa |
kpl | keskim. vero, euroa |
|
Uudet henkilöautot | 117 900 | 6 000 | 108 000 | 5 500 | 112 000 | 5 300 |
Käytetyt henkilöautot | 38 000 | 4 800 | 38 000 | 4 700 | 39 000 | 4 500 |
Uusien henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö vuonna 2018 oli n. 117 g/km vanhan NEDC-mittaustavan mukaisesti, mikä vastaa suurin piirtein 148 g/km päästötasoa WLTP-mittaustavan mukaisesti. Uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet tasaisesti vuodesta 2008 lähtien.
Autoveron arvioitu kertymä eri ajoneuvoryhmistä (milj. euroa)
2018 tilinpäätös |
2019 talousarvio |
2020 esitys |
|
Henkilöautot | 894 | 795 | 766 |
Pakettiautot | 87 | 79 | 80 |
Moottoripyörät | 12 | 12 | 12 |
Muut ajoneuvot | 8 | 16 | 19 |
Yhteensä | 1 001 | 902 | 877 |
Merkittävin autoveroennusteen riski liittyy verotettaviksi tulevien ajoneuvojen kysyntään. Uusien henkilöautojen kysynnän poikkeaminen ennustetusta 10 000 kappaleella vaikuttaisi verotuottoon n. 55 milj. euroa.
Autoveron verotukien yhteismääräksi arvioidaan n. 89 milj. euroa vuonna 2020.
Autoveron arvioitu verotuki (milj. euroa)
2018 | 2019 | 2020 | |
Tavallisten taksien verotuki | 6 | 7 | 5 |
Invalidien autoverotuki | 3 | 3 | 3 |
Pelastusautojen, sairasautojen, inva- ja esteettömien taksien, matkailuautojen sekä muiden ajoneuvojen verotuet | 81 | 81 | 81 |
Yhteensä | 90 | 91 | 89 |
2020 talousarvio | 877 000 000 |
2019 II lisätalousarvio | -57 000 000 |
2019 talousarvio | 959 000 000 |
2018 tilinpäätös | 1 001 100 778 |