Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2019

ALLMÄN MOTIVERINGPDF-versio

Till riksdagen överlämnas regeringens proposition om en komplettering av budgetpropositionen för 2019 (RP 123/2018 rd). En kompletterande proposition kan överlämnas, eftersom finansutskottet ännu inte har gett sitt betänkande om regeringens proposition om statsbudgeten för 2019, som överlämnades den 14 september 2018.

Ekonomiska utsikter

Det råder fortfarande högkonjunktur inom ekonomin, men tillväxttakten är inte längre lika snabb. År 2019 beräknas den ekonomiska tillväxten avta och stanna på 1,7 procent. Den viktigaste enskilda faktor som har en bromsande inverkan på tillväxten är minskade byggnadsinvesteringar. Utöver den ökande inkomstnivån bidrar också den förbättrade sysselsättningen till den växande privata konsumtionen. Den reella ökningen i hushållens disponibla inkomster kommer dock att avta när inflationen tilltar. Av denna orsak avtar också den privata konsumtionsökningen 2019. Nettoexporten fortsätter att stödja tillväxten. Antalet sysselsatta har stigit och den fortsatt starka ekonomiska tillväxten stöder i sin tur en ökad sysselsättning. Enligt prognosen kommer det relativa sysselsättningstalet att överstiga 72 % 2019 och arbetslöshetsgraden beräknas sjunka till 6,9 %.

Inkomstposter

I skatteinkomsterna föreslås så gott som inga ändringar alls. Kalkylen över inkomster av blandad natur föreslås bli sänkt till följd av preciseringar i intäktskalkylerna och tidsmässiga förändringar. Totalt sett föreslås det en nettominskning på 80 miljoner euro i de ordinarie inkomsterna.

Anslag och balans

Med beaktande av minskningen av de ordinarie inkomsterna med 80 miljoner euro och ökningen av anslagen med 99 miljoner euro ökar den kompletterande budgetpropositionen för 2019 statens behov av nettoupplåning med 178 miljoner euro. Statens nettoupplåning beräknas uppgå till 1,6 miljarder euro 2019. Statsskulden uppskattas vid utgången av 2019 uppgå till ca 109 miljarder euro, vilket är ca 45 % i förhållande till bruttonationalprodukten.

Ramen för valperioden

Ramnivån för 2019 justeras med 11,7 miljoner euro i enlighet med tabellen nedan för att motsvara prisändringar och strukturella ändringar i ramen. Efter justeringarna uppgår utgiftsramen för 2019 till 44 420 miljoner euro.

Efter den kompletterande budgetpropositionen är nivån för de utgifter som hänförs till ramen 44 059 miljoner euro. Den ofördelade reserven för 2019 uppgår därmed till ca 60 miljoner euro. Dessutom finns en tilläggsbudgetreservering på 300 miljoner euro till förfogande 2019.

Prisändringar och strukturella ändringar i ramen, mn euro

Moment Ärende 2019
     
23.01.23 Ombudgetering av digitalt främjande av försöksverksamhet 0,9
26.10.21 Ombudgetering av KEJO-projektet 4,0
30.10.64 Ändrad tidsmässig fördelning av genomförandet av landsbygdsprogrammet 14,2
31.10.35 Tidsmässiga förändringar i byggandet av västmetron -7,0
33.10.54 De lagändringar i fråga om studiestödet som utvidgar kretsen av studerande som är berättigade till allmänt bostadsbidrag leder till ökade bostadsbidragsutgifter utanför ramen. -2,0
33.20.50 Senareläggning av de ändringar i lagen om utkomstskydd för arbetslösa som hänför sig till företagares familjemedlemmar 5,0
33.20.50 och 52 Förkortandet av tiden utan ersättning, dvs. den så kallade karensen, från 90 dagar till 60 dagar leder till ökade utgifter utanför ramen för utkomstskyddet för arbetslösa. -3,4
Sammanlagt   11,7

Utrikesförvaltningen

För utrikesförvaltningens husbyggen föreslås ett tillägg på sammanlagt 11,3 miljoner euro, varav 7 miljoner euro anvisas för tillfälliga lokaler för kansliet för Finlands ambassad i Peking och 4,3 miljoner euro anvisas för ombyggnaden av Finlands ambassadfastighet i Moskva.

Från finansministeriets huvudtitel föreslås en överföring på ca 2,2 miljoner euro till utrikesministeriets produktivitetsanslag för finansieringen av ett nytt nationellt viseringssystem.

Polisen och Gränsbevakningsväsendet

För kostnaderna för inrättandet av ett reservpolissystem föreslås ca 2,2 miljoner euro. Beslut om införandet av systemet med reservpoliser fattas separat.

I polisens omkostnadsanslag föreslås 2 miljoner euro för merutgifter för TUVE-tjänsterna.

För utgifter som föranleds av skyddspolisens lokalprojekt föreslås sammanlagt 1,6 miljoner euro.

I anslagen för Gränsbevakningsväsendet föreslås ett tillägg på ca 1,3 miljoner euro för utgifter som föranleds av den nya STUVE TOSI-tjänsten.

Övervakning av penningtvätt

I anslutning till den lagstiftning om övervakning av penningtvätt som föreslås träda i kraft vid ingången av 2019 föreslås det 800 000 euro för de kostnader som polisen orsakas av övervakningssystemet för bank- och betalkonton. Dessutom föreslås 833 000 euro för informationssystemen och en förbättring av verksamhetsförutsättningarna vid centralen för utredning av penningtvätt vid Centralkriminalpolisen. För inrikesministeriets omkostnader föreslås ett tillägg på 170 000 euro för lagstiftningsuppgifter och andra uppgifter som gäller bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism. För regionförvaltningsverken föreslås det ett tillägg på 382 000 euro i tilläggsresurser för övervakning enligt lagen om förhindrande av penningtvätt och av finansiering av terrorism.

Finansministeriets förvaltningsområde

För förvaltningens nio olika IKT-utvecklingsprojekt föreslås det anslagsöverföringar på sammanlagt 9,34 miljoner euro från anslaget för främjande av produktiviteten och ett tillägg på 2,6 miljoner euro för beredskap för nya utvecklingsprojekt.

För återbetalningar enligt besluten om skattelättnader föreslås ett tillägg på 10 miljoner euro.

När det gäller möjligheten att förbinda sig till ersättning av kapital i Europeiska investeringsbanken föreslås det en sådan utökning av fullmakten att Finlands andel av bankens tecknade kapital höjs med 595 miljoner euro från nuvarande 3,099 miljarder euro till sammanlagt 3,694 miljarder euro till följd av Förenade kungarikets utträde ur EU.

Senatfastigheter

Det föreslås att Senatfastigheters investeringsfullmakt utökas med 50 miljoner euro och intäktsföringen minskas i motsvarande grad på grund av förberedelserna inför de fastighetsaffärer mellan VR och Senatfastigheter genom vilka förvaltningen av statens fastighetsförmögenhet koncentreras till Senatfastigheter. Enligt förslaget ska VR:s inkomster från fastighetsaffären delas ut till staten som extra vinstutdelning, varvid ägararrangemangen när det gäller fastigheterna inte påverkar saldot i budgeten. Dessutom föreslås Senatfastigheter få rätt att överlåta en fastighet i stadsdelen Böle i Helsingfors stad för en köpesumma på 24,8 miljoner euro.

Flaggskepp inom forskningen samt yrkesutbildning

För undervisnings- och kulturministeriet föreslås det en fullmakt enligt vilken staten får överlåta börsaktier till ett värde av 60 miljoner euro till grundkapitalet för en av staten bildad stiftelse som stöder forskning, och börsaktier till ett värde av 80 miljoner euro till det egna kapitalet för ett aktiebolag under bildning som ska främja utbildningsexporten samt utvecklandet av inlärningsmiljöer inom yrkesutbildningen.

Det föreslås ett tillägg på ca 2,1 miljoner euro för finansieringen av yrkesutbildningen till följd av en precisering av den mervärdesskatt som privata anordnare av yrkesutbildning kompenseras för.

För ett pilotprojekt som gäller en reviderad avtalsmodell för observationsskogar föreslås det 824 000 euro.

Studiestöd och bostadsbidrag

Studerandes stipendier ska från ingången av 2019 inte längre beaktas som inkomst, och föräldrarnas inkomster reducerar från och med den 1 augusti 2019 inte studiepenningen eller bostadstillägget för en studerande som är yngre än 18 år. Till följd av dessa ändringar föreslås det ett tillägg på 930 000 euro för studiestödsutgifter.

Lagändringar i fråga om studiestödet utvidgar kretsen av studerande som är berättigade till allmänt bostadsbidrag, och därför föreslås det ett tillägg på 2 miljoner euro för utgifter för bostadsbidrag.

Jordbruk och livsmedelsekonomi

För att underlätta jordbrukets svåra lönsamhetsläge till följd av de problem som torkan under vegetationsperioden 2018 har orsakat föreslås ett tillägg på 22,5 miljoner euro för att trygga jordbrukets verksamhetsförutsättningar. För det nationella stödet till jordbruket och trädgårdsodlingen föreslås ett tillägg på 4 miljoner euro för behovet av ändringar i stöd och stödnivåer i anslutning till verkställandet av stöden till följd av att efterfrågan på stöd är större än väntat.

För effektiviserade åtgärder i anslutning till bekämpningen av afrikansk svinpest föreslås det ett tillägg på 700 000 euro för Livsmedelsverkets omkostnader och ett tillägg på 1,1 miljon euro för Tullens omkostnader.

Trafik och transport

För statsunderstödet för att främja gång och cykling och för kommunernas kollektivtrafikprojekt föreslås ett anslag på 3,5 miljoner euro.

Produktionsstöd för förnybar energi

I fråga om produktionsstödet för förnybar energi föreslås ett avdrag på ca 47 miljoner euro på grund av att marknadspriset på el är högre än beräknat och att skatten på torv har höjts.

Närings- och innovationspolitik

Ett tillägg på 10 miljoner euro föreslås för innovationsstöd för skeppsbyggnad, vilket gör det möjligt att öka satsningarna på innovationer inom skeppsbyggnadsindustrin och att stärka den internationella konkurrenskraften.

Sysselsättnings- och företagsamhetspolitik

För arbets- och näringsministeriet föreslås en bevillningsfullmakt på 23 miljoner euro för betalning av ersättningar för sysselsättningsresultat åren 2020—2024. Beloppet får användas för åtaganden i anslutning till projektet investeringsfonden för sysselsättningens genomslag, som syftar till att minska långtidsarbetslösheten. Resultatpremierna ska basera sig på verksamhetens genomslag, som utreds genom att deltagarna i projektet jämförs med en kontrollgrupp bestående av arbetslösa i samma situation.

Utkomstskyddet för arbetslösa

Det föreslås ett tillägg på totalt 3,4 miljoner euro för utgifterna för utkomstskyddet för arbetslösa på grund av att tiden utan ersättning, dvs. den så kallade karensen, förkortas från 90 dagar till 60 dagar.

Folkpensionsanstaltens socialskyddsfonder

Det föreslås en ökning på 11,4 miljoner euro för omkostnaderna för Folkpensionsanstaltens socialskyddsfonder. Tilläggsfinansieringen behövs bl.a. på grund av det arbete som besluten om utkomststöd medför och på grund av genomförandet av aktiveringsmodellen inom utkomstskyddet för arbetslösa.

Barnskyddet

För social- och hälsovårdsministeriet föreslås 160 000 euro, för Institutet för hälsa och välfärd 80 000 euro och för regionförvaltningsverken 480 000 euro för att stärka resurserna för styrning och utveckling som hänför sig till vård utom hemmet inom barnskyddet.

Miljö och boende

Det föreslås att oljeavfallsavgifterna för en viss tid kanaliseras till företag som har förbundit sig att följa det Green deal-avtal om iståndsättnings- och utvecklingsprojekt inom oljeavfallshanteringen som är under beredning.

Enligt förslaget får Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet 400 000 euro för att inleda ett försöksprojekt som gäller boende i form av bostadsandelslag.

Vissa andra ändringar

För underrättelseombudsmannen och dataombudsmannens byrå föreslås ett tillägg på 250 000 euro för utgifter för lokaler.

Nödcentralsverket får enligt förslaget 786 000 euro för utgifterna för lösningar för att säkerställa nödcentralssystemet ERICA.

För Statskontoret föreslås 60 000 euro för sakkunnigtjänster som föranleds av upphandling av statens betalningsrörelse- och fakturaförmedlingstjänster.

Det föreslås ett tillägg på 3 miljoner euro för stödet till sjöfarten på grund av ett tillägg som uppgår till hälften av arbetsgivarnas andel av arbetslöshetsförsäkringspremien för lönebetalningsåret 2018.

För att ibruktagandet av myndigheternas fältledningssystem och av den anknytande elektroniska patientjournalen för prehospital akutsjukvård ska kunna tidigareläggas föreslås ett engångsanslag på 2,2 miljoner euro för systemets underhållskostnader.

För statens andel av utgifterna för pensionerna för företagare föreslås ett tillägg på 17,1 miljoner euro eftersom inkomsterna från försäkringsavgifterna blir mindre än beräknat.

De under behandling varande och de nu föreslagna ändringarna av anslagen enligt huvudtitel, euro

  Huvudtitel Regeringens
budgetproposition
Den kompletterande
propositionen
Sammanlagt
         
21. Riksdagen 124 339 000 - 124 339 000
22. Republikens president 20 076 000 - 20 076 000
23. Statsrådets kansli 265 623 000 2 560 000 268 183 000
24. Utrikesministeriets förvaltningsområde 1 121 705 000 13 740 000 1 135 445 000
25. Justitieministeriets förvaltningsområde 975 923 000 2 280 000 978 203 000
26. Inrikesministeriets förvaltningsområde 1 452 497 000 42 198 000 1 494 695 000
27. Försvarsministeriets förvaltningsområde 3 137 872 000 - 3 137 872 000
28. Finansministeriets förvaltningsområde 17 496 663 000 1 644 000 17 498 307 000
29. Undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde 6 404 480 000 3 895 000 6 408 375 000
30. Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde 2 574 301 000 42 015 000 2 616 316 000
31. Kommunikationsministeriets förvaltningsområde 2 858 016 000 -9 540 000 2 848 476 000
32. Arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde 2 532 274 000 -33 575 000 2 498 699 000
33. Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde 15 003 104 000 33 495 000 15 036 599 000
35. Miljöministeriets förvaltningsområde 199 334 000 - 199 334 000
36. Räntor på statsskulden 1 180 410 000 - 1 180 410 000
Sammanlagt 55 346 617 000 98 712 000 55 445 329 000

De under behandling varande och de nu föreslagna ändringarna av inkomstposterna enligt avdelning, euro

  Avdelning Regeringens
budgetproposition
Den kompletterande
propositionen
Sammanlagt
         
11. Skatter och inkomster av skattenatur 45 816 065 000 -40 000 45 816 025 000
12. Inkomster av blandad natur 5 826 362 000 -80 423 000 5 745 939 000
13. Ränteinkomster, inkomster av försäljning av aktier och intäktsföring av vinst 2 212 543 000 824 000 2 213 367 000
15. Lån (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 65 114 000 - 65 114 000
Sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 53 920 084 000 -79 639 000 53 840 445 000
       
15.03.01 Nettoupplåning och skuldhantering 1 426 533 000 178 351 000 1 604 884 000
Sammanlagt 55 346 617 000 98 712 000 55 445 329 000