Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell

Statsbudgeten 2019

Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (huvudtitel 33)PDF-versio

För social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde föreslås anslag på 15 miljarder euro, vilket är nästan samma belopp som i den ordinarie budgeten för 2018. De största anslagsökningarna föranleds av justeringar av behovskalkylerna för sjukförsäkringarna, bostadsbidragen och pensionerna. Inom utkomstskyddet för arbetslösa minskar anslagsbehovet med ca 296 miljoner euro på grund av den förbättrade sysselsättningen. Anslagen för försök med valfrihet och för spetsprojekt minskar med ca 150 miljoner euro. Genomförandet och slutförandet av försöken och spetsprojekten fortsätter emellertid med anslag som överförts från tidigare år.

För att minska ojämlikheten höjs de dagpenningar som betalas ut till minimibelopp samt garantipensionen. För dessa höjningar reserveras det 30 miljoner euro. Genom det föreslagna slopandet av självrisktiden på 55 dagar för minimibeloppet av sjukdagpenningen garanteras det att alla får sjukdagpenning åtminstone till minimibelopp. Förslagets kostnadseffekt för staten är 4,4 miljoner euro.

Av förvaltningsområdets anslag används 31 % för pensionsutgifter, 29 % för utjämning av familje- och boendekostnader och för grundläggande utkomststöd, 16 % för utkomstskydd för arbetslösa, 16 % för sjukförsäkring och 2 % för understöd för främjande av hälsa och social välfärd. För de övriga kapitlen under huvudtiteln används ca 1 % var av anslagen under huvudtiteln.

Som ett led i utvecklandet av hälsovårdssektorns forsknings- och innovationsverksamhet föreslås ett anslag på 3,3 miljoner euro för inrättande av en ny tillståndsmyndighet för administrering av användningen av social- och hälsovårdsuppgifter. För inrättandet av det nya utvecklingscentret för läkemedelsområdet föreslås 1,5 miljoner euro.

Utjämning av familje- och boendekostnader, grundläggande utkomststöd samt vissa tjänster

För utjämning av familje- och boendekostnader, grundläggande utkomststöd och vissa tjänster föreslås anslag på 4,4 miljarder euro, vilket är 57 miljoner euro mer än i den ordinarie budgeten för 2018. Tillägget föranleds huvudsakligen av de fasta omkostnader som FPA föranleds av verkställigheten av aktiveringsmodellen inom inkomstskyddet för arbetslösa och det grundläggande utkomststödet samt av att nivån för det genomsnittliga bostadsbidraget till studerande är högre än beräknat.

Ställningen för adoptiv- och flerlingsfamiljer förbättras och det föreslås ändringar i den bosättningsbaserade sociala tryggheten. För en justering av adoptionsbidraget till adoptivfamiljer anvisas en anslagsökning på 0,3 miljoner euro. Pappor i flerlingsfamiljer beviljas förlängd faderskapspenning. Mammor som ensamma sköter ett barn beviljas rätt till föräldradagpenningsdagar som motsvarar faderskapspenningen, och föräldradagpenningsperioden för adoptivföräldrar förlängs. Det föreslås att kravet på en anställningsperiod på minst fyra månader för arbetstagare som kommer till Finland slopas. Dessutom underlättas utländska studerandes rätt till den bosättningsbaserade sociala tryggheten. Samtidigt stramar man åt rätten till social trygghet i Finland för personer som arbetar eller bor utomlands.

Främjande av sysselsättningen

För utkomstskydd för arbetslösa föreslås anslag på 2,37 miljarder euro, vilket är 296 miljoner euro mindre än i den ordinarie budgeten för 2018. Minskningen beror i huvudsak på att arbetslöshetsgraden har sjunkit. Det föreslås att finansieringen av det lönesubventionerade arbetet med anslag för arbetslöshetsförmåner och sysselsättningsanslag ska fortsätta också 2019.

För att stödja möjligheterna för unga som är i utsatt ställning att studera och få arbete lindras kriterierna för yrkesinriktad rehabilitering för unga. Till unga som omfattas av yrkesinriktad rehabilitering betalas rehabiliteringspenning i form av aktivitetsbaserad inkomst under hela den tid som rehabiliteringsbeslutet är i kraft. Ändringen i lagstiftningen ökar statens kostnader med 3,6 miljoner euro år 2019.

I syfte att främja rätten för företagares familjemedlemmar att få inkomstrelaterat utkomstskydd för arbetslösa föreslås det att en företagares familjemedlem som inte är delägare i företaget ska börja betraktas som löntagare i stället för företagare. För en familjemedlem som inte är delägare i företaget ska det föreskrivas ett arbetsvillkor på 12 månader och dessutom en granskningsperiod på 12 månader under vilken familjemedlemmen inte får ha innehav eller bestämmanderätt i företaget.

För att främja mottagande av kortvarigt arbete övergår man vid jämkning av arbetslöshetsförmån från den nuvarande jämkningen enligt tidpunkten för intjänandet av inkomsten till jämkning enligt tidpunkten för betalningen av inkomsten. Till övriga delar förblir bestämmelserna om jämkningen av förmånen oförändrade. För denna åtgärd för att förbättra incitamenten att ta emot arbete föreslås 20 miljoner euro.

Socialförsäkringsavgifter

Socialförsäkringsavgifter, % av lönen

  2016 2017 2018 2019
         
Arbetsgivare:        
Sjukförsäkring        
Alla arbetsgivare 2,12 1,08 0,86 0,77
         
Arbetslöshetsförsäkring1)        
lägre avgift 1,00 0,80 0,65 0,50
högre avgift 3,90 3,30 2,60 2,05
         
Arbetspensionsförsäkring2)        
Arbetsgivarnas genomsnittliga ArPL-avgift 18,00 17,95 17,75 17,35
         
De försäkrade:        
Sjukförsäkring        
Sjukvårdsförsäkring        
— Sjukvårdspremie        
Förmånstagare (pensioner och inkomster av förmåner) 1,47 1,45 1,53 1,61
Löntagare och företagare 1,30 0,00 0,00 0,00
         
Arbetsinkomstförsäkring        
— Dagpenningspremie        
Löntagare 0,82 1,58 1,53 1,54
Av årsinkomster under 14 251 euro   0,00 0,00 0,00
Företagare 0,95 1,64 1,70 1,77
Av årsinkomster under 14 251 euro   0,06 0,17 0,23
Arbetslöshetsförsäkring 1,15 1,60 1,90 1,50
         
Arbetspensionsförsäkring, personer under 53 år 5,70 6,15 6,35 6,75
personer över 53 år 7,20 7,65 7,85 8,25
         
Företagare och lantbruksföretagare:        
Arbetspensionsförsäkring, personer under 53 år 23,6 24,1 24,1 24,1
personer över 53 år 25,1 25,6 25,6 25,6

1) Arbetsgivares lägre premie betalas upp till en viss gräns för lönesumman. År 2018 är gränsen 2 083 500 euro och år 2019 är den 2 086 500 euro. För lönebelopp som överstiger detta betalas den högre premien.

2) I arbetspensionsförsäkringsavgifterna har beaktats den tillfälliga sänkning på 0,4 procentenheter som genomfördes 2016 och som riktades till såväl arbetstagarna som till de små arbetsgivarna.

Sjukförsäkring

För finansieringen av sjukförsäkringen föreslås anslag på 2,43 miljarder euro, vilket är 306 miljoner euro mer än i den ordinarie budgeten för 2018. Tillägget föranleds huvudsakligen av effekterna av konkurrenskraftsavtalet. Sänkningen av arbetsgivares socialskyddsavgift ökar behovet av anslag med 165 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2018.

I syfte att minska ojämlikheten och betona primära förmåner föreslås det att sjukdagpenningen, föräldradagpenningen, rehabiliteringspenningen och specialvårdspenningen, vilka betalas ut till minimibelopp, höjs så att de motsvarar arbetsmarknadsstödet. Dagpenningarna kommer att stiga till 80,50 euro per månad. Kostnadsnyttoeffekten för staten är uppskattningsvis 18,9 miljoner euro, i vilket belopp har beaktats ett avdrag på 1,5 miljoner euro i utgifterna för det grundläggande utkomststödet. Det föreslås att självrisktiden på 55 dagar för minimibeloppet av sjukdagpenningen slopas och att sjukdagpenning ska betalas till alla åtminstone till minimibelopp. Förslaget ökar statens utgifter med 4,4 miljoner euro 2019. Årssjälvrisken för läkemedelsersättningar föreslås bli sänkt med ca 40 euro. Verkningarna av detta på statsandelen är 5 miljoner euro. Det föreslås att betalningen av sjukförsäkringsersättning för privat vård som ges i den offentliga sjukvårdens utrymmen ska fortsätta till utgången av 2021.

Pensioner

För pensioner föreslås anslag på 4,6 miljarder euro. För en höjning av garantipensionen föreslås 10 miljoner euro, vilket innebär att garantipensionen stiger med ca 9 euro per månad. Även pensionsstödet, rehabiliteringspenningen för unga och det minsta beloppet av dagpenningen för yrkesinriktad rehabilitering höjs på motsvarande sätt. Höjningen av garantipensionen bedöms minska utgifterna för det grundläggande utkomststödet med ca 0,7 miljoner euro. Pensionsstödet föreslås bli utvidgat till att omfatta nya årsklasser. Enligt förslaget ska personer som har fyllt 60 år och varit arbetslösa i fem år kunna få stödet om de så vill. För pensionsstöd föreslås ett nettoanslag på ca 3 miljoner euro för nästa år. Det föreslås att den temporära sänkningen av lantbruksföretagares pensionsförsäkringsavgift ska förbli i kraft också 2019 och 2020.

Förändringar i index och lönekoefficienten

I enlighet med regeringens tidigare beslut görs det förutom av utkomststödet inga indexförhöjningar år 2019 av de förmåner som är bundna till folkpensionslagen och konsumentprisindex.

  2016 2017 2018 2019
         
Arbetspensionsindex 2 519 2 534 2 548 2 582
FPL-index 1 631 1 617 1 617 1 617
Konsumentprisindex, % 0,4 0,7 1,1 1,4
Lönekoefficient 1,373 1,389 1,391 1,414

Veteranerna

För stöd till veteranerna föreslås 219 miljoner euro, vilket är 28 miljoner euro mer än i den ordinarie budgeten för 2018. Höjningen av anslagsnivån föranleds av en lagstiftningsreform som innebär att frontveteraner kommer att omfattas fr.o.m. den 1 november 2019 av samma tjänster som tillhandahålls i hemmet som krigsinvalider omfattas av. Av anslaget anvisas 85,4 miljoner euro för ersättningar för skada ådragen i militärtjänst, 38,0 miljoner euro för driftskostnader för krigsinvalidernas inrättningar, 9,5 miljoner euro för fronttillägg och 78 miljoner euro för rehabilitering av frontveteraner och för tjänster som tillhandahålls för frontveteraner i hemmet. För rehabilitering för makar till dem som blivit invalider på grund av olycksfall i militärtjänst, för rehabilitering för personer som tjänstgjort i vissa uppdrag under Finlands krig och för frontunderstöd till vissa utländska frivilliga frontsoldater föreslås sammanlagt 6,6 miljoner euro och som statlig ersättning för vården av personer som lidit skada av krigen 1,3 miljoner euro.

Av kommunerna anordnad social- och hälsovård

För den social- och hälsovård som kommunerna ordnar föreslås under ministeriets huvudtitel anslag till ett belopp av 200 miljoner euro, vilket är 94 miljoner euro mindre än i den ordinarie budgeten för 2018. Minskningen beror huvudsakligen på att det anslag som föreslagits för pilotförsök med valfrihet har minskat med 100 miljoner euro.

För att öka antalet platser på skyddshem föreslås för finansiering av sådan verksamhet ett anslag på sammanlagt 19,6 miljoner euro, vilket är 2,0 miljoner euro mer än i den ordinarie budgeten för 2018. Det anslag på 3 miljoner euro som föreslagits för vården av drogmissbrukande mödrar hålls kvar på 2018 års nivå. Den statliga finansieringen för läkar- och sjukvårdshelikopterverksamheten föreslås förbli på samma nivå som året innan, dvs. 29 miljoner euro. I anslaget för medling vid brott föreslås en höjning på 0,15 miljoner euro.

Finansieringen för att bereda och stödja servicestrukturreformen inom social- och hälsovården koncentreras från och med 2017 till det gemensamma momentet 28.70.05 under finansministeriets huvudtitel. Anslaget under momentet uppgår till 211 miljoner euro 2019.

För den statliga finansieringen av hälso- och sjukvårdsenheternas forskning på universitetsnivå föreslås ett anslag på 21 miljoner euro. För den statliga ersättningen av hälso- och sjukvårdsenheternas kostnader för läkar- och tandläkarutbildning föreslås ett anslag på 96 miljoner euro, vilket är 1,3 miljoner euro mer än i den ordinarie budgeten för 2018. I anslaget för ersättning för utbildningskostnader har man bl.a. beaktat 1,3 miljoner euro för utbildning av specialsocialarbetare.

För att minska hälso- och välfärdsskillnaderna hos högskolestuderande föreslås det i syfte att trygga de studerandes lika tillgång till välfungerande tjänster att FPA från och med 2021 ska ordna tjänsterna inom studerandehälsovården för högskolestuderande medan studenternas hälsovårdsstiftelse ska producera tjänsterna. För beredningen av reformen föreslås sammanlagt 3,0 miljoner euro för studenternas hälsovårdsstiftelse och 0,9 miljoner euro för FPA under åren 2019—2020.

Det föreslås att den fullmakt för pilotförsök med valfrihet som beviljades i tilläggsbudgeten för 2018 ska få utnyttjas till den del som förblivit oanvänd 2018.

Den kommunala ekonomin, statsbidrag till kommunerna samt effekterna av statens åtgärder på den kommunala ekonomin behandlas närmare i avsnitt 8 i den allmänna motiveringen.

Hälsa och funktionsförmåga främjas

För främjande av hälsa och funktionsförmåga föreslås 35 miljoner euro. Anslagen förblir på nästan samma nivå som i den ordinarie budgeten för 2018.

Det nationella vaccinationsprogrammet utvecklas genom att man utvidgar influensavaccinationerna för barn. För utvidgningen anvisas 1 miljon euro.

Avbytarverksamhet och vikariehjälp

Utgifterna för avbytarverksamheten för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare minskar med 18 miljoner euro jämfört med nivån 2017, och uppgår till 155 miljoner euro. Minskningen beror på att behovskalkylen ändrats. För projektet Ta hand om bonden, som stöder lantbruksföretagare så att de orkar med sitt arbete, föreslås ett anslag på 3 miljoner euro.

Ämbetsverk och inrättningar

Under omkostnadsmomenten för ämbetsverken och inrättningarna inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde föreslås totalt 189 miljoner euro. Den tillståndsmyndighet som ska administrera användningen av social- och hälsovårdsuppgifter inleder sin verksamhet 2019. För tillståndsmyndigheten har det anvisats 3,3 miljoner euro för det första året för investeringar och verksamhet av engångskaraktär. För det förberedande arbetet inför inrättande av ett nationellt center för läkemedelsutveckling har det anvisats 1,5 miljoner euro.

Understöd för främjande av hälsa och social välfärd

För understöd till sammanslutningar och stiftelser för främjande av hälsa och social välfärd föreslås ett anslag på ca 362 miljoner euro. Att anslaget ökar med 3,9 miljoner euro föranleds av en precisering av intäktskalkylen och av minskade behov av anslag under de övriga moment som finansieras med Veikkaus Ab:s avkastning.