Statsbudgeten 2019
Förklaring:Idrottsverksamhetens uppgift är att främja motion och idrott. Staten och kommunerna skapar förutsättningar för motions- och idrottsverksamheten. Idrottsverksamheten ska i huvudsak skötas av idrottsorganisationerna.
Mål för idrottspolitiken är att främja motion och idrott på ett jämställt och likvärdigt sätt och att bidra till ökad fysisk aktivitet, delaktighet och en rörlig livsstil hos befolkningen. Grunden för en rörlig livsstil skapas inom småbarnspedagogiken, i skolorna, i familjerna och inom idrottshobbyerna. Åtgärderna för främjande av motion och idrott riktas till alla livsskeden genom att motionsförhållandena utvecklas och genom att idrottsföreningars och idrottsorganisationers verksamhet samt elitidrotten stöds. Särskilt de utmaningar som fysisk inaktivitet och för liten fysisk aktivitet orsakar individerna och samhället identifieras, och strävan är att man ska bemöta dessa utmaningar både genom ministeriets egna åtgärder och genom sektorsövergripande samarbete inom hela statsrådet.
Ledningen av och styrsystemen inom ansvarsområdet för motion och idrott baserar sig på principen om kunskapsbaserad ledning och en kontinuerlig utvärdering av effekterna av de idrottspolitiska åtgärderna.
- — Det blir vanligare med en rörlig livsstil
- — Motion och idrott är tillgängligt på ett likvärdigt sätt
- — Motion och idrott ökar delaktigheten.
Riksomfattande och lokala förhållanden som möjliggör idrott och motion utvecklas systematiskt. När det gäller stöd för byggande av idrottsanläggningar prioriteras i första hand byggande och renovering av högklassiga idrottsanläggningar för stora användargrupper.
Medborgarverksamheten inom motion och idrott är aktiv och engagerande. Verksamhet inom frivilligorganisationer för motion och idrott, lokal föreningsverksamhet och idrottsverksamhet med låg tröskel stöds. Fri utbildningsverksamhet vid idrottsutbildningscentren och utvecklandet av kvaliteten på denna verksamhet stöds. Idrottsorganisationers förutsättningar att ansöka om och arrangera större internationella idrottsevenemang och idrottsorganisationers internationella samarbets- och påverkningsmöjligheter stärks.
Olika befolkningsgruppers motions- och idrottsaktivitet ökar. Projekt för att främja idrott och motion under hela livet stöds. Projekt som ökar likabehandlingen inom idrotten stöds. Integrering av invandrare med hjälp av motion och idrott stöds. Olika befolkningsgruppers möjligheter att delta i utbildning med fri inriktning inom idrotten stöds. Programmet Studier i rörelse stöds.
Elitidrotten utvecklas för att förbättra de internationella framgångarna, det högklassiga kunnandet och idrottens status. Träningsförutsättningarna för talangfulla idrottare stöds, möjligheten att kombinera en idrottskarriär med studier utvecklas och uppkomsten av träningsmiljöer stöds. Ökat samarbete mellan olika grenar och grenförbundens möjligheter att främja framgångar inom elitidrotten inom den egna grenen stöds. Etiska åtgärder inom motion, idrott och elitidrott stärks genom understöd till verksamheten vid Finlands Idrotts integritet centrum.
Kunnandet inom och kunskapsbasen för branschen stärks och kunskapen utnyttjas effektivt i beslutsfattandet. Forskningen och informationsförmedlingen inom idrotten stöds och utvecklas med avseende på det idrottspolitiska beslutsfattandets behov. Anskaffningen och utnyttjandet av information stärks vid beredningen av understöden inom branschen. Produktionen av information stöds för att utveckla byggandet av idrottsanläggningar och en samhällsplanering som främjar motion. Ett system för bedömning av konsekvenserna av statens idrottsråds idrottspolitik utvecklas. Internationella idrottskongresser som ordnas i Finland stöds.
Motion och idrott får en större roll vid beslutsfattandet inom de olika förvaltningsområdena. Man säkerställer att främjandet av motion och idrott beaktas i kommunernas strategier och idrottspolitiska åtgärder. UKM:s och SHM:s nationella strategi för motion som främjar hälsan och välbefinnandet genomförs och interaktionen med andra förvaltningsområden ökas. Statens idrottsråd bedömer verkningarna av de åtgärder för främjande av motion och idrott som vidtas vid de olika ministerierna inom statsförvaltningen.
Nyckeltal för idrottspolitiken
2015 utfall |
2016 utfall |
2017 utfall |
2019 uppskattning |
|
Andel personer som motionerar eller idrottar i motions- och idrottsföreningar, %1) | ||||
9—13-åringar | ||||
— flickor | 62 | 64 | 64 | 67 |
— pojkar | 60 | 66 | 67 | 67 |
15-åringar | ||||
— flickor | 39 | 44 | 44 | 47 |
— pojkar | 47 | 47 | 47 | 50 |
15—24-åringar | ||||
— flickor | 27 | 27 | 27 | 28 |
— pojkar | 24 | 24 | 24 | 25 |
Personer som motionerar eller idrottar regelbundet flera timmar per vecka, t.ex. löpning, skidning, simning eller bollspel, %2) | ||||
20—54-åringar | 31 | 25 | 25 | 26 |
55—74-åringar | 16 | 12 | 12 | 13 |
Andel personer som motioner i enlighet med motionsrekommendationerna, %3) | ||||
9-åringar | ||||
— flickor | 44 | 45 | ||
— pojkar | 39 | 45 | ||
11-åringar | ||||
— flickor | 26 | 33 | 33 | 35 |
— pojkar | 36 | 46 | 46 | 48 |
13-åringar | ||||
— flickor | 15 | 21 | 21 | 22 |
— pojkar | 22 | 31 | 31 | 32 |
15-åringar | ||||
— flickor | 9 | 13 | 13 | 15 |
— pojkar | 11 | 21 | 21 | 23 |
20—54-åringar | ||||
— män | 15 | 18 | 18 | 20 |
— kvinnor | 20 | 18 | 18 | 20 |
Medianresultat av MOVE-löptestet (beep-test) bland skolelever (min, sek) | ||||
---|---|---|---|---|
12-åringar | ||||
— flickor | 3 min 58 s | 4 min 00 s | ||
— pojkar | 4 min 34 s | 4 min 45 s | ||
15-åringar | ||||
— flickor | 4 min 41 s | 4 min 45 s | ||
— pojkar | 5 min 53 s | 6 min 00 s | ||
Genomsnitt av Cooper-test bland rekryter som inleder beväringstjänsten (meter)4) | 2 423 | 2 407 | 2 402 | 2 400 |
1) Sammandrag av resultaten av följande undersökningar: Barn och ungdomars motions- och idrottsvanor i Finland 2014 och 2016 samt undersökningarna om ungdomars fritid från 2012 och 2015 (Nuorten vapaa-aikatutkimus 2012 och 2015).
2) Vuxenbefolkningens hälsa, välfärd och service ATH (Institutet för hälsa och välfärd). ”Hur mycket rör du på dig och anstränger dig fysiskt under fritiden?” Andelen som svarade ”jag motionerar eller sportar aktivt flera timmar i veckan, t.ex. jogging, skidåkning, simning eller bollspel” (åldersgrupperna 20—54 år och 55—74 år).
3) Rekommenderad mängd motion för barn och unga: Alla 7—18-åringar ska minst 1—2 timmar per dag utöva sådan motion som är mångsidig och lämplig med tanke på åldern. Perioder av över två timmars sittande bör undvikas. Siffrorna baserar sig på undersökningen Barns och ungdomars motions- och idrottsvanor i Finland. Undersökningen genomförs med två års mellanrum. Siffrorna för 2015 baserar sig på resultaten för 2014. När det gäller vuxenbefolkningen har man vid tolkningen av antalet personer som motionerar i enlighet med rekommendationerna använt UKK-institutets motionskaka (www.ukkinstituutti.fi/liikuntapiirakka). Siffrorna baserar sig på den regionala hälso- och välfärdsundersökningen ATH, (Institutet för hälsa och välfärd).
4) Statistik över löptestet för beväringar, 12 minuters Coopertest
30. Understöd för programmet Studier i rörelse (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 2 800 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av utgifter för genomförande av programmet Studier i rörelse.
Förklaring:Det är meningen att anslaget ska användas för verksamhet inom utbildning på andra stadiet, men det ingår också pilotförsök på högre nivå.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Studier i rörelse-verksamheten | 2 800 |
Spetsprojektfinansieringen upphör (regeringsprogr. 2015) | -7 000 |
Sammanlagt | -4 200 |
Momentets rubrik har ändrats.
2019 budget | 2 800 000 |
2018 budget | 7 000 000 |
2017 bokslut | 7 000 000 |
50. Avkastning av penningspelsverksamheten för främjande av fostran inom motion och idrott (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 154 667 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsandelar och statsunderstöd enligt idrottslagen (390/2015), lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) och lagen om fritt bildningsarbete (632/1998) samt enligt statsunderstödslagen (688/2001) till betalning av andra understöd avsedda för främjande av motion och idrott samt fysisk fostran
2) till utgifter för försöks-, utvecklings-, utrednings- och programverksamhet
3) till ett belopp av högst 2 300 000 euro till betalning av träningsstipendier till idrottare
4) till utgifter för sammanslutningars och statsförvaltningens internationella idrottssamarbete, idrottsvetenskaplig verksamhet, etisk verksamhet och arbete mot dopning inom idrotten och elitidrotten, testverksamhet och effektivisering av fostran mot dopning samt till finansiering av högskolors, forskningsinstituts och forskares idrottsvetenskapliga forskningsprojekt och finansiering av informationssystemprojekt och andra projekt som utförs i samarbete med forskningsprojekten
5) till ett belopp av högst 400 000 euro till betalning av understöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet till stiftelsen Suomen Urheilumuseosäätiö
6) till utgifter för statens idrottsråd och dess sektioner
7) till ett belopp av högst 370 000 euro för pensioner enligt lagen om extra pension för idrottsutövare (1419/2014)
8) till ett belopp av högst 30 000 euro till betalning av utmärkelserna Pro Idrott och Piikkarit
9) till omkostnader för regionförvaltningen för motion och idrott
10) till projektet för totalrenoveringen av Olympiastadion
11) till betalning av utgifter för avlönande av personal motsvarande högst sex årsverken, varav idrottsväsendet inom regionförvaltningen kan använda högst två årsverken för avlönande av personal i tidsbundna uppgifter som gäller statsunderstöd och informationsstyrning.
Det pris per enhet som används som grund för statsandelen för kommunens idrottsväsende är 12,00 euro per invånare.
Det maximala antalet studerandedygn som utgör grunden för statsandelen för riksomfattande idrottsutbildningscenter är 279 900 och det maximala antalet studerandedagar för regionala idrottsutbildningscenter 53 000. Oberoende av de nämnda antalen får anslaget användas för utgifter som föranleds av rättelsebeslut i fråga om statsandelarna.
Priset per enhet för regionala idrottsutbildningscenter är 16,60 euro per studerandedag.
Anslagen under punkterna 3 och 7 budgeteras enligt kontantprincipen.
Anslaget under punkt 7 får användas för beviljande av extra pension för idrottsutövare motsvarande högst 16 fulla pensioner.
I fråga om de personer som avses i 11 punkten beaktas vid nettobudgetering de förmåner enligt sjukförsäkringen som betalats till arbetsgivaren såsom inkomster.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Lika tillgång till idrott och motion | 33 865 000 |
Understöd för byggande av idrottsanläggningar | 32 365 000 |
Likabehandling inom idrotten | 1 500 000 |
Deltagande i motion och idrott | 64 750 000 |
Medborgarverksamhet inom motion och idrott | 46 270 000 |
Elitidrott | 12 650 000 |
Stora motions- och idrottsevenemang | 1 600 000 |
Etisk verksamhet inom motion och idrott | 3 650 000 |
Internationellt samarbete | 580 000 |
Främjande av idrott och motion för hela befolkningen | 28 245 000 |
Statsandelar för kommunernas idrotts- och motionsverksamhet | 19 545 000 |
Främjande av en motionsinriktad livsstil | 8 700 000 |
Kompetensen och kunskapsbasen inom motion och idrott | 27 807 000 |
Idrottsutbildningscenter | 17 844 000 |
Idrottsvetenskap och forskning | 3 880 000 |
Forsknings- och utvecklingssammanslutningar samt utbildningsverksamhet | 4 120 000 |
Verksamhet inom regionalförvaltningen för motion och idrott | 410 000 |
Statens idrottsråds verksamhet | 480 000 |
Undervisnings- och kulturministeriet | 1 073 000 |
Sammanlagt | 154 667 000 |
Det genomsnittliga pris per enhet, exklusive mervärdesskatt, för de riksomfattande idrottsutbildningscentren som använts vid dimensioneringen av anslaget är 88,20 euro per studerandedygn och motsvarande genomsnittliga pris per enhet, inklusive mervärdesskatt, är 95,58 euro per studerandedygn. För statsandelarna till idrottsutbildningscentren beviljas 394 000 euro under moment 29.90.52.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Multifunktionsarenan i Tammerfors (fullmakt i III tilläggsbudg. 2017) | 1 000 |
Upphörande av temporär intäktsföring (Totalrenoveringen av Olympiastadion 6,8 mn euro, Multifunktionsarenan i Tammerfors 6,0 mn euro) | -12 800 |
Nivåförändring | 1 528 |
Sammanlagt | -10 272 |
Momentets rubrik har ändrats.
Anslaget står utanför ramen.
2019 budget | 154 667 000 |
2018 budget | 164 939 000 |
2017 bokslut | 166 235 525 |
52. Statsandel för idrottsutbildningscenter samt finansiering för kostnader för utvärdering av idrottsvetenskapliga projekt (fast anslag)
Under momentet beviljas 474 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsandelar enligt lagen om fritt bildningsarbete (632/1998) till riksomfattande idrottsutbildningscenter
2) till ett belopp av högst 80 000 euro för Finlands Akademis förvaltningskostnader i samband med utvärderingen av den idrottsvetenskapliga forskningen, för avlönande av personal motsvarande högst ett årsverke.
Förklaring:Av anslaget under moment 29.90.50 anvisas sammanlagt 16 922 000 euro till statsandelarna till riksomfattande idrottsutbildningscenter.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av engångsutgift | -965 |
Justering av kostnadsnivån | -55 |
Sammanlagt | -1 020 |
2019 budget | 474 000 |
2018 budget | 1 494 000 |
2017 bokslut | 1 826 000 |