Statsbudgeten 2019
01. Räddningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 15 421 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av särskilda undersökningar av orsaken till en eldsvåda eller olycka enligt 107 § i räddningslagen (379/2011)
2) till betalning av ersättningar enligt 100 § 1 mom. i räddningslagen
3) till upprätthållande av beredskap på det sätt som avses i 97 § i räddningslagen
4) till främjande av standardiseringsverksamhet i anslutning till räddningsväsendet och till utgifter för deltagande i standardiseringsarbete
5) till ersättning till Air Navigation Services Finland Oy för direkta kostnader för alarmerings- och ledningssystemet som hänför sig till användningen av luftfartyg
6) till de kostnader för prestationer som nämns i 36 § 2 mom. i lagen om Räddningsinstitutet (607/2006).
Under momentet får de specialunderstöd som Brandskyddsfonden beviljat för forsknings- och utvecklingsverksamhet nettobudgeteras som intäkter från överföringsekonomin.
Förklaring:Räddningsväsendets nationella styrning utvecklas i syfte att uppnå ett effektivt och högkvalitativt system för räddningsväsendet. Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för räddningsväsendet:
Till räddningsväsendets uppgifter hör i synnerhet att förebygga eldsvådor. Ansvarsområdet deltar också i förebyggandet av andra slags olyckor. Man försöker förebygga olyckor och följderna av dem genom att förbättra människornas och sammanslutningars egen beredskap, öka befolkningens medvetenhet och kunskap om säkerhet samt genomföra de åtgärder som anges i räddningsverkens övervakningsplaner.
Förebyggande av olyckor | 2017 utfall |
2018 uppskattning |
2019 mål |
Produktion | |||
Antalet falska brandlarm (st.), högst | 17 400 | 16 600 | 15 700 |
Andel av befolkningen som fått säkerhetsinformation (%), minst | 17 | 20 | 20 |
Räddningsväsendet förmår handla snabbt och effektivt vid olyckor. Dessutom har räddningsväsendet beredskap att till utlandet ge sådant bistånd som hör till räddningsväsendet vid storolyckor och krissituationer orsakade av människor eller naturen och beredskap att ta emot bistånd. Nivån på räddningsväsendets insatsberedskap fastställs utifrån riskerna för det lokala räddningsväsendet för de olika riskområdena och beredskapen motsvarar den nivå som anges i det lokala räddningsväsendets beslut om servicenivån.
Räddningsväsendet har en helhetsbild av samhällsrisker och sårbarhet baserad på fortlöpande analys. I enlighet med säkerhetsstrategin för samhället utarbetar räddningsväsendet som en del av den nationella riskbedömningen en hotbedömning för särskilda situationer som kräver riksomfattande koordinering av räddningsväsendet. Räddningsväsendets insats enligt säkerhetsstrategin för samhället genomförs. Målet är att de strategiska målen mera än hittills ska omfatta även regional- och lokalförvaltningen.
Ledningen, styrningen, samordningen och övervakningen när det gäller beredskap utvecklas så att beredskapen att fungera i olika typer av kris- och störningssituationer förbättras.
Räddningsverksamhet och beredskap | 2017 utfall |
2018 uppskattning |
2019 mål |
Prestationer | |||
---|---|---|---|
Antalet uppdrag av larmkaraktär vid räddningsverken, st., uppskattning, varav1) | 104 411 | 100 000 | 100 000 |
— uppdrag på grund av eldsvådor (exkl. markbränder) | 9 673 | 9 500 | 9 500 |
— uppdrag på grund av markbränder | 2 181 | 2 300 | 2 300 |
— kontroll- och säkringsuppgifter | 29 769 | 30 000 | 30 000 |
— första insatsen-uppdrag (exkl. sjuktransporter) | 24 327 | 21 700 | 21 700 |
— övriga uppdrag | 38 461 | 36 500 | 36 500 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | |||
Räddningsverkens insatstid vid brådskande uppdrag inom riskområde 1 enligt den första enheten, % av målet | 57 | 50 | 50 |
Räddningsverkens insatstid vid brådskande uppdrag inom riskområde 2 enligt den första enheten, % av målet | 85 | 80 | 80 |
1) Inga mål ställs upp för Räddningsväsendets olika typer av uppgifter, utan man följer upp hur de utvecklas.
Räddningsinstitutets utbildningssystem skapar en grund för kompetensen hos personalen vid räddningsväsendet och nödcentralerna samt beredskap för internationella biståndsuppgifter inom räddningsväsendet. Läroplanerna för utbildning som leder till examen byggs upp utifrån utvecklingsperspektiven för s.k. arbetsyrken så att de utgör en yrkesinriktad fortsättning där även behoven av kompletterande utbildning beaktas.
Räddningsväsendets forskning och utveckling stärks genom nätverksbildning med andra aktörer. Således säkerställs möjligheten att utnyttja forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet samt forskningsrön till stöd för och utvecklandet av utbildning, praktiskt arbete och beslutsfattande.
Enligt avgiftsförordningen för Räddningsinstitutet tas ca 50 % av kostnaderna för avtalsbrandkårsutbildning ut.
Räddningsväsendet | 2017 utfall |
2018 uppskattning |
2019 mål |
Produktion | |||
Antal kursdeltagardagar för yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, st., minst | 42 908 | 44 010 | 48 150 |
Antal examina vid Räddningsinstitutet, st., minst | 199 | 184 | 172 |
Antal yh-examina, st. | 38 | 25 | 25 |
Personer som fått riksomfattande utbildning i internationell räddningsverksamhet, antal | 257 | 250 | 250 |
Personer som deltagit i internationella övningar på riksnivå, antal | 88 | 100 | 100 |
Insatser | |||
Årsverken under moment 26.30.01, varav | |||
— årsverken vid Räddningsinstitutet | 102,3 | 105 | 107 |
Utbildningens totala kostnader (1 000 euro) | 10 807 | 10 979 | 12 200 |
Funktionell effektivitet | |||
Kursdeltagardagar vid Räddningsinstitutet/årsverken | 946 | 964 | 991 |
Kursdeltagardagar vid Räddningsinstitutet/lärare | 1 393 | 1 419 | 1 459 |
Årskostnad per studerande inom den yrkesinriktade grundutbildningen vid Räddningsinstitutet, euro, högst | 24 827 | 24 590 | 22 925 |
Pris per kursdeltagardag för yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, euro, högst | 138 | 137 | 127 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | |||
Respons på examina vid Räddningsinstitutet (på skalan 1—4) | 3,26 | 3,08 | 3,1 |
Antal sökande/nybörjarplatser | 3,8 | 5,0 | 5,0 |
Mänskliga resurser | |||
Antal anställda vid Räddningsinstitutet | 103 | 106 | 108 |
Arbetstillfredsställelse, index (skala 1—5) | - | 3,45 | 3,45 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv., högst | 5,3 | 6,5 | 6,5 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 16 354 | 19 752 | 18 511 |
Bruttoinkomster | 3 035 | 3 755 | 3 090 |
Nettoutgifter | 13 319 | 15 997 | 15 421 |
— Utbildningens egentliga omkostnader | 11 886 | 11 762 | 11 946 |
— Övriga omkostnader för räddningsväsendet | 971 | 785 | 1 025 |
— Internationell räddningsverksamhet | 462 | 450 | 450 |
— Reformen av räddningsväsendet/IKT | - | 3 000 | 2 000 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 282 | ||
— överförts till följande år | 877 |
Beräkning av kostnadsmotsvarighetskalkylen för den avgiftsbelagda verksamheten inom räddningsväsendet (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 1 680 | 1 500 | 1 525 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 486 | 600 | 526 |
— andel av samkostnader | 978 | 650 | 745 |
Kostnader sammanlagt | 1 464 | 1 250 | 1 271 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 216 | 250 | 254 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 115 | 120 | 120 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ersättning till Air Navigation Services Finland Oy (överföring från moment 26.30.20) | 440 |
Reformen av räddningsväsendet, IKT-utgifter (2018) | -3 000 |
Reformen av räddningsväsendet, IKT-utgifter (2019) | 2 000 |
Specialsakkunnig inom räddningsverksamhet och krisberedskap (överföring till moment 24.01.01) | -192 |
Utvecklande av systemet med avtalsbrandkårer | 200 |
Besparing i lokalutgifter (regeringsprogr. 2015) | -121 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -11 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -4 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 24 |
Lönejusteringar | 184 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -80 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -64 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -17 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -2 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | 54 |
Ändring i pensionsavgiftsstrukturen | 20 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -7 |
Sammanlagt | -576 |
2019 budget | 15 421 000 |
2018 I tilläggsb. | -55 000 |
2018 budget | 15 997 000 |
2017 bokslut | 12 914 000 |