Talousarvioesitys 2019
01. Väyläviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 65 417 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) lähialueyhteistyöhankkeiden menoihin
2) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen.
Selvitysosa:Väyläviraston tehtävänä on vastata liikenteen palvelutason ylläpidosta ja kehittämisestä valtion hallinnoimilla liikenneväylillä. Virasto edistää toiminnallaan koko liikennejärjestelmän toimivuutta, liikenteen turvallisuutta, alueiden tasapainoista kehitystä ja kestävää kehitystä.
Väyläviraston tehtävänä on muun muassa:
- — vastata hallinnoimastaan valtion tie- ja rataverkosta ja niiden kehittämisestä sekä niihin kohdistuvien toimien yhteensovittamisesta koko maassa
- — osallistua liikennejärjestelmäsuunnitteluun ja liikenneverkkojen toimenpiteiden valmisteluun sekä maankäytön yhteistyöhön
- — osallistua liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen
- — rajoittaa liikenteen aiheuttamia ympäristöhaittoja
- — vastata liikenteenohjauksen järjestämisestä
- — edistää liikenteen palveluiden ja liikennejärjestelmän digitalisaatiota ja automatisaatiota
- — vastata maanteiden kunnossapidosta ja palvelutasosta, merkittävien tiehankkeiden rakentamisesta ja tienpidon valtakunnallisista tehtävistä sekä ratojen ja vesiväylien suunnittelusta, rakentamisesta, kunnossapidosta ja palvelutasosta
- — vastata elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toiminnallisesta ohjauksesta toimialallaan ja tienpidon yhteensovittamisesta sanotuissa keskuksissa
- — vastata ja hallinnoida väyliä koskevia tietovarantoja ja huolehtia toimialansa tilastoinnista
- — turvata talvimerenkulun edellytykset
- — edistää väylänpidon markkinoiden toimivuutta
- — huolehtia oman toimintansa varautumisesta normaaliolojen häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin sekä edistää toimialallaan yhteiskunnan varautumista normaaliolojen häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin
- — vaalia ja hoitaa hallinnassaan olevia kulttuurihistoriallisesti arvokkaita kiinteistökohteita, kulttuuriympäristöjä ja kulttuuriomaisuutta.
Liikenne- ja viestintäministeriön Väylävirastolle vuodelle 2019 alustavasti asettamat keskeiset toiminnalliset tavoitteet ovat seuraavat:
Tulostavoitteet | 2017 toteutuma | 2018 tavoite | 2019 tavoite |
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA | |||
---|---|---|---|
1. Liikenteen ja viestinnän palvelumarkkinat ja palvelut | |||
Rataverkko ja sen palvelut toimivat tasapuolisesti kilpailun avautuessa. | |||
Kapasiteetinhallinta ratapihoilla on tasapuolista ja toimivaa ja muun kapasiteetinhallinnan haltuunotto on edennyt erikseen ministeriön kanssa määritellyn mukaisesti. | Toimintamallit on luotu vuoden 2019 loppuun mennessä ja käyttöönotto on aikataulutettu. | ||
Henkilöliikenteen aikataulurakenteen haltuunotto (toimivuus) ja liikennöintitarpeiden yhteensovittaminen ja prosessin kehittäminen. | Kapasiteettihakemukset on yhteensovitettu monitoimijaympäristön mukaisesti ja aikataulusuunnitteluosaamista ja sen edellyttämiä resursseja on vahvistettu erikseen ministeriön kanssa määritellyn mukaisesti. | Aikataulusuunnitteluosaamista ja sen edellyttämiä resursseja on vahvistettu erikseen ministeriön kanssa määritellyn mukaisesti. Väylävirastolle kuuluva aikataulurakenteiden kokonaisuus etenee ministeriön kanssa erikseen määritellyn mukaisesti, kilpailutusprosessien tarpeet huomioiden. | |
Rataverkon liikenteenohjauspalveluiden tasapuolisuuden varmistaminen. | Ratapihat toimivat monitoimijaympäristössä kilpailuneutraalisti erikseen ministeriön kanssa määritellyn mukaisesti. | Ratapihat toimivat monitoimijaympäristössä kilpailuneutraalisti erikseen ministeriön kanssa määritellyn mukaisesti. | |
2. Liikenteen energiareformi | |||
Vähennetään liikenteen fossiilisten polttoaineiden käyttöä parantamalla biotaloutta tukevaa väyläverkkoa sekä mahdollistamalla vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluverkko. | |||
Biotaloutta tukevan tieverkon parantaminen, km | 1 740 | 1 000 | 500 |
Kestävät logistiset ketjut | |||
Parannetaan rautatieliikenteen ja vesiliikenteen kilpailukykyä ja keskeisenä osana logistisia ketjuja edistetään tieliikenteen energiatehokkaita kuljetuksia. Hyödynnetään digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet. | 1. Rakentamissuunnittelu Saimaan kanavan sulkujen pidentämisestä on tehty. 2. Saimaan kanavan sulkujen korjausta on jatkettu suunnitelmien mukaisesti. 3. Jäänmurtokalustoa on kehitetty ja testattu. 4. Vesiliikenteen energiatehokkuutta parannetaan reittien optimointia kehittämällä. 5. Junaliikenteen reaaliaikaista optimointia on edelleen kehitetty ja ensimmäiset käyttöönotot aloitettu. 6. HCT-kuljetusten edellyttämät muutokset on ohjelmoitu. | 1. Uusittu jäänmurtokalusto on käytettävissä Saimaalla. 2. Junaliikenteen reaaliaikainen optimointi on käytössä. 3. Pitkien HCT-kuljetusten edellyttämät muutostyöt ovat käynnissä. | |
3. Tiedon hyödyntäminen ja liiketoimintamahdollisuudet | |||
Liikenteen automaattisuuden edellytyksiä on parannettu kokeiluin. | |||
Älykkään robotisaation ja automatisaation periaatepäätöksen toimeenpano sekä hallinnonalan yhteisen liikenteen automaation tiekartan toimeenpano. | Liikennevirasto on ennakoinut ja edistänyt liikenteen automatisaation kehittymistä kaikissa liikennemuodoissa sekä osallistunut tiekartan toimeenpanoon suunnitelmien mukaisesti. | Väylävirasto on ennakoinut ja edistänyt liikenteen automatisaation kehittymistä kaikissa liikennemuodoissa sekä osallistunut tiekartan toimeenpanoon suunnitelmien mukaisesti. | |
4. Luottamus digitaalisiin palveluihin | |||
Digitaalista tietoa hyödynnetään älyliikenteessä ja liikenteen ohjauksessa siten, että liikenneturvallisuus paranee ja tietoturvallisuus varmistetaan. Digitaalinen tieto väylien kunnosta, liikenteenohjauslaitteista, tiemerkinnöistä, liikennetilanteesta sekä häiriöistä. | Liikennevirasto on toteuttanut osaltaan NIS-direktiivin tulevia vaatimuksia. LOU-hankkeella varmistetaan liikenteenohjausjärjestelmien toimintavarmuus. Liikenteen ja liikenteenohjauksen tietoturvallisuus on varmistettu. | Omien toimintojen osalta on varmistettu ja palvelusopimuksella on velvoitettu palveluntuottajia varmistamaan liikenteenohjausjärjestelmien toimintavarmuus sekä kehittämään tähän liittyen seurantaa ja raportointia sekä liikenteen ja liikenteenohjauksen tietorturvallisuutta. Tieto on ajantasaista, kattavaa, yhteensopivaa ja laadukasta. Tiedon keruussa, hallinnassa ja jakelussa on huomioitu tietoturvallisuuden vaatimukset. On kehitetty menettelyjä väylien digitaatisen infran huomioimiseksi osana tienpitoa ja sen prosesseja. | |
Liikenteen ja viestinnän digitaaliset palvelut esteettömiksi | |||
Liikenteen ja viestinnän digitaalisten palveluiden esteettömyyden toimenpideohjelmassa asetettujen tavoitteiden toteutuminen. | Liikenteen ja viestinnän digitaalisten palveluiden esteettömyyden toimenpideohjelman toimenpiteet on toteutettu ja tavoitteiden toteutumisen tilasta on annettu väliraportti. | ||
5. Liikenne- ja viestintäverkot | |||
Korjausvelan kasvu pysäytetään hallitusti asiakastarpeet huomioiden | |||
Huonokuntoiset päällystetyt tiet, km (vilkasliikenteinen tieverkko/muu tieverkko), enintään | 728/5 910 | 750/6 300 | 900/6 700 |
Huonokuntoiset maantie- ja rautatiesillat, kpl (enintään) | 790 | 800 | 800 |
Huonokuntoiset turvalaitteet rannikon ja sisävesien kauppamerenkulun väylillä, % (enintään) | 8,9 | 8,5 | 8,0 |
Liikenneverkot vastaavat elinkeinoelämän ja kilpailukyvyn kannalta keskeisiin kuljetustarpeisiin ja mahdollistavat turvalliset, ympäristövastuulliset ja tarkoituksenmukaiset tavat liikkua. | |||
Tyytyväisyys tieverkon, rataverkon ja kauppamerenkulun väylien palvelutasoon toimivien kuljetusten mahdollistajana (asteikko 1—5) | 3,12 | Tutkimusta ei tehdä | 3,2 |
Kansalaisten tyytyväisyysmatkojen toimivuuteen (asteikko 1—5) | 3,42 | Tutkimusta ei tehdä | 3,4 |
Raskaan liikenteen tyytyväisyys maanteiden tilaan, % tyytymättömiä enintään | 46 | 45 | 43 |
Liikennejärjestelmän toimintavarmuus paranee | |||
Rataverkon kokonaisturvallisuustaso | |||
Virasto on toimeenpannut uudistamansa turvallisuusjohtamisjärjestelmän ja VAK-lain mukaiset turvallisuusselvitykset.Tasoristeysten turvallisuuden parantamisohjelma on toteutettu suunnitellun kohdenohjelman mukaisesti. Tasoristeysten turvallisuuden parantamiseksi on hyödynnetty uusia digitaalisten palveluiden, automaation ja paikantamisen mahdollistamia kustannustehokkaita keinoja. | |||
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS | |||
Tuottavuus ja kokonaistaloudellisuus | |||
Työn tuottavuuden kasvu, % | 1,3 | 1,0 | 1,0 |
Kokonaistuottavuuden kasvu, % | -2,1 | 0,2 | 0,2 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus, % | 116 | 120 | 120 |
Määrärahan mitoituksessa on lisäksi otettu huomioon 1.1.2019 perustettavaan Liikenne- ja viestintävirastoon siirtyvät tehtäväkokonaisuudet. Tämän johdosta momentilta on siirretty 6 596 000 euroa momentille 31.20.01 Liikenne- ja viestintäviraston toimintamenot. Tämä summa sisältää siirtyvää 78 henkilötyövuotta vastaavat palkkaus- ja muut kulut.
Hallinnonalan virastouudistuksen yhteydessä viraston tehtävistä siirretään Liikenne- ja viestintävirastoon viranomaistehtävät, mm. merikartoituksen järjestäminen, kauppa-alustukien myöntäminen ja julkisen liikenteen kehittämiseen liittyvät tehtävät. Väylävirasto keskittyy tie-, rata- ja meriliikenteen väylien palvelutason ylläpitoon, väylien kehittämiseen, automatisoinnin edistämiseen sekä liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Bruttomenot | 79 000 | 74 114 | 65 817 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 1 625 | 1 100 | 400 |
Nettomenot | 77 375 | 73 014 | 65 417 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 15 068 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 12 006 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Liikenne- ja viestintävirastoon siirtyvät tehtävät (siirto momentille 31.20.01) | -6 596 |
Liikenteen ohjauksen yhtiöittämisen säästövaikutus | -1 400 |
Toimintamenosäästön uudelleenkohdennus momentilta 31.01.01 | -33 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -66 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -33 |
Palkkausten tarkistukset | 1 754 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -18 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -391 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -910 |
Toimitilamenosäästö (HO 2015) | -210 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -176 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | 509 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 25 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -52 |
Yhteensä | -7 597 |
Momentin nimike on muutettu.
2019 talousarvio | 65 417 000 |
2018 I lisätalousarvio | 535 000 |
2018 talousarvio | 73 014 000 |
2017 tilinpäätös | 74 313 000 |