Talousarvioesitys 2019
YLEISPERUSTELUT
Eduskunnalle annetaan hallituksen esitys vuoden 2019 lisätalousarvioksi.
Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä varhaiskasvatuksen valvonta
Vanhusten ja vammaisten palvelujen ohjauksen ja valvonnan voimavarojen vahvistamiseen ehdotetaan yhteensä 720 000 euron lisämäärärahaa aluehallintovirastolle, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle (Valvira) sekä sosiaali- ja terveysministeriölle.
Varhaiskasvatuksen valvontaresurssien vahvistamiseen ehdotetaan aluehallintovirastolle ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle (Valvira) yhteensä 350 000 euron määrärahalisäystä.
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslian toimintamenoihin ehdotetaan 350 000 euron lisäystä vanhusten oikeuksien valvonnan voimavarojen lisäämiseksi.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle (THL) ehdotetaan 250 000 euron lisäystä vanhuspalvelujen tila -tutkimuksen (VanPal) kehittämiseen ja toteutukseen.
Turvallisuus ja maahanmuutto
Lasten ja nuorten internetissä tapahtuvaan seksuaaliseen hyväksikäyttöön liittyvä ongelma on laaja ja kasvava sekä verkostoituva. Poliisin henkilöstö- ja laiteresursseja ehdotetaan vahvistettavaksi 1,6 milj. eurolla seksuaalirikosten torjumiseksi internetissä ja ennalta estävän työn tehostamiseksi (ns. nettipoliisi).
Tuomioistuimille, oikeusapuun ja syyttäjälaitokselle ehdotetaan yhteensä 374 000 euroa lisämäärärahaa liittyen poliisin rikostorjunnan laajenemiseen.
Lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten selvittämisen ja ehkäisemisen edistämiseksi Helsingissä ja Oulussa otetaan käyttöön Lastenasiaintalo-toimintamalli. Lastenasiaintalo-toimintamallien käynnistämistä tukevaan ohjaukseen ja kehittämiseen sekä käynnistämistä tukeviin avustuksiin ehdotetaan yhteensä 813 000 euroa vuodelle 2019.
Oulun kaupungille ehdotetaan 500 000 euron avustusta käytettäväksi Oulun kaupungin pilottiprojektiin, joka tähtää alaikäisiin kohdistuvien seksuaalirikosten ehkäisemiseen.
Opetus- ja kulttuuriministeriölle, Opetushallitukselle sekä nuorten työpajatoimintaan ja etsivään nuorisotyöhön ehdotetaan yhteensä 1,8 milj. euron lisämäärärahaa, jota voitaisiin käyttää lasten ja nuorten houkuttelun ja hyväksikäytön (grooming) vastaisiin toimenpiteisiin.
Turvapaikka- ja maahanmuuttoasioiden käsittelyiden laatutason parantamiseen ja käsittelyaikojen nopeuttamiseksi ehdotetaan Maahanmuuttoviraston määrärahoihin lisäystä 2,212 milj. euroa.
Oulun vastanottokeskuksen tiloja muutetaan v. 2019 ulkomaalaisten säilöönottoyksikön tiloiksi. Muutostöihin ja säilöönottoyksikön perustamiseen ehdotetaan 2,601 milj. euroa.
Suomalaisen yhteiskunnan peruskurssin koepilotointiin valtion vastaanottokeskuksissa ehdotetaan 250 000 euroa.
Maahanmuuttajien kotouttamisen määrärahoihin ehdotetaan 250 000 euron lisäystä. Lisäys aiheutuu omakielisen orientaatiokoulutuksen järjestämisestä sekä valtakunnallisen koulutusmateriaalin tuottamisesta maahanmuuttajien yhteiskuntatietoisuuden lisäämiseksi.
Tuloarviot
Joulukuussa julkistetun VM:n makroennusteen mukaan talouskasvu jää hieman aiemmin arvioitua hitaammaksi. Tähän vaikuttaa niin viennin kuin kotimaisen kysynnänkin kehitys. Verotuloarviota ehdotetaan alenettavaksi yhteensä 150 milj. eurolla. Arvonlisäveroennustetta ehdotetaan alennettavaksi 196 milj. eurolla mm. yksityistä kulutusta koskevien ennusteiden päivittymisen perusteella. Lisäksi ansio- ja pääomatuloveron tuottoa ehdotetaan kasvatettavaksi 156 milj. eurolla ja yhteisöveron tuottoa alennettavaksi 110 milj. eurolla.
Rautatietoimialan kokonaisvaltaiseksi kehittämiseksi ja suurten raideliikenneinvestointien edistämiseksi hallitus on päättänyt siirrettäväksi perustettavan Oy Suomen Rata Ab:n taseeseen 100 milj. euron arvosta valtion omistamia osakkeita. Yhtiön maksettavaksi tulevat varainsiirtovero ja osakkeiden realisoinnista aiheutuvat kustannukset ovat noin 7 milj. euroa, minkä lisäksi tuloarviota alentaa osakesiirrosta aiheutuva osinkojen väheneminen noin 3 milj. eurolla. Näitä vastaavasti ehdotetaan vähennettäväksi osakemyynti- ja osinkotuloutuksia yhteensä 110 milj. eurolla. Lisätalousarvion kattamiseksi ehdotetaan lisättäväksi vastaavasti tuloutuksia Huoltovarmuusrahastolta (37 milj. euroa) ja Valtion asuntorahastolta (73 milj. euroa).
Tasapaino ja valtionvelka
Varsinaisten tulojen 144 milj. euron vähennys ja määrärahojen 81 milj. euron lisäys huomioon ottaen vuoden 2019 lisätalousarvioesitys lisää valtion nettolainanoton tarvetta 225 milj. eurolla. Valtion nettolainanotoksi vuonna 2019 arvioidaan noin 1,9 mrd. euroa. Valtionvelan määrän vuoden 2019 lopussa arvioidaan olevan n. 107 mrd. euroa, mikä on n. 44 % suhteessa bruttokansantuotteeseen.
Budjettitalouden tuloarviot, määrärahat ja tasapaino, milj. euroa
2017 Tilinpäätös |
2018 Hyväksytty talousarvio (TA+LTA:t) |
2019 Hyväksytty talousarvio |
2019 Hallituksen esitys |
2019 Yhteensä |
|
---|---|---|---|---|---|
Määrärahat yhteensä (pl. valtionvelan vähentäminen) |
55 042 | 56 192 | 55 495 | 81 | 55 576 |
— Valtionvelan korot (pääluokka 36) | 1 331 | 1 172 | 1 180 | - | 1 180 |
Tuloarviot yhteensä (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) |
51 341 | 54 942 | 53 840 | -144 | 53 696 |
— Verotulot | 43 197 | 44 417 | 45 816 | -150 | 45 666 |
— Muut tulot | 8 144 | 10 525 | 8 024 | 6 | 8 030 |
Nettolainanotto ja velanhallinta (mom. 15.03.01) |
3 084 | 1 250 | 1 655 | 225 | 1 880 |
— Nettolainanotto | 3 061 | 1 300 | 1 705 | 225 | 1 930 |
— Velanhallinta | 23 | -50 | -50 | - | -50 |
Vaalikauden kehys
Kehykseen luettavia menoja ehdotetaan lisättäväksi n. 42 milj. eurolla. Vuoden 2019 kehysmenojen taso olisi 44 152 milj. euroa.
Menokehys vuodelle 2019 oli varsinaisen talousarvion jälkeen 44 420 milj. euroa.
Kehyksen hinta- ja rakennekorjaukset huomioon ottaen vuoden 2019 kehystaso on 44 413 milj. euroa. Jakamattomaksi varaukseksi jää 262 milj. euroa.
Kehyksen hinta- ja rakennemuutokset, milj. euroa
Momentti | Asia | 2019 |
Puolustusvoimien menojen indeksikorjauksen tarkistus vuoden 2018 toteutuneen hintakehityksen mukaiseksi (sopimusperusteinen hintakorjaus) | -7,0 |
Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala
Työ- ja elinkeinoministeriön arvonlisäveromenoihin ehdotetaan 21 milj. euron lisäystä määräraha-arvion nousun vuoksi.
Maksatusarvioiden tarkentumisen vuoksi teollisuuden uudistumisen ja yritysvetoisten liiketoimintaekosysteemien (ns. kasvumoottorit) kehittämiseen tarkoitettujen pääomalainojen arviomäärärahaa ehdotetaan korotettavaksi 18 milj. eurolla. Myöhempien vuosien määräraha-arvio vähenee vastaavasti.
Työvoima- ja yrityspalvelujen uusien palvelumallien pilotointiin ehdotetaan 3 milj. euron siirtoa TE-toimistojen toimintamenoihin julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden määrärahasta.
Ehdotetaan, että Huoltovarmuuskeskus oikeutetaan luovuttamaan Kiinteistö Oy Hekan koko osakekanta 10,75 milj. euron arvosta apporttiomaisuutena Suomen Huoltovarmuusdata Oy:lle.
Enontekiön Sähkö Oy:n nykyisen vastuualueen sähköverkon korvausinvestointien tukemiseen ehdotetaan 7 milj. euron valtuutta.
Yritysten kehittämishankkeisiin ehdotetaan 2 milj. euron lisävaltuutta käytettäväksi työllisyysvaikutuksiltaan merkittäviin uuden teknologian investointihankkeisiin Varsinais-Suomessa.
Alueellisen pääomasijoitustoiminnan käynnistämiseen ehdotetaan siirrettäväksi 8,4 milj. euroa työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan muista määrärahoista.
Muita tarkistuksia
Suomen EU-puheenjohtajuuskaudella uudistetaan kokousjärjestelykäytäntöjä vieraiden muistamisessa kestävän kehityksen periaatteiden mukaisiksi. Suomi kannustaa Eurooppaa edelläkävijyyteen ilmastotoimissa. Lisätalousarviomuutoksella fyysisten lahjaesineiden sijasta kokousmuistamisia vastaava summa ehdotetaan voitavan käyttää lentopäästöjen hyvittämiseksi tehtäviin käyttötarkoituksiin. Lisäksi ehdotetaan, että myös valtiovarainministeriön toimintamenojen määrärahaa saa käyttää vähäisiä lahjoja korvaavien, lentopäästöjä kompensoivien järjestelyjen aiheuttamien menojen maksamiseen.
Museoviraston toimintaedellytysten varmistamiseksi ehdotetaan 1 milj. euron lisäystä toimintamenomäärärahan alijäämän kattamiseen.
Opetus- ja kulttuuriministeriölle ehdotetaan suostumusta, jonka mukaan Suomen Olympiakomitean yhteydessä toimivalle olympiarahastolle saa luovuttaa vastikkeetta valtion omistamaa osakevarallisuutta enintään 20 milj. euron arvosta edellyttäen, että vastaava yksityinen rahoitus on ennen luovutusta toteutunut.
Aikuisten perusopetuksen arviomäärärahaa ehdotetaan korotettavan toteumatietojen tarkentumisen ja tehtyjen oikaisujen perusteella 6,0 milj. eurolla.
Liikenne- ja viestintävirastolle ehdotetaan 1,65 milj. euron lisämäärärahaa maanpäällisen GNSS-älyverkon perustamiseen.
Vaasan kaupungille ehdotetaan osoitettavan joukkoliikenteen palvelujen ostoihin ja kehittämiseen 5 milj. euron lisämääräraha. Lisäys aiheutuu Merenkurkun laivaliikenteen investointiohjelmasta.
Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointierojen kaventamiseksi hyvin toimivien yhdenvertaisten palvelujen turvaamiseksi on ehdotettu, että vuodesta 2021 lähtien Kela toimisi korkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuollon palvelujen järjestäjänä ja YTHS palveluiden tuottajana. Uudistuksen valmisteluun YTHS:lle ehdotetaan yhteensä 3,0 milj. euroa vuosille 2019 ja 2020.
FinnHEMS Oy:lle ehdotetaan luovutettavan vastikkeetta enintään 18,5 milj. euron arvosta valtion omistamaa osakevarallisuutta lääkärihelikopteritukikohtien rakentamiseen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen käyttöä hallinnoivan uuden lupaviranomaisen toiminnan käynnistämiseen ehdotetaan yhteensä 2,5 milj. euron määrärahaa.
Ehdotetaan, että Senaatti-kiinteistöt oikeutetaan luovuttamaan Vantaan Tikkurilan kaupunginosassa sijaitsevan kiinteistön Peab Oy:lle ja A-Kruunu Oy:lle yhteensä noin 19,5 milj. euron kauppahinnalla.
Senaatin investointivaltuuden tasoa ehdotetaan korotettavan 300 milj. euroon välittömien sisäolosuhdelähtöisten investointien mahdollistamiseksi sekä usean keskeisen pitkään siirtyneen investointihankkeen toteuttamiseen.
Eduskunnan vuodelle 2019 hyväksymät määrärahat ja nyt ehdotettavat määrärahojen muutokset pääluokittain, euroa
Pääluokka | Hyväksytty talousarvio |
Hallituksen esitys |
Yhteensä | |
21. | Eduskunta | 124 589 000 | 350 000 | 124 939 000 |
22. | Tasavallan presidentti | 20 076 000 | - | 20 076 000 |
23. | Valtioneuvoston kanslia | 268 343 000 | - | 268 343 000 |
24. | Ulkoministeriön hallinnonala | 1 135 595 000 | - | 1 135 595 000 |
25. | Oikeusministeriön hallinnonala | 978 493 000 | 374 000 | 978 867 000 |
26. | Sisäministeriön hallinnonala | 1 496 845 000 | 7 873 000 | 1 504 718 000 |
27. | Puolustusministeriön hallinnonala | 3 138 172 000 | 1 456 000 | 3 139 628 000 |
28. | Valtiovarainministeriön hallinnonala | 17 494 367 000 | 8 182 000 | 17 502 549 000 |
29. | Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala | 6 422 555 000 | 9 590 000 | 6 432 145 000 |
30. | Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala | 2 621 316 000 | - | 2 621 316 000 |
31. | Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala | 2 873 776 000 | 6 650 000 | 2 880 426 000 |
32. | Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala | 2 500 599 000 | 39 250 000 | 2 539 849 000 |
33. | Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala | 15 035 949 000 | 7 503 000 | 15 043 452 000 |
35. | Ympäristöministeriön hallinnonala | 204 384 000 | - | 204 384 000 |
36. | Valtionvelan korot | 1 180 410 000 | - | 1 180 410 000 |
Yhteensä | 55 495 469 000 | 81 228 000 | 55 576 697 000 |
---|
Eduskunnan vuodelle 2019 hyväksymät tuloarviot ja nyt ehdotettavat tuloarvioiden muutokset osastoittain, euroa
Osasto | Hyväksytty talousarvio |
Hallituksen esitys |
Yhteensä | |
11. | Verot ja veronluonteiset tulot | 45 816 025 000 | -150 000 000 | 45 666 025 000 |
12. | Sekalaiset tulot | 5 745 939 000 | 115 840 000 | 5 861 779 000 |
13. | Korkotulot, osakkeiden myyntitulot ja voiton tuloutukset | 2 213 367 000 | -110 000 000 | 2 103 367 000 |
15. | Lainat (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) | 65 114 000 | - | 65 114 000 |
Yhteensä (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) | 53 840 445 000 | -144 160 000 | 53 696 285 000 | |
15.03.01 | Nettolainanotto ja velanhallinta | 1 655 024 000 | 225 388 000 | 1 880 412 000 |
Yhteensä | 55 495 469 000 | 81 228 000 | 55 576 697 000 |