Talousarvioesitys 2019
05. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 123/2018 vp (14.9.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 11 255 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä valvonnan edellyttämän ohjauksen sekä ennakoivan ja jälkikäteisen valvonnan keinoin.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2019. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
- — kärkihankkeiden tavoitteiden toteutumisen tukeminen: palvelut asiakaslähtöisiksi, terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja eriarvoisuuden vähentäminen, lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelma, ikäihmisten kotihoidon kehittäminen ja kaikenikäisten omaishoidon vahvistaminen, digitalisaatio, kokeilut ja normien purku
- — reformien toimeenpanoon osallistuminen: sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus, kuntien maakuntien ja koko julkisen sektorin kustannusten karsiminen tehtäviä ja velvoitteita vähentämällä, alue- ja keskushallinnon uudistus
- — valvonnan sisällön ja menetelmien uudistaminen yhteistyössä aluehallintovirastojen kanssa osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta ja uuden Valtion lupa- ja valvontaviraston valmistelua
- — valvonnan painopisteen siirtäminen ennakoivaan ja riskiperusteiseen sekä omavalvontaan ja toiminnan ohjauksen vahvistaminen tähän suuntaan
- — lupa- ja valvontaprosessien sujuvoittaminen
- — normien purkuun osallistuminen ja hallinnollisen taakan keventäminen sekä näistä johtuvien lainsäädäntöuudistusten toimeenpano.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin. Bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.02. Toimintamenomomentille kirjattavat tulot ovat terveydenhuollon ja sosiaalihuollon ammattihenkilöiden ammattioikeuksia koskevia päätöksiä sekä valtakunnallisten sosiaali- ja terveydenhuollon yksityisten palvelunantajien lupia koskevien suoritteiden maksuja sekä viraston suoritteista liiketaloudellisin perustein määrättäviä maksuja. Lisäksi aluehallintovirastot suorittavat osan yksityisiltä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajilta saamistaan vuosimaksuista Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle yksityisten palvelunantajien rekisteristä aiheutuvia ylläpitokustannuksia vastaavasti.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Bruttomenot | 15 464 | 14 536 | 15 255 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 8 877 | 3 700 | 4 000 |
Nettomenot | 6 587 | 10 836 | 11 255 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 205 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 6 380 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2017 toteutuma |
2018 varsinainen talousarvio |
2019 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot — suoritteiden myyntituotot |
9 536 | 4 500 | 4 800 |
— muut tuotot | 546 | 400 | 400 |
Tuotot yhteensä | 10 082 | 4 900 | 5 200 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 1 205 | 1 200 | 1 200 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset yhteensä | 5 860 | 3 500 | 3 700 |
— osuus yhteiskustannuksista yhteensä | 2 158 | 1 400 | 1 500 |
Kokonaiskustannukset yhteensä | 8 018 | 4 900 | 5 200 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 2 064 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 126 | 100 | 100 |
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston käsiteltäväksi saapuvien asioiden määriä
2017 toteutuma |
2018 ennuste |
2019 ennuste |
2018/2019 muutos-% |
|
Terveydenhuollon ammatinharjoittamista koskevat päätökset | 21 987 | 20 000 | 20 000 | 0,0 |
Sosiaalihuollon ammatinharjoittamista koskevat laillistamispäätökset | 37 0001) | 19 0001) | 10 000 | -47,0 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon valvonta-asiat | 1 270 | 1 450 | 1 450 | 0,0 |
Raskauden keskeyttämistä koskevat luvat | 833 | 970 | 970 | 0,0 |
1) Sosiaalihuollon ammattihenkilölain toimeenpano
Toimintaympäristön muutokset, erityisesti sote- ja maakuntauudistus sekä sosiaali- ja terveydenhuollon lupa-, ohjaus- ja valvontatoiminnan uudelleen organisointi edellyttävät uudenlaista valvontayhteistyötä ja -osaamista, valvonnan sisällön ja menetelmien kehittämistä sekä valvonnan tietopohjan ja sen hyödynnettävyyden kehittämistä. Valtion uuden lupa- ja valvontaviraston valmisteluun liittyen yhteistyötä aluehallintovirastojen kanssa lisätään entisestään. Tämä kaikki edellyttää viraston johdolta ja esimiehiltä hyvää muutosjohtajuutta. Toimintaympäristön muutoksessa on tärkeää säilyttää nykyiset asiantuntijavoimavarat ja tukea niiden edelleen kehittämistä vastaamaan uusia osaamistarpeita. Tätä toteutetaan hyödyntämällä tulos- ja kehityskeskusteluja sekä laatimalla toimintaa tukeva koulutussuunnitelma. Muutosta edesauttaa toimintatapojen ja työmenetelmien uudistaminen mm. digitaalisten työkalujen avulla.
Työhyvinvoinnista huolehtiminen luo perustaa henkilöstön toimintakyvylle. Suuri työmäärä, virkatehtävien suorittamiseen liittyvät vastuut sekä muutostilanne ovat työhyvinvoinnin kannalta haasteellisia. Työhyvinvointia seurataan säännöllisin kyselyin ja tulosten analysointiin sekä kehittämistoimenpiteiden toteuttamiseen ja niiden seurantaan panostetaan. Johto ja esimiehet kiinnittävät kasvavaa huomiota työtehtävien priorisointiin ja henkilöstön tukemiseen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
EU MD/IVD asetuksen toimeenpano ja tehtävät (4 htv) | 280 |
Luovan valmistelun lisäresursointi (-2 htv) | -200 |
Eläkemaksurakenteen muutos | 76 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -5 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -2 |
Palkkausten tarkistukset | 317 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -3 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -54 |
Toimitilamenosäästö (HO 2015) | -46 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -28 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | 87 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 5 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -8 |
Yhteensä | 419 |
2019 talousarvio | 11 255 000 |
2018 I lisätalousarvio | 95 000 |
2018 talousarvio | 10 836 000 |
2017 tilinpäätös | 10 762 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 232/2018 vp (15.11.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 11 940 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan.
Muutos talousarvioesityksen 11 255 000 euroon nähden on 685 000 euroa, missä on otetuttu huomioon vähennyksenä 115 000 euroa siirtona momentille 30.20.01 KUTI-YHTI -järjestelmän ylläpitokuluihin ja lisäyksenä 800 000 euroa siirtona momentilta 28.70.20 Alkoholielinkeinorekisterin uudistushankkeeseen (ALLU).
2019 talousarvio | 11 940 000 |
2018 II lisätalousarvio | 90 000 |
2018 I lisätalousarvio | 95 000 |
2018 talousarvio | 10 836 000 |
2017 tilinpäätös | 10 762 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 31/2018 vp (21.12.2018)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 11 940 000 euroa.
I lisätalousarvioesitys HE 323/2018 vp (22.2.2019)
Momentille myönnetään lisäystä 280 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 180 000 euroa aiheutuu vanhusten ja vammaisten palvelujen ohjauksen ja valvonnan voimavarojen vahvistamisesta ja 100 000 euroa varhaiskasvatuksen valvontaresurssien vahvistamisesta.
2019 I lisätalousarvio | 280 000 |
2019 talousarvio | 11 940 000 |
2018 II lisätalousarvio | 90 000 |
2018 I lisätalousarvio | 95 000 |
2018 talousarvio | 10 836 000 |
2017 tilinpäätös | 10 762 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 50/2018 vp (13.3.2019)
Momentille myönnetään lisäystä 280 000 euroa.
IV lisätalousarvioesitys HE 67/2019 vp (31.10.2019)
Momentille myönnetään lisäystä 120 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu tupakkalainsäädännön muutoksen vaatimista lisäresursseista.
2019 IV lisätalousarvio | 120 000 |
2019 I lisätalousarvio | 280 000 |
2019 talousarvio | 11 940 000 |
2018 tilinpäätös | 11 021 000 |
2017 tilinpäätös | 10 762 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 18/2019 vp (20.11.2019)
Momentille myönnetään lisäystä 120 000 euroa.