Siirry sisältöön
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
              95. Kurssivaihtelut
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2019

30. Sotilaallinen kriisinhallintaPDF-versio

Talousarvioesitys HE 123/2018 vp (14.9.2018)

Selvitysosa:Määrärahat suomalaisten kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenoihin budjetoidaan ulkoministeriön pääluokassa momentille 24.10.20 (sisältää EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusajan menot sekä operaatioihin lähdettäessä palkkausmenot). Määrärahat sotilaallisen kriisinhallinnan kalusto- ja hallintomenoihin sekä tarkkailijatoiminnan menoihin budjetoidaan puolustusministeriön pääluokassa momentille 27.30.20.

Sotilaallinen kriisinhallinta on Suomen turvallisuuspolitiikan keskeinen keino ja osa Suomen puolustusta. Kansainvälisellä kriisinhallinnalla ennaltaehkäistään ja rajoitetaan kriisejä ja niiden vaikutusten ulottumista Suomeen. Samalla osallistuminen operaatioihin kehittää Suomen puolustuksessa ja Suomeen vaikuttavissa kriiseissä tarvittavia valmiuksia ja kykyjä. Suomen osallistuminen toteutetaan kokonaisvaltaisen kriisinhallinnan periaatteiden mukaisesti.

Puolustushallinnolla on valmius osallistua sotilaallisiin kriisinhallintatehtäviin ja muuhun kansainväliseen yhteistyöhön. Puolustusvoimat käyttää sotilaallisessa kriisinhallinnassa ensisijaisesti joukkoluettelon evaluoituja yksiköitä. Suorituskykyjä on kyettävä käyttämään vaativissa ja nopeasti käynnistettävissä eri organisaatioiden operaatioissa sekä koulutus- ja neuvonantotehtävissä.

Toiminnalliset tulostavoitteet

Sotilaalliselle kriisinhallinnalle asetetaan seuraavat, pääluokkaperusteluissa esitettyjä hallinnonalan yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita edistävät, alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:

  • — Puolustusvoimat on toteuttanut sille osoitetut kriisinhallintatehtävät
  • — Puolustusvoimilla on valmius osallistua uusiin operaatioihin ja koulutus- ja neuvontatehtäviin.
  2017
toteutuma
2018
ennakoitu
2019
arvio
       
Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenot (UM) 55,8 58,0 51,2
Sotilaallisen kriisinhallinnan kalusto- ja hallintomenot (PLM) 50,5 57,0 58,5
Yhteensä 106,3 115,0 109,7

20. Sotilaallisen kriisinhallinnan kalusto- ja hallintomenot (siirtomääräraha 2 v)

Talousarvioesitys HE 123/2018 vp (14.9.2018)

Momentille myönnetään 58 538 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetussa laissa (211/2006) tarkoitetun kriisinhallintahenkilöstön palkkaus-, päiväraha-, muonanparannusraha- ja koulutusmenojen sekä valtion eläkemaksun ja kriisinhallintahenkilöstölle palvelusajaksi otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen sekä sotilaallisen kriisinhallintahenkilöstön ryhmätapaturmavakuutusta vastaavien etuuksien maksamiseen ja niistä aiheutuvien hallintokulujen maksamiseen

2) EU:n taisteluosastojen koulutusajan palkkaus-, muutto- ja asumismenoihin sekä siirtokorvauksiin

3) sotilastarkkailijoiden palkkojen ja kansallisen päivärahan maksamiseen

4) valmiusjoukon palkkaus-, koulutus-, ylläpito-, varustamis-, hallinto- ja muiden kulutusmenojen sekä kansainvälisten kriisinhallintakurssien menojen maksamiseen

5) suomalaisten kriisinhallintajoukkojen henkilöstön matkakustannusten, terveydenhoito-, kuljetus-, varustamis-, huolto-, edustus- ja hallintomenojen maksamiseen

6) Suomen kansainväliseen kriisinhallintaan nimeämien joukkojen varustamisesta aiheutuviin menoihin

7) kansainvälisen kriisinhallintayhteistyön puitteissa annettavaan koulutukseen ja sen materiaalikuluihin

8) kansainvälisen kriisinhallintatyön puitteissa yksittäisille maille annettavasta tuesta aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen puolustussektorilla ja vakauttamistehtäviin konfliktien jälkeen

9) sellaisten kansainvälisten kriisinhallintaoperaatioiden, joihin Suomi ei lähetä henkilöstöä tai muuten osallistu, materiaalisesta tukemisesta aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen

10) Strategic Airlift Capability (SAC) -sopimuksen hallinto- ja käyttökustannuksista aiheutuviin menoihin

11) Suomen osallistumisesta Pohjoismaiden Base Camp -pooliin aiheutuviin menoihin.

Käyttösuunnitelma (euroa)

     
01. Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) 1 097 000
03. Sotilastarkkailijatoiminnan menot 2 295 000
04. Resolute Support -operaatio, Afganistan 7 470 000
05. Irakin koulutusoperaation menot 16 590 000
07. Kriisinhallintaoperaatioiden yhteiset menot 5 773 000
08. Kriisinhallinnan joukkojen kehittämisohjelma 9 000 000
10. EUNAVFOR MED, Välimeren operaation menot 230 000
11. EUTM/Somalian koulutusoperaation menot 365 000
15. Libanonin kriisinhallintaoperaation menot 13 890 000
16. EUTM/Malin koulutusoperaation menot 175 000
17. Malin YK-operaation menot (MINUSMA) 653 000
20. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansainvälisestä helikopterirahastosta aiheutuviin menoihin, Pohjoismaiden Base Camp -pooliin osallistumisesta aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin 1 000 000
Yhteensä   58 538 000

Selvitysosa:Määräraha on mitoitettu Suomen kriisinhallintajoukkojen vahvuuksien ja tehtävävaatimusten mukaisesti ottaen huomioon ne kriisinhallintaoperaatiot, joihin Suomi todennäköisesti tulee osallistumaan vuonna 2019. Näissä operaatioissa toimivan henkilöstön määrän arvioidaan olevan enintään 500 henkilötyövuotta.

Sotilaallisen kriisinhallinnan kustannusten korvaukset ja muut tulot tuloutetaan momentille 12.27.99.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Afganistanin Resolute Support -operaatio 2 000
Bosnia-Hertsegovinan ALTHEA-operaation päättyminen -105
Ennakollinen kustannustasotarkistus (2019) 820
Golanin UNDOF-operaation päättyminen -56
Irakin OIR-operaatio 1 160
Kosovon KFOR-operaatio 182
Kriisinhallinnan joukkojen kehittämisohjelma 1 100
Libanonin UNIFIL-operaatio -2 775
Muiden käyttösuunnitelmakohtien muutokset -385
Sotilastarkkailijatoiminta -143
Toteutunut kustannustasotarkistus (2017) -284
Yhteensä 1 514

2019 talousarvio 58 538 000
2018 I lisätalousarvio 1 357 000
2018 talousarvio 57 024 000
2017 tilinpäätös 57 359 000

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 232/2018 vp (15.11.2018)

Tyhjä elementti, POISTA

Käyttösuunnitelma (euroa)

     
01. Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) 1 097 000
03. Sotilastarkkailijatoiminnan menot 2 295 000
04. Resolute Support -operaatio, Afganistan 7 385 000
05. Irakin koulutusoperaation menot 14 520 000
07. Kriisinhallintaoperaatioiden yhteiset menot 6 416 000
08. Kriisinhallinnan joukkojen kehittämisohjelma 11 800 000
10. EUNAVFOR MED, Välimeren operaation menot 230 000
11. EUTM/Somalian koulutusoperaation menot 365 000
15. Libanonin kriisinhallintaoperaation menot 12 245 000
16. EUTM/Malin koulutusoperaation menot 280 000
17. Malin YK-operaation menot (MINUSMA) 653 000
19. Naton Irakin koulutusoperaation menot (NMI) 475 000
20. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansainvälisestä helikopterirahastosta aiheutuviin menoihin, Pohjoismaiden Base Camp -pooliin osallistumisesta aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin 777 000
Yhteensä   58 538 000

Selvitysosa:Päätösosan käyttösuunnitelma korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan käyttösuunnitelman.

Talousarvioesitykseen nähden käyttösuunnitelmaan on lisätty uusi kohta 19. Naton Irakin koulutusoperaation menot (NMI), koska Suomi osallistuu enintään viidellä sotilaalla Naton koulutusoperaatioon Irakissa. Operaation kustannuksiksi on arvioitu 475 000 euroa. Lisäksi käyttösuunnitelmakohdasta 04. on vähennetty 85 000 euroa, käyttösuunnitelmakohdasta 05. on vähennetty 2 070 000 euroa, käyttösuunnitelmakohtaan 07. on lisätty 643 000 euroa, käyttösuunnitelmakohtaan 08. on lisätty 2 800 000 euroa, käyttösuunnitelmakohdasta 15. on vähennetty 1 645 000 euroa, käyttösuunnitelmakohtaan 16. on lisätty 105 000 euroa ja käyttösuunnitelmakohdasta 20. on vähennetty 223 000 euroa. Tehdyt muutokset aiheutuvat pääosin vahvuusmuutoksista Afganistanin RS-operaatiossa, Irakin OIR-operaatiossa ja Libanonin UNIFIL-operaatiossa sekä operaatioista palaavien ajoneuvojen kunnostamisesta aiheutuvista kustannuksista.


2019 talousarvio 58 538 000
2018 I lisätalousarvio 1 357 000
2018 talousarvio 57 024 000
2017 tilinpäätös 57 359 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 28/2018 vp (14.12.2018)

Sotilaalliseen kriisinhallintaan esitetään puolustusministeriön hallinnonalalle noin 58,5 milj. euroa, joka on 157 000 euroa enemmän kuin vuonna 2018. Kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenot maksetaan ulkoministeriön hallinnonalalta (mom. 24.10.20), ja niihin esitetään noin 51,2 milj. euroa. Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen suunniteltu yhteisvahvuus operaatioissa, pääosin Libanonissa, Irakissa ja Afganistanissa, tulee olemaan tämän hetken arvion mukaan noin 500 henkilötyövuotta.

Valiokunnan saaman selvityksen mukaan puolustusvoimien henkilöstöresurssien niukkuus vaikuttaa myös osallistumiseen sotilaalliseen kriisinhallintaan. Valiokunta painottaa, että Suomella tulee tarvittaessa olla valmius lähettää joukkokokoonpanoja uusiin operaatioihin. Samalla on kuitenkin myös tärkeää arvioida kriittisesti käynnissä olevien operaatioiden kustannuksia suhteessa niillä saavutettuihin hyötyihin, kuten Suomen oman puolustuskyvyn kehittämiseen, ja asetettujen ulko- ja turvallisuuspoliittisten linjausten toteutumista.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 31/2018 vp (21.12.2018)

Momentille myönnetään 58 538 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetussa laissa (211/2006) tarkoitetun kriisinhallintahenkilöstön palkkaus-, päiväraha-, muonanparannusraha- ja koulutusmenojen sekä valtion eläkemaksun ja kriisinhallintahenkilöstölle palvelusajaksi otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen sekä sotilaallisen kriisinhallintahenkilöstön ryhmätapaturmavakuutusta vastaavien etuuksien maksamiseen ja niistä aiheutuvien hallintokulujen maksamiseen

2) EU:n taisteluosastojen koulutusajan palkkaus-, muutto- ja asumismenoihin sekä siirtokorvauksiin

3) sotilastarkkailijoiden palkkojen ja kansallisen päivärahan maksamiseen

4) valmiusjoukon palkkaus-, koulutus-, ylläpito-, varustamis-, hallinto- ja muiden kulutusmenojen sekä kansainvälisten kriisinhallintakurssien menojen maksamiseen

5) suomalaisten kriisinhallintajoukkojen henkilöstön matkakustannusten, terveydenhoito-, kuljetus-, varustamis-, huolto-, edustus- ja hallintomenojen maksamiseen

6) Suomen kansainväliseen kriisinhallintaan nimeämien joukkojen varustamisesta aiheutuviin menoihin

7) kansainvälisen kriisinhallintayhteistyön puitteissa annettavaan koulutukseen ja sen materiaalikuluihin

8) kansainvälisen kriisinhallintatyön puitteissa yksittäisille maille annettavasta tuesta aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen puolustussektorilla ja vakauttamistehtäviin konfliktien jälkeen

9) sellaisten kansainvälisten kriisinhallintaoperaatioiden, joihin Suomi ei lähetä henkilöstöä tai muuten osallistu, materiaalisesta tukemisesta aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen

10) Strategic Airlift Capability (SAC) -sopimuksen hallinto- ja käyttökustannuksista aiheutuviin menoihin

11) Suomen osallistumisesta Pohjoismaiden Base Camp -pooliin aiheutuviin menoihin.

Käyttösuunnitelma (euroa)

     
01. Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) 1 097 000
03. Sotilastarkkailijatoiminnan menot 2 295 000
04. Resolute Support -operaatio, Afganistan 7 385 000
05. Irakin koulutusoperaation menot 14 520 000
07. Kriisinhallintaoperaatioiden yhteiset menot 6 416 000
08. Kriisinhallinnan joukkojen kehittämisohjelma 11 800 000
10. EUNAVFOR MED, Välimeren operaation menot 230 000
11. EUTM/Somalian koulutusoperaation menot 365 000
15. Libanonin kriisinhallintaoperaation menot 12 245 000
16. EUTM/Malin koulutusoperaation menot 280 000
17. Malin YK-operaation menot (MINUSMA) 653 000
19. Naton Irakin koulutusoperaation menot (NMI) 475 000
20. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansainvälisestä helikopterirahastosta aiheutuviin menoihin, Pohjoismaiden Base Camp -pooliin osallistumisesta aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin 777 000
Yhteensä   58 538 000

 

I lisätalousarvioesitys HE 323/2018 vp (22.2.2019)

Momentilta vähennetään 158 000 euroa.

Lisäksi momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:

Käyttösuunnitelma (euroa)

     
01. Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) 1 097 000
03. Sotilastarkkailijatoiminnan menot 2 295 000
04. Resolute Support -operaatio, Afganistan 7 385 000
05. Irakin koulutusoperaation menot 14 520 000
07. Kriisinhallintaoperaatioiden yhteiset menot 6 416 000
08. Kriisinhallinnan joukkojen kehittämisohjelma 11 800 000
10. EUNAVFOR MED, Välimeren operaation menot 230 000
11. EUTM/Somalian koulutusoperaation menot 365 000
15. Libanonin kriisinhallintaoperaation menot 12 245 000
16. EUTM/Malin koulutusoperaation menot 280 000
17. Malin YK-operaation menot (MINUSMA) 653 000
19. Naton Irakin koulutusoperaation menot (NMI) 475 000
20. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansainvälisestä helikopterirahastosta aiheutuviin menoihin, Pohjoismaiden Base Camp -pooliin osallistumisesta aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin 619 000
Yhteensä   58 380 000

Selvitysosa:Vähennys aiheutuu vuoden 2018 toteutuneen indeksikehityksen mukaisesta kustannustasotarkistuksesta ja kohdistuu käyttösuunnitelmakohtaan 20.


2019 I lisätalousarvio -158 000
2019 talousarvio 58 538 000
2018 I lisätalousarvio 1 357 000
2018 talousarvio 57 024 000
2017 tilinpäätös 57 359 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 50/2018 vp (13.3.2019)

Momentilta vähennetään 158 000 euroa.

Lisäksi momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:

Käyttösuunnitelma (euroa)

     
01. Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) 1 097 000
03. Sotilastarkkailijatoiminnan menot 2 295 000
04. Resolute Support -operaatio, Afganistan 7 385 000
05. Irakin koulutusoperaation menot 14 520 000
07. Kriisinhallintaoperaatioiden yhteiset menot 6 416 000
08. Kriisinhallinnan joukkojen kehittämisohjelma 11 800 000
10. EUNAVFOR MED, Välimeren operaation menot 230 000
11. EUTM/Somalian koulutusoperaation menot 365 000
15. Libanonin kriisinhallintaoperaation menot 12 245 000
16. EUTM/Malin koulutusoperaation menot 280 000
17. Malin YK-operaation menot (MINUSMA) 653 000
19. Naton Irakin koulutusoperaation menot (NMI) 475 000
20. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansainvälisestä helikopterirahastosta aiheutuviin menoihin, Pohjoismaiden Base Camp -pooliin osallistumisesta aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin 619 000
Yhteensä   58 380 000

95. Kurssivaihtelut (arviomääräraha)

Talousarvioesitys HE 123/2018 vp (14.9.2018)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 10 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää suomalaisista kriisinhallintajoukoista aiheutuvien puolustusministeriön hallinnonalan menojen laskutuksessa syntyviin kurssieroihin.


2019 talousarvio 10 000
2018 talousarvio 10 000
2017 tilinpäätös -5 741

 

Eduskunnan kirjelmä EK 31/2018 vp (21.12.2018)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 10 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää suomalaisista kriisinhallintajoukoista aiheutuvien puolustusministeriön hallinnonalan menojen laskutuksessa syntyviin kurssieroihin.