Statsbudgeten 2018
77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 334 950 000 euro.
Trafikverket bemyndigas att ingå avtal om de projekt som specificerats i tabellen nedan så att de föranleder staten utgifter för högst det belopp som nämns i tabellen:
Nya trafikledsprojekt
Maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten (euro) | |
Ring I i Bredvik | 20 000 000 |
Anslutande trafik till utbyggnaden av västmetron | 7 000 000 |
Rv 4 Kirri—Tikkakoski | 139 000 000 |
Havsfarleden till Karleby | 45 000 000 |
Havsfarleden till Nordsjö | 12 500 000 |
Förklaring:Det första stycket i beslutsdelen ersätter det första stycket i beslutsdelen under momentet i budgetpropositionen, och tabellen Nya trafikledsprojekt i den del av beslutsdelen som gäller fullmakter ersätter tabellen Nya trafikledsprojekt i den del av beslutsdelen som gäller fullmakter under momentet i budgetpropositionen.
Jämfört med budgetpropositionen har projektet rv 4 Kirri—Tikkakoski fogats till tabellen Nya trafikledsprojekt.
Jämfört med det belopp på 323 700 000 euro som föreslås i budgetpropositionen är tillägget 11 250 000 euro, varav 5 000 000 euro är en överföring från moment 31.10.20 och 6 250 000 euro föranleds av finansieringen 2018 av projektet Kirri—Tikkakoski.
Som motivering till det nya projektet föreslås följande:
Vägavsnittet Kirri—Tikkakoski (ca 14, 7 km) på riksväg 4 (E75) utgör en del av riksvägsförbindelsen från huvudstadsregionen via Mellersta Finland till Norra Finland, och vägen ingår i TEN-T-stomnätet. Riksväg 4 saknar en parallell järnvägsförbindelse, och därför är den av stor betydelse för hela Finlands och det lokala näringslivets transporter och persontrafik. Jyväskyläregionen utgör ett av de tätast trafikerade avsnitten på riksfyran. I trakterna kring Jyväskylä finns logistikcentra som är viktiga för centrala Finland. Genom projektet förbättras trafiksäkerheten och görs trafiken smidigare när det gäller denna för hela landet viktiga vägförbindelse.
Förbättringen av vägen innebär färre störningar på vägavsnittet, vilket gör det lättare att utarbeta tidtabeller för transporter som är viktiga för näringslivet i hela landet. Genom projektet förbättras trafikförbindelserna avsevärt mellan Jyväskylä, flygplatsen i Tikkakoski och Äänekoski, och därigenom främjar det utvecklingen av markanvändningen i regionen. Projektet är viktigt med tanke på råvarutransporter för den kommande produktionen av bioprodukter, och projektet tjänar även de ändringsbehov som försvarsmakten har vid Tikkakoski flygplats.
Kostnadsförslaget för projektet är 139 miljoner euro.
Till följd av ovannämnda ändring ändras tabellerna Projekt och Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt enligt följande:
Projekt
Godkänt | Färdigt för trafik | Fullmakt att ingå avtal mn € |
Den ext. finansieringens andel av fullmakten att ingå avtal mn € |
Beräknad användning mn € |
Anslag 2018 mn € |
Senare finansieringsbehov mn € |
|
Oavslutade trafikledsprojekt | |||||||
Vägprojekt | |||||||
Rv 6 Taavetti—Villmanstrand | I Tilläggsbudget för 2014 | 2018 | 76,0 | 72,2 | 3,8 | - | |
Rv 4 Uleåborg—Kemi | Budget 2017 | 2021 | 125,0 | 7,0 | 47,5 | 70,5 | |
Rv 5 S:t Michel—Juva | Budget 2017 | 2021 | 121,0 | 5,0 | 42,0 | 74,0 | |
Rv 12 Lahtis södra ringväg | Budget 2017 | 2021 | 198,0 | 12,2 | 65,8 | 120,0 | |
Rv 12 Tillola—Keltti | Tilläggsbudg. 2017 | 2018 | 14,0 | 7,0 | 7,0 | - | |
Banprojekt | |||||||
Mellersta Böle, spår i väster | Budget 2014 | 2020 | 40,0 | 27,0 | 9,0 | 4,0 | |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, 1 fasen | Budget 2015 | 2020 | 150,0 | 68,7 | 17,6 | 63,7 | |
Förbättringen av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors | Budget 2016 | 2020 | 60,0 | 24,0 | 15,0 | 21,0 | |
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | Budget 2017 | 2022 | 165,0 | 3,0 | 38,0 | 124,0 | |
Elektrifiering av banavsnittet Björneborg—Tallholmen | Budget 2017 | 2018 | 5,7 | 2,0 | 3,6 | 2,1 | - |
Elektrifiering av Nystadsbanan | Tilläggsbudg. 2017 | 2021 | 21,0 | 2,0 | 8,0 | 11,0 | |
Farledsprojekt | |||||||
Förflyttning av Nyslotts djupfarled | Budget 2015 | 2018 | 40,0 | 28,0 | 8,0 | 4,0 | |
Havsfarleden till Uleåborg | Tilläggsbudg. 2017 | 2019 | - | 12,5 | - | - | |
Gemensamma trafikledsprojekt | |||||||
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik | I tilläggsbudg. 2015/budget 2017/budget 2018 | 2018 | 173,0 | 143,1 | 29,9 | - | |
Annan planering av utvecklingsprojekt | - | 5,0 | - | ||||
Oavslutade trafikledsprojekt sammanlagt | 1 188,7 | 2,0 | 415,3 | 298,7 | 492,2 | ||
Nya trafikledsprojekt | |||||||
Ring I i Bredvik | Budget 2018 | 2020 | 20,0 | 2,0 | 18,0 | ||
Anslutande trafik till utbyggnaden av västmetron | Budget 2018 | 2020 | 7,0 | 7,0 | - | ||
Rv 4 Kirri—Tikkakoski | Budget 2018 | 2021 | 139,0 | 6,3 | 132,7 | ||
Havsfarleden till Karleby | Budget 2018 | 2020 | 45,0 | 15,0 | 30,0 | ||
Havsfarleden till Nordsjö | Budget 2018 | 2020 | 12,5 | 1,0 | 11,5 | ||
Nya trafikledsprojekt sammanlagt | 223,5 | 31,3 | 192,2 | ||||
Oavslutade och nya trafikledsprojekt sammanlagt | 1 412,2 | 2,0 | 415,3 | 330,0 | 684,4 |
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2018 | 2019 | 2020 | 2021– | Sammanlagt fr.o.m. 2018 | |
Oavslutade trafikledsprojekt | 293 700 | 226 900 | 166 500 | 98 800 | 785 900 |
Nya trafikledsprojekt | 31 250 | 91 250 | 62 500 | 38 500 | 223 500 |
Utgifter sammanlagt | 324 950 | 318 150 | 229 000 | 137 300 | 1 009 400 |
Justering av fullmakterna för projekt enligt tidigare beslut:
En tidigare beviljad fullmakt på 1 500 000 euro för projektet förnyas. Behovet av att förnya avtalsfullmakten föranleds av att indexen i anslutning till huvudentreprenaden blev mindre än beräknat och en del av anslaget därför inte har använts. Genom att förnya fullmakten försäkrar man sig om att de arbeten som ingår i projektet enligt dess ursprungliga omfattning blir beställda 2018 och finansierade. Förnyandet av fullmakten föranleder inte något behov av tilläggsanslag.
En tidigare beviljad fullmakt på 80 000 euro för projektet förnyas. Behovet av att förnya avtalsfullmakten föranleds av att sanktionerna i anslutning till huvudentreprenaden blev mindre än beräknat och en del av anslaget därför inte har använts. Den ekonomiska slutredovisning som ska beställas 2018 säkras genom att fullmakten förnyas. Förnyandet av fullmakten föranleder inte något behov av tilläggsanslag.
En tidigare beviljad fullmakt på 857 000 euro för projektet förnyas. Avtalsfullmakten förnyas till följd av att bonusarna i anslutning till projektet samt de ingångna avtalen blev mindre än beräknat och en del av anslaget därför inte har använts. Med hjälp av de nya förbindelser som ingås 2018 kan ett lyckat slutförande av projektet säkras. Förnyandet av fullmakten föranleder inte något behov av tilläggsanslag.
2018 budget | 334 950 000 |
2017 III tilläggsb. | 288 000 |
2017 I tilläggsb. | 35 012 000 |
2017 budget | 272 800 000 |
2016 bokslut | 347 729 000 |