Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2018

5.1. Budgetpropositionen och ramarna för statsfinansernaPDF-versio

I regeringsprogrammet ingår en utgiftsregel som styr budgetekonomins utgiftsutveckling under hela valperioden. Utgiftsregeln sätter ett maximibelopp för huvuddelen, ungefär fyra femtedelar, av utgifterna i statsbudgeten. Utanför utgiftsregeln och de utgiftsramar för statsfinanserna som fastställs på basis av den lämnas bl.a. utgifter som växlar med konjunkturerna och den automatiska finansieringen, ränteutgifterna för statsskulden samt finansinvesteringarna.

I rambeslutet till planen för den offentliga ekonomin justerades ramarna våren 2017 för perioden 2018—2021 enligt 2018 års pris- och kostnadsnivå. Efter detta har den beräknade pris- och kostnadsnivån preciserats, och därför sänks priskorrigeringen av ramutgifterna med ett nettobelopp på sammanlagt 247 miljoner euro.

Justeringar av pris- och kostnadsnivån i ramen, mn euro

  2018 2019
     
Justering av ramnivån jämfört med rambeslutet våren 2017:    
Enligt lagstiftningen indexbundna utgifter (pensioner, kommunernas statsandelar och övriga enligt lagstiftningen indexbundna statsbidrag, EU-medlemsavgiften) -10,9 -10,5
Avtalsbaserade indexerade utgifter (korrigering av föregripande prisjustering, FSM) -15,2 -15,2
Övriga utgifter inom ramen -0,6 -0,9
Sammanlagt -26,7 -26,6

I ramnivån för 2018 beaktas dessutom de strukturella ändringar i ramen som sänker ramnivån med ca 0,4 miljoner euro. De strukturella ändringarna har specificerats närmare i följande tabell.

Strukturella ändringar i ramen, mn euro

Moment Ärende 2018 2019
       
Olika moment Precisering av effekterna av konkurrenskraftsavtalet 2,2 1,2
24.30.66 Samprojekt inom utvecklingssamarbetet. Genomgångspost, motsvarande inkomster har antecknats under moment 12.24.99. 2,0  
33.10.54 och 60, 33.20.50, 51 och 52 Aktiveringsmodellen minskar utgifterna utanför ramen i fråga om utkomstskyddet för arbetslösa, bostadsbidraget och utkomstskyddet. 8,9 8,9
33.20.50, 51, 52 Utkomstskyddet för arbetslösa får användas för att inleda företagsverksamhet: utgifterna utanför ramen ökar i fråga om utkomstskyddet för arbetslösa -10,0 -10,0
33.20.50, 51, 52 Frivilliga studier får i högre grad bekostas hjälp av utkomstskydd för arbetslösa: utgifterna utanför ramen ökar i fråga om utkomstskyddet för arbetslösa -3,5 -3,5
  Sammanlagt -0,4 -3,4

Ofördelad reserv

Med beaktande av alla de nämnda justeringar ligger ramnivån för 2018 på 44 453 miljoner euro, inklusive en tilläggsbudgetreservering på 300 miljoner euro.

De anslag som ska hänföras till ramen för budgetpropositionen föreslås uppgå till 44 043 miljoner euro. Den ofördelade reserven för 2018 uppgår således till 110 miljoner euro. Dessutom har 300 miljoner euro avdelats för tilläggsbudgetarna i ramen för 2018.

Utgifter utanför ramen

Utanför ramarna för statsfinanserna står framför allt utgifter som växlar med konjunkturerna och den automatiska finansieringen, såsom utgifterna för utkomstskyddet för arbetslösa, lönegarantin, bostadsbidraget och det grundläggande utkomststödet. De nämnda utgifterna inkluderas likväl i ramarna när det gäller hur de ändringar som gjorts i grunderna för utgifterna inverkar på dem. Utanför ramarna lämnas dessutom bl.a. ränteutgifterna för statsskulden, mervärdesskatteutgifterna, finansinvesteringarna och de utgifter där staten fungerar som teknisk förmedlare av medfinansiering från utomstående.

Som utgifter utanför ramen förslås 11,6 miljarder euro, vilket är ca 610 miljoner euro mer än vad som budgeterats för 2017 (inklusive tilläggsbudgetpropositionen). Utgiftsökningen beror dock företrädesvis på en teknisk ändring genom vilken överföringen till statens televisions- och radiofond på förslag av en parlamentarisk arbetsgrupp blir en utgift utanför ramen. Detta ökar utgifterna utanför ramen med ett belopp på 508 miljoner euro. Utan ändringen i fråga om överföringen till Rundradion ökar utgifterna utanför ramen med cirka 100 miljoner euro från och med 2017.

De konjunkturrelaterade utgifterna uppskattas till ca 4,9 miljarder euro 2018 och nettoökningen uppgår till ca 89 miljarder euro jämfört med 2017. Det förbättrade sysselsättningsläget inverkar sänkande på utgifterna, liksom införandet av aktiveringsmodellen. Utgifterna för utkomstskyddet för arbetslösa ökar däremot på grund av de ändringar som gäller inledande av företagsverksamhet under arbetslöshetstiden och möjligheten till kortvariga studier utan att det inverkar på arbetslöshetsförmånen. Den strukturella ändring som innebär att studerande börjar omfattas av det allmänna bostadsbidraget höjer utgifterna för bostadsbidraget. Utgifterna för bostadsbidraget sjunker däremot på grund av att boendeutgifterna binds till levnadskostnadsindex istället för till hyresindex och av frysningen av de maximala boendekostnaderna för 2018 och införandet av principen om bostadsbidrag för del av en bostad.

Kompensationerna till kommunerna för ändringarna av beskattningsgrunderna ökar till över 100 miljoner euro jämfört med 2017 på grund av de senaste lättnaderna i arbetsbeskattningen.

Utgifterna för finansinvesteringar minskar med 80 miljoner euro jämfört med 2017 och stannar på 0,5 miljarder euro på grund av att en minskning av engångsnatur i medlen för universitetens kapitalplaceringar.

Ränteutgifterna för statsskulden uppgår till uppskattningsvis 1,2 miljarder euro och blir därmed med drygt 120 miljoner euro mindre än vad som budgeterats för 2017.

Mervärdesskatteutgifterna ökar inom flera förvaltningsområden, vilket höjer totalnivån för mervärdesskatteutgifter till 1,3 miljarder euro.

Anslag utanför ramen, mn euro

  2018 budgetprop.
   
Utkomstskyddet för arbetslösa, bostadsbidrag och lönegarantin 4 927
Kompensation till kommunerna för skattelättnader 788
Utgifter motsvarande inkomster som erhålls från EU 1 108
Utgifter motsvarande Veikkaus Ab:s intäkter 999
Ränteutgifter 1 232
Finansiella placeringar 512
Tekniska genomgångsposter 275
Mervärdesskatteanslag 1 283
Överföring till statens televisions- och radiofond 508
Sammanlagt 11 632