Statsbudgeten 2018
9. Statens intäkts- och kostnadskalkyl samt balansräkning
Kapitlet innehåller statens totala intäkts- och kostnadskalkyl för tidsperioden 1.1—30.6.2017 som består av intäkts- och kostnadskalkylerna samt balansräkningarna för budgetekonomin, de statliga fonderna utanför budgetekonomin (11 st) samt de statliga affärsverken (Forststyrelsen och Senatfastigheter), och den totala balansräkningen 30.6.2017. Syftet med de totala kalkylerna är att de ska ge en översiktlig helhetsbild av den del av statsfinanserna som direkt styrs av riksdagen och statsrådet (staten som juridisk person).
9.1. Statens totala intäkts- och kostnadskalkyl för tiden 1.1.—30.6.2017
Staten, de statliga fonderna utanför statsbudgeten och de statliga affärsverken upprättar inte något officiellt mellanbokslut över situationen i slutet av juni. Verksamhetens underskott enligt den totala intäkts- och kostnadskalkylen för tidsperioden 1.1.—30.6.2017 är således inte direkt jämförbart med skillnaden mellan intäkterna och kostnaderna under hela året. Exempelvis vissa utgifter som ska betalas i slutet av året har inte periodiserats som kostnader för början av året.
Den ekonomiska utvecklingen för budgetekonomin, fonderna och affärsverken har svängt till det bättre i början av 2017. Enligt statens totala intäkts- och kostnadskalkyl uppgick verksamhetens underskott 1.1—30.6.2017 till 1 063 miljoner euro (1 848 miljoner euro år 2016). Verksamhetens underskott i de totala kalkylerna har minskat med 785 miljoner euro. Enligt den totala intäkts- och kostnadskalkylen är underskottet på grund av de elimineringar som görs i den totala kalkylen dock 711 miljoner euro (698 miljoner år 2016) större än det direkt sammanräknade underskottet för statens budgetekonomis, fondernas och affärsverkens separata rapportering.
Verksamhetens totala överskott och underskott under granskningsperioderna 1.1—30.6.2016 och 1.1— 30.6.2017, mn euro
Verksamhetens underskott i budgetekonomin | Fondernas överskott | Vinsten från de statliga affärsverken | Verksamhetens underskott i de totala kalkylerna | |
1—6/2016 | -2 005 | 726 | 129 | -1 848 |
1—6/2017 | -1 391 | 874 | 165 | -1 063 |
Statens totala intäkts- och kostnadskalkyl 1.1—30.6.2017 (1 000 euro)
Budgetekonomi | Fonder | Affärsverken | Elimineringar | 1.1–30.6.2017 | 1.1–30.6.2016 | |
INTÄKTER AV VERKSAMHETEN | ||||||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 389 484 | 49 001 | 152 189 | 644 | 590 030 | 620 037 |
Hyror och serviceintäkter | 20 104 | 1 794 | 321 745 | 273 862 | 69 781 | 72 582 |
Övriga intäkter av verksamheten | 118 040 | 932 548 | 56 223 | 286 918 | 819 894 | 798 632 |
KOSTNADER AV VERKSAMHETEN | ||||||
Material, förnödenheter och varor | ||||||
Inköp under räkenskapsperioden | 234 268 | 7 398 | 28 735 | 270 401 | 311 938 | |
Ökning (-) eller minskning (+) av lager | 340 | 8 | 154 | 502 | -340 | |
Personalkostnader | 2 190 689 | 3 122 | 40 720 | 244 958 | 1 989 573 | 2 091 341 |
Hyror | 355 991 | 1 890 | 42 181 | 273 862 | 126 200 | 129 299 |
Köp av tjänster | 1 182 699 | 11 119 | 110 909 | 977 | 1 303 749 | 1 495 646 |
Övriga kostnader | 295 262 | 2 955 | 53 802 | 7 608 | 344 411 | 346 016 |
Ökning (-) eller minskning (+) av produktlager | 199 | 199 | -276 | |||
Tillverkning för eget bruk | -44 702 | -44 702 | -13 741 | |||
Avskrivningar | 527 296 | 6 668 | 98 984 | 632 948 | 610 445 | |
ÅTERSTOD I | -4 214 405 | 950 174 | 154 672 | -3 143 577 | -3 479 077 | |
FINANSIELLA INTÄKTER OCH KOSTNADER | ||||||
Finansiella intäkter | 1 352 900 | 469 621 | 8 757 | 146 500 | 1 684 777 | 1 473 499 |
Finansiella kostnader | -574 430 | -126 351 | -16 181 | -716 962 | -588 335 | |
EXTRAORDINÄRA INTÄKTER OCH KOSTNADER | ||||||
Extraordinära intäkter | 3 638 | 3 638 | 4 376 | |||
Extraordinära kostnader | -3 132 | -3 132 | -2 972 | |||
ÅTERSTOD II | -3 435 430 | 1 293 444 | 147 248 | -2 175 256 | -2 592 509 | |
ÖVERFÖRINGSEKONOMINS INTÄKTER OCH KOSTNADER | ||||||
Intäkter | ||||||
Från lokalförvaltningen | 71 797 | 71 797 | 74 795 | |||
Från Europeiska unionens institutioner och andra organ | 684 641 | 31 | 684 672 | 664 259 | ||
Överföringsekonomins övriga intäkter | 961 348 | 23 625 | 17 752 | 931 548 | 71 177 | 71 130 |
Kostnader | ||||||
För lokalförvaltningen | 5 320 650 | 12 681 | 5 333 330 | 5 652 420 | ||
För socialskyddsfonderna | 7 020 545 | 7 020 545 | 6 440 508 | |||
För näringslivet | 1 950 970 | 18 770 | 17 752 | 1 951 988 | 2 020 315 | |
För icke-vinstsyftande samfund | 1 347 682 | 49 505 | 1 397 187 | 1 389 286 | ||
För hushållen | 2 141 132 | 940 | 2 142 073 | 2 110 884 | ||
Till Europeiska unionens institutioner och andra organ | 1 040 683 | 121 897 | 1 162 579 | 953 315 | ||
För utlandet | 332 008 | 332 008 | 350 545 | |||
Överföringsekonomins övriga kostnader (inkl. universiteten) | 2 676 595 | 277 516 | 338 146 | 2 615 966 | 2 602 374 | |
ÅTERSTOD III | -23 547 907 | 835 791 | 165 000 | -23 303 285 | -23 301 972 | |
INTÄKTER AV SKATTER OCH OBLIGATORISKA AVGIFTER | ||||||
Skatter och avgifter av skattenatur | 21 989 646 | 38 001 | -44 743 | 22 072 390 | 21 353 925 | |
Övriga obligatoriska avgifter | 167 581 | 167 581 | 99 822 | |||
MINORITETSANDELAR | 43 | 43 | 15 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
RÄKENSKAPSPERIODENS ÖVERSKOTT/UNDERSKOTT | -1 390 680 | 873 792 | 165 043 | 711 424 | -1 063 270 | -1 848 209 |
Den positiva utvecklingen i början av året syntes i form av något ökade intäkter och en kostnadskontroll. De viktigaste förändringarna i posterna i statens totala intäkts- och kostnadskalkyl när man jämför början av 2017 med början av 2016 var
- — Intäkterna av skatter och obligatoriska avgifter ökade med 786 miljoner euro och uppgick till 22 240 miljoner euro
- — Överföringsekonomins intäkter ökade med 17 miljoner euro jämfört med året innan och uppgick till 828 miljoner euro
- — De finansiella intäkterna ökade med 211 miljoner euro och uppgick till 1 685 miljoner euro
- — Verksamhetens intäkter minskade med 12 miljoner euro och uppgick till 1 480 miljoner euro
- — Med undantag av avskrivningarna minskade verksamhetens alla kostnadsposter med sammanlagt 347 miljoner euro jämfört med året innan och uppgick till 4 623 miljoner euro. Beräknad i euro var kostnadsminskningen störst i fråga om inköp av tjänster (Migrationsverkets andel 201 miljoner euro) och personalkostnader (en minskning på sammanlagt 102 miljoner euro)
- — Överföringsekonomins kostnader ökade med 436 miljoner euro jämfört med året innan och uppgick till 21 956 miljoner euro Av överföringsekonomins kostnader ökade avgifterna till socialskyddsfonderna (580 miljoner euro) och till Europeiska unionen (209 miljoner euro) mest
- — De finansiella kostnaderna minskade med 129 miljoner euro och uppgick till 717 miljoner euro.
9.2. Statens totala balansräkning den 30 juni 2017
Mellan 30.6.2016 och 30.6.2017 har statens totala balansräkning ökat med 500 miljoner euro, vilket syns genom en ökning av främmande kapital och exempelvis finansieringstillgångarna. Satsningarna på trafikledsprojekt syns i den totala balansräkningen som en ökning av anläggningsposten på 224 miljoner euro i början av 2017.
Den totala balansräkningens egendomsstruktur avviker från egendomsstrukturen i balansräkningen för statens budgetekonomi. Affärsverkens tillgångsposter, såsom byggnader och jordområden, syns i balansräkningen för statens budgetekonomi som placeringar i affärsverkens grundkapital. I den totala balansräkningen rapporteras de däremot enligt tillgångspostens karaktär.
Statens totala balansräkning 30.6.2017 (1 000 euro)
Budgetekonomi | Fonder | Affärsverken | Elimineringar | 30.6.2017 | 30.6.2016 | |
AKTIVA | ||||||
NATIONALFÖRMÖGENHET | ||||||
Mark- och vattenområden | 53 402 | 941 794 | 995 196 | 983 671 | ||
Byggnadsmark och vattenområden | 16 124 | 34 018 | 50 143 | 54 427 | ||
Byggnader | 308 579 | 213 162 | 521 741 | 515 619 | ||
Övrig nationalförmögenhet | 48 878 | 48 878 | 46 748 | |||
Förskottsbetalningar och pågående anskaffningar | 107 616 | 107 616 | 50 612 | |||
ANLÄGGNINGSTILLGÅNGAR OCH ÖVRIGA LÅNGFRISTIGA PLACERINGAR | ||||||
IMMATERIELLA TILLGÅNGAR | ||||||
Immateriella rättigheter | 39 682 | 1 541 | 840 | 42 063 | 45 473 | |
Övriga utgifter med lång verkningstid | 482 149 | 8 408 | 490 557 | 391 649 | ||
Förskottsbetalningar och pågående anskaffningar | 232 717 | 344 | 233 061 | 206 699 | ||
MATERIELLA TILLGÅNGAR | ||||||
Mark- och vattenområden | 14 804 | 1 182 | 2 886 023 | 2 902 009 | 2 894 121 | |
Byggnadsmark och vattenområden | 1 077 815 | 484 911 | 1 562 726 | 1 584 235 | ||
Byggnader och konstruktioner | 216 724 | 3 050 381 | 3 267 105 | 3 340 439 | ||
Anläggningar | 17 837 498 | 28 153 | 17 865 651 | 17 641 878 | ||
Maskiner och anordningar och inventarier | 575 394 | 20 273 | 5 742 | 601 410 | 546 779 | |
Övriga materiella tillgångar | 12 006 | 16 320 | 103 741 | 132 067 | 134 156 | |
Förskottsbetalningar och pågående anskaffningar | 951 410 | 268 857 | 23 516 | 1 196 751 | 1 390 478 | |
VÄRDEPAPPER SOM INGÅR I ANLÄGGNINGSTILLGÅNGARNA OCH ÖVRIGA LÅNGFRISTIGA PLACERINGAR | ||||||
Värdepapper som ingår i anläggningstillgångarna | 20 993 329 | 497 484 | 290 116 | 6 007 891 | 15 773 037 | 15 720 240 |
Placeringar i euro | 1 864 146 | 16 093 265 | 17 957 411 | 18 351 024 | ||
Placeringar i utländsk valuta | 3 256 226 | 3 256 226 | 3 474 683 | |||
ANLÄGGNINGSTILLGÅNGAR OCH ÖVRIGA LÅNGFRISTIGA PLACERINGAR SAMMANLAGT | 44 297 674 | 19 886 292 | 7 127 516 | 65 280 074 | 65 721 856 | |
OMSÄTTNINGS- OCH FINANSIERINGSTILLGÅNGAR | ||||||
OMSÄTTNINGSTILLGÅNGAR | ||||||
Material och förnödenheter | 433 867 | 6 225 | 440 092 | 428 982 | ||
Halvfärdig produktion | 4 905 | 4 905 | 13 936 | |||
Färdiga produkter/Varor | 37 721 | 1 306 477 | 16 268 | 1 360 466 | 1 054 755 | |
LÅNGFRISTIGA FORDRINGAR | ||||||
Långfristiga fordringar | 6 136 776 | 30 136 | 90 603 | 1 383 974 | 4 873 540 | 5 632 431 |
KORTFRISTIGA FORDRINGAR | ||||||
Kundfordringar | 74 284 | 57 479 | 59 648 | 39 675 | 151 735 | 126 917 |
Lånefordringar | 249 570 | 1 578 676 | 188 011 | 1 640 235 | 2 111 286 | |
Resultatregleringar | 51 390 | 76 630 | 3 383 | 436 | 130 967 | 195 076 |
Övriga kortfristiga fordringar | 264 463 | 104 887 | 25 371 | 443 | 394 279 | 351 208 |
Förskottsbetalningar | 881 227 | 591 | 881 818 | 882 093 | ||
VÄRDEPAPPER SOM INGÅR I FINANSIERINGSTILLGÅNGARNA OCH ÖVRIGA KORTFRISTIGA PLACERINGAR | ||||||
Köp av obligationslån i euro | 686 708 | 686 708 | 682 417 | |||
Övriga placeringar i euro | 750 000 | 750 000 | 579 998 | |||
Köp av obligationslån i utländsk valuta | 500 054 | 500 054 | 100 030 | |||
KASSA, BANKTILLGODOHAVANDEN OCH ANDRA FINANSIERINGSMEDEL | 2 608 431 | 3 235 495 | 78 015 | 2 757 035 | 3 164 906 | 1 951 504 |
OMSÄTTNINGS- OCH FINANSIERINGSTILLGÅNGAR SAMMANLAGT | 11 492 633 | 7 583 359 | 273 289 | 14 979 705 | 14 110 632 | |
AKTIVA SAMMANLAGT | 56 324 905 | 27 469 650 | 8 589 779 | 81 983 352 | 81 483 565 | |
PASSIVA | ||||||
EGET KAPITAL | ||||||
Statens kapital 1.1.1998 | -30 048 198 | -30 048 198 | -30 048 198 | |||
Kapital för statliga fonder utanför statsbudgeten | -16 159 263 | -16 159 263 | -14 870 283 | |||
Överföringar till budgetekonomin / affärsverkens kapital | 6 008 187 | 6 007 891 | 295 | 85 222 | ||
Budgetöverföringar | -611 300 | -611 300 | ||||
Förändring i kapitalet från tidigare räkenskapsperioder | -28 943 545 | 43 187 559 | 655 412 | -146 500 | 15 045 927 | 17 142 709 |
Räkenskapsperiodens överskott/underskott | -1 390 680 | 873 792 | 165 043 | -1 063 270 | -1 848 239 | |
MINORITETSANDELAR | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Minoritetsandelar | 5 629 | 5 629 | 5 791 | |||
FONDKAPITAL | ||||||
Övriga statliga fonder och donerade medel | 8 804 | 8 804 | 7 914 | |||
RESERVER | ||||||
Reserver | 4 493 | 4 493 | 3 806 | |||
FRÄMMANDE KAPITAL | ||||||
LÅNGFRISTIGT | ||||||
Upptagna lån i euro | 93 633 502 | 1 411 789 | 1 383 974 | 93 661 316 | 95 232 531 | |
Upptagna lån i utländsk valuta | 1 194 031 | 7 000 | 1 201 031 | 1 492 980 | ||
Långfristiga resultatregleringar | 57 592 | 57 592 | 67 110 | |||
Övriga långfristiga skulder | 406 855 | 871 | 407 725 | 488 165 | ||
KORTFRISTIGT | ||||||
Samlingskonton för statliga fonder utanför statsbudgeten | 2 757 035 | 2 757 035 | ||||
Amorteringar som betalas under följande räkenskapsperiod | 6 693 272 | 6 693 272 | 241 958 | |||
Kortfristiga lån | 3 074 347 | 5 000 | 219 844 | 188 011 | 3 111 179 | 4 386 574 |
Främmande medel som förvaltas av staten | 428 291 | 428 291 | 241 203 | |||
Erhållna förskott | 663 406 | 35 214 | 23 516 | 675 104 | 238 694 | |
Leverantörsskulder | 242 910 | 1 790 | 10 921 | 39 675 | 215 946 | 220 303 |
Resultatregleringar | 1 629 728 | 24 155 | 40 781 | 1 694 665 | 1 782 387 | |
Övriga kortfristiga skulder | 5 917 555 | 147 917 | 24 596 | 47 254 | 6 042 814 | 6 612 937 |
FRÄMMANDE KAPITAL SAMMANLAGT | 116 698 525 | 178 863 | 1 751 015 | 114 188 935 | 111 004 843 | |
PASSIVA SAMMANLAGT | 56 324 905 | 27 469 650 | 8 589 779 | 81 983 352 | 81 483 565 |
Utomstående totalansvar för balansräkningarna för budgetekonomin, fonderna utanför budgeten och de statliga affärsverken var enligt statsbokslutet 2016 sammanlagt 175,4 miljarder euro. Statens pensionsansvar, dvs. ca 93 miljarder euro, utgjorde det största enskilda ansvaret.
Gällande statliga borgensförbindelser och statsgarantier som belastar staten uppgick 30.6.2017 till 47,5 miljarder euro. Tillväxten under början av året var 1,5 miljarder euro. Det maximibelopp som är disponibelt för statsborgen och statsgarantier uppgick 30.6.2017 till sammanlagt 71,1 miljarder euro.
Gällande borgensförbindelser och statsgarantier samt det disponibla maximibeloppet 30.6.2017, md euro
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | I kraft 30.6.2016 | Disponibelt maximibelopp | |
Finnvera | 12,8 | 14,0 | 14,8 | 14,6 | 17,5 | 22,6 | 22,6 | 23,8 | 35,6 |
Studielån | 1,4 | 1,4 | 1,5 | 1,6 | 1,8 | 2,0 | 2,3 | 2,5 | 3,0 |
EFSF1) | 0,0 | 2,1 | 5,1 | 6,2 | 6,6 | 6,2 | 6,3 | 7,0 | 7,7 |
Finlands Bank2) | .. | .. | .. | .. | 0,6 | 0,5 | 0,6 | 0,5 | 8,1 |
Statliga fonder | 7,9 | 9,2 | 10,2 | 11,2 | 11,8 | 12,3 | 13,1 | 13,1 | 15,5 |
Övriga | 0,3 | 0,6 | 0,8 | 0,5 | 0,9 | 0,6 | 1,1 | 0,6 | 1,3 |
Sammanlagt | 22,3 | 27,3 | 32,5 | 34,0 | 39,2 | 44,2 | 46,0 | 47,5 | 71,1 |
1) Europeiska finansiella stabilitetsfaciliteten
2) uppgifter saknas för 2010—2013
9.3. Det eftersatta underhållet av trafikleder
Det på anskaffningskostnaderna baserade balansvärdet för infrastrukturen i anslutning till trafikleder uppgick till ca 19,8 miljarder euro 31.12.2016. Trafiklederna utgjorde 44,4 % av statens anläggningstillgångar och övriga långfristiga placeringar, som tillsammans utgjorde 44,7 miljarder euro.
Anläggningstillgångar som ingår i statens budgetekonomi och övriga långfristiga placeringar, md euro
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Trafikledskonstruktioner och mark | 17,9 | 17,8 | 18,2 | 18,6 | 18,8 | 18,9 | 19,0 | 19,1 | 19,6 | 19,6 | 19,8 |
Värdepapper som ingår i anläggningstillgångarna och övriga långfristiga placeringar | 17,3 | 17,1 | 20,0 | 20,4 | 20,7 | 21,6 | 22,7 | 22,0 | 22,5 | 22,7 | 23,1 |
Övriga anläggningstillgångar | 1,9 | 1,8 | 1,6 | 1,7 | 1,6 | 1,7 | 1,7 | 1,8 | 1,8 | 1,8 | 1,8 |
Anläggningstillgångar och övriga långfristiga placeringar sammanlagt | 37,0 | 36,7 | 39,7 | 40,6 | 41,0 | 42,2 | 43,3 | 42,9 | 43,8 | 44,1 | 44,7 |
Åren 2000—2016 har det investerats ca 14,4 miljarder euro i trafikledskonstruktioner och mark i anslutning till dem. Avskrivningarna har under motsvarande tidpunkt uppgått till ca 12,5 miljarder euro. Balansvärdet byggt på anskaffningskostnaderna för trafikledsegendomen har därmed ökat med ca 1,9 miljarder euro under perioden i fråga.
Trafikledsinvesteringar, avskrivningar och förändring i balansvärdena åren 2000—2016, mn euro
Väg | Bana | Vatten | Trafikleder sammanlagt | |||||||||
Investeringar | Avskrivningar | Förändring | Investeringar | Avskrivningar | Förändring | Investeringar | Avskrivningar | Förändring | Investeringar | Avskrivningar | Förändring | |
2000 | 291 | 399 | -107 | 282 | 203 | 78 | 5 | 15 | -10 | 578 | 617 | -38 |
2001 | 224 | 399 | -175 | 143 | 211 | -68 | 6 | 16 | -10 | 372 | 626 | -253 |
2002 | 591 | 488 | 103 | 250 | 224 | 26 | 15 | 14 | 1 | 857 | 726 | 131 |
2003 | 398 | 508 | -110 | 290 | 229 | 61 | 8 | 14 | -6 | 696 | 751 | -55 |
2004 | 628 | 555 | 73 | 348 | 137 | 211 | 1 | 14 | -12 | 977 | 706 | 271 |
2005 | 420 | 582 | -161 | 303 | 148 | 155 | 6 | 12 | -6 | 729 | 742 | -13 |
2006 | 425 | 609 | -184 | 255 | 141 | 115 | 11 | 12 | 0 | 692 | 761 | -69 |
2007 | 455 | 633 | -178 | 256 | 153 | 103 | 9 | 11 | -2 | 721 | 797 | -77 |
2008 | 642 | 484 | 158 | 363 | 162 | 202 | 6 | 12 | -6 | 1 011 | 658 | 353 |
2009 | 753 | 507 | 245 | 357 | 179 | 178 | 5 | 12 | -7 | 1 115 | 699 | 416 |
2010 | 542 | 515 | 27 | 381 | 239 | 142 | 29 | 10 | 19 | 951 | 764 | 188 |
2011 | 619 | 536 | 83 | 320 | 243 | 76 | 5 | 10 | -5 | 944 | 789 | 155 |
2012 | 504 | 560 | -56 | 372 | 246 | 126 | 0 | 10 | -9 | 877 | 816 | 61 |
2013 | 481 | 562 | -81 | 412 | 160 | 252 | 8 | 10 | -2 | 901 | 732 | 169 |
2014 | 729 | 579 | 149 | 427 | 162 | 266 | 8 | 10 | -2 | 1 164 | 751 | 413 |
2015 | 559 | 596 | -38 | 259 | 174 | 85 | 6 | 11 | -5 | 824 | 781 | 42 |
2016 | 629 | 610 | 20 | 315 | 187 | 127 | 19 | 9 | 9 | 963 | 807 | 156 |
Tot. | 8 891 | 9 123 | -232 | 5 334 | 3 198 | 2 135 | 148 | 201 | -53 | 14 372 | 12 522 | 1 850 |
Investeringarna i trafikledsegendom innehåller både nyinvesteringar och ersättnings- och reparationsinvesteringar. Trots att det på anskaffningskostnaderna för hela trafikledsegendomen baserade balansvärdet ökat är trafiklederna föremål för eftersatt underhåll. Avskrivningarna för vägtrafiklederna har under granskningsperioden varit ca 232 miljoner euro större än investeringarna, och i fråga om vattenlederna är motsvarande summa ca 53 miljoner euro. Skillnaden mellan investeringarna i och avskrivningarna för trafiklederna kan vid en granskning som baserar sig på anskaffningskostnaderna anses som det lägsta eftersatta underhåll som uppkom på 2000-talet. Investeringarna i banleder har i sin tur varit ca 2,1 miljarder euro större än avskrivningarna på 2000-talet.
9.4. Offentligt noterade aktier som ägs direkt av staten
I anläggningstillgångarna och de övriga långfristiga placeringarna ingår sådana offentligt noterade aktier i Finnair Abp, Fortum Abp och Neste Abp som omfattas direkt av budgetekonomin. Deras bokföringsvärde uppgick den 31 december 2016 till ca 5,7 miljarder euro och deras marknadsvärde till 11,5 miljarder euro. Aktiernas marknadsvärde uppgick den 1 augusti 2017 till ca 11,6 miljarder euro.
Utvecklingen för värdet på offentligt noterade aktier som ägs direkt av staten åren 2007—2017, md euro
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 1.8.2017 | |
Marknadsvärdet på offentligt noterade aktier | 28,0 | 8,8 | 10,4 | 12,1 | 8,6 | 7,8 | 9,5 | 10,9 | 10,2 | 11,5 | 11,6 |
Bokföringsvärdet på offentligt noterade aktier | 8,8 | 5,8 | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 5,7 |
Skillnaden mellan marknadsvärdet och bokföringsvärdet | 19,3 | 2,9 | 4,8 | 6,4 | 3,0 | 2,2 | 3,9 | 5,2 | 4,6 | 5,9 | 5,9 |
9.5. Statens negativa egna kapital
Statens eget kapital är negativt såväl enligt balansräkningen för statens budgetekonomi som enligt statens totala balansräkning. Det negativa egna kapital som statens totala balansräkning visar 30.6.2017 (-32,2 miljarder euro) är på grund av fondernas och affärsverkens positiva egna kapital väsentligt mindre än budgetekonomins negativa egna kapital (-60,2 miljarder euro).
Utvecklingen för statens eget kapital 2007—30.06.2017, md euro
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 30.6.2017 | |
Budgetekonomins eget kapital | -11,9 | -8,1 | -15,8 | -24,9 | -30,4 | -37,1 | -44,2 | -50,3 | -55,1 | -59,0 | -60,4 |
Fondernas eget kapital1) | 26,7 | 26,5 | 27,0 | 27,3 | |||||||
Affärsverkens eget kapital1) | 6,8 | 6,7 | 6,8 | 6,8 | |||||||
Den totala balansräkningens eget kapital | -22,7 | -27,7 | -31,5 | -32,2 |
1) Fondernas och affärsverkens eget kapital har presenterats endast för de år statens totala balansräkning har upprättats.
Det egna kapitalet enligt den ingående balansen för statens budgetekonomi den 1 januari 1998 var ca 30 miljarder euro negativt. Situationen var en följd av såväl statens svåra skuldsättning i början av 1990-talet som av de avgöranden som hade fattats i samband med att den ingående balansen upprättades. En del av nationalförmögenheten lämnades utanför balansräkningen och statens bolagsförmögenhet fastställdes enligt en synnerligen försiktig uppskattning.
Åren 1998—2008 var statens intäkts- och kostnadskalkyler i regel positiva. Detta stärkte statens ekonomiska ställning och 2008 var statens eget kapital inom budgetekonomin bara 8,1 miljarder euro negativt.
Boksluten över statens budgetekonomi har uppvisat förlust sedan 2009. Detta har försvagat statens ekonomiska ställning och lett till att statens negativa egna kapital ökat. Sedan 2012 har statens ekonomiska ställning till det nominella värdet varit sämre än i den ingående balansen för 1998. Statens tillgångar har inte ökat i samma förhållande som det främmande kapitalet, vilket innebär att även löpande kostnader har finansierats med lån.