Statsbudgeten 2018
Förklaring:Uppgifter inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde sköts av jord- och skogsbruksministeriet, Naturresursinstitutet, Livsmedelssäkerhetsverket, Landsbygdsverket och Lantmäteriverket med medel som budgeterats under huvudtitel 30. För skötseln av uppgifterna finns det dessutom två fonder som står utanför budgeten (Gårdsbrukets utvecklingsfond och Interventionsfonden för jordbruket) samt Forststyrelsen, som är ett statligt affärsverk. Vidare svarar Finlands skogscentral och Finlands viltcentral, som beviljas statsbidrag, för vissa offentligrättsliga uppgifter.
Under detta kapitel har utgifterna för jord- och skogsbruksministeriet och förvaltningsområdets viktigaste forskningsanstalt Naturresursinstitutet budgeterats. Forsknings- och sakkunniguppgifter inom förvaltningsområdet handhas också av Lantmäteriverket (kapitel 30.70) och Livsmedelssäkerhetsverket (kapitel 30.20).
Genom sin styrning säkerställer jord- och skogsbruksministeriet att verksamheten vid förvaltningsområdets ämbetsverk och inrättningar samt vid de statbidragsorganisationer som sköter offentligrättsliga uppgifter stöder de mål som anges i motiveringen till huvudtiteln och som gäller ansvarsområdets samhälleliga effekt, resultatet av verksamheten och hanteringen av resurser.
När det gäller resultatet av verksamheten innebär målet enligt motiveringen till huvudtiteln att
- — stödsystemen är enkla, den administrativa bördan lätt och kvaliteten på lagstiftningen god
- — forsknings- och utvecklingsverksamheten inom förvaltningsområdet svarar på ett förutseende sätt på informationsbehovet i samhället och stärker det nationella innovationssystemet
- — förvaltningen är öppen, serviceinriktad, effektiv och en såväl nationellt som internationellt nätverkande aktör
- — förvaltningsområdet utnyttjar digital teknik, gemensamma informationskällor och integrerade informationsflöden i syfte att främja produktiviteten inom den egna verksamheten samt hela ansvarsområdets konkurrenskraft
- — statens och förvaltningsområdets koncerntjänster utnyttjas fullt ut.
När det gäller hanteringen av resurser innebär målet enligt motiveringen till huvudtiteln att
- — uppgifterna och verksamheten har anpassats till anslagsramarna
- — lokalhanteringen, upphandlingen och nätverket av verksamhetsställen är effektiva
- — finansieringen från EU och annan extern finansiering utnyttjas effektivt
- — förvaltningsstrukturerna stöder produktivitetsökningen, styrningen och ledningen
- — personalen är kompetent och mår bra.
Verkställighetsuppgifter som hör till jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde sköts inom den statliga regionförvaltningen (närings-, trafik- och miljöcentralerna och regionförvaltningsverken), för vilka anslagen inte budgeterats under denna huvudtitel. Uppgifter inom landsbygdsförvaltningen sköts förutom av statens regionförvaltning även i kommunerna.
Verkställighetsuppgifter inom jordbruks- och landsbygdspolitiken, fiskeripolitiken, växters sundhet samt vattenhushållningen inom jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde sköts inom den statliga regionförvaltningen av närings-, trafik- och miljöcentralerna. Deras omkostnader har budgeterats under arbets- och näringsministeriets huvudtitel (32.01.02).
Kostnader för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde enligt uppgift under omkostnadsmomentet för närings-, trafik- och miljöcentralerna (32.01.02) (inbegriper stödfunktioner)
Utfall 2015 |
Utfall 20161) | Behov 2017 och 2018 | ||
Uppgift | mn euro | mn euro | mn euro | |
Utveckling av landsbygden | 11,3 | 9,3 | 12,4 | |
Jordbruk och livsmedelsekonomi | 25,8 | 21,9 | 23,2 | |
Naturresursekonomi | 17,0 | 12,5 | 12,5 | |
Sammanlagt | 54,1 | 43,7 | 48,1 |
---|
1) Vid NTM-centralerna gick man den 1 april 2016 över till Kieku-systemet. Uppgifterna för början av år 2016 har fåtts från det tidigare Taika-systemet. På grund av bytet av uppföljningssystem är siffrorna för de olika åren inte helt jämförbara.
Närings-, trafik- och miljöcentralerna sköter verkställighetsuppgifter i anslutning till EU:s jordbruks-, landsbygds-, växtskydds- och fiskeripolitik samt verkställighetsuppgifter i anslutning till vattenhushållningen inom jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde. Det beräknas att ca 712 årsverken används för dessa 2018. De uppgifter som hör till jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde och som gäller djurens hälsa och välfärd och tillsynen över livsmedelssäkerheten sköts inom regionförvaltningen av regionförvaltningsverken. Det beräknas att en personal motsvarande ca 57 årsverken sköter dessa uppgifter 2018. Regionförvaltningsverkens omkostnader har budgeterats under finansministeriets huvudtitel (moment 28.40.01). Säkerhets- och kemikalieverket under arbets- och näringsministeriets huvudtitel (moment 32.40.05) svarar för verkställigheten av växtskyddslagstiftningen (enligt uppskattning 22 årsverken 2018).
För uppgifter inom vattenhushållningen används också i fortsättningen de resurser som budgeterats under miljöministeriets huvudtitel (moment 35.01.04) för miljöförvaltningen vid Finlands miljöcentral (enligt uppskattning ca 22 årsverken 2018). Dessutom utför Tullen vissa inspektionsuppgifter som EU:s gemensamma jordbrukspolitik förutsätter samt uppgifter som tillsynsmyndighet inom livsmedelskedjan (enligt uppskattning ca 100 årsverken 2018) under finansministeriets huvudtitel (moment 28.10.02).
01. Jord- och skogsbruksministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 24 010 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av utgifter för nämnden för projektgodkännanden och statsbidrag som hänför sig till den internationella verksamheten.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Jord- och skogsbruksministeriet stöder uppnåendet av de effektmål för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde som anges i motiveringen till huvudtiteln.
I samband med beredningen av budgetpropositionen för 2018 ställer jord- och skogsbruksministeriet för sin verksamhet preliminärt upp de mål för resultatet av verksamheten och hanteringen av resurser som anges i förklaringsdelen under kapitel 30.01. I tabellen anges kostnaderna, intäkterna och årsverkena för jord- och skogsbruksministeriets hela verksamhet.
Vid dimensioneringen av anslaget har beaktats den överföring till momentet som hänför sig till projektet för en serviceplattform för offentlig geografisk information. Finansieringen av de underhållskostnader som föranleds av projektet förutsätter inget tilläggsanslag, utan sker inom budgetramen.
Kostnader, intäkter och årsverken för jord- och skogsbruksministeriets huvudfunktioner
2016 utfall | 2017 uppskattning | 2018 uppskattning 1) | |||||||
Kostnader 1 000 € |
Intäkter 1 000 € |
Årsv. | Kostnader 1 000 € |
Intäkter 1 000 € |
Årsv. | Kostnader 1 000 € |
Intäkter 1 000 € |
Årsv. | |
Lagstiftningsuppgifter | 8 428 | 75 | 110 | 10 373 | 9 | 108 | 10 438 | 8 | 108 |
Styrning av förvaltningsområdet, verksamhets- och ekonomiplanering | 2 642 | 22 | 37 | 3 432 | - | 36 | 3 456 | - | 36 |
Strategier för och uppföljning av samhällspolitiken | 3 899 | 109 | 52 | 4 886 | 126 | 52 | 4 917 | 124 | 52 |
EU-ärenden och internationella ärenden | 4 535 | 518 | 43 | 4 438 | 791 | 43 | 4 455 | 779 | 43 |
JSM:s specialuppgifter | 3 469 | 564 | 10 | 3 076 | 884 | 12 | 3 034 | 869 | 18 |
Sammanlagt | 22 973 | 1 288 | 252 | 26 205 | 1 810 | 251 | 26 300 | 1 780 | 257 |
1) I uppskattningen har beaktats att den attesterande myndighetens uppgifter överförs från Landsbygdsverket till jord- och skogsbruksministeriet vid ingången av 2018 samt de utökade understödsuppgifterna inom hästhushållningen.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 22 767 | 24 934 | 25 790 |
Bruttoinkomster | 1 288 | 1 810 | 1 780 |
Nettoutgifter | 21 479 | 23 124 | 24 010 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 8 572 | ||
— överförts till följande år | 11 738 |
Av anslaget används 1 100 000 euro för it-tjänster som skaffas hos Lantmäteriverket.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bioekonomi och ren teknik: Finländsk matproduktion (motsvarande minskning under moment 30.20.47) | 1 500 |
Bioekonomi och ren teknik: Finländsk matproduktion (överföring till moment 30.20.47) | -1 500 |
Justering av den andel av löneglidningsbesparingen som gäller statsrådets förvaltningsenhet (överföring till moment 23.01.01) | -5 |
Projektet för en serviceplattform för offentlig geografisk information (överföring från moment 28.70.22) | 3 140 |
Projektet för en serviceplattform för offentlig geografisk information (överföring till moment 28.70.22) | -800 |
Utgifter för beviljande av understöd för främjande av hästhushållning (1 årsv.) | 80 |
Återföring av den andel av besparingarna som gäller statsrådets förvaltningsenhet från moment 23.01.01 | 36 |
Överföring till moment 30.01.23 | -1 300 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -20 |
Löneglidningsbesparing | -37 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -12 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -153 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -32 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -1 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -10 |
Sammanlagt | 886 |
2018 budget | 24 010 000 |
2017 I tilläggsb. | 3 060 000 |
2017 budget | 23 124 000 |
2016 bokslut | 24 645 000 |
05. Naturresursinstitutets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 69 804 000 euro.
Anslaget får även användas
1) för att sänka priserna för den avgiftsbelagda verksamheten i fråga om produktionen av elitplantor, högst 80 000 euro
2) för sådana hus-, mark- och vattenbyggnadsarbeten samt för sådan ombyggnad av fiskodlingsanstalter och forskningsstationer som hänförs till investeringsutgifter
3) till betalning av utgifter för verksamheten för kontroll och testning av växtskyddsmedel
4) för finansiering av Finska ekologiska forskningsinstitutets verksamhet
5) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder
6) för överföring av anslag till utlandet för beviljande av förskottsfinansiering, som till sitt belopp är ringa, till de länder där utvecklingssamarbete pågår, i syfte att genomföra projekt enligt lagen om statliga ämbetsverks och inrättningars deltagande i utvecklingssamarbete (382/1989), förutsatt att motsvarande utgift debiteras från anslaget under moment 24.30.66.
Förklaring:Naturresursinstitutet ska inom sitt verksamhetsområde
1) bedriva vetenskaplig forskning och utveckling
2) producera information och sakkunnigtjänster till stöd för det samhälleliga beslutsfattandet och myndighetsverksamheten
3) överföra kunskap och teknologi
4) framställa statistik med anknytning till institutets verksamhetsområde, om detta inte hör till någon annan myndighets uppgifter
5) föra de register som institutet behöver i verksamheten
6) sköta uppgifter som gäller att bevara de genetiska resursernas mångfald
7) främja internationellt samarbete
8) sköta övriga uppgifter som hör till institutet enligt lag eller bestämmelser som utfärdats med stöd av lag
9) sköta de uppgifter som jord- och skogsbruksministeriet bestämmer särskilt.
Naturresursinstitutet stöder uppnåendet av de samhälleliga effektmål för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde som anges i motiveringen till huvudtiteln på följande sätt:
- — genom att skapa en grund för att utveckla bioekonomin internationellt, nationellt och regionalt
- — genom att förutse vad framtiden för med sig och ta fram lösningar och alternativa verksamhetsmodeller till stöd för beslutsfattandet
- — genom att främja anpassningen till klimatförändringen och ta fram åtgärder för begränsning av klimatförändringen
- — genom att erbjuda företagen sådana hållbara och smidiga lösningar inom kretsloppsekonomin som stöder affärsverksamheten
- — genom att skapa en kunskapsbas med hjälp av vilken den välfärd som uppstår av mångsidiga naturresurser och ansvarsfullt producerad mat ökar.
I samband med beredningen av budgetpropositionen för 2018 ställer jord- och skogsbruksministeriet upp följande preliminära resultatmål för Naturresursinstitutet, utöver de mål för resultatet av verksamheten och hanteringen av resurser som anges i förklaringsdelen under kapitel 30.01:
- — Växelverkan med dem som använder forskningsresultat utökas och det säkerställs att kunskaperna omsätts i praktiken
- — En smidig verksamhetsmodell för kundrelationer utvecklas och samarbetsplattformer för att stimulera affärsverksamheten inom kretsloppsekonomin skapas
- — Det regionala, nationella och internationella samarbete med forskningsinstitut, högskolor och utvecklingsorganisationer utökas
- — Utnyttjandet av naturresursdata förbättras genom att samarbetet, öppenheten och datamaterialets användbarhet förbättras
- — Uppgiftslämnarnas skyldighet att lämna uppgifter för statistikproduktionen lättas upp genom att samanvändning av informationssystem och register främjas.
Kostnader, intäkter och årsverken för Naturresursinstitutets huvudfunktioner
2016 utfall | 2017 uppskattning | 2018 uppskattning | |||||||
Kostnader1) 1 000 € |
Intäkter2) 1 000 € |
Årsv. | Kostnader1) 1 000 € |
Intäkter2) 1 000 € |
Årsv. | Kostnader1) 1 000 € |
Intäkter2) 1 000 € |
Årsv. | |
Forskningsprocess | 81 356 | 25 484 | 885 | 77 800 | 26 300 | 837 | 77 800 | 26 300 | 837 |
Myndighetsprocess | 26 039 | 6 449 | 315 | 24 500 | 6 000 | 292 | 24 500 | 6 000 | 292 |
Statistikprocess | 5 544 | 912 | 54 | 5 700 | 1 200 | 56 | 5 700 | 1 200 | 56 |
Kundrelationsprocess | 5 301 | 6 055 | 63 | 10 000 | 11 000 | 115 | 10 000 | 11 500 | 115 |
Sammanlagt | 118 240 | 38 900 | 1 317 | 118 000 | 44 500 | 1 300 | 118 000 | 45 000 | 1 300 |
1) I kostnadskalkylen har de intäkter som hänför sig till stödfunktionerna beaktats som en faktor som minskar kostnaderna, ca 2,5—3,0 miljoner euro per år.
2) Endast intäkter som direkt hänför sig till kärnverksamheten.
Naturresursinstitutets nyckeltal
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
|
Effektivitet | |||
---|---|---|---|
Refererade vetenskapliga artiklar, st. | 570 | 650 | 800 |
Förtroende- och anseendeindex1) | |||
— den stora allmänheten (1—5) | 3,4 | 3,5 | 3,6 |
— beslutsfattarna (1—5) | 3,1 | 3,2 | 3,5 |
— forskningspartner (1—5) | 3,3 | 3,4 | 3,6 |
— företag (1—5) | 3,2 | 3,3 | 3,5 |
Funktionell effektivitet | |||
Totala kostnader för kärnfunktionerna, 1 000 €/totala årsverken | 90 | 92 | 90 |
Totala kostnader för kärnfunktionerna, 1 000 €/publikation | 55 | 63 | 60 |
Refererade vetenskapliga artiklar, st./forskarårsverke | 0,9 | 1,0 | 1,2 |
Övriga vetenskapliga publikationer, st./forskarårsverke | 0,2 | 0,3 | 0,1 |
Övriga publikationer, st./forskarårsverke | 2,3 | 1,6 | 1,4 |
Statistik, st./årsverke inom statistik | 1,4 | 1,4 | 1,4 |
Offentliggöranden av statistik, st./årsverke inom statistik | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
Produktion och kvalitetsledning | |||
Övriga vetenskapliga publikationer, st. | 144 | 170 | 80 |
Övriga publikationer (inkl. publikationer som är avsedda för en yrkesgrupp och publikationer för allmänheten), st. | 1 429 | 1 050 | 900 |
Nedladdningar och spridning av offentliggöranden av statistik, pressmeddelanden och e-publikationer, st. | 19 600 | 20 000 | 20 500 |
Användning av statistikwebbtjänster och andra webbtjänster, besök st. | 228 535 | 240 000 | 264 000 |
Utlåtanden som lämnats, st. | 184 | 160 | 160 |
Direkt insamling av uppgifter ur registren, % (statistikmyndighetsverksamhet) | 68 | 75 | 70 |
Användning av elektronisk insamling av uppgifter, % av dem som svarade (Statistikmyndighetsverksamhet) | 50 | 53 | 55 |
Störningsfria e-tjänster, % av tjänsteleverantörerna | - | 95 | 95 |
Mänskliga resurser | |||
Andel av personalen som disputerat, % | 30 | 32 | 35 |
Medeltalet för arbetstillfredsställelseindexet (1—5) | 3,4 | 3,5 | 3,6 |
1) Källa: Mediebarometern
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 117 479 | 117 296 | 117 304 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 40 355 | 46 495 | 47 500 |
Nettoutgifter | 77 124 | 70 801 | 69 804 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 15 149 | ||
— överförts till följande år | 16 657 |
Bruttoinkomsterna är sammanlagt 47 500 000 euro, varav inkomsterna av den samfinansierade verksamheten utgör 27 500 000 euro, inkomsterna av den avgiftsbelagda verksamheten 14 000 000 euro, EU-jordbruksstöden 1 100 000 euro samt övriga inkomster 4 900 000 euro.
Kostnadsmotsvarighet för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 132 | 100 | 100 |
— övriga intäkter | - | - | - |
Intäkter sammanlagt | 132 | 100 | 100 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 64 | 60 | 60 |
— andel av samkostnaderna | 56 | 40 | 40 |
Kostnader sammanlagt | 120 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 12 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 110 | 100 | 100 |
Övriga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 7 614 | 13 500 | 13 900 |
— övriga intäkter | 12 | - | - |
Intäkter sammanlagt | 7 626 | 13 500 | 13 900 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 4 521 | 7 500 | 7 500 |
— andel av samkostnaderna | 3 249 | 5 000 | 4 600 |
Kostnader sammanlagt | 7 770 | 12 500 | 12 100 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -144 | 1 000 | 1 800 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 98 | 108 | 115 |
Prisstöd | 80 | 80 | 80 |
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd | -64 | 1 080 | 1 880 |
För att den inhemska produktionen av bärväxter ska tryggas och riskerna i samband med klimatförändringen och utländska växtskadegörare kunna hanteras behövs det rent plantmaterial. Fortsatt produktion av certifierat elitplantmaterial förutsätter ett prisstöd, som är högst 80 000 euro.
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten | |||
---|---|---|---|
— finansiering från andra statliga ämbetsverk | 15 015 | 15 000 | 15 500 |
— finansiering från EU | 2 834 | 5 200 | 5 200 |
— annan finansiering utanför statsfinanserna | 7 809 | 7 695 | 8 100 |
Intäkter sammanlagt | 25 658 | 27 895 | 28 800 |
Totala kostnader för projekten | 48 431 | 52 000 | 50 500 |
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) | -22 773 | -24 105 | -21 700 |
Självfinansieringsandel, % | -47 | -46 | -43 |
Av anslaget används minst 168 000 euro för hästhushållningsforskning. I anslaget har beloppet beaktats som ett belopp som finansieras ur den andel av avkastningen av totospel som inflyter under moment 12.30.20.
Av anslaget används 400 000 euro för it-tjänster som skaffas hos Lantmäteriverket.
För vård av fiskbestånden används ca 600 000 euro av anslaget för kontraktsodling och utplantering av värdefisk.
Som inkomster beaktas andra inkomster än de inkomster av Naturresursinstitutets verksamhet som inflyter under moment 12.30.99.
De inkomster som 2018 inflyter i form av förädlingsavgifter för trädgårdsväxter, 80 000 euro, och de inkomster som till sin karaktär är kapitalinkomster har antecknats under moment 12.30.99.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Genomförande av uppföljning med ekolod i Tana älv, bortfall av tillägg | -490 |
Underhållskostnader för uppföljningen med ekolod i Tana älv | 120 |
Utgifter för omorganisering av statens vattenbruk, bortfall av tillägg (överföring till moment 30.01.23) | -280 |
Ökning av arrendeutgifterna för åkrar | 495 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror | -23 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -18 |
Indexhöjning av hyror | 23 |
Löneglidningsbesparing | -373 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -42 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -370 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -80 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 43 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -2 |
Sammanlagt | -997 |
2018 budget | 69 804 000 |
2017 I tilläggsb. | 1 600 000 |
2017 budget | 70 801 000 |
2016 bokslut | 78 632 000 |
22. Forskning och utveckling (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 343 000 euro.
Anslaget får användas till kostnader och andra konsumtionsutgifter för forskning, utredningar och utvärderingar som skaffas hos ämbetsverk, inrättningar eller andra organisationer och som stöder den strategiska styrningen och utvecklingen inom jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde samt för beviljande av statsunderstöd i anslutning till forskning och utredningar.
Anslaget får användas till avlönande av visstidsanställd personal motsvarande högst 25 årsverken.
Vid nettobudgeteringen har som inkomster beaktats de statliga ämbetsverkens och inrättningarnas andelar i projekt för samarbetsforskning samt forskningsfinansiering från EU.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Anslaget används för att skaffa forskningsdata till stöd för det beslutsfattande som stöder de effektmål och mål för resultatet av verksamheten som anges i motiveringen till huvudtiteln.
Med anslaget finansieras nationella finansieringsandelar av finländska projekt som hänför sig till EU:s ERA-NET-program. Andra statliga ämbetsverks och inrättningars finansieringsandelar till projekt för samarbetsforskning som finansieras av detta anslag och som omfattas av jord- och skogsbruksministeriets helhetsansvar intäktsförs under detta moment. Även EU:s medfinansiering i forskningsprojekt intäktsförs under detta moment, varvid inkomsterna under momentet beräknas uppgå till ca 500 000 euro.
2018 budget | 1 343 000 |
2017 budget | 1 343 000 |
2016 bokslut | 1 343 000 |
23. Administrativa arrangemang (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 5 120 000 euro.
Anslaget får användas till anskaffning av investeringar, forskning och undersökningar som främjar produktiviteten inom förvaltningsområdet samt till att skaffa utbildningstjänster och andra tjänster.
Anslaget får användas till betalning av utgifter för avlönande av personal motsvarande högst 20 årsverken.
Förklaring:Under momentet har man samlat anslag som motsvarar de besparingar som de produktivitetsfrämjande åtgärderna inom förvaltningsområdet medför. Avsikten är att anslaget ska användas för projekt som stöder en förbättrad produktivitet inom förvaltningsområdet. Ämbetsverken får finansiera sådana projekt med anslaget som jord- och skogsbruksministeriet särskilt har avtalat om med ämbetsverket.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Naturresursinstitutet | 500 000 |
Livsmedelssäkerhetsverket | 1 800 000 |
Landsbygdsverket | 2 700 000 |
Finlands miljöcentral | 120 000 |
Sammanlagt | 5 120 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Investeringar i apparaturen vid forskningsstationen Metsähovi, bortfall av tillägg (överföring från moment 30.70.01) | 520 |
Projekt för digitalisering av Naturtjänsters besökarundersökning (överföring till moment 30.64.50) | -170 |
Revidering av stödtillämpningen, bortfall av tillägg (överföring från moment 30.20.03) | 1 850 |
Utgifter för omorganisering av statens vattenbruk, bortfall av tillägg (överföring från moment 30.01.05) | 280 |
Utveckling av informationssystemet för veterinärförvaltningen (Elvi) och Vati-projektet inom miljö- och hälsoskyddet, bortfall av tillägg (överföring från moment 30.20.02) | 920 |
Överföring av engångsnatur från moment 30.01.01 | 1 300 |
Sammanlagt | 4 700 |
2018 budget | 5 120 000 |
2017 I tilläggsb. | 1 000 000 |
2017 budget | 420 000 |
29. Mervärdesskatteutgifter inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 27 532 000 euro.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Valtori (överföring från moment 28.01.29) | 142 |
Sammanlagt | 142 |
Anslaget står utanför ramen.
2018 budget | 27 532 000 |
2017 budget | 27 390 000 |
2016 bokslut | 24 536 053 |
66. Vissa medlemsavgifter och finansiella bidrag (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 4 353 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till sådana internationella organisationer med anknytning till jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde som är verksamma i Finland och andra länder samt till andra betalningar som föranleds av internationella åtaganden. Av anslaget får högst 1 600 000 euro användas för basfinansiering av Europeiska skogsinstitutet.
2018 budget | 4 353 000 |
2017 budget | 4 353 000 |
2016 bokslut | 3 756 000 |