Statsbudgeten 2018
8. Kuntatalous
8.1. Vero- ja maksuperustemuutosten vaikutus kuntatalouteen
Kunnallisvero
Ansiotuloveroperusteisiin tehdään v. 2019 hallitusohjelman mukaisesti indeksitarkistus ansiotasoindeksin muutosta vastaavasti. Muutoksen arvioidaan pienentävän kunnallisveron tuottoa 154 milj. eurolla v. 2019. Työtulovähennystä korotetaan ja sen arvioidaan pienentävän kunnallisveron tuottoa 19 milj. eurolla v. 2019. Perusvähennyksen korotuksen arvioidaan pienentävän kunnallisveron tuottoa 54 milj. eurolla v. 2019. Valtion- ja kunnallisverotuksen eläkevähennyksen korottaminen pienentää kuntien verotuottoa yhteensä arviolta 7 milj. eurolla v. 2019. Työasuntovähennyksen enimmäismäärää korotetaan nykyisestä 250 eurosta 450 euroon. Toimenpiteen arvioidaan pienentävän verotuottoja n. 3 milj. euroa vuodesta 2019 alkaen, josta kuntien osuus on 2 milj. euroa. Asuntolainan korkojen vähennyskelpoisen osuuden pienentämistä jatketaan hallitusohjelman mukaisesti siten, että v. 2019 asuntolainan koroista on vähennyskelpoista 25 prosenttia. Muutoksen arvioidaan lisäävän kunnallisveron tuottoa 13 milj. eurolla. Hallitusohjelman mukaisesti kuntien verotulomenetykset kompensoidaan täysimääräisesti.
Yhteisövero
Elinkeinoverolain korkovähennysrajoitusta koskevaa sääntelyä muutetaan vuodesta 2019 alkaen syksyllä 2018 annettavan hallituksen esityksen mukaisesti. Tämän arvioidaan lisäävän yhteisöveron tuottoa v. 2019 n. 10 milj. eurolla, josta kuntien osuus on 3 milj. euroa. Toimenpiteellä ei kuitenkaan ole vaikutusta kuntien verotuottoon, sillä kuntien osuutta yhteisöveron jako-osuudesta alennetaan verotuoton lisäystä vastaavasti.
Talousarvioesitykseen liittyvien veroperustemuutosten vaikutukset kuntien verotuloihin v. 2019 (milj. euroa)
Ansiotuloveroperusteiden indeksitarkistus | -154 |
Asuntolainan korkovähennyksen rajaaminen | 13 |
Kunnallisverotuksen eläketulovähennyksen korottaminen | -3 |
Työasuntovähennyksen korottaminen | -2 |
Työtulovähennyksen korottaminen | -19 |
Perusvähennyksen korottaminen | -54 |
Valtionverotuksen eläketulovähennyksen korottaminen | -4 |
Yhteensä | -223 |
---|
8.2. Kuntien valtionavut
Kuntien valtionavut ovat 10,5 mrd. euroa v. 2019, mikä on 3 % vähemmän kuin v. 2018.
Kuntien ja kuntayhtymien valtionavut 2017—2019 (milj. euroa) ja muutos 2018—2019 (%)
Momentti | 2017 | 2018 | 2019 | Muutos % v. 2018 vs. 2019 |
|
Laskennalliset valtionosuudet | 9 539 | 9 627 | 9 538 | -0,9 % | |
28.90.30 | VM | 8 606 | 8 577 | 8 491 | -1,0 % |
useita momentteja | OKM | 933 | 1 051 | 1 047 | -0,3 % |
siitä kuntayhtymät | 905 | 988 | 993 | 0,5 % | |
Muut valtionavut | |||||
25.50.20 | OM, Vaalimenot | 10 | 30 | 27 | |
OM yhteensä | 10 | 30 | 27 | ||
Palosuojelurahasto | Kunnille maksettavat avustukset | 5 | 5 | 5 | |
SM yhteensä | 5 | 5 | 5 | ||
28.70.05 | Maakunta- ja sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen valmistelun ja toimeenpanon tuki ja ohjaus1) | 33 | 141 | 0 | |
28.90.31 | Kuntien yhdistymisavustukset | 27 | 8 | 4 | |
28.90.32 | Valtionavustus kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmään | 30 | |||
VM yhteensä | 61 | 149 | 34 | ||
useita momentteja | OKM, harkinnanvaraiset avustukset | 231 | 249 | 229 | |
siitä kuntayhtymien osuus | 34 | 35 | 34 | ||
OKM yhteensä | 231 | 249 | 229 | ||
30.20.01 (30.20.03 vuodet 2017—2018) | Maaseutuviraston toimintamenot: korvaus Ahvenanmaan maakunnan kunnille maatalouden tukien toimeenpanosta aiheutuvien tehtävien hoitamisesta | 0,05 | 0,05 | 0,05 | |
30.20.20 | Eläinlääkintähuolto ja kasvintuhoojien torjunta: korvaus kuntien järjestämästä eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvonnasta | 4 | 4 | 4 | |
30.20.41 | EU-tulotuki ja EU-markkinatuki: koulujakelujärjestelmä | 1 | 1 | 1 | |
30.20.46 | Koulujakelujärjestelmä | 0,2 | |||
MMM yhteensä | 6 | 6 | 6 | ||
31.10.41 | Valtionavustus eräiden lentopaikkojen investointi ja ylläpitomenoihin | 1 | 1 | 1 | |
31.30.63 | Joukkoliikenteen palvelujen osto ja kehittäminen | 35 | 35 | 35 | |
31.30.42 | Valtionavustus koulutuksesta | 1 | 1 | 1 | |
LVM yhteensä | 37 | 37 | 37 | ||
32.30.51 | Julkiset työvoima- ja yrityspalvelut / kunnille maksettavan palkkatuen määrä | 25 | 26 | 27 | |
32.50.40 | Alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen käynnistäminen | 3 | |||
32.70.30 | Valtion korvaukset kunnille kansainvälistä suojelua saavien palvelujen järjestämisestä | 207 | 214 | 197 | |
TEM yhteensä | 232 | 240 | 227 | ||
33.03.31 | Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen | 22 | 19 | 0 | |
33.10.57 | Valtionosuus kunnille perustoimeentulotukeen | 25 | 0 | 0 | |
33.20.31 | Valtion korvaus kunnille kuntouttavan työtoiminnan järjestämisestä | 27 | 27 | 27 | |
33.20.50, 51 ja 52 | Kunnille maksettava palkkatuki | 62 | 74 | 74 | |
33.50.51 | Sotilasvammakorvaukset | 33 | 32 | 31 | |
33.50.56, 57 ja 58 | Rintamaveteraanien kuntoutustoiminnan menot ja valtionapu rintamaveteraanien kuntoutustoimintaan | 40 | 41 | 77 | |
33.60.30 | Valtion korvaus terveydenhuollon valtakunnallisen valmiuden kustannuksiin | 0,5 | 1 | 0,5 | |
33.60.32 | Valtion rahoitus terveydenhuollon yksiköille yliopistotasoiseen tutkimukseen | 20 | 21 | 21 | |
33.60.33 | Valtion korvaus terveydenhuollon yksiköille lääkäri- ja hammaslääkärikoulutuksesta aiheutuviin menoihin | 94 | 95 | 96 | |
33.60.34 | Valtion korvaus terveydenhuollon yksiköille oikeuspsykiatrisista tutkimuksista sekä potilassiirroista aiheutuviin kustannuksiin | 15 | 15 | 15 | |
33.60.36 | Valtionavustus saamenkielisten sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamiseksi | 0,5 | 0,5 | 0,5 | |
30.60.37 | Korvaukset kunnille kiireellisen sosiaalihuollon kustannuksiin | 0 | 5 | 5 | |
33.60.38 | Valtionavustus valinnanvapauden pilottihankkeiden kustannuksiin | 30 | 99 | 0 | |
33.60.63 | Valtionavustus sosiaalialan osaamiskeskusten toimintaan | 3 | 3 | 3 | |
33.60.64 | Valtion korvaus rikosasioiden sovittelun järjestämisen kustannuksiin | 6 | 7 | 7 | |
33.80.50 | Valtion korvaus maatalousyrittäjien lomituspalvelujen hallintomenoihin | 16 | 16 | 15 | |
STM yhteensä | 389 | 456 | 373 | ||
Laki öljysuojarahastosta 1406/2004 | Korvaukset alueiden pelastustoimille öljyntorjuntavalmiuden hankinta- ja ylläpitokustannuksiin | 14 | 10 | 10 | |
Valtion asuntorahasto | Aiesopimuskuntien kunnallistekniikan rakentamisavustusvaltuus | 15 | 15 | 15 | |
Valtion asuntorahasto | Asuinaluekohtainen avustus | 4 | 0 | 0 | |
35.10.61 | Vesien- ja ympäristönhoidon edistäminen | 1 | 1 | 1 | |
35.20.30 | Vuokra-asukkaiden talousongelmien ehkäiseminen | 0 | 1 | 1 | |
YM yhteensä | 30 | 27 | 27 | ||
Muut valtionavut yhteensä, milj. euroa | 1 000 | 1 199 | 965 | -19,5 % | |
Valtionavut yhteensä, milj. euroa | 10 539 | 10 826 | 10 502 | -3,0 % |
1) Maakunta- ja sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen valmistelun ja toimeenpanon tuen ja ohjauksen rahoitus on osoitettu maakuntien liitoille eli kuntayhtymille v. 2017 ja v. 2018. V. 2019 rahoitus osoitetaan maakuntien väliaikaisille valmisteluelimille.
Valtiovarainministeriön hallinnonala
Kuntien peruspalveluiden valtionosuuteen ehdotetaan n. 8 491 milj. euroa, joka on 86 milj. euroa vähemmän kuin vuoden 2018 varsinaisessa talousarviossa. Eniten valtionosuutta vähentää valtion ja kuntien välinen kustannustenjaon tarkistus koskien vuotta 2016. Kustannustenjaon tarkistus vähentää valtionosuutta 213,4 milj. euroa. Valtionosuutta vähentävät lisäksi mm. hallitusohjelman liitteen 6 mukaiset esitykset kuntien tehtävien vähentämisestä: erikoissairaanhoidon alueellinen keskittäminen, vanhuspalveluiden laatusuositus, omais- ja perhehoidon kehittämisestä seuraava säästö kuntien menoissa sekä varhaiskasvatuksen henkilöstömitoituksen muutos. Nämä kuntien tehtäviä vähentävät toimenpiteet vähentävät valtionosuutta n. 32,8 milj. euroa verrattuna vuoden 2018 talousarvioon. Lisäksi kilpailukykysopimukseen liittyvä valtionosuudenvähennys kasvaa 29,5 milj. eurolla vuoden 2018 talousarviosta. Valtionosuutta vähentää myös 30 milj. euron siirto kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmään. Hallitusohjelman mukaisesti kuntien peruspalvelujen valtionosuuteen ei tehdä indeksikorotusta vuodelle 2019.
Julkisen talouden suunnitelman 2019—2022 mukaista 10 milj. euron siirtoa kriisikuntien harkinnanvaraiseen yhdistymisavustukseen ei esitetä, koska vuodelle 2019 ei ole tulossa yhtään kuntaliitosta. Valtionosuudesta on tarkoitus käyttää 10 milj. euroa kuntien valtionosuuden harkinnanvaraiseen korottamiseen.
Julkisen talouden suunnitelman 2019—2022 mukaan kustannustenjaon tarkistuksesta johtuva kilpailukykysopimuksen lomarahaleikkauksen ylimääräinen leikkaus koskien v. 2016 kompensoidaan kunnille v. 2020. Samassa yhteydessä kompensoidaan myös vuosien 2017—2019 ylimääräinen lomarahaleikkaus. Yhteensä kompensaatio on siten 237 milj. euroa.
Valtionosuutta lisäävät suhteessa vuoden 2018 talousarvioon muun muassa kuntien verotulomenetysten kompensaatio 223 milj. eurolla, asukasluvun ja laskentatekijöiden muutos 25,2 milj. eurolla sekä 15 milj. euron lisäys lastensuojeluun ja lapsiperheiden kotiapuun ja 1 milj. euron lisäys vanhusten kotihoitoon ja veteraanien kotiin vietäviin palveluihin.
Valtionosuusprosentti vuodelle 2019 on 25,37 %. Muutoksessa on otettu lisäyksenä huomioon 0,03 prosenttiyksikköä liittyen uusien ja laajenevien tehtävien toteuttamiseen siten, että valtionosuus on 100 %.
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala
Rintamaveteraanien kotona asumista tukeviin palveluihin ehdotetaan 40 milj. euron lisämääräraha v. 2019. Pitkäaikaistyöttömien määräaikaista eläketukea jatketaan. Vuoden 2018 ensimmäisessä lisätalousarviossa myönnettiin valinnanvapauspilotteihin 100 milj. euron valtuus. Mikäli vuoden 2018 valtuutta on jäänyt käyttämättä, saa käyttämättä jääneestä osasta tehdä sitoumuksia v. 2019.
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala
Uusi lukiolaki tulee voimaan 1.8.2019. Lain tavoitteena on lisätä lukiokoulutuksen vetovoimaa yleissivistävänä, korkeakouluihin jatko-opintokelpoisuuden antavana koulutusmuotona, vahvistaa koulutuksen laatua ja oppimistuloksia sekä sujuvoittaa siirtymistä toisen asteen opinnoista korkea-asteelle. Opintojen rakenne mahdollistaa entistä joustavamman opetuksen järjestämisen ja aiempaa laajempien oppiainerajat ylittävien opintokokonaisuuksien tarjoamisen. Lukiolaisten tuki ja ohjaus vahvistuvat ja korkeakoulu- ja työelämäyhteistyö sekä kansainvälisyys lisääntyvät. Ylioppilaskokeiden uusimisrajoitus poistuu. Vuonna 2019 lukiolain uudistamisesta aiheutuviin kustannuksiin osoitetaan 0,4 milj. euroa. Lisäksi uuden lukiolain toimeenpanoon ja lukiokoulutuksen laadun kehittämiseen ehdotetaan 10 milj. euroa. Valtionosuus uudistuksen kustannuksista on 100 %.
Varhaiskasvatuksen tasa-arvon ja osallistumisasteen edistämiseen kohdennetaan 10 milj. euroa v. 2019. Avustuksen tavoitteena on pienentää ryhmäkokoja ja palkata lisähenkilöstöä haasteellisilla alueilla toimiviin päiväkoteihin. Kokeilua viisivuotiaiden maksuttomasta varhaiskasvatuksesta jatketaan, ja siihen kohdistetaan 5 milj. euroa v. 2019.
Liikkuva opiskelu -toimintaan ehdotetaan 2,8 milj. euroa v. 2019.
Ammatillisen koulutuksen uudistuksen toimeenpanoa jatketaan. Sitä tuetaan edelleen 15 milj. eurolla v. 2019.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminnan vahvistamiseen ehdotetaan 5 milj. euroa v. 2019.
Hallitusohjelman mukaisesti opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuuksiin ei tehdä indeksikorotusta vuodelle 2019.
8.3. Valtion toimenpiteiden vaikutus kuntatalouteen
Oheinen taulukko sisältää kaikki talousarvioesitykseen sisältyvät valtion toimenpiteet, joilla on vaikutusta kuntatalouteen. Valtion toimenpiteiden vaikutus on nettomääräisesti n. 254 milj. euroa kuntataloutta heikentävä v. 2019. Valtionosuusindeksin jäädytys ja kustannustenjaon tarkistus ovat merkittävimmät kuntataloutta heikentävät valtion toimenpiteet. Hallitusohjelma sisältää useita toimenpiteitä, joiden tavoitteena on vähentää kuntien menoja. Näitä ovat mm. erikoissairaanhoidon alueellisen järjestämisen tehostaminen ja omais- ja perhehoidon kehittäminen. Kunnat voivat kuitenkin omilla päätöksillään vaikuttaa merkittävästi siihen, miten näiden toimien vaikutukset realisoituvat.
Kuntatalouteen vaikuttavat v. 2019 merkittävästi myös muut tekijät kuin valtion päätökset, kuten kuntien työvoimakustannuksia alentava kilpailukykysopimus. Taulukkoon sisältyy kilpailukykysopimuksen vaikutuksista vain valtionosuuden vähennys, n. 29 milj. euroa, jolla jaetaan sopimuksesta julkiselle taloudelle aiheutuvaa kustannusrasitusta valtion- ja kuntatalouden kesken.
Valtion toimenpiteiden vaikutukset kuntien ja kuntayhtymien talouteen, milj. euroa, muutos 2018—20191)
Menot | Tulot | Netto | |
1. Toiminnan muutokset ja budjettipäätökset | |||
---|---|---|---|
VM, Peruspalvelujen valtionosuus | |||
Kilpailukykysopimukseen liittyvä vähennys | 0 | -29 | -29 |
Lastensuojelu ja lapsiperheiden kotiapu | 15 | 15 | 0 |
Omais- ja perhehoidon kehittämisestä seuraava säästö | -25 | -6 | 19 |
Perustoimeentulotuen laskennan ja maksatuksen siirto Kelalle, kuntien rahoitusosuuden vähennys koskien v. 2019 | -18 | -18 | |
Perustoimeentulotuen laskennan ja maksatuksen siirto Kelalle, kuntien rahoitusosuudenkorjaus koskien v. 2017 | -18 | -18 | |
Pitkäaikaistyöttömien eläketuki | 3 | 3 | 0 |
Päivystyksen ja erikoissairaanhoidon uudistus | -85 | -22 | 63 |
Vanhusten kotihoito ja veteraanien kotiin vietävät palvelut | 1 | 1 | 0 |
Vanhuspalvelujen laatusuosituksen tarkistaminen | -17 | -4 | 13 |
Varhaiskasvatuksen henkilöstömitoituksen muutos | -3 | -1 | 2 |
VM yhteensä | -110 | -80 | 30 |
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala | |||
Kouluttamattomien varannon purku ammatillisessa lisä- ja oppisopimuskoulutuksessa | -3 | -3 | 0 |
Lukiokoulutuksen uudistaminen | 0,4 | 0,4 | 0 |
Osaamisen ja koulutuksen kärkihankkeet | -24 | -24 | 0 |
Perusopetuksen alueellisen eriarvoisuuden torjunta | -10 | -10 | 0 |
Varhaiskasvatuksen tasa-arvon ja osallistumisasteen edistäminen | 10 | 10 | 0 |
Perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen laadun kehittäminen | -2 | -2 | 0 |
Kerhotoiminnan tukeminen | -3 | -3 | 0 |
Uuden lukiolain toimeenpano ja lukiokoulutuksen laadun kehittäminen | 9 | 9 | 0 |
Liikkuva koulu-toiminnan laajentaminen Liikkuva opiskelu –toimintaan | 2,5 | 2,5 | 0 |
A1-kielen varhentaminen perusopetuksessa | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
Vieraskielisten oppilaiden opetuksen tukeminen | 2 | 2 | 0 |
OKM yhteensä | -35 | -35 | 0 |
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala | |||
Kärkihanke 1: Palvelut asiakaslähtöisiksi, palvelusetelikokeilu | -4 | -4 | 0 |
Kärkihanke 2: Edistetään terveyttä ja hyvinvointia sekä vähennetään eriarvoisuutta | -1 | -1 | 0 |
Kärkihanke 3: Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma | -8 | -10 | -2 |
Kärkihanke 4: Kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaiken ikäisten omaishoitoa | -8 | -12 | -5 |
Kärkihanke 5: Osatyökykyisille väyliä työhön, kuntapilotit | -1 | -1 | 0 |
Koulutus-EVO-korvaukset | 1 | 1 | 0 |
Rintamaveteraanien kotona asumista tukevat palvelut | 40 | 40 | 0 |
Valinnanvapauden pilottihankkeet | -100 | -100 | 0 |
STM yhteensä | -80 | -86 | -7 |
Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala | |||
Alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen käynnistäminen | -7 | -7 | 0 |
Seutukaupungeille alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen käynnistäminen | 3 | 3 | 0 |
Palkkatuki kunnille ja pitkäaikaistyöttömyyden vähentämisen määräaikainen kokeilu | -1 | -1 | 0 |
Pakolaisista ja turvapaikanhakijoista maksettavat korvaukset, pakolaiskiintiön nostaminen v. 2015 | -2 | -2 | 0 |
TEM yhteensä | -7 | -7 | 0 |
2. Verotuksen ja maksujen muutokset | |||
Tuloveroperustemuutoksista seuraava verotuottomenetys (-154 milj. euroa) ja niiden valtionosuuskompensaatio | 0 | 0 | 0 |
Verotuksesta tehtävien vähennysten korottaminen (-80 milj. euroa) ja niiden valtionosuuskompensaatio | 0 | 0 | 0 |
Asuntolainan korkovähennysoikeuden rajaaminen (+13 milj. euroa) | 0 | 0 | 0 |
Työasuntovähennyksen korottaminen (-2 milj. euroa) ja niiden valtionosuuskompensaatio | 0 | 0 | 0 |
Verotuksen ja maksujen muutokset yhteensä | 0 | 0 | 0 |
3. Kustannustenjaon tarkistus | |||
VM | 0 | -213 | -213 |
OKM | 0 | 0 | 0 |
Kustannustenjaon tarkistus yhteensä | 0 | -213 | -213 |
4. Indeksijäädytykset | |||
Valtionosuusindeksin jäädytys | |||
— VM | 0 | -91 | -91 |
— OKM | 0 | -14 | -14 |
KEL-indeksin jäädytys ja indeksisidonnaisten menojen lisävähennys | |||
— Vaikutus kuntien osuuteen etuusmenoista | -9 | 0 | 10 |
— Vaikutus kuntien verotuloihin | 0 | 32 | 32 |
Indeksijäädytykset yhteensä | -9 | -74 | -64 |
Valtion toimenpiteiden vaikutukset yhteensä | -241 | -496 | -254 |
1) Valtion budjetilla on kuntatalouteen myös välillisiä vaikutuksia, joita ei ole huomioitu tässä taulukossa. Taulukon luvut eivät sisällä hallinnonalojen välisiä määrärahasiirtoja. Valtion toimenpiteiden vaikutuksiksi ei ole luettu kuntien hakemien valtionavustusten omarahoitusosuutta. Taulukossa luvut on pyöristetty lähimpään täyteen miljoonaan euroon, josta johtuen luvut eivät välttämättä summaudu yhteen.