Statsbudgeten 2018
30. Statistikväsendet, den ekonomiska forskningen och registerförvaltningen
Förklaring:Statistikcentralen är allmän myndighet inom statens statistikväsen. Utöver framställandet av statistik ska centralen sörja för det allmänna utvecklandet av det nationella statistikväsendet i samarbete med övriga statliga statistikframställande myndigheter. Statens statistikväsen ska sörja för att statistik över samhällsförhållandena och deras utveckling framställs för allmänt bruk. Syftet är att svara smidigt på inhemska och internationella informationsbehov och att främja en effektiv användning av informationsmaterial i samhället.
Statens ekonomiska forskningscentral (VATT) bedriver till stöd för beslutsfattandet tillämpad ekonomisk forskning och gör ekonomiska analyser om frågor som är viktiga med tanke på samhällsekonomin och de finanspolitiska besluten i Finland.
Befolkningsregistercentralen ska möjliggöra att uppgifter i befolkningsdatasystemet och tjänster som Befolkningsregistercentralen tillhandahåller inom certifierad elektronisk kommunikation utnyttjas som stöd för samhällets funktioner och informationsförsörjning. Genom sin verksamhet främjar Befolkningsregistercentralen skyddet för privatlivet, skyddet för personuppgifter och datasäkerheten samt utvecklandet och iakttagandet av kraven på god informationsbehandling och god informationshantering. Befolkningsregistercentralen är tillsammans med magistraterna registeransvarig för befolkningsdatasystemet. Befolkningsregistercentralen förvaltar och utvecklar befolkningsdatasystemet, uppgifterna i det och kvaliteten på uppgifterna samt den certifierade elektroniska kommunikationen. Befolkningsregistercentralen tillhandahåller informationstjänster och certifikattjänster ur befolkningsdatasystemet.
- — Statistik, informationsmaterial, undersökningar och tjänster är tillförlitliga och relevanta
- — Forskningsverksamheten stöder beslutsfattandet som svarar mot de viktigaste utmaningarna i den finländska samhällsekonomin
- — Befolkningsdatasystemet och certifikattjänsterna är fortsatt tillförlitliga och deras tillgänglighet och användning ökar
- — Genom den nationella servicearkitekturen möjliggörs fortsatt digitalisering i Finland genom att man effektiviserar och stöder kundernas verksamhet
- — Genom att utveckla folkbokföringen och dess datasystem främjar man kvaliteten på samhällets basregisteruppgifter och en kostnadseffektiv tillgång till uppgifterna särskilt med beaktande av dataskydds- och datasäkerhetsaspekterna.
01. Statistikcentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 46 014 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till betalning av medlemsavgifter
2) till finansiering av statistiska projekt som hänför sig till medlemskapet i EU.
Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster
1) inkomsterna av den avgiftsbelagda verksamheten
2) inkomsterna från EU och från samprojekt utanför budgeten.
Förklaring:
Mål för resultatet av verksamheten
2016 utfall |
2017 mål |
2018 mål |
|
Produktion och kvalitetsledning | |||
Antal offentliggöranden, st. | 548 | 546 | 550 |
Antal tillhandahållna tjänster, st. (över 500 €) | - | 800 | 800 |
Andel offentliggöranden i rätt tid, % | 95 | 97 | 97 |
Andel felfria offentliggöranden, % | 94 | 95 | 96 |
Antal ansökningar om licenser inom forskarservicen, st. | 243 | 260 | 285 |
Funktionell effektivitet | |||
Produktivitetsförändring, % | 1,0 | 0,5 | 0,5 |
De fasta kostnadernas andel av de totala kostnaderna, % | 75 | 70 | 69 |
Produktionsutgifter per statistikuppgift som offentliggörs, 1 000 € | 95 | 98 | 100 |
Kostnadsmotsvarighet för avgiftsbelagda tjänster, % | 114 | 100 | 100 |
Andel som svarat via webben eller via automatisk rapportering av alla svarande vid insamling av företagsdata, % | 90 | 92 | 93 |
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
---|---|---|---|
Årsverken | 739 | 750 | 750 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 10,1 | < 10 | < 10 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VMBaro | 3,5 | 3,5 | 3,6 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 56 935 | 56 138 | 54 514 |
Bruttoinkomster | 10 023 | 9 000 | 8 500 |
Nettoutgifter | 46 912 | 47 138 | 46 014 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 6 705 | ||
— överförts till följande år | 9 972 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 8 342 | 7 500 | 7 100 |
— övriga intäkter | 219 | - | - |
Intäkter sammanlagt | 8 561 | 7 500 | 7 100 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 7 488 | 7 500 | 7 100 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 1 073 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 114 | 100 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Obligatoriska EU-projekt | -321 |
Utbildningsstyrelsens elektroniska system för hantering av elev-, studerande- och examensuppgifter (tid. Registret för verifierat kunnande (överföring till moment 29.01.02) | -50 |
Överföring från moment 28.01.01 | 50 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror | -15 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -7 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -46 |
Indexhöjning av hyror | 15 |
Löneglidningsbesparing | -70 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -428 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -244 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -61 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -14 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -25 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -16 |
Nivåförändring | 108 |
Sammanlagt | -1 124 |
2018 budget | 46 014 000 |
2017 budget | 47 138 000 |
2016 bokslut | 50 179 000 |
02. Statens ekonomiska forskningscentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 3 312 000 euro.
Av anslaget får högst 310 000 euro användas till betalning av omkostnader för rådet för utvärdering av den ekonomiska politiken samt till betalning av utgifter som föranleds av utrednings- och forskningsverksamhet.
Förklaring:
De viktigaste målen 2018 är att lyckas skaffa forskningsfinansiering så att Statens ekonomiska forskningscentral (VATT) inom sin forskning också i fortsättningen kan koncentrera sig på sina kärnområden, dvs. utnyttjande av strategiska rekryteringar för att stärka forskningshandledningen och forskningsverksamheten samt utvecklande av stödfunktionerna för forskningen.
Statens ekonomiska forskningscentrals forskningsresultat publiceras i forskningscentralens egna publikationsserier och dessutom i vetenskapliga internationella tidskrifter samt bl.a. i ministeriernas publikationsserier. De viktigaste formerna av sakkunnigverksamhet är det slag av utlåtanden och höranden, medlemskap i arbetsgrupper, anföranden och övrigt deltagande i den offentliga debatten kring forskningsresultaten som tjänar forskarsamhället och beslutsfattandet. Målet år 2018 är att det kvalitetsjusterade antalet publikationer i förhållande till antalet årsverken ökar och att man i sakkunnigverksamheten kan koncentrera sig på det som har den största genomslagskraften.
Hantering och utvecklande av personalresurser
2016 utfall |
2017 mål |
2018 mål |
|
Årsverken, årsv. | 50 | 53 | 55 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 4,9 | 4,3 | 4,0 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VMBaro | 3,8 | 3,7 | 3,8 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 4 957 | 5 382 | 5 312 |
Bruttoinkomster | 1 569 | 2 000 | 2 000 |
Nettoutgifter | 3 388 | 3 382 | 3 312 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 919 | ||
— överförs till följande år | 2 245 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror | -1 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -2 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -4 |
Indexhöjning av hyror | 1 |
Löneglidningsbesparing | -5 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -29 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -16 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -4 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -2 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -2 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -4 |
Nivåförändring | -2 |
Sammanlagt | -70 |
2018 budget | 3 312 000 |
2017 budget | 3 382 000 |
2016 bokslut | 3 714 000 |
03. Befolkningsregistercentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 25 836 000 euro.
Förklaring:
Mål för resultatet av verksamheten
2016 utfall |
2017 mål |
2018 mål |
|
Funktionell effektivitet | |||
Totalproduktivitetsindex input/output, förändring jämfört med året innan, % | 10,1 | 1 | 1 |
Produktion och kvalitetsledning | |||
Riktigheten i elektronisk identitet, % | 100 | 100 | 100 |
Dataenheter som överlåtits ur befolkningsdatasystemets gränssnittstjänster, mn st. | 21,7 | 22,4 | 24,7 |
Möjlighet att använda direktåtkomst i befolkningsdatasystemet, % |
99,95 | 99,95 | 99,95 |
Möjlighet att använda certifieringssystem, % | 99,00 | 99,95 | 99,95 |
Flyttningsanmälan på internet, % | 72 | 75 | 80 |
Möjlighet att använda identifikationstjänst, % | 99,90 | 99,90 | |
Möjlighet att använda behörighetstjänst, % | 99,90 | 99,90 | |
Nya organisationer som anslutit sig till informationsleden, antal | 20 | 30 | 30 |
Antalet tjänster i servicedatalagret | 5 000 | 7 000 | |
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
---|---|---|---|
Årsverken1) | 137 | 155 | 165 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 8,3 | 8,5 | 8,5 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VMBaro | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
1) Inbegriper visstidsanställda för genomförandet av programmet för den nationella servicearkitekturen.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 27 025 | 27 545 | 45 438 |
Bruttoinkomster | 19 420 | 17 925 | 19 602 |
Nettoutgifter | 7 605 | 9 620 | 25 836 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 5 410 | ||
— överförts till följande år | 5 428 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 8 139 | 8 825 | 9 378 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 8 438 | 8 592 | 9 378 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -299 | 233 | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 96 | 103 | 100 |
Företagsekonomiska prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 10 806 | 9 100 | 10 694 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 4 506 | 4 900 | 4 951 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 6 300 | 4 200 | 5 743 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 240 | 186 | 216 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Användningen av förmedling av meddelanden (överföring från moment 33.10.60) | 1 000 |
Användningen av förmedling av meddelanden (överföring till moment 28.10.01) | 100 |
Avgifter för elektronisk identifiering (överföring från moment 33.01.25) | 500 |
HETI-projektet (finansieringen 2018) (överföring från moment 28.70.20) | 4 000 |
Justering av kostnaderna för Katso-tjänsten (överföring till moment 28.10.01) | -72 |
Katso-tjänsten (överföring från moment 28.10.01) | 47 |
Koncentrering av identifikationsavgifter (överföring från moment 33.10.60) | 680 |
Medborgarkontot och de interoperabilitetstjänsten (överföring från moment 28.20.06) | 2 125 |
Revidering av namnlagen | 315 |
Tjänsten FöretagsFinland.fi (överföring från moment 32.01.02) | 500 |
Upprätthållande av tjänsterna (överföring från moment 28.70.(03)) | 7 250 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror | -7 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -5 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -8 |
Indexhöjning av hyror | 3 |
Löneglidningsbesparing | -13 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -136 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -34 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -6 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -7 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -5 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -11 |
Sammanlagt | 16 216 |
2018 budget | 25 836 000 |
2017 I tilläggsb. | 140 000 |
2017 budget | 9 620 000 |
2016 bokslut | 7 623 000 |