Statsbudgeten 2018
Förklaring:Under moment 24.10.20 i utrikesministeriets huvudtitel budgeteras anslagen för utgifter för underhåll av de finländska krishanteringsstyrkorna (inkluderar utgifter för EU:s stridsgrupper under utbildnings- och beredskapstiden samt löneutgifter för insatser). Anslagen för materiel- och förvaltningsutgifter för den militära krishanteringen samt för utgifter för observatörsverksamhet budgeteras under moment 27.30.20 i försvarsministeriets huvudtitel.
Militär krishantering är ett viktigt instrument för Finlands säkerhetspolitik och en del av det finska försvaret. Genom internationell krishantering förebyggs och begränsas kriser och de följder dessa kan ha för Finlands del. Deltagandet i insatserna utvecklar samtidigt den beredskap och den förmåga som Finland behöver för sitt eget försvar och vid kriser som påverkar Finland. Deltagandet i insatserna genomförs i enlighet med principerna för den övergripande krishanteringen.
För den militära krishanteringen ställs följande preliminära resultatmål som främjar de samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln:
- — Försvarsmakten har utfört de krishanteringsuppdrag som den har tilldelats
- — Försvarsmakten har beredskap att delta i nya insatser eller utbildnings- och rådgivningsuppdrag
- — För den militära krishanteringen använder försvarsmakten i första hand sådana enheter som har utvärderats i truppregistret
- — Prestationsförmågorna bör kunna användas för olika organisationers insatser som är krävande och som ska inledas snabbt samt för utbildnings- och rådgivningsuppdrag
- — Stödet till och olycksfallsförmånerna för personer som tjänstgör eller har tjänstgjort i krishanteringsuppdrag utvecklas i enlighet med det nationella programmet för krishanteringsveteraner genom förvaltningsövergripande samarbete med respektive myndighet.
Utgifter för militär krishantering (mn euro)1)
2016 utfall |
2017 prognos |
2018 uppskattning |
|
Utgifter för underhåll av de finländska krishanteringsstyrkorna (UM) | 50,6 | 49,8 | 52,6 |
Materiel- och underhållsutgifter för militär krishantering (FSM) | 56,1 | 51,9 | 57,0 |
Sammanlagt | 106,7 | 101,7 | 109,6 |
1) Utfall enligt kassaprincipen 2016. Inkluderar varken utgifter för anskaffning av sådan materiel för det nationella försvaret som använts för krishantering eller mervärdesskatteutgifter. Krishanteringsstyrkornas prestationsförmåga grundar sig i huvudsak på det nationella försvarets materiel, som kompletteras med sådan specialmateriel som omständigheterna och uppgifterna kräver och som skaffas med anslag under moment 27.30.20.
20. Utrustnings- och förvaltningsutgifter för militär krishantering (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 57 024 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter för lön, dagtraktamente, provianteringstillägg, utbildning och till betalning av statens pensionsavgift enligt lagen om militär krishantering (211/2006), till betalning av kostnaderna för personförsäkring som tecknas för krishanteringspersonalen för tjänstgöringstiden, samt till betalning av förmåner som motsvarar gruppolycksfallsförsäkring för militär krishanteringspersonal och av de administrativa kostnaderna för dem
2) till betalning av utgifter under utbildningstiden för löner, flyttning och boende för EU:s stridsgrupper samt till överföringsersättningar
3) till betalning av löner och nationellt dagtraktamente till militärobservatörer
4) till betalning av löne-, utbildnings-, underhålls-, utrustnings-, förvaltningsutgifter och andra konsumtionsutgifter för beredskapstrupper och betalning av utgifter för internationella kurser i krishantering
5) till betalning av resekostnader, hälsovårds-, transport-, utrustnings-, underhålls-, representations- och förvaltningsutgifter för de finländska krishanteringsstyrkorna
6) till utgifter för utrustande av sådana styrkor för internationell krishantering som Finland utser
7) till utbildning som ges inom ramen för det internationella krishanteringssamarbetet och för materielkostnader i anslutning till dem
8) till sådant understöd inom försvarssektorn som ges enskilda länder inom ramen för det internationella krishanteringsarbetet samt till stabiliseringsuppdrag efter konflikter
9) till materiellt stöd för sådana internationella krishanteringsinsatser till vilka Finland inte sänder personal eller i övrigt deltar i
10) till betalning av administrativa kostnader och driftskostnader som föranleds av Strategic Airlift Capability (SAC)-avtalet
11) till utgifter som föranleds av Finlands bidrag till den internationella helikopterfonden
12) till utgifter som föranleds av Finlands deltagande i den nordiska Base Camp-poolen.
Dispositionsplan (euro)
01. | Utgifter för Finlands krishanteringsstyrka i Kosovo (KFOR-insatsen) | 915 000 |
02. | Utgifter för Finlands krishanteringsstyrka i Bosnien och Hercegovina (EUFOR/ALTHEA-insatsen) | 255 000 |
03. | Utgifter för militärobservatörsverksamheten | 2 438 000 |
04. | Resolute Support-insatsen, Afghanistan | 4 900 000 |
05. | Utgifter för utbildningsinsatsen i Irak | 15 430 000 |
07. | Gemensamma utgifter för krishanteringsinsatser | 5 512 000 |
08. | Programmet för utvecklande av krishanteringsstyrkor | 7 900 000 |
10. | Utgifter för EUNAVFOR MED-insatsen i Medelhavet | 230 000 |
11. | Utgifter för utbildningsinsatsen EUTM Somalia | 320 000 |
15. | Utgifter för krishanteringsinsatsen i Libanon | 17 240 000 |
16. | Utgifter för utbildningsinsatsen EUTM Mali | 175 000 |
17. | Utgifter för FN-insatsen i Mali (MINUSMA) | 653 000 |
18. | Utgifter för krishanteringsinsatsen i Golan (UNDOF) | 56 000 |
20. | I reserv för merutgifter för pågående insatser eller för förlängning av dem, för utgifter som föranleds av den internationella helikopterfonden, av deltagande i nordiska Base Camp-poolen, av deltagande i samt för eventuella nya krishanteringsinsatser samt för andra utgifter för krishantering | 1 000 000 |
Sammanlagt | 57 024 000 |
---|
Förklaring:Anslaget har dimensionerats enligt numerären av och uppgifterna inom de finländska krishanteringsstyrkorna, med beaktande av de krishanteringsinsatser som Finland sannolikt kommer att delta i 2018. Personalen i dessa insatser beräknas uppgå till högst ca 520 årsverken.
Ersättningarna för kostnader som hänför sig till militär krishantering och övriga inkomster intäktsförs under moment 12.27.99.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Fortsatt deltagande i OIR-insatsen i Irak år 2018 | 5 430 |
Föregripande kostnadsnivåjustering (2018) | 594 |
Kostnadsnivåjustering (2016) | -513 |
Krishanteringsinsatsen i Libanon | 1 100 |
Programmet för utvecklande av krishanteringsstyrkor | -2 100 |
RS-insatsen i Afghanistan | 900 |
Ändringar i andra punkter i dispositionsplanen | -280 |
Sammanlagt | 5 131 |
2018 budget | 57 024 000 |
2017 I tilläggsb. | 5 466 000 |
2017 budget | 51 893 000 |
2016 bokslut | 35 761 000 |
95. Kursfluktuationer (förslagsanslag)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 10 000 euro.
Anslaget får användas till de kursdifferenser som uppkommer vid fakturering av utgifterna inom försvarsministeriets förvaltningsområde för de finska krishanteringsstyrkorna.
2018 budget | 10 000 |
2017 budget | 10 000 |
2016 bokslut | 35 653 |