Statsbudgeten 2018
01. Gränsbevakningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 235 292 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till hyreskompensation för tjänstebostäder med stöd av 81 § i gränsbevakningslagen (578/2005)
2) till stödjande av Sjöbevakningsmuseets verksamhet
3) till utgifter för anskaffning av en konceptbåt som är lämpad att användas som myndighetsbåt.
Förklaring:Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för Gränsbevakningsväsendets verksamhet:
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
|
Kvalitet och serviceförmåga (ind) | 98 | 100 | 99 |
Produktivitet (ind) | 122 | 121 | 122 |
Resurshushållning (ind) | 112 | 114 | 118 |
Årsverken | 2 645 | 2 650 | 2 682 |
Kostnader (mn euro) | 255,0 | 253,0 | 251,6 |
Finlands gränsövervakning har ordnats på ett effektivt sätt. Alla som överskrider Schengenområdets yttre gräns kontrolleras. Vid de inre gränserna upprätthålls beredskapen att återinföra gränskontroller. Inresa och utresa mot föreskriven ordning avslöjas. Olovliga gränsöverskridningar och annan olaglig verksamhet avslöjas i områdena mellan gränsövergångsställena. Man ingriper effektivt i den gränsöverskridande brottsligheten vid de yttre gränserna.
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
|
Upprätthållande av gränssäkerheten(1—5) | 4,1 | 4,2 | 4,2 |
Kontaktpersoner och internationella insatser | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,3 | 4,4 | 4,4 |
Olovliga gränsöverskridningar som förhindrats med hjälp av verksamheten med kontaktpersoner (st.) | 1 879 | 2 847 | 2 847 |
Samarbete med grannländernas myndigheter | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,2 | 4,3 | 4,3 |
Gränsövervakning | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,1 | 4,2 | 4,1 |
— Gränskontrollernas (inkommande) täckningsgrad (1—5) | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
— Kvaliteten på lägesbilder som gäller gränserna (1—5) | 4,2 | 3,7 | 3,7 |
— Kvaliteten på gränskontrollerna (1—5) | 2,9 | 2,7 | 2,7 |
— Förhindrande av gränsincidenter (1—5) | 4,4 | 4,4 | 4,4 |
— Upptäckta gränsincidenter (1—5) | 3,4 | 3,9 | 3,9 |
— Rättssäkerheten vid gränskontrollerna (1—5) | 4,5 | 4,8 | 4,8 |
— Brottsutredningsnivå för organiserad olaglig inresa och människohandelsbrott (1—5) | 3,0 | 5,0 | 3,8 |
— Rättssäkerheten när det gäller brottsbekämpningen (1—5) | 4,9 | 4,6 | 4,6 |
Patrullering (h) | 253 516 | 240 484 | 243 102 |
Teknisk övervakning (h) | 2 114 758 | 1 953 000 | 1 953 000 |
Gränskontroller (mn pers.) | 13,7 | 14,6 | 15,3 |
Nekad inresa (st.) | 733 | 700 | 706 |
Beslut om avvisning (st.) | 288 | 220 | 227 |
Brottsanmälan (st.) | 1 000 | 1 298 | 1 339 |
Riksgränsbrott (st.) | 135 | 386 | 407 |
Organiserad olaglig inresa och människohandel (st.) | 285 | 151 | 156 |
Övriga brott och överträdelser (st.) | 3 849 | 3 640 | 3 680 |
Upprätthållande av gränssäkerheten | |||
Kostnader (mn euro) enligt prisnivån för året i fråga | 227,7 | 228,7 | 227,4 |
Årsverken | 2 362 | 2 394 | 2 425 |
Produktivitet (ind) | 126 | 123 | 124 |
Resurshushållning (ind) | 115 | 116 | 120 |
Säkerheten i gränsövergångstrafiken säkerställs. Passagerarna upplever att gränsövergången är smidig. Passagerarnas väntetid vid gränskontrollen är högst 15 minuter vid östgränsen och i hamnarna, och högst 10 minuter på flygplatserna. Man sörjer för de grundläggande fri- och rättigheterna och mänskliga rättigheterna samt för rättssäkerheten.
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
|
Säkrande av en smidig gränstrafik(1—5) | 4,8 | 4,8 | 4,7 |
Gränsövergångsställen vid östgränsen | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,8 | 4,8 | 4,7 |
Gränskontrollernas smidighet, Gränsbevakningsväsendets åtgärder (min) | 4 | 5 | 7 |
Gränskontrollernas smidighet, total tid (min) | 6 | 6 | 7 |
Gränsövergångsställenpå flygplatserna | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,8 | 4,8 | 4,7 |
Gränskontrollernas smidighet, Gränsbevakningsväsendets åtgärder (min) | 5 | 8 | 10 |
Gränsövergångsställen i hamnarna | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,5 | 4,6 | 4,3 |
Gränskontrollernas smidighet, Gränsbevakningsväsendets åtgärder (min) | 13 | 12 | 14 |
Vid Gränsbevakningsväsendet finns en ständig lednings-, kommunikations- och prestationsberedskap för efterspanings- och räddningsuppgifter inom sjöräddningstjänsten. Man kan ge hjälp i alla nödsituationer till havs. De övriga sjöräddningsmyndigheternas resurser utnyttjas. Kunnandet inom sjöräddningen säkras genom utbildning, besiktning och granskning. Övervakning av den marina miljön och utredning och undersökning av miljöbrott förebygger effektivt förorening av den marina miljön. Gränsbevakningsväsendet förbereder sig på att ta över det operativa ledningsansvaret för miljökatastrofer på öppet hav.
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
|
Ökad säkerhet till havs (1—5) | 4,0 | 4,3 | 4,3 |
Sjöräddning | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,6 | 4,5 | 4,5 |
Sjöräddningsuppdrag (st.) | 1 366 | 1 473 | 1 473 |
Personer som räddats (st.) | 3 193 | 4 100 | 4 400 |
Skydd av den marina miljön | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 2,0 | 3,7 | 3,7 |
Antalet fartygsutsläpp (st.) | 41 | 30 | 30 |
Ökad säkerhet till havs | |||
Kostnader (mn euro) | 12,5 | 11,4 | 11,3 |
Årsverken | 130 | 120 | 121 |
Produktivitet (ind) | 99 | 116 | 115 |
Resurshushållning (ind) | 91 | 109 | 111 |
Gränsbevakningsväsendet har aktuella försvarsplaner, sådan lednings- och insatsberedskap som situationen kräver samt beredskap att bilda gränstrupper. Krisberedskapen vid Gränsbevakningsväsendet samt förmågan att övervaka och trygga den territoriella integriteten under fredstid upprätthålls kontinuerligt. Gränsbevakningsväsendets personal, beväringar och reservister har utbildats för uppgifter i kristid och placerats i gränstrupperna.
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
|
Deltagande i det militära försvaret(1—5) | 3,8 | 3,8 | 3,8 |
Upprätthållande av beredskap i störningssituationer och vid undantagsförhållanden | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
Gränsbevakningsväsendets trupproduktion och utbildning som gäller det militära försvaret | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
Utbildningsdygn för värnpliktiga (st.) | 109 096 | 99 255 | 97 450 |
Utbildningsdygn för personalen (st.) | 4 649 | 5 360 | 5 360 |
Deltagande i det militära försvaret | |||
Kostnader (mn euro) enligt prisnivån för året i fråga | 14,8 | 12,9 | 12,8 |
Årsverken | 153 | 136 | 137 |
Produktivitet (ind) | 157 | 147 | 139 |
Resurshushållning (ind) | 144 | 138 | 135 |
Människorna och intressentgrupperna i gränsområdena och i skärgården anser att Gränsbevakningsväsendets verksamhet ökar säkerheten. Gränsbevakningsväsendet är tillgängligt. Gränsbevakningsväsendet ger myndighetshandräckning som behövs för att hjälpa människor i nöd och för att uppgifter som hör till andra myndigheter ska bli skötta.
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
|
Myndighetshandräckning i de glesbebyggda gränstrakterna och kustområdena (1—5) | 3,4 | 3,3 | 3,2 |
Trygghetskänsla | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,3 | 3,1 | 3,0 |
Myndighetshandräckning | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,8 | 4,4 | 4,0 |
Säkerhetstjänster i glesbebyggda områden (polis- och handräckningsuppdrag) (st.) | 668 | 776 | 682 |
Efterspaningar, på land (st.) | 353 | 345 | 345 |
Prehospital akutsjukvård (exkl. den som hör till sjöräddningen)(st.) | 526 | 642 | 642 |
Gränsbevakningsväsendets personalstruktur och personalkompetens hålls på den nivå som uppgifterna kräver.
Mänskliga resurser | 2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
Årsverken | 2 645 | 2 668 | 2 682 |
Sjukfrånvaro (dagar/årsverke) | 9,2 | 8,0 | 8,0 |
Arbetsklimat (1—5) | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 247 633 | 237 929 | 243 792 |
Bruttoinkomster | 13 484 | 6 900 | 8 500 |
Nettoutgifter | 234 149 | 231 029 | 235 292 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 26 935 | ||
— överförts till följande år | 27 313 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur | -550 |
Effektivisering av gränskontrollerna vid de yttre gränserna | 1 400 |
Förbättrande av den inre säkerheten | 5 000 |
Ökning av Helsingfors-Vanda flygplats trafik över yttre gränserna | 1 500 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror | -76 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -62 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -59 |
Indexhöjning av hyror | 54 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -1 530 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -1 137 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -230 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 117 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -10 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -154 |
Sammanlagt | 4 263 |
2018 budget | 235 292 000 |
2017 budget | 231 029 000 |
2016 bokslut | 234 527 000 |