Statsbudgeten 2018
Förklaring:Gränsbevakningsväsendet fungerar både inom den inre och den yttre säkerheten. Gränsbevakningsväsendet är en samarbetsvillig och internationellt erkänd expert inom gränssäkerhet och sjöräddning. Gränsbevakningsväsendet har som mål att upprätthålla säkerheten vid gränsen, säkerställa en smidig gränstrafik, öka säkerheten till havs, delta i det militära försvaret och ge handräckning till myndigheterna i de glesbebyggda gränstrakterna och kustområdena.
Gränsbevakningsväsendets verksamhet påverkas främst av läget i Ryssland, olaglig migration inom Europeiska unionen samt ekonomins utveckling.
Gränsbevakningsväsendet stärker övervakningen av östgränsen samt kapaciteten för bekämpning av säkerhetshot vid de yttre gränserna. Man sörjer för säkerheten vid gränsövergången. Gränsbevakningsväsendet håller krisberedskapen och den militära försvarsförmågan på en hög nivå samt bereder sig för hybridhot.
Det är viktigt för Finland att hålla Östersjön säker. Förmågan att hantera stora olyckor och säkerhetshot till sjöss förbättras. Den förnyade och effektiva luftfarkostflottan tas i bruk. Båtarna för havsområdena förnyas. Gränsbevakningsväsendet bereder sig på att ta över det operativa ledningsansvaret för miljökatastrofer på öppet hav.
För Gränsbevakningsväsendet är det viktigt att påverka utvecklingen av övervakningen av de yttre gränserna samt havspolitiken inom EU. Gränsbevakningsväsendet deltar i operationer som koordineras av Europeiska gräns- och kustbevakningsbyrån Frontex vid EU:s yttre gränser och i annan internationell verksamhet genom att anvisa personal och materiel för den (Gränsbevakningslagen 578/2005 15 a—c §).
Säkerheten är av hög prioritet inom både EU-utvecklingen och regeringen. Gränssäkerheten och en trovärdig övervakning av yttre gränser är centrala för säkerhetsläget. Med de tilläggsresurser som beviljats av regeringen ska Gränsbevakningsväsendet garantera säkerheten vid östgränsen och en smidig trafik på Helsingfors-Vanda flygplats. Gränsbevakningsväsendet verkställer de nya anpassningsåtgärderna som fortsätter till utgången av ramperioden.
01. Gränsbevakningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 235 292 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till hyreskompensation för tjänstebostäder med stöd av 81 § i gränsbevakningslagen (578/2005)
2) till stödjande av Sjöbevakningsmuseets verksamhet
3) till utgifter för anskaffning av en konceptbåt som är lämpad att användas som myndighetsbåt.
Förklaring:Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för Gränsbevakningsväsendets verksamhet:
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
|
Kvalitet och serviceförmåga (ind) | 98 | 100 | 99 |
Produktivitet (ind) | 122 | 121 | 122 |
Resurshushållning (ind) | 112 | 114 | 118 |
Årsverken | 2 645 | 2 650 | 2 682 |
Kostnader (mn euro) | 255,0 | 253,0 | 251,6 |
Finlands gränsövervakning har ordnats på ett effektivt sätt. Alla som överskrider Schengenområdets yttre gräns kontrolleras. Vid de inre gränserna upprätthålls beredskapen att återinföra gränskontroller. Inresa och utresa mot föreskriven ordning avslöjas. Olovliga gränsöverskridningar och annan olaglig verksamhet avslöjas i områdena mellan gränsövergångsställena. Man ingriper effektivt i den gränsöverskridande brottsligheten vid de yttre gränserna.
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
|
Upprätthållande av gränssäkerheten(1—5) | 4,1 | 4,2 | 4,2 |
Kontaktpersoner och internationella insatser | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,3 | 4,4 | 4,4 |
Olovliga gränsöverskridningar som förhindrats med hjälp av verksamheten med kontaktpersoner (st.) | 1 879 | 2 847 | 2 847 |
Samarbete med grannländernas myndigheter | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,2 | 4,3 | 4,3 |
Gränsövervakning | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,1 | 4,2 | 4,1 |
— Gränskontrollernas (inkommande) täckningsgrad (1—5) | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
— Kvaliteten på lägesbilder som gäller gränserna (1—5) | 4,2 | 3,7 | 3,7 |
— Kvaliteten på gränskontrollerna (1—5) | 2,9 | 2,7 | 2,7 |
— Förhindrande av gränsincidenter (1—5) | 4,4 | 4,4 | 4,4 |
— Upptäckta gränsincidenter (1—5) | 3,4 | 3,9 | 3,9 |
— Rättssäkerheten vid gränskontrollerna (1—5) | 4,5 | 4,8 | 4,8 |
— Brottsutredningsnivå för organiserad olaglig inresa och människohandelsbrott (1—5) | 3,0 | 5,0 | 3,8 |
— Rättssäkerheten när det gäller brottsbekämpningen (1—5) | 4,9 | 4,6 | 4,6 |
Patrullering (h) | 253 516 | 240 484 | 243 102 |
Teknisk övervakning (h) | 2 114 758 | 1 953 000 | 1 953 000 |
Gränskontroller (mn pers.) | 13,7 | 14,6 | 15,3 |
Nekad inresa (st.) | 733 | 700 | 706 |
Beslut om avvisning (st.) | 288 | 220 | 227 |
Brottsanmälan (st.) | 1 000 | 1 298 | 1 339 |
Riksgränsbrott (st.) | 135 | 386 | 407 |
Organiserad olaglig inresa och människohandel (st.) | 285 | 151 | 156 |
Övriga brott och överträdelser (st.) | 3 849 | 3 640 | 3 680 |
Upprätthållande av gränssäkerheten | |||
Kostnader (mn euro) enligt prisnivån för året i fråga | 227,7 | 228,7 | 227,4 |
Årsverken | 2 362 | 2 394 | 2 425 |
Produktivitet (ind) | 126 | 123 | 124 |
Resurshushållning (ind) | 115 | 116 | 120 |
Säkerheten i gränsövergångstrafiken säkerställs. Passagerarna upplever att gränsövergången är smidig. Passagerarnas väntetid vid gränskontrollen är högst 15 minuter vid östgränsen och i hamnarna, och högst 10 minuter på flygplatserna. Man sörjer för de grundläggande fri- och rättigheterna och mänskliga rättigheterna samt för rättssäkerheten.
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
|
Säkrande av en smidig gränstrafik(1—5) | 4,8 | 4,8 | 4,7 |
Gränsövergångsställen vid östgränsen | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,8 | 4,8 | 4,7 |
Gränskontrollernas smidighet, Gränsbevakningsväsendets åtgärder (min) | 4 | 5 | 7 |
Gränskontrollernas smidighet, total tid (min) | 6 | 6 | 7 |
Gränsövergångsställenpå flygplatserna | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,8 | 4,8 | 4,7 |
Gränskontrollernas smidighet, Gränsbevakningsväsendets åtgärder (min) | 5 | 8 | 10 |
Gränsövergångsställen i hamnarna | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,5 | 4,6 | 4,3 |
Gränskontrollernas smidighet, Gränsbevakningsväsendets åtgärder (min) | 13 | 12 | 14 |
Vid Gränsbevakningsväsendet finns en ständig lednings-, kommunikations- och prestationsberedskap för efterspanings- och räddningsuppgifter inom sjöräddningstjänsten. Man kan ge hjälp i alla nödsituationer till havs. De övriga sjöräddningsmyndigheternas resurser utnyttjas. Kunnandet inom sjöräddningen säkras genom utbildning, besiktning och granskning. Övervakning av den marina miljön och utredning och undersökning av miljöbrott förebygger effektivt förorening av den marina miljön. Gränsbevakningsväsendet förbereder sig på att ta över det operativa ledningsansvaret för miljökatastrofer på öppet hav.
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
|
Ökad säkerhet till havs (1—5) | 4,0 | 4,3 | 4,3 |
Sjöräddning | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,6 | 4,5 | 4,5 |
Sjöräddningsuppdrag (st.) | 1 366 | 1 473 | 1 473 |
Personer som räddats (st.) | 3 193 | 4 100 | 4 400 |
Skydd av den marina miljön | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 2,0 | 3,7 | 3,7 |
Antalet fartygsutsläpp (st.) | 41 | 30 | 30 |
Ökad säkerhet till havs | |||
Kostnader (mn euro) | 12,5 | 11,4 | 11,3 |
Årsverken | 130 | 120 | 121 |
Produktivitet (ind) | 99 | 116 | 115 |
Resurshushållning (ind) | 91 | 109 | 111 |
Gränsbevakningsväsendet har aktuella försvarsplaner, sådan lednings- och insatsberedskap som situationen kräver samt beredskap att bilda gränstrupper. Krisberedskapen vid Gränsbevakningsväsendet samt förmågan att övervaka och trygga den territoriella integriteten under fredstid upprätthålls kontinuerligt. Gränsbevakningsväsendets personal, beväringar och reservister har utbildats för uppgifter i kristid och placerats i gränstrupperna.
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
|
Deltagande i det militära försvaret(1—5) | 3,8 | 3,8 | 3,8 |
Upprätthållande av beredskap i störningssituationer och vid undantagsförhållanden | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
Gränsbevakningsväsendets trupproduktion och utbildning som gäller det militära försvaret | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
Utbildningsdygn för värnpliktiga (st.) | 109 096 | 99 255 | 97 450 |
Utbildningsdygn för personalen (st.) | 4 649 | 5 360 | 5 360 |
Deltagande i det militära försvaret | |||
Kostnader (mn euro) enligt prisnivån för året i fråga | 14,8 | 12,9 | 12,8 |
Årsverken | 153 | 136 | 137 |
Produktivitet (ind) | 157 | 147 | 139 |
Resurshushållning (ind) | 144 | 138 | 135 |
Människorna och intressentgrupperna i gränsområdena och i skärgården anser att Gränsbevakningsväsendets verksamhet ökar säkerheten. Gränsbevakningsväsendet är tillgängligt. Gränsbevakningsväsendet ger myndighetshandräckning som behövs för att hjälpa människor i nöd och för att uppgifter som hör till andra myndigheter ska bli skötta.
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
|
Myndighetshandräckning i de glesbebyggda gränstrakterna och kustområdena (1—5) | 3,4 | 3,3 | 3,2 |
Trygghetskänsla | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,3 | 3,1 | 3,0 |
Myndighetshandräckning | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,8 | 4,4 | 4,0 |
Säkerhetstjänster i glesbebyggda områden (polis- och handräckningsuppdrag) (st.) | 668 | 776 | 682 |
Efterspaningar, på land (st.) | 353 | 345 | 345 |
Prehospital akutsjukvård (exkl. den som hör till sjöräddningen)(st.) | 526 | 642 | 642 |
Gränsbevakningsväsendets personalstruktur och personalkompetens hålls på den nivå som uppgifterna kräver.
Mänskliga resurser | 2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
Årsverken | 2 645 | 2 668 | 2 682 |
Sjukfrånvaro (dagar/årsverke) | 9,2 | 8,0 | 8,0 |
Arbetsklimat (1—5) | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 247 633 | 237 929 | 243 792 |
Bruttoinkomster | 13 484 | 6 900 | 8 500 |
Nettoutgifter | 234 149 | 231 029 | 235 292 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 26 935 | ||
— överförts till följande år | 27 313 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur | -550 |
Effektivisering av gränskontrollerna vid de yttre gränserna | 1 400 |
Förbättrande av den inre säkerheten | 5 000 |
Ökning av Helsingfors-Vanda flygplats trafik över yttre gränserna | 1 500 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror | -76 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -62 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -59 |
Indexhöjning av hyror | 54 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -1 530 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -1 137 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -230 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 117 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -10 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -154 |
Sammanlagt | 4 263 |
2018 budget | 235 292 000 |
2017 budget | 231 029 000 |
2016 bokslut | 234 527 000 |
70. Anskaffning av luft- och bevakningsfarkoster (reservationsanslag 5 år)
Under momentet beviljas 12 200 000 euro.
Anslaget får användas
1) till modifiering och G-underhåll av AS 332 Super Puma-sjöräddningshelikoptrarna
2) till förenhetligande av två AB/B 412 helikoptrar och deras reservdelslager
3) till anskaffningar för utrustning av ett utsjöbevakningsfartyg och för eventuella andra behövliga ändringar i fartygets funktion
4) till uppdatering av övervaknings- och navigationssystemet i spaningsplanen av typ Dornier
5) till förnyande av snabba båtar som ingår i den lätta fartygsmaterielen och anskaffning av nödvändiga båtar samt utrustning och reservdelar till dem
6) till ombyggnad av engångsnatur samt underhåll av luft- och bevakningsfarkoster
7) till de utgifter i enlighet med upphandlingskontrakten som föranleds av index- och valutakursändringar.
De tilläggsbehov som föranleds av höjda index och valutakurser föranledda av beställningsfullmakterna samt de avdrag som föranleds av sänkta index och valutakurser budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till finansåret.
Under momentet får också som rättelser intäktsföras sådana avtalsviten eller andra, motsvarande ersättningar som föranleds av avtal.
Förklaring:I den andra tilläggsbudgeten för 2012 beviljades Gränsbevakningsväsendet en beställningsfullmakt för modifiering och G-underhåll av AS 322 Super Puma-sjöräddningshelikoptrarna. Med stöd av fullmakten ingicks år 2013 ett modifikations- och underhållsavtal. Projektet infaller åren 2013—2019 och totalkostnadskalkylen är 33 710 000 euro.
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt föranleder (1 000 euro)
2018 | 2019 | Sammanlagt fr.o.m. 2018 |
|
Modifiering och G-underhåll av Super Puma | |||
---|---|---|---|
Förbindelser som ingåtts före 2018 | 6 700 | 7 400 | 14 100 |
Utgifter sammanlagt | 6 700 | 7 400 | 14 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | 2 800 |
Sammanlagt | 2 800 |
2018 budget | 12 200 000 |
2017 budget | 9 400 000 |
2016 bokslut | 10 996 000 |