Statsbudgeten 2018
01. Polisväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 720 682 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av ersättningar till Ålands landskapsregering enligt 2 § i förordningen om polisförvaltningen i landskapet Åland (1177/2009).
Förklaring:Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för polisens verksamhet:
Tillgången till brådskande utryckningstjänster ska hållas på nuvarande nivå. Polisen bedömer och rapporterar nivån för den övervakning som gäller den allmänna ordningen och säkerheten. Polisen höjer sin prestanda stegvis. Man strävar efter att Finland ska ha situationen med olaglig inresa under kontroll även i framtiden. Åtgärderna för att bekämpa olaglig inresa är trovärdiga och effektiva. Verkställandet av nekande asylbeslut ska fortsättningsvis vara effektivt till de delar polisen kan påverka dem.
Trafikövervakningen ska fortfarande vara effektiv trots att det blir nödvändigt att använda tid som anvisats för trafikövervakning även till att upprätthålla allmän ordning och säkerhet samt till brottsbekämpning med anledning av asylläget. Detta kompenseras genom att utöka den automatiska trafikövervakningen. Polisen strävar efter att hålla samma nivå som under de senaste åren i fråga om antalet avslöjade fall av rattfylleri och grovt äventyrande av trafiksäkerheten samt även i fråga om övervakningen av tung trafik.
Övervakning | 2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (A-, B- och C-uppdrag/årsv.) | 763 | 761 | 762 |
Trafikövervakningens produktivitet, st./årsv. | 835 | 902 | 996 |
Resurshushållning | |||
Årsverken | 1 374 | 1 314 | 1 313 |
Kostnader för övervakning, 1 000 euro | 140 793 | 142 236 | 141 284 |
Resurshushållning (kostnader/A-, B- och C-uppdrag), euro | 134 | 142 | 141 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Ingripanden i våld i hemmen, medeltal minst, vitsord 1—4 | 3,0 | - | 2,9 |
Trafikövervakningen, medeltal minst, vitsord 1—4 | 3,0 | - | 3,0 |
Polispatrullering och annan synlig verksamhet, medeltal minst, vitsord 1—4 | 2,9 | - | 2,8 |
Arbetstid som använts för trafikövervakning, årsv. | 547 | 543 | 492 |
— varav arbetstid som använts för övervakning av tung trafik, årsv. | 44,1 | 42 | 40 |
Prestationer inom den automatiska trafikövervakningen, st. | 555 601 | 580 000 | 600 000 |
Grovt äventyrande av trafiksäkerheten, fall högst, st. | 3 872 | 3 500 | 3 300 |
Trafikolyckor som lett till personskada, högst, st. | 4 701 | 5 100 | 5 100 |
Fall av rattfylleri, högst, st. | 18 053 | 19 000 | 17 500 |
Arbetstid som använts för övervakning av utlänningar, årsv., | |||
exkl. in- och utresekontrollverksamhet | 23 | 20 | 20 |
Prestationer | |||
Antal uppdrag inom allmän ordning och säkerhet, st. | 1 048 125 | 1 000 000 | 1 000 000 |
— varav uppdrag på polisens eget initiativ, % | 36,9 | 30 | 30 |
På eget initiativ (%) i vissa uppdrag i anslutning till övervakningen av tätorter (03 Misshandel, slagsmål | 15 Skadegörelse | 34 Berusad person | 35 Störande beteende och ofog) | 9,5 | 9,0 | 8,0 |
Larmverksamhet | 2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (A- och B-larmuppdrag, antal/årsv.) | 278 | 283 | 283 |
Resurshushållning | |||
Årsverken | 1 905 | 1 905 | 1 905 |
Kostnader för larmverksamheten, 1 000 euro | 173 427 | 175 205 | 174 003 |
Resurshushållning (kostnader/larmuppdrag A+B), euro | 328 | 324 | 322 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Insatstiden för uppdrag i kategori A, min. | 9,4 | 9,5 | 10,0 |
Insatstiden för uppdrag i kategori A och B, min. | 17,9 | 18,0 | 18,5 |
Insatstid under 20 min (% av uppdrag A+B) | 70,6 | 70,0 | 69,0 |
Insatstid under 45 min (% av uppdrag A+B) | 92,1 | 89,0 | 88,0 |
Brådskande utryckningar, medeltal minst, vitsord 1—4 | 3,2 | - | |
Prestationer | |||
Larmuppdrag i anslutning till familjevåld, högst, st. | 25 821 | 26 000 | 26 000 |
Antal A- och B-larmuppdrag, högst, st. | 529 334 | 540 000 | 540 000 |
Antal A-, B- och C-larmuppdrag, högst, st. | 1 048 125 | 1 000 000 | 1 000 000 |
Med bekämpning av hot som orsakas av en förändrad säkerhetssituation avses inom brottsbekämpningen att satsa kraftigt på säkerställandet av kapaciteten för de undersökningar som gäller allvarliga brott mot liv och hälsa samt sexualbrott. Förändringen i verksamhetsmiljön kräver att resurserna riktas till akuta och tidskrävande företeelser inom den förebyggande verksamheten, exempelvis till bekämpning av våldsam radikalisering, extremism och hatpropaganda. Detta betyder oundvikligen att de tillgängliga resurserna för den rutinmässiga bekämpningen av brott minskar.
Brottsutredningsnivån för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott) beräknas sjunka. Om polisens grundläggande brottsutredningar blir mindre effektiva inverkar det både på rättsprocessen och på dess kvalitet. Detta ökar kostnaderna och försvårar bl.a. åklagarnas arbete vid åtalsprövningar. Även om egendomsbrotten, exkl. bl.a. grova inbrott i bostäder, inte inverkar i hög grad på medborgarnas trygghet och deras känsla av trygghet, inverkar det stora antalet av dessa brott på medborgarnas uppfattning av polisens verksamhet och kapacitet.
Polisens möjligheter att satsa på utredning av s.k. brott utan utredningsuppslag som kommit till polisens kännedom och som bl.a. förutsätter sammanlänkning utgör en utmaning. Polisen följer upp utvecklingen när det gäller utredningstiderna och utvecklingen av brottsutredningsnivån för brott och rapporterar dessa samt ökningar i fråga om dold brottslighet. Detta är viktigt för att kunna göra en klar bedömning av polisens kapacitet och möjligheter.
Det aktiva förebyggandet, avslöjandet och utredandet av brott och hatbrott som hänför sig till våldsamma extremiströrelser fortsätter, och Ankarverksamheten, polisverksamheten på webben samt utredningen av it-brott utvecklas. Särskilt den personal som behövs för att utreda asylfall, stärka hanteringen av hot, effektivisera behandlingen av tips och förbättra cyberkapaciteten ska utökas.
Inom bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten ska man genom ett intensivare samarbete mellan polisen och åklagaren vid förundersökningar sträva efter brottsutredning i realtid, en minskning av antalet fall som är under utredning, en förkortning av utredningstiderna och en ökning av den vinning av brott som återtas. Även samarbetet mellan andra viktiga samarbetsparter såsom skatteförvaltningen, utsökning och boförvaltare bör utvecklas.
När det gäller bekämpning av it-relaterad brottslighet genomförs de åtgärdsförslag i den nationella cyberstrategin som inte ännu har genomförts. Antalet it-brott har ökat, och de it-brott som polisen har utrett och kommer att få utreda kräver längre tid än tidigare. Förändringarna i verksamhetsmiljön leder till att allt flera brott utförs i datanät, vilket gör att det krävs specialkunnande av polisen för att utreda dem. Polisens rekrytering av sakkunniga i utredning av it-brott kan i framtiden försvåras, eftersom företagen och de övriga statliga organisationerna tävlar om samma resurser.
Brottsbekämpning | 2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (uppklarade strafflagsbrott/årsv.) | 75 | 71 | 71 |
Resurshushållning | |||
Årsverken | 3 691 | 3 729 | 3 800 |
Kostnader för brottsbekämpning, 1 000 euro | 343 720 | 347 243 | 344 921 |
Resurshushållning (kostnader/uppklarade strafflagsbrott), euro | 1 242 | 1 310 | 1 302 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Brottsutredningsnivå för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), %, minst | 47,6 | 45,0 | 43,0 |
Utredningstiden för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), medeltal, dygn | 122 | 125 | 130 |
Brottsutredningsnivå för egendomsbrott, %, minst | 36,7 | 35,5 | 33,5 |
Utredningsnivå för brott mot liv och hälsa, %, minst | 67,3 | 70,0 | 70,0 |
Anhängighetstiden för uppklarade ekonomiska brott, medeltal, dygn, högst | 441 | 500 | 500 |
Antal organiserade kriminella sammanslutningar (grupper inom EU och andra grupper), st. | 76 | 77 | 80 |
Antal personer som hör till organiserade kriminella sammanslutningar, st. | 800 | 700 | 800 |
Utredning och bekämpning av våldsbrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 3,0 | - | 3,0 |
Utredning av ekonomiska brott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,6 | - | 2,6 |
Utredning/avslöjande av narkotikabrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,9 | - | 2,9 |
Utredning av inbrott i bostäder, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,8 | - | 2,8 |
Utredning av bilstölder, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,7 | - | 2,7 |
Upptäckande och utredning av brott som tyder på rasism, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,8 | - | 2,8 |
Polisverksamhet på webben (t.ex. polisens tipstjänst, webbpolis), medeltal, minst, vitsord 1 — 41) | - | - | - |
Årsverken som använts för utredning av it-brott | 40 | 32 | 40 |
Prestationer | |||
Alla uppklarade brott, antal, inkl. trafikförseelser | 620 248 | 600 000 | 600 000 |
Uppklarade strafflagsbrott, antal | 276 762 | 265 000 | 265 000 |
Återtagande av vinningen av alla brott (netto), mn euro | 19,75 | 23,0 | 18,0 |
Återtagande av vinningen av ekonomiska brott (netto), mn euro | 14,78 | 20,0 | 15,0 |
Antal uppklarade ekonomiska brott, st. | 1 915 | 2 000 | 2 000 |
Antal ouppklarade ekonomiska brott, st. | 2 508 | 2 200 | 2 500 |
Antal uppklarade brott som utförts av organiserade kriminella sammanslutningar, st. | 1 003 | 1 000 | 1 000 |
Antal brott mot liv och hälsa, st. | 36 178 | 36 500 | 36 500 |
Grova narkotikabrott som kommit till polisens kännedom, antal | 917 | 850 | 780 |
1) Källa: Polisbarometern
Polisens tillståndsförvaltning har i och med det administrativa beslutsfattandet och genom olika övervakningsmetoder en förebyggande effekt på brott samt en tryggande effekt på allmän ordning och allmän säkerhet i ett samhälle där säkerhetsläget håller på att förändras. Polisen säkerställer en tillräcklig servicenivå, effektiva förfaranden och motsvarande resurser inom den avgiftsbelagda tillståndsförvaltningen och sörjer för kostnadsmotsvarigheten. Funktioner och processer inom tillståndsförvaltningen förnyas så att administrationen blir lättare. Polisen tillhandahåller och utvecklar elektroniska tillståndstjänster och ärendehantering så att tjänsterna är kundvänliga samt utnyttjar den tekniska utvecklingen ändamålsenligt och sörjer för att verksamheten är funktionellt sett effektiv. Det främsta sättet att tillhandahålla tjänster är elektroniska tjänster, och utnyttjandegraden av e-tjänster hålls planmässigt på en hög nivå. Kundserviceställena kompletterar de elektroniska tjänsterna. Personalens kompetens när det gäller kärnuppgifterna inom tillståndsförvaltningen förbättras.
Polisens tillståndsförvaltning producerar tillståndstjänster på ett totalekonomiskt och kostnadseffektivt sätt. Genom den resursmall som togs i bruk vid ingången av 2017 säkerställer man att personalresurserna dimensioneras rätt i förhållande till tillståndsförvaltningens uppgifter. De avgiftsbelagda tillståndstjänsternas effektivitet har ökat med 40 % från 2010 till 2016 och minskningarna i årsverkena uppgick till 155 årsverken under denna period. Tillståndsförvaltningens resurser minskas 2017 med 85 årsverken enligt resursmallen jämfört med bokslutet för 2016, och därmed uppgår den totala minskningen till 240 årsverken. Enligt principerna om resursmallen ska resursernas rätta nivå alltid bedömas när konsekvenser av utvecklingsarbete planeras.
Den avgiftsbelagda tillståndsförvaltningen (tillståndstjänster) | 2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
---|---|---|---|
Produktivitet | |||
Produktivitet (avgiftsbelagda ärenden som behandlats av polisen/avgiftsbelagda tillståndsårsverken) | 2 453 | 2 371 | 2 545 |
Resurshushållning | |||
Årsverken (avgiftsbelagda) | 473 | 402 | 402 |
Tillståndsförvaltningens intäktsprognos/uppskattning, 1 000 euro | 53 970 | 42 300 | 43 800 |
Kostnader för tillståndstjänster, (avgiftsbelagda) 1 000 euro | 54 879 | 42 300 | 43 800 |
Resurshållning (kostnader/avgiftsbelagda ärenden som behandlats av polisen), euro | 47 | 44 | 43 |
Kostnadsmotsvarighet för tillståndsförvaltningen, % | 106,5 | 100 | 100 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Tillståndsförvaltningen, vitsord 1—41) | - | - | - |
Utfall för elektronisk ärendehantering (%) | 20 | 50 | 60 |
Beläggningsgraden av e-tjänster (%) | 29 | 40 | 45 |
Beläggningsgraden av tidsbokning (antal tidsbokningar/antal kundbesök), % | 45 | 50 | 60 |
Kundserviceställenas kundantal | 1 080 265 | 981 000 | 797 000 |
Prestationer | |||
Avgiftsbelagda tillståndsärenden som behandlats av polisen sammanlagt, st. | 1 160 156 | 953 000 | 1 023 000 |
1) Källa: Polisbarometern
Avgiftsfri tillståndsförvaltning (inkl. övervakning av tillstånd)) | 2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
---|---|---|---|
Resurshushållning | |||
Årsverken | 216 | 200 | 200 |
Kostnader för övervakningen av tillstånd (avgiftsfria tillståndstjänster), 1 000 euro | 16 767 | 16 938 | 16 825 |
Prestationer | |||
Övervakningsåtgärder sammanlagt, st. (inkl. beslut om körrätt, beslut om indragning och varning i fråga om vapenlicens samt indragning och varning i fråga om ordningsvaktkort och väktarkort) | 65 065 | 65 000 | 65 000 |
Polisutbildningen svarar mot polisens behov av personal och kunnande. För antalet nya studerande vid polisyrkeshögskolan föreslås en nivå på minst 400 studeranden från 2017 och framåt. Polisutbildningen ges fortsättningsvis på de båda nationalspråken. I utbildningen utvecklas en sådan yrkesskicklighet som det internationella polissamarbetet och den kulturella mångfalden kräver. Utbildningens produktivitet förbättras genom att användningen av webbundervisning utvidgas. Polisyrkeshögskolan producerar forskningsdata för utvecklandet av polisverksamheten, den inre säkerheten och undervisningen vid läroanstalten.
Polisutbildning | 2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
Produktivitet | |||
Studiepoäng som avlagts av examensstuderande under ett år/lärarnas totala årsverken | 330 | 491 | 503 |
Publikationer/forskningsårsverken | 3,3 | 2,5 | 3,0 |
Resurshushållning | |||
Polisyrkeshögskolans totala kostnader, 1 000 euro | 26 322 | 26 000 | 26 000 |
Årsverken | 206,1 | 192 | 190 |
Polis (yrkeshögskoleutbildning), examensutbildningens pris per studiepoäng, högst, euro | 540 | 405 | 405 |
Polis (högre yrkeshögskoleutbildning), examensutbildningens pris per studiepoäng, högst, euro | 801 | 593 | 801 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Polis (yrkeshögskoleutbildning) - utexaminerade inom målsatt tid, % | - | 93,0 | 95,0 |
Polis (yrkeshögskoleutbildning) - uppnående av kompetensmål för praktik inom examensutbildningen | 3,4 | 4,0 | 4,0 |
Prestationer | |||
Polis (yrkeshögskoleutbildning), antal sökande per nybörjarplats | 14,4 | 9,0 | 9,0 |
Polis (yrkeshögskoleutbildning), antal studerande som inlett studierna | 286 | 400 | 400 |
Polis (yrkeshögskoleutbildning), antal utexaminerade | 38 | 190 | 227 |
Publikationer st. | 54 | 38 | 38 |
Gemensamma tjänster - stödfunktioner och övriga uppgifter
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
|
Gemensamma tjänster - stödfunktioner1) | |||
Resurshushållning | |||
Årsverken | 1 430 | 1 425 | 1 423 |
Gemensamma tjänster - övriga uppgifter2) | |||
Resurshushållning | |||
Årsverken | 720 | 718 | 678 |
Kostnader för de övriga uppgifterna, 1 000 euro | 65 405 | 66 075 | 65 633 |
1) Stödfunktioner=ekonomiförvaltning, personaladministration, materialfunktioner, datateknik, forsknings- och analysfunktion, utbildning, arbetshälsa, koncerntjänster, styrfunktioner
2) Övriga uppgifter= vakter, fängelsefunktioner, fångtransporter, handräckning, hittegodsfunktion, klagomål och besvärsärenden, särskilda funktioner inom tillståndsförvaltningen
Polisen anpassar sin verksamhet enligt ramen för det anslag som beviljats i enlighet med sin anpassningsplan. Sparåtgärderna inriktas bl.a. på centraliserad finansiering samt på utvecklingsprojekt. Avsikten är att genom denna fördelning dämpa minskningarna i årsverken i fråga om polisens personal och alldeles särskilt i fråga om polismännen. Antalet anställda vid polisen anpassas till de ekonomiska villkoren.
Mänskliga resurser | 2016 utfall1) |
2017 uppskattning |
2018 mål |
Årsverken | 9 811 | 9 692 | 9 710 |
Kvinnor, % | 29,4 | 29,5 | 29,5 |
Polismän, årsv. | 7 220 | 7 256 | 7 200 |
Kvinnor, % | 16,3 | 16,3 | 16,3 |
Studerande, årsv.2) | 171 | 173 | 267 |
Kvinnor, % | 30,0 | 30,0 | 30,0 |
Övrig personal, årsv. | 2 420 | 2 263 | 2 243 |
Kvinnor, % | 68,8 | 70,0 | 70,0 |
Kvinnor, % inom underbefälet, befälet och på chefsnivå | 11,2 | 11,2 | 11,2 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 9,9 | 9,9 | 9,9 |
1) Källa PolStat, alla moment. Andel anställda under polisens moment 26.10.01 i utfallet för 2016 tot. 9 730 årsv., andel anställda under övriga moment tot. 81 årsv.
2) Med studerande avses sådana studerande som står till förfogande som arbetskraft och som gör sin praktikperiod som arbets- eller fältpraktik.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 791 209 | 759 155 | 778 728 |
Bruttoinkomster | 68 224 | 62 477 | 58 046 |
Nettoutgifter | 722 985 | 696 678 | 720 682 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 28 043 | ||
— överförts till följande år | 35 344 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 61 176 | 49 506 | 51 006 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 61 660 | 49 506 | 51 006 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -484 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 99 | 100 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bekämpning av våldsamma extremiströrelsers olagliga verksamhet | -8 500 |
Ett särskilt anslag för grå ekonomi | -500 |
Förbättrande av kapaciteten (investeringar i materiel) | 1 000 |
Förebyggande verksamhet, bekämpning av terrorism | 500 |
Investeringar i materiel, utveckling med hjälp av ny teknik samt bekämpning av terrorism | 6 000 |
Polisstyrelsens VITJA-projekt (finansieringen 2017) (överföring till moment 28.70.20) | -4 000 |
Polisstyrelsens VITJA-projekt (finansieringen 2018) (överföring från moment 28.70.20) | 3 000 |
Tryggande av kärnuppgifterna | 8 500 |
Tryggande av verksamheten/höjning av nivån (bl.a. bekämpning av grå ekonomi, trafikövervakning) | 5 000 |
Tryggandet av polisens verksamhet (förbättrande av den inre säkerheten) | 25 000 |
Utgifter för utredning av dödsorsak (överföring till moment 33.02.20) | -4 270 |
Utvidgning av strafforderområdet (regeringsprogr. 2015 besparing) | -1 000 |
Ökad cyberkapacitet, bekämpning av terrorism | 3 000 |
Ökning av nybörjarplatser inom polisutbildningen | -400 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror | -237 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -177 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -300 |
Indexhöjning av hyror | 181 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -4 141 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -3 548 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -780 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 236 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -115 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -445 |
Sammanlagt | 24 004 |
2018 budget | 720 682 000 |
2017 budget | 696 678 000 |
2016 bokslut | 730 286 000 |