Statsbudgeten 2018
Förklaring:Polisen tryggar rätts- och samhällsordningen, upprätthåller allmän ordning och säkerhet, förebygger, avslöjar och reder ut brott och sörjer för att de blir föremål för åtalsprövning.
Genom goda resultat inom de olika delområdena av polisens verksamhet bidrar man till att Finland fortfarande är ett av de tryggaste länderna i Europa trots att polisväsendets verksamhetsmiljö har förändrats avsevärt och finansieringen av polisväsendet minskar. De viktigaste förändringarna i verksamhetsbetingelserna som inverkar på polisens verksamhet hänför sig till de snabba förändringarna i den internationella och nationella säkerhetssituationen, kriminaliteten som hänför sig till massinvandring och olaglig inresa, den snabba utvecklingen inom digitalisering och IKT samt till nya hotbilder såsom bl.a. hybridpåverkan. Digitaliseringen och IKT-utvecklingen erbjuder möjligheter att effektivisera verksamheten, men ökar även mängden cyberbrottslighet. Risken för enskilda våldsamma terrordåd har ökat i Finland. För närvarande motsvarar polisens kapacitet inte till alla delar de nuvarande hotbilderna eller kraven i den förändrade verksamhetsmiljön. I beredskapen inför överraskande attacker är det viktigaste att polisen har tillräckliga och effektiva resurser på fältet. Polisens funktions- och reaktionsförmåga i plötsliga och allvarliga situationer är direkt jämförbar med antalet poliser på fältet.
I fråga om patrullernas funktionsförmåga finns det tre centrala frågekomplex: patrullens användning av maktmedel och maktmedelsredskap, polismannens och patrullens skyddsredskap samt den taktiska kompetensen och utbildningen. Med den finansiering som beviljades 2017 för förbättrandet av den operativa kapaciteten förbättrar polisen kapaciteten i fråga om omedelbart ingripande och påverkan på distans genom att skaffa vapen och annan relaterad utrustning. Polisen fortsätter öka sin kapacitet stegvis genom att med den finansiering som beviljas 2018 skaffa maktmedelsredskap för patrullerna i hela landet.
Medlen för hybridpåverkan i statligt inflytande har ökat. Det krävs prioritering av verksamheten, och det blir alltmer utmanande att trygga tjänster i synnerhet inom glesbygdsområden (HARVA-projektet).
Skyddspolisen har till uppgift att bekämpa förehavanden och brott som kan äventyra stats- och samhällsskicket eller rikets inre eller yttre säkerhet samt att undersöka sådana brott. Skyddspolisen ska även upprätthålla och utveckla en allmän beredskap för att förebygga verksamhet som äventyrar rikets säkerhet. Samarbetet mellan skyddspolisen och den övriga polisverksamheten tryggas.
Polisens lagstadgade uppgifter är omfattande, men de största förväntningarna på polisverksamheten hänför sig till förbättrandet av människors säkerhet och känslan av trygghet. Exempelvis vissa uppgifter inom brottsbekämpningen belastar polisen mycket trots att utförandet av dem inte nämnvärt förbättrar säkerheten eller ökar känslan av trygghet. Bekämpningsåtgärder som hänför sig till olika typer av brottslighet, exempelvis förebyggande, avslöjande och utredning, bedöms med hjälp av kostnads- och nyttoanalyser utifrån den säkerhet de resulterar i. Verksamheten inriktas sedan i enlighet med bedömningen.
Bland annat genom tekniska lösningar ökas dels synligheten för polisens uppgifter när det gäller upprätthållandet av säkerheten, dels tillgången till polistjänster. Samtidigt säkerställs att polisens förmåga att bemöta behovet av brådskande hjälp förblir på nuvarande nivå. Snabba förändringar med avseende på säkerheten i den nuvarande verksamhetsmiljön förutsätter en förmåga att förbereda sig för situationer som är svåra att förutse. Genom analys av säkerhetsriskerna och genom kunskapsbaserad ledning och en bra lägesbild kan polisen reagera på förändringar i omvärlden genom förebyggande åtgärder och genom att tillsammans med andra aktörer inom säkerhetssektorn inrikta resurserna på sådana frågor som är kritiska med tanke på säkerheten.
Enligt 1 § i polislagen ska polisen sköta det internationella samarbete som hör till dess uppgifter. Polisen verkar aktivt för att förbättra informationsutbytet och det operativa samarbetet med Europeiska unionens medlemsstater och länderna i närområdena och utnyttjar det internationella samarbetet för att upprätthålla och förbättra den inre säkerheten. Genom internationellt samarbete bekämpas internationell brottslighet som riktar sig till eller utgår från Finland. Man strävar efter att den brottslighet som riktar sig till Finland ska bekämpas redan i utlandet.
Polisens målsättning är att bibehålla insatstiden på en god nivå. Möjligheterna att hålla tillgången till och kvaliteten på basservicen på nuvarande nivå följs upp och rapporteras. Polisens resurser inriktas i allt högre grad på polisens funktionella, prioriterade områden. Avsikten är att bibehålla tillgången till tillståndstjänster och kvaliteten på tjänsterna i form av elektroniska tjänster och i form av tjänster på kundserviceställen som kompletterar dessa genom att sörja för kostnadsmotsvarigheten för den offentligrättsliga avgiftsbelagda verksamheten.
01. Polisväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 720 682 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av ersättningar till Ålands landskapsregering enligt 2 § i förordningen om polisförvaltningen i landskapet Åland (1177/2009).
Förklaring:Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för polisens verksamhet:
Tillgången till brådskande utryckningstjänster ska hållas på nuvarande nivå. Polisen bedömer och rapporterar nivån för den övervakning som gäller den allmänna ordningen och säkerheten. Polisen höjer sin prestanda stegvis. Man strävar efter att Finland ska ha situationen med olaglig inresa under kontroll även i framtiden. Åtgärderna för att bekämpa olaglig inresa är trovärdiga och effektiva. Verkställandet av nekande asylbeslut ska fortsättningsvis vara effektivt till de delar polisen kan påverka dem.
Trafikövervakningen ska fortfarande vara effektiv trots att det blir nödvändigt att använda tid som anvisats för trafikövervakning även till att upprätthålla allmän ordning och säkerhet samt till brottsbekämpning med anledning av asylläget. Detta kompenseras genom att utöka den automatiska trafikövervakningen. Polisen strävar efter att hålla samma nivå som under de senaste åren i fråga om antalet avslöjade fall av rattfylleri och grovt äventyrande av trafiksäkerheten samt även i fråga om övervakningen av tung trafik.
Övervakning | 2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (A-, B- och C-uppdrag/årsv.) | 763 | 761 | 762 |
Trafikövervakningens produktivitet, st./årsv. | 835 | 902 | 996 |
Resurshushållning | |||
Årsverken | 1 374 | 1 314 | 1 313 |
Kostnader för övervakning, 1 000 euro | 140 793 | 142 236 | 141 284 |
Resurshushållning (kostnader/A-, B- och C-uppdrag), euro | 134 | 142 | 141 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Ingripanden i våld i hemmen, medeltal minst, vitsord 1—4 | 3,0 | - | 2,9 |
Trafikövervakningen, medeltal minst, vitsord 1—4 | 3,0 | - | 3,0 |
Polispatrullering och annan synlig verksamhet, medeltal minst, vitsord 1—4 | 2,9 | - | 2,8 |
Arbetstid som använts för trafikövervakning, årsv. | 547 | 543 | 492 |
— varav arbetstid som använts för övervakning av tung trafik, årsv. | 44,1 | 42 | 40 |
Prestationer inom den automatiska trafikövervakningen, st. | 555 601 | 580 000 | 600 000 |
Grovt äventyrande av trafiksäkerheten, fall högst, st. | 3 872 | 3 500 | 3 300 |
Trafikolyckor som lett till personskada, högst, st. | 4 701 | 5 100 | 5 100 |
Fall av rattfylleri, högst, st. | 18 053 | 19 000 | 17 500 |
Arbetstid som använts för övervakning av utlänningar, årsv., | |||
exkl. in- och utresekontrollverksamhet | 23 | 20 | 20 |
Prestationer | |||
Antal uppdrag inom allmän ordning och säkerhet, st. | 1 048 125 | 1 000 000 | 1 000 000 |
— varav uppdrag på polisens eget initiativ, % | 36,9 | 30 | 30 |
På eget initiativ (%) i vissa uppdrag i anslutning till övervakningen av tätorter (03 Misshandel, slagsmål | 15 Skadegörelse | 34 Berusad person | 35 Störande beteende och ofog) | 9,5 | 9,0 | 8,0 |
Larmverksamhet | 2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (A- och B-larmuppdrag, antal/årsv.) | 278 | 283 | 283 |
Resurshushållning | |||
Årsverken | 1 905 | 1 905 | 1 905 |
Kostnader för larmverksamheten, 1 000 euro | 173 427 | 175 205 | 174 003 |
Resurshushållning (kostnader/larmuppdrag A+B), euro | 328 | 324 | 322 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Insatstiden för uppdrag i kategori A, min. | 9,4 | 9,5 | 10,0 |
Insatstiden för uppdrag i kategori A och B, min. | 17,9 | 18,0 | 18,5 |
Insatstid under 20 min (% av uppdrag A+B) | 70,6 | 70,0 | 69,0 |
Insatstid under 45 min (% av uppdrag A+B) | 92,1 | 89,0 | 88,0 |
Brådskande utryckningar, medeltal minst, vitsord 1—4 | 3,2 | - | |
Prestationer | |||
Larmuppdrag i anslutning till familjevåld, högst, st. | 25 821 | 26 000 | 26 000 |
Antal A- och B-larmuppdrag, högst, st. | 529 334 | 540 000 | 540 000 |
Antal A-, B- och C-larmuppdrag, högst, st. | 1 048 125 | 1 000 000 | 1 000 000 |
Med bekämpning av hot som orsakas av en förändrad säkerhetssituation avses inom brottsbekämpningen att satsa kraftigt på säkerställandet av kapaciteten för de undersökningar som gäller allvarliga brott mot liv och hälsa samt sexualbrott. Förändringen i verksamhetsmiljön kräver att resurserna riktas till akuta och tidskrävande företeelser inom den förebyggande verksamheten, exempelvis till bekämpning av våldsam radikalisering, extremism och hatpropaganda. Detta betyder oundvikligen att de tillgängliga resurserna för den rutinmässiga bekämpningen av brott minskar.
Brottsutredningsnivån för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott) beräknas sjunka. Om polisens grundläggande brottsutredningar blir mindre effektiva inverkar det både på rättsprocessen och på dess kvalitet. Detta ökar kostnaderna och försvårar bl.a. åklagarnas arbete vid åtalsprövningar. Även om egendomsbrotten, exkl. bl.a. grova inbrott i bostäder, inte inverkar i hög grad på medborgarnas trygghet och deras känsla av trygghet, inverkar det stora antalet av dessa brott på medborgarnas uppfattning av polisens verksamhet och kapacitet.
Polisens möjligheter att satsa på utredning av s.k. brott utan utredningsuppslag som kommit till polisens kännedom och som bl.a. förutsätter sammanlänkning utgör en utmaning. Polisen följer upp utvecklingen när det gäller utredningstiderna och utvecklingen av brottsutredningsnivån för brott och rapporterar dessa samt ökningar i fråga om dold brottslighet. Detta är viktigt för att kunna göra en klar bedömning av polisens kapacitet och möjligheter.
Det aktiva förebyggandet, avslöjandet och utredandet av brott och hatbrott som hänför sig till våldsamma extremiströrelser fortsätter, och Ankarverksamheten, polisverksamheten på webben samt utredningen av it-brott utvecklas. Särskilt den personal som behövs för att utreda asylfall, stärka hanteringen av hot, effektivisera behandlingen av tips och förbättra cyberkapaciteten ska utökas.
Inom bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten ska man genom ett intensivare samarbete mellan polisen och åklagaren vid förundersökningar sträva efter brottsutredning i realtid, en minskning av antalet fall som är under utredning, en förkortning av utredningstiderna och en ökning av den vinning av brott som återtas. Även samarbetet mellan andra viktiga samarbetsparter såsom skatteförvaltningen, utsökning och boförvaltare bör utvecklas.
När det gäller bekämpning av it-relaterad brottslighet genomförs de åtgärdsförslag i den nationella cyberstrategin som inte ännu har genomförts. Antalet it-brott har ökat, och de it-brott som polisen har utrett och kommer att få utreda kräver längre tid än tidigare. Förändringarna i verksamhetsmiljön leder till att allt flera brott utförs i datanät, vilket gör att det krävs specialkunnande av polisen för att utreda dem. Polisens rekrytering av sakkunniga i utredning av it-brott kan i framtiden försvåras, eftersom företagen och de övriga statliga organisationerna tävlar om samma resurser.
Brottsbekämpning | 2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (uppklarade strafflagsbrott/årsv.) | 75 | 71 | 71 |
Resurshushållning | |||
Årsverken | 3 691 | 3 729 | 3 800 |
Kostnader för brottsbekämpning, 1 000 euro | 343 720 | 347 243 | 344 921 |
Resurshushållning (kostnader/uppklarade strafflagsbrott), euro | 1 242 | 1 310 | 1 302 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Brottsutredningsnivå för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), %, minst | 47,6 | 45,0 | 43,0 |
Utredningstiden för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), medeltal, dygn | 122 | 125 | 130 |
Brottsutredningsnivå för egendomsbrott, %, minst | 36,7 | 35,5 | 33,5 |
Utredningsnivå för brott mot liv och hälsa, %, minst | 67,3 | 70,0 | 70,0 |
Anhängighetstiden för uppklarade ekonomiska brott, medeltal, dygn, högst | 441 | 500 | 500 |
Antal organiserade kriminella sammanslutningar (grupper inom EU och andra grupper), st. | 76 | 77 | 80 |
Antal personer som hör till organiserade kriminella sammanslutningar, st. | 800 | 700 | 800 |
Utredning och bekämpning av våldsbrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 3,0 | - | 3,0 |
Utredning av ekonomiska brott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,6 | - | 2,6 |
Utredning/avslöjande av narkotikabrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,9 | - | 2,9 |
Utredning av inbrott i bostäder, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,8 | - | 2,8 |
Utredning av bilstölder, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,7 | - | 2,7 |
Upptäckande och utredning av brott som tyder på rasism, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,8 | - | 2,8 |
Polisverksamhet på webben (t.ex. polisens tipstjänst, webbpolis), medeltal, minst, vitsord 1 — 41) | - | - | - |
Årsverken som använts för utredning av it-brott | 40 | 32 | 40 |
Prestationer | |||
Alla uppklarade brott, antal, inkl. trafikförseelser | 620 248 | 600 000 | 600 000 |
Uppklarade strafflagsbrott, antal | 276 762 | 265 000 | 265 000 |
Återtagande av vinningen av alla brott (netto), mn euro | 19,75 | 23,0 | 18,0 |
Återtagande av vinningen av ekonomiska brott (netto), mn euro | 14,78 | 20,0 | 15,0 |
Antal uppklarade ekonomiska brott, st. | 1 915 | 2 000 | 2 000 |
Antal ouppklarade ekonomiska brott, st. | 2 508 | 2 200 | 2 500 |
Antal uppklarade brott som utförts av organiserade kriminella sammanslutningar, st. | 1 003 | 1 000 | 1 000 |
Antal brott mot liv och hälsa, st. | 36 178 | 36 500 | 36 500 |
Grova narkotikabrott som kommit till polisens kännedom, antal | 917 | 850 | 780 |
1) Källa: Polisbarometern
Polisens tillståndsförvaltning har i och med det administrativa beslutsfattandet och genom olika övervakningsmetoder en förebyggande effekt på brott samt en tryggande effekt på allmän ordning och allmän säkerhet i ett samhälle där säkerhetsläget håller på att förändras. Polisen säkerställer en tillräcklig servicenivå, effektiva förfaranden och motsvarande resurser inom den avgiftsbelagda tillståndsförvaltningen och sörjer för kostnadsmotsvarigheten. Funktioner och processer inom tillståndsförvaltningen förnyas så att administrationen blir lättare. Polisen tillhandahåller och utvecklar elektroniska tillståndstjänster och ärendehantering så att tjänsterna är kundvänliga samt utnyttjar den tekniska utvecklingen ändamålsenligt och sörjer för att verksamheten är funktionellt sett effektiv. Det främsta sättet att tillhandahålla tjänster är elektroniska tjänster, och utnyttjandegraden av e-tjänster hålls planmässigt på en hög nivå. Kundserviceställena kompletterar de elektroniska tjänsterna. Personalens kompetens när det gäller kärnuppgifterna inom tillståndsförvaltningen förbättras.
Polisens tillståndsförvaltning producerar tillståndstjänster på ett totalekonomiskt och kostnadseffektivt sätt. Genom den resursmall som togs i bruk vid ingången av 2017 säkerställer man att personalresurserna dimensioneras rätt i förhållande till tillståndsförvaltningens uppgifter. De avgiftsbelagda tillståndstjänsternas effektivitet har ökat med 40 % från 2010 till 2016 och minskningarna i årsverkena uppgick till 155 årsverken under denna period. Tillståndsförvaltningens resurser minskas 2017 med 85 årsverken enligt resursmallen jämfört med bokslutet för 2016, och därmed uppgår den totala minskningen till 240 årsverken. Enligt principerna om resursmallen ska resursernas rätta nivå alltid bedömas när konsekvenser av utvecklingsarbete planeras.
Den avgiftsbelagda tillståndsförvaltningen (tillståndstjänster) | 2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
---|---|---|---|
Produktivitet | |||
Produktivitet (avgiftsbelagda ärenden som behandlats av polisen/avgiftsbelagda tillståndsårsverken) | 2 453 | 2 371 | 2 545 |
Resurshushållning | |||
Årsverken (avgiftsbelagda) | 473 | 402 | 402 |
Tillståndsförvaltningens intäktsprognos/uppskattning, 1 000 euro | 53 970 | 42 300 | 43 800 |
Kostnader för tillståndstjänster, (avgiftsbelagda) 1 000 euro | 54 879 | 42 300 | 43 800 |
Resurshållning (kostnader/avgiftsbelagda ärenden som behandlats av polisen), euro | 47 | 44 | 43 |
Kostnadsmotsvarighet för tillståndsförvaltningen, % | 106,5 | 100 | 100 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Tillståndsförvaltningen, vitsord 1—41) | - | - | - |
Utfall för elektronisk ärendehantering (%) | 20 | 50 | 60 |
Beläggningsgraden av e-tjänster (%) | 29 | 40 | 45 |
Beläggningsgraden av tidsbokning (antal tidsbokningar/antal kundbesök), % | 45 | 50 | 60 |
Kundserviceställenas kundantal | 1 080 265 | 981 000 | 797 000 |
Prestationer | |||
Avgiftsbelagda tillståndsärenden som behandlats av polisen sammanlagt, st. | 1 160 156 | 953 000 | 1 023 000 |
1) Källa: Polisbarometern
Avgiftsfri tillståndsförvaltning (inkl. övervakning av tillstånd)) | 2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
---|---|---|---|
Resurshushållning | |||
Årsverken | 216 | 200 | 200 |
Kostnader för övervakningen av tillstånd (avgiftsfria tillståndstjänster), 1 000 euro | 16 767 | 16 938 | 16 825 |
Prestationer | |||
Övervakningsåtgärder sammanlagt, st. (inkl. beslut om körrätt, beslut om indragning och varning i fråga om vapenlicens samt indragning och varning i fråga om ordningsvaktkort och väktarkort) | 65 065 | 65 000 | 65 000 |
Polisutbildningen svarar mot polisens behov av personal och kunnande. För antalet nya studerande vid polisyrkeshögskolan föreslås en nivå på minst 400 studeranden från 2017 och framåt. Polisutbildningen ges fortsättningsvis på de båda nationalspråken. I utbildningen utvecklas en sådan yrkesskicklighet som det internationella polissamarbetet och den kulturella mångfalden kräver. Utbildningens produktivitet förbättras genom att användningen av webbundervisning utvidgas. Polisyrkeshögskolan producerar forskningsdata för utvecklandet av polisverksamheten, den inre säkerheten och undervisningen vid läroanstalten.
Polisutbildning | 2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
Produktivitet | |||
Studiepoäng som avlagts av examensstuderande under ett år/lärarnas totala årsverken | 330 | 491 | 503 |
Publikationer/forskningsårsverken | 3,3 | 2,5 | 3,0 |
Resurshushållning | |||
Polisyrkeshögskolans totala kostnader, 1 000 euro | 26 322 | 26 000 | 26 000 |
Årsverken | 206,1 | 192 | 190 |
Polis (yrkeshögskoleutbildning), examensutbildningens pris per studiepoäng, högst, euro | 540 | 405 | 405 |
Polis (högre yrkeshögskoleutbildning), examensutbildningens pris per studiepoäng, högst, euro | 801 | 593 | 801 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Polis (yrkeshögskoleutbildning) - utexaminerade inom målsatt tid, % | - | 93,0 | 95,0 |
Polis (yrkeshögskoleutbildning) - uppnående av kompetensmål för praktik inom examensutbildningen | 3,4 | 4,0 | 4,0 |
Prestationer | |||
Polis (yrkeshögskoleutbildning), antal sökande per nybörjarplats | 14,4 | 9,0 | 9,0 |
Polis (yrkeshögskoleutbildning), antal studerande som inlett studierna | 286 | 400 | 400 |
Polis (yrkeshögskoleutbildning), antal utexaminerade | 38 | 190 | 227 |
Publikationer st. | 54 | 38 | 38 |
Gemensamma tjänster - stödfunktioner och övriga uppgifter
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
|
Gemensamma tjänster - stödfunktioner1) | |||
Resurshushållning | |||
Årsverken | 1 430 | 1 425 | 1 423 |
Gemensamma tjänster - övriga uppgifter2) | |||
Resurshushållning | |||
Årsverken | 720 | 718 | 678 |
Kostnader för de övriga uppgifterna, 1 000 euro | 65 405 | 66 075 | 65 633 |
1) Stödfunktioner=ekonomiförvaltning, personaladministration, materialfunktioner, datateknik, forsknings- och analysfunktion, utbildning, arbetshälsa, koncerntjänster, styrfunktioner
2) Övriga uppgifter= vakter, fängelsefunktioner, fångtransporter, handräckning, hittegodsfunktion, klagomål och besvärsärenden, särskilda funktioner inom tillståndsförvaltningen
Polisen anpassar sin verksamhet enligt ramen för det anslag som beviljats i enlighet med sin anpassningsplan. Sparåtgärderna inriktas bl.a. på centraliserad finansiering samt på utvecklingsprojekt. Avsikten är att genom denna fördelning dämpa minskningarna i årsverken i fråga om polisens personal och alldeles särskilt i fråga om polismännen. Antalet anställda vid polisen anpassas till de ekonomiska villkoren.
Mänskliga resurser | 2016 utfall1) |
2017 uppskattning |
2018 mål |
Årsverken | 9 811 | 9 692 | 9 710 |
Kvinnor, % | 29,4 | 29,5 | 29,5 |
Polismän, årsv. | 7 220 | 7 256 | 7 200 |
Kvinnor, % | 16,3 | 16,3 | 16,3 |
Studerande, årsv.2) | 171 | 173 | 267 |
Kvinnor, % | 30,0 | 30,0 | 30,0 |
Övrig personal, årsv. | 2 420 | 2 263 | 2 243 |
Kvinnor, % | 68,8 | 70,0 | 70,0 |
Kvinnor, % inom underbefälet, befälet och på chefsnivå | 11,2 | 11,2 | 11,2 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 9,9 | 9,9 | 9,9 |
1) Källa PolStat, alla moment. Andel anställda under polisens moment 26.10.01 i utfallet för 2016 tot. 9 730 årsv., andel anställda under övriga moment tot. 81 årsv.
2) Med studerande avses sådana studerande som står till förfogande som arbetskraft och som gör sin praktikperiod som arbets- eller fältpraktik.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 791 209 | 759 155 | 778 728 |
Bruttoinkomster | 68 224 | 62 477 | 58 046 |
Nettoutgifter | 722 985 | 696 678 | 720 682 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 28 043 | ||
— överförts till följande år | 35 344 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 61 176 | 49 506 | 51 006 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 61 660 | 49 506 | 51 006 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -484 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 99 | 100 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bekämpning av våldsamma extremiströrelsers olagliga verksamhet | -8 500 |
Ett särskilt anslag för grå ekonomi | -500 |
Förbättrande av kapaciteten (investeringar i materiel) | 1 000 |
Förebyggande verksamhet, bekämpning av terrorism | 500 |
Investeringar i materiel, utveckling med hjälp av ny teknik samt bekämpning av terrorism | 6 000 |
Polisstyrelsens VITJA-projekt (finansieringen 2017) (överföring till moment 28.70.20) | -4 000 |
Polisstyrelsens VITJA-projekt (finansieringen 2018) (överföring från moment 28.70.20) | 3 000 |
Tryggande av kärnuppgifterna | 8 500 |
Tryggande av verksamheten/höjning av nivån (bl.a. bekämpning av grå ekonomi, trafikövervakning) | 5 000 |
Tryggandet av polisens verksamhet (förbättrande av den inre säkerheten) | 25 000 |
Utgifter för utredning av dödsorsak (överföring till moment 33.02.20) | -4 270 |
Utvidgning av strafforderområdet (regeringsprogr. 2015 besparing) | -1 000 |
Ökad cyberkapacitet, bekämpning av terrorism | 3 000 |
Ökning av nybörjarplatser inom polisutbildningen | -400 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror | -237 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -177 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -300 |
Indexhöjning av hyror | 181 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -4 141 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -3 548 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -780 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 236 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -115 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -445 |
Sammanlagt | 24 004 |
2018 budget | 720 682 000 |
2017 budget | 696 678 000 |
2016 bokslut | 730 286 000 |
02. Skyddspolisens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 30 141 000 euro.
Förklaring:Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för Skyddspolisens verksamhet:
Skyddspolisens centrala mål är att förebygga sådana gärningar och förehavanden som kan utgöra hot mot den nationella säkerheten. Dessutom producerar ämbetsverket sådan underrättelsedata som är viktig, som ger en grund för statsförvaltningens beslutsfattande och som främjar säkerheten i samhället.
För att garantera den nationella säkerheten i en verksamhetsmiljö som är under stor förändring krävs det att Skyddspolisens verksamhetsförutsättningar säkerställs och kapaciteten utvecklas. Den nya underrättelselagstiftningen kommer att hjälpa ämbetsverket bemöta nya utmaningar. Behovet av ytterligare resurser för de nya befogenheterna bedöms under hösten 2017.
Den snabba förändringen i verksamhetsmiljön för bekämpningen av terrorism ställer större krav än förut på ämbetsverkets verksamhet som helhet. Tyngdpunkten i bekämpningen av terrorism ligger på att förebygga radikala muslimers terrordåd.
Även verksamhetsmiljön för kontraunderrättelsen har förändrats snabbt på grund av den tekniska utvecklingen och det världspolitiska läget. Syftet med kontraunderrättelsen är att identifiera hoten mot Finland i förväg och förhindra att de förverkligas.
De prioriteringar vid inhämtande av information som styr ämbetsverkets inhämtande av information uppdateras och prioriteringarna för 2018 fastställs med beaktande av eventuella ändringar med anledning av den nya underrättelselagstiftningen.
Skyddspolisen utvecklar samarbetet med sina partners i syfte att skapa bättre förutsättningar för den operativa verksamheten och den rapportering som stöder det utrikes- och säkerhetspolitiska beslutsfattandet.
Skyddspolisen effektiviserar förfarandena för säkerhetsutredningar för att bättre kunna förebygga hot mot den nationella säkerheten och mot den näringsverksamhet som är väsentlig för Finland. Det nya registret över säkerhetsutredningar utvecklas så att det är en fungerande del av förfarandena för säkerhetsutredningar och främjar effektiviteten.
I och med den nya underrättelselagstiftningen kommer tyngdpunkten i Skyddspolisens verksamhet i allt större grad att ligga på underrättelseverksamheten. Skyddspolisen bereder sig för de nya fullmakterna genom att förnya sina förfaranden i enlighet med den övergripande planen. Genomförandet av den strategi för ämbetsverket som godkändes 2016 fortsätter. Genom SSK-projektet utvecklas ämbetsverkets informationshantering och kapacitet i enlighet med det resultatavtal som ingåtts med finansministeriet.
Skyddspolisen inleder den personalstrategi som utarbetats 2017 i syfte att säkerställa ämbetsverkets verksamhetsförutsättningar för situationer som förändras snabbt. Ämbetsverket utbildar sina anställda systematiskt enligt en separat plan och med beaktande av kraven i den nya underrättelselagstiftningen. Man sörjer för personalens välbefinnande under förändringsprocessen.
Skyddspolisen | 2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
Resurshushållning | |||
---|---|---|---|
Omkostnadsanslag, (operativt), 1 000 euro | 17 580 | 22 255 | 24 900 |
Årsverken för verksamheten | 233 | 260 | 300 |
Kostnader för verksamheten (inkl. stödfunktioner), 1 000 euro | 21 731 | 27 391 | 30 141 |
Prestationer | |||
Informationsmöten om säkerheten, st. | 298 | 200 | 200 |
Säkerhetsutredningar, st. | 61 864 | 50 000 | 45 000 |
Utlåtanden i ärenden som gäller medborgarskap, st | 78 | 100 | 100 |
Utlåtanden om ansökan om uppehålls- och arbetstillstånd | 517 | 400 | 400 |
Utlåtanden om viseringsansökningar, st. | 9 090 | 8 500 | 8 500 |
Utarbetade rapporter, st. | 117 | 140 | 140 |
Mänskliga resurser | |||
Årsverken | 288 | 320 | 365 |
Polismän, årsv. | 161 | 175 | 195 |
Övrig personal, årsv. | 127 | 145 | 170 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsverke | 5,8 | 7,5 | 7,5 |
Arbetstillfredsställelseindex | - | 3,5 | 3,5 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 24 791 | 30 001 | 33 051 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 3 198 | 2 610 | 2 910 |
Nettoutgifter | 21 593 | 27 391 | 30 141 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | - | ||
— överförts till följande år | 2 416 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bekämpning av våldsamma extremiströrelsers olagliga verksamhet | -1 500 |
Nya hot samt förändringar i verksamhetsmiljön | 2 000 |
Skyddspolisens SSK-projekt (finansiering 2017) (överföring till moment 28.70.20) | -5 950 |
Skyddspolisens SSK-projekt (finansiering 2018) (överföring från moment 28.70.20) | 4 389 |
Tryggande av kärnuppgifterna | 1 500 |
Ökning av den operativa kapaciteten, bekämpning av terrorism | 2 500 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror | -9 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -4 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -26 |
Indexhöjning av hyror | 6 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -89 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -31 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -12 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -15 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -9 |
Sammanlagt | 2 750 |
2018 budget | 30 141 000 |
2017 I tilläggsb. | 200 000 |
2017 budget | 27 391 000 |
2016 bokslut | 24 009 000 |
20. Utgifter för transporter i samband med avlägsnande ur landet och hämtning (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 9 168 000 euro.
Anslaget får användas
1) till utgifter för transporter föranledda av avlägsnande ur landet av personer som polisen ansvarar för
2) till utgifter för tolknings- och översättningstjänster för asylsökande
3) till utgifter för transporter i samband med hämtning av förbrytare som överlåts till Finland
4) till utgifter för identifiering av personer som ska avlägsnas ur landet och för anskaffning av nödvändiga resedokument
5) till ersättning av utgifter för resor och inkvartering till följd av användningen av en beredskapsgrupp för asylprövning.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Transporter för avlägsnande ur landet | 4 868 000 |
Tolknings- och översättningstjänster | 1 750 000 |
Transporter i samband med hämtning | 250 000 |
Identitetskontroll | 300 000 |
Användning av beredskapsgruppen | 2 000 000 |
Sammanlagt | 9 168 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -8 498 |
Sammanlagt | -8 498 |
Anslaget under momentet har ombildats till ett tvåårigt reservationsanslag.
2018 budget | 9 168 000 |
2017 budget | 17 666 000 |
2016 bokslut | 9 696 162 |
21. Gemensamma omkostnader för KEJO-projektet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 1 000 000 euro.
Anslaget får användas för utgifter för avlönande av projektpersonal motsvarande högst 10 årsverken, inklusive tjänstemän som utnämnts till sin tjänst.
Under momentet nettobudgeteras den stödandel som projektet beviljats från EU:s fond för inre säkerhet.
Om en del av den fullmakt för anskaffning av ett fältledningssystem som anvisats i budgeten för 2013 eller i den tredje tilläggsbudgeten för 2014 eller i den första tilläggsbudgeten för 2017 inte har använts 2017, får förbindelser för den oanvända delen ingås år 2018.
Förklaring:Syftet med projektet för ett gemensamt fältledningssystem (KEJO) för polisen, räddningsväsendet, social- och hälsovårdsväsendet, Gränsbevakningsväsendet, försvarsmakten och Tullen är att ta i bruk ett gemensamt fältledningssystem för de centrala säkerhetsmyndigheter som deltar i projektet och att integrera det med myndigheternas gemensamma elektroniska system för behandling av händelser och den nätverksbaserade nödcentralsmodellen.
De viktigaste målen för myndigheternas gemensamma fältledningssystem är att effektivisera myndigheternas verksamhet och myndighetssamarbetet, möjliggöra en gemensam lägesbild för myndigheterna, införa nya arbetsprocesser i fältförhållanden, effektivisera informationsutbytet och kommunikationen i realtid mellan fältledningen och myndigheterna samt att uppnå den kostnadseffektivitet som ett gemensamt fältledningssystem för myndigheterna medför. Projektet infaller 2013—2019 och finansministeriet finansierar projektet med sammanlagt 20 miljoner euro med anslag som är avsedda för främjande av produktiviteten under 2013—2019 i enlighet med samarbetsprotokollet och dess specificerande avtal för de ministerier som deltar i KEJO-projektet (inrikesministeriet, social- och hälsovårdsministeriet, försvarsministeriet och finansministeriet). Genomförandet av projektet stöds dessutom med EU-finansiering för 1,5 miljoner euro ur ISF-P-fonden.
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt föranleder (1 000 euro)
2018 | Sammanlagt fr.o.m. 2018 |
|
Säkerhetsmyndigheternas gemensamma fältledningssystem | ||
---|---|---|
Förbindelser som ingåtts före år 2018 | 1 000 | 1 000 |
Utgifter sammanlagt | 1 000 | 1 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -3 000 |
Sammanlagt | -3 000 |
2018 budget | 1 000 000 |
2017 I tilläggsb. | — |
2017 budget | 4 000 000 |
2016 bokslut | 12 922 000 |