Statsbudgeten 2018
Förklaring:Effektmålet för Brottspåföljdsmyndigheten är att minska risken för återfallsbrott för dem som avtjänar straff. Målet för Brottspåföljdsmyndigheten är att handleda personer som avtjänar straff till ett liv utan brott med stöd av samhällets allmänna servicesystem. Målet är att säkerställa rättssäkerheten och enhetlig praxis samt att öka planmässig och progressiv frigivning.
Den minskning av fångtalet som pågått länge har avstannat och fångtalet förväntas öka något. Antalet sakkunnigutlåtanden som anknyter till påföljder och samhällspåföljder beräknas ligga på 2017 års nivå.
Verksamhetens omfattning
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 uppskattning |
|
Antalet fångar i genomsnitt | 3 120 | 3 130 | 3 150 |
Antal som placerats i fängelse från frihet | 5 732 | 5 700 | 5 750 |
Antal samhällspåföljder som avtjänas i genomsnitt | 3 061 | 3 040 | 3 040 |
Samhällspåföljder som ska verkställas | 3 773 | 3 720 | 3 720 |
Sakkunnigutlåtanden som begärts i anslutning till påföljder | 6 647 | 6 600 | 6 600 |
Målet är att minska frigivning direkt från slutna fängelser och att öka användningen av öppna anstalter. Dagligen avtjänar i genomsnitt 230 fångar övervakad frihet på prov 2018. Fångars deltagande i aktiviteter och tid utanför cellen samt interaktionen mellan personalen och de som avtjänar straff ökas. Verkställigheten av samhällspåföljder utvecklas innehållsmässigt. Samarbetet med aktörer utanför fängelset som producerar tjänster ökas särskilt i fråga om social- och hälsovården, arbetskraftsmyndigheterna och utbildningsanordnare. Som en del av regeringens åtgärdsprogram för förebyggande av långtidsbostadslöshet stärker man boendekunskaperna hos brottspåföljdsklienter och förbättrar man boendesituationen efter frigivningen. Man utvecklar alkohol- och drogarbetet, mentalvårdsarbetet och det sociala arbetet under verkställigheten av straff och kontinuiteten för tjänsterna vid återintegreringen i samhället. För att säkerställa lagligheten och jämlikheten hos verkställigheten av straff effektiviseras normstyrningen, juridiska rådgivningen och genomförandet av laglighetsövervakarnas ställningstaganden. Utvecklandet av organisationsstrukturerna samt av verksamhets- och arbetsprocesser som förbättrar produktiviteten fortsätts. År 2018 utvecklas de elektroniska tjänsterna för fångar och samhällspåföljdsklienter. Förebyggande av radikalisering i fängelserna intensifieras.
Uppgifter om personalen
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
|
Antal anställda, årsv. | 2 510 | 2 512 | 2 512 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 13,6 | 13,5 | 13,3 |
01. Brottspåföljdsmyndighetens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 210 009 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av Brottspåföljdsmyndighetens omkostnader.
Av anslaget får högst 2 000 000 euro användas till sänkning av de hyresandelar för Brottspåföljdsmyndighetens personalbostäder som föranleds av funktionella behov.
Förklaring:I samband med beredningen av budgetpropositionen har justitieministeriet preliminärt ställt upp följande mål för 2018:
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål |
|
Verksamhetens mål | |||
Anstaltssäkerhetsindex | 101 | 100 | 100 |
Andel fångar vid öppna anstalter i genomsnitt per dag, % | 40 | 41 | 42 |
Fångars deltagande i verksamhet, % av den tid som dagligen finns tillgänglig för funktioner | 68 | 68 | 70 |
Andel som slutfört övervakad frihet på prov, % avslutade | 82 | 80 | 82 |
Andel som slutfört samhällstjänst, % avslutade | 83 | 83 | 83 |
Produktivitet | |||
Fångar, i genomsnitt per dag/årsv. | 1,4 | 1,5 | 1,5 |
Antal samhällspåföljder som avtjänas, i genomsnitt per dag/årsv. | 12,4 | 12,4 | 12,2 |
Sakkunnigutlåtanden som begärts i anslutning till påföljder per år/årsv. | 199 | 190 | 190 |
Resurshushållning | |||
Omkostnader (netto)/fånge | 58 050 | 58 160 | 58 940 |
Omkostnader (netto)/person som avtjänar en samhällspåföljd | 5 250 | 5 610 | 5 650 |
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Verkställighet av straff | 183 667 |
Styrning, utveckling och administrering av verkställigheten (centralförvaltningen) | 7 425 |
Brottspåföljdsområdets utbildningscentral | 2 600 |
Verkställighetsenheten | 1 720 |
Tjänster som köps av servicecentraler | 14 597 |
Sammanlagt | 210 009 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 222 165 | 223 428 | 222 191 |
Bruttoinkomster | 13 727 | 12 444 | 12 182 |
Nettoutgifter | 208 438 | 210 984 | 210 009 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 18 949 | ||
— överförts till följande år | 21 686 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)1)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 9 417 | 8 553 | 8 357 |
— övriga intäkter | 938 | 753 | 833 |
Intäkter sammanlagt | 10 355 | 9 306 | 9 190 |
---|---|---|---|
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 15 034 | 8 629 | 13 342 |
— andel av samkostnader | 11 845 | 9 051 | 10 512 |
Kostnader sammanlagt | 26 879 | 17 680 | 23 854 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -16 524 | -8 374 | -14 664 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 39 | 53 | 39 |
1) Omfattar kostnadsmotsvarighetskalkyler för arbetsverksamhet och anstaltsbutiker. Beräkningsgrunderna för kostnadsmotsvarigheten för arbetsverksamhet justerades i bokslutet 2016, och därför är kostnadsmotsvarigheten enligt den ordinarie budgeten för 2017 inte helt jämförbar. I utfallet för 2018 och i budgetpropositionen för 2018 har man även beaktat utgifterna för handledande arbetsverksamhet.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
"Centraliserad bokföring"-besparing (regeringsprogr. 2015) (omfördelats till moment 33.01.06) | 13 |
Förebyggande av våldsam radikalisering och extremism i fängelserna | 378 |
Klientdatasystemprojektet (ROTI, ex-ATJ) (finansieringen 2017) (överföring till moment 28.70.20) | -3 500 |
Precisering av överföringen av förvaltningen av hälso- och sjukvården för fångar (överföring till moment 33.01.06) | -240 |
”Från upphandling till betalning"-besparing (regeringsprogr. 2015) (omfördelats till moment 33.01.06) | 34 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror | -70 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -99 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -104 |
Indexhöjning av hyror | 135 |
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) | 91 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -1 130 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -1 133 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -195 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 15 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -51 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -249 |
Nivåförändring | 5 130 |
Sammanlagt | -975 |
2018 budget | 210 009 000 |
2017 I tilläggsb. | -120 000 |
2017 budget | 210 984 000 |
2016 bokslut | 211 176 000 |
74. Arbeten vid öppna anstalter (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 4 700 000 euro.
Av anslaget får högst 1 700 000 euro användas för arbeten vid öppna anstalter för en kommuns, en församlings eller ett allmännyttigt samfunds arbetsprojekt. Anslaget får också användas till markbyggnadsarbeten och till underhåll av nationalegendomar. Arbetsprojekten är kulturhistoriskt värdefulla eller kan förenas med rehabiliteringsverksamhet som delvis bekostas av instansen i fråga. Anslaget får användas särskilt i långtidsprojekt för utgifter för nödvändiga stödfunktioner som krävs för skapande av förutsättningar för byggnadsprojekt som även genomförs som arbete vid öppna anstalter, såsom renovering av fångarnas bostadsrum.
Förklaring:Med anslaget för öppna anstalter kan man sysselsätta fångar och renovera kulturhistoriskt värdefulla objekt. Målet är att sysselsätta i genomsnitt 175 fångar vid öppna anstalter. De öppna anstalternas inkvarteringskapacitet utnyttjas också för att inkvartera uppskattningsvis i genomsnitt 40 fångar som arbetar civilt eller studerar utanför anstalten. Utgifterna för sysselsättning och uppehälle är ca 27 000 euro per fånge och år.
2018 budget | 4 700 000 |
2017 budget | 4 700 000 |
2016 bokslut | 5 400 000 |