Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Domstolar och rättshjälp
         30. Åklagarna
         50. Valutgifter

Statsbudgeten 2018

40. Verkställighet av straffPDF-versio

Förklaring:Effektmålet för Brottspåföljdsmyndigheten är att minska risken för återfallsbrott för dem som avtjänar straff. Målet för Brottspåföljdsmyndigheten är att handleda personer som avtjänar straff till ett liv utan brott med stöd av samhällets allmänna servicesystem. Målet är att säkerställa rättssäkerheten och enhetlig praxis samt att öka planmässig och progressiv frigivning.

Den minskning av fångtalet som pågått länge har avstannat och fångtalet förväntas öka något. Antalet sakkunnigutlåtanden som anknyter till påföljder och samhällspåföljder beräknas ligga på 2017 års nivå.

Verksamhetens omfattning

  2016
utfall
2017
uppskattning
2018
uppskattning
       
Antalet fångar i genomsnitt 3 120 3 130 3 150
Antal som placerats i fängelse från frihet 5 732 5 700 5 750
Antal samhällspåföljder som avtjänas i genomsnitt 3 061 3 040 3 040
Samhällspåföljder som ska verkställas 3 773 3 720 3 720
Sakkunnigutlåtanden som begärts i anslutning till påföljder 6 647 6 600 6 600

Målet är att minska frigivning direkt från slutna fängelser och att öka användningen av öppna anstalter. Dagligen avtjänar i genomsnitt 230 fångar övervakad frihet på prov 2018. Fångars deltagande i aktiviteter och tid utanför cellen samt interaktionen mellan personalen och de som avtjänar straff ökas. Verkställigheten av samhällspåföljder utvecklas innehållsmässigt. Samarbetet med aktörer utanför fängelset som producerar tjänster ökas särskilt i fråga om social- och hälsovården, arbetskraftsmyndigheterna och utbildningsanordnare. Som en del av regeringens åtgärdsprogram för förebyggande av långtidsbostadslöshet stärker man boendekunskaperna hos brottspåföljdsklienter och förbättrar man boendesituationen efter frigivningen. Man utvecklar alkohol- och drogarbetet, mentalvårdsarbetet och det sociala arbetet under verkställigheten av straff och kontinuiteten för tjänsterna vid återintegreringen i samhället. För att säkerställa lagligheten och jämlikheten hos verkställigheten av straff effektiviseras normstyrningen, juridiska rådgivningen och genomförandet av laglighetsövervakarnas ställningstaganden. Utvecklandet av organisationsstrukturerna samt av verksamhets- och arbetsprocesser som förbättrar produktiviteten fortsätts. År 2018 utvecklas de elektroniska tjänsterna för fångar och samhällspåföljdsklienter. Förebyggande av radikalisering i fängelserna intensifieras.

Uppgifter om personalen

  2016
utfall
2017
uppskattning
2018
mål
       
Antal anställda, årsv. 2 510 2 512 2 512
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 13,6 13,5 13,3

01. Brottspåföljdsmyndighetens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 210 009 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av Brottspåföljdsmyndighetens omkostnader.

Av anslaget får högst 2 000 000 euro användas till sänkning av de hyresandelar för Brottspåföljdsmyndighetens personalbostäder som föranleds av funktionella behov.

Förklaring:I samband med beredningen av budgetpropositionen har justitieministeriet preliminärt ställt upp följande mål för 2018:

  2016
utfall
2017
uppskattning
2018
mål
       
Verksamhetens mål      
Anstaltssäkerhetsindex 101 100 100
Andel fångar vid öppna anstalter i genomsnitt per dag, % 40 41 42
Fångars deltagande i verksamhet, % av den tid som dagligen finns tillgänglig för funktioner 68 68 70
Andel som slutfört övervakad frihet på prov, % avslutade 82 80 82
Andel som slutfört samhällstjänst, % avslutade 83 83 83
Produktivitet      
Fångar, i genomsnitt per dag/årsv. 1,4 1,5 1,5
Antal samhällspåföljder som avtjänas, i genomsnitt per dag/årsv. 12,4 12,4 12,2
Sakkunnigutlåtanden som begärts i anslutning till påföljder per år/årsv. 199 190 190
Resurshushållning      
Omkostnader (netto)/fånge 58 050 58 160 58 940
Omkostnader (netto)/person som avtjänar en samhällspåföljd 5 250 5 610 5 650

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Verkställighet av straff 183 667
Styrning, utveckling och administrering av verkställigheten (centralförvaltningen) 7 425
Brottspåföljdsområdets utbildningscentral 2 600
Verkställighetsenheten 1 720
Tjänster som köps av servicecentraler 14 597
Sammanlagt 210 009

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 222 165 223 428 222 191
Bruttoinkomster 13 727 12 444 12 182
Nettoutgifter 208 438 210 984 210 009
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 18 949    
— överförts till följande år 21 686    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)1)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 9 417 8 553 8 357
— övriga intäkter 938 753 833
Intäkter sammanlagt 10 355 9 306 9 190
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 15 034 8 629 13 342
— andel av samkostnader 11 845 9 051 10 512
Kostnader sammanlagt 26 879 17 680 23 854
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -16 524 -8 374 -14 664
Kostnadsmotsvarighet, % 39 53 39

1) Omfattar kostnadsmotsvarighetskalkyler för arbetsverksamhet och anstaltsbutiker. Beräkningsgrunderna för kostnadsmotsvarigheten för arbetsverksamhet justerades i bokslutet 2016, och därför är kostnadsmotsvarigheten enligt den ordinarie budgeten för 2017 inte helt jämförbar. I utfallet för 2018 och i budgetpropositionen för 2018 har man även beaktat utgifterna för handledande arbetsverksamhet.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
"Centraliserad bokföring"-besparing (regeringsprogr. 2015) (omfördelats till moment 33.01.06) 13
Förebyggande av våldsam radikalisering och extremism i fängelserna 378
Klientdatasystemprojektet (ROTI, ex-ATJ) (finansieringen 2017) (överföring till moment 28.70.20) -3 500
Precisering av överföringen av förvaltningen av hälso- och sjukvården för fångar (överföring till moment 33.01.06) -240
”Från upphandling till betalning"-besparing (regeringsprogr. 2015) (omfördelats till moment 33.01.06) 34
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror -70
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) -99
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) -104
Indexhöjning av hyror 135
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) 91
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) -1 130
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna -1 133
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -195
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 15
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) -51
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -249
Nivåförändring 5 130
Sammanlagt -975

2018 budget 210 009 000
2017 I tilläggsb. -120 000
2017 budget 210 984 000
2016 bokslut 211 176 000

74. Arbeten vid öppna anstalter (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 4 700 000 euro.

Av anslaget får högst 1 700 000 euro användas för arbeten vid öppna anstalter för en kommuns, en församlings eller ett allmännyttigt samfunds arbetsprojekt. Anslaget får också användas till markbyggnadsarbeten och till underhåll av nationalegendomar. Arbetsprojekten är kulturhistoriskt värdefulla eller kan förenas med rehabiliteringsverksamhet som delvis bekostas av instansen i fråga. Anslaget får användas särskilt i långtidsprojekt för utgifter för nödvändiga stödfunktioner som krävs för skapande av förutsättningar för byggnadsprojekt som även genomförs som arbete vid öppna anstalter, såsom renovering av fångarnas bostadsrum.

Förklaring:Med anslaget för öppna anstalter kan man sysselsätta fångar och renovera kulturhistoriskt värdefulla objekt. Målet är att sysselsätta i genomsnitt 175 fångar vid öppna anstalter. De öppna anstalternas inkvarteringskapacitet utnyttjas också för att inkvartera uppskattningsvis i genomsnitt 40 fångar som arbetar civilt eller studerar utanför anstalten. Utgifterna för sysselsättning och uppehälle är ca 27 000 euro per fånge och år.


2018 budget 4 700 000
2017 budget 4 700 000
2016 bokslut 5 400 000