Statsbudgeten 2018
20. Betalningsstörningar, utsökning och konkursbevakning
Förklaring:Justitieministeriet ställer upp följande samhälleliga effektmål och resultatmål för verksamheten samt centrala åtgärder för förverkligandet av dem för 2018:
- — Den elektroniska ärendehanteringen och tjänsterna är kundorienterade. Utsökningstjänsterna fogas till medborgarnas informationsled och man koncentrerar sig på att som en del av utsökningsväsendets strukturreformsprojekt (URA) utveckla och utforma elektroniska tjänster som är riktade till medborgarna och intressentgrupper.
- — Möjligheterna att begå ekonomiska brott och dra nytta av dem minskar. Myndighetssamarbete betonas och specialverkställighetens genomslagskraft förbättras. Specialverkställighetens statistikföring och resultatmål förnyas.
- — Rättssäkerheten förverkligas i praktiken. Man ser till att verkställighetsåtgärderna håller jämn kvalitet genom att harmonisera arbetsmetoderna.
- — I samhället råder en god betalningsmoral och kreditsamhället fungerar. I uppbyggnadsskedet av URA sörjer man för att indrivningen är resultatrik och har tyngdpunkten i inledningen. Man arbetar igenom anhopningarna i fråga om realiseringen i utsökningen.
Krävande fall sköts högklassigt och klienternas likabehandling förverkligas. Behandlingskedjorna och behandlingsförfarandena bestäms enligt ärendets art och svårighetsgrad. Organisationsstrukturen och nätverket av verksamhetsställen är ändamålsenliga och stöder stärkandet av personalens kompetens. Informationssystemen är användarvänliga och stöder verksamheten.
I syfte att uppnå målen genomförs i samband med utsökningsväsendets strukturreform ändringar i datasystemen, arbetsförloppen, organisationen och lagstiftningen. Enligt de mål som ställts av justitieministeriet ska projektet vara slutfört 2018. Myndighetssamarbetet utvecklas genom att utnyttja datateknik.
Målen och de centrala åtgärderna för konkursombudsmannens byrå är att främja ett effektivt konkursförfarande, utveckla god boförvaltningspraxis och företagssaneringspraxis med hjälp av utbildning och rekommendationer samt bekämpa ekonomisk brottslighet i anslutning till konkurser genom att i tillräcklig omfattning utföra särskilda granskningar och offentliga utredningar.
Uppgifter om personalen
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 uppskattning |
|
Riksfogdeämbetet | |||
Årsverken | 35 | 461) | 471) |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsverke | 5,0 | 6,0 | 6,0 |
Arbetstillfredsställelseindex | 4,1 | 4,0 | 4,0 |
Utsökningsverken | |||
Årsverken | 1 137 | 1 120 | 1 100 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 12,2 | 10,0 | 10,0 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,7 | 3,6 | 3,6 |
Konkursombudsmannens byrå | |||
Årsverken | 11,0 | 10,2 | 10 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 2,4 | 4 | 4 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,43 | 3,6 | 3,6 |
1) Omfattar URA-projektbyrån och personalen vid den centraliserade personalförvaltningsenheten.
01. Utsökningsväsendets och konkursbevakningens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 100 522 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av omkostnaderna för Riksfogdeämbetet, utsökningsverken, landskapsfogdeämbetet i landskapet Åland och konkursombudsmannens byrå.
Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte inkomster enligt lagen om utsökningsavgifter (34/1995) och förordningen om utsökningsavgifter (35/1995), små utsökningsbelopp som enligt utsökningsbalken (705/2007) ska redovisas till staten eller utdelning som enligt konkurslagen (120/2004) ska redovisas till staten och som går förlorad för borgenärerna.
Förklaring:Till utsökning beräknas inkomma 2,7 miljoner ärenden (2,7 miljoner ärenden år 2016, uppskattningsvis 2,7 miljoner ärenden år 2017). Antalet gäldenärer som årligen är föremål för utsökning har de senaste åren hållits rätt så stabilt (540 000 olika gäldenärer 2015, 550 000 olika gäldenärer 2016 ja uppskattning 545 000 olika gäldenärer 2017). Antalet nya gäldenärer, dvs. gäldenärer som inte haft ärenden anhängiga året innan, var år 2016 sammanlagt 171 855 (164 174 år 2015).
Antalet konkursförfaranden och företagssaneringsförfaranden sjönk 2016 jämfört med nivån året innan. Dock kräver arbetet med bevakning i flera exceptionella bevakningsärenden och offentliga utredningar väsentliga insatser. Våren 2017 stod ca 3 140 anhängiga konkursförfaranden under övervakning av konkursombudsmannens byrå, och 477 av dem var offentliga utredningar.
I samband med beredningen av budgetpropositionen har justitieministeriet preliminärt ställt upp följande mål för utsökningsväsendets och konkursombudsmannen byrås verksamhet 2018:
Tabell med nyckeltal
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 mål/uppskattning |
|
Ärenden som behandlats (1 000 st.) | 2 641 | 2 600 | 2 500 |
Indrivet (mn euro) | 1 090 | 1 029 | 980 |
Kostnader per indriven euro (euro) | 0,09 | 0,1 | 0,1 |
Förhållandet mellan indrivna och medellösa fordringar | |||
Av antal ärenden, % | 47 | 45 | 47 |
Av belopp, % | 50 | 50 | 47 |
Genomsnittlig behandlingstid, mån. | 7,4 | 8,51 | 8,71 |
Resurshushållning (€/behandlat ärende) | 38 | 39 | 38 |
Produktivitet (behandlade ärenden/årsv.) | 2 447 | 2 250 | 2 350 |
Från specialindrivningen redovisats direkt till borgenärerna (mn euro) | 25 | 20 | 20 |
Belopp som specialindrivningen tagit upp till behandling (mn euro) | 102 | 100 | 100 |
Särskilda granskningar av konkursbon och granskningar av förvaltningen | 119 | 110 | 100 |
Inleds offentliga utredningar av konkursbon | 59 | 60 | 50 |
Utsökningsklagan antal | 30 | 50 | 50 |
Utsökningsklagan behandlingstid, mån. | 5 | 6 | 6 |
1) Värdet enligt de nya resultatmåtten, som inte är jämförbart med tidigare års siffror.
I inkomster av utsökningsavgifter beräknas 73 miljoner euro inflyta under moment 12.25.20. Inkomsterna av utsökningsavgifterna motsvarar ca 70 % av de totala utgifterna för utsökningsverken.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 101 119 | 103 441 | 97 854 |
Bruttoinkomster | 386 | 170 | 170 |
Nettoutgifter | 100 733 | 103 271 | 97 684 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 11 570 | ||
— överförts till följande år | 20 937 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Informationssystemprojektet inom utsökningsväsendets strukturreform (URA ICT) (finansieringen 2017) (överföring till moment 28.70.20) | -2 899 |
Informationssystemprojektet inom utsökningsväsendets strukturreform (URA ICT) (finansieringen 2018) (överföring från moment 28.70.20) | 1 744 |
Utveckling av ett insolvensregister (överföring till moment 25.01.05) | -29 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror | -33 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -33 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -63 |
Indexhöjning av hyror | 25 |
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) | -43 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -720 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -502 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -131 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 23 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -27 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -61 |
Sammanlagt | -2 749 |
2018 budget | 100 522 000 |
2017 budget | 103 271 000 |
2016 bokslut | 110 100 000 |