Statsbudgeten 2018
03. Omkostnader för myndigheter som verkar i anslutning till justitieministeriet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 7 661 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av omkostnaderna för barnombudsmannens byrå, jämställdhetsombudsmannens byrå, diskrimineringsombudsmannens byrå, dataombudsmannens byrå, olycksutredningscentralen, diskriminerings- och jämställdhetsnämnden, datasekretessnämnden samt Europeiska institutet för kriminalpolitik, verksamt i anslutning till Förenta nationerna
2) till betalning av stipendier som Europeiska institutet för kriminalpolitik delar ut.
Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster inte inkomster av avgifter för de tillsynsuppgifter som anges i 305 § i informationssamhällsbalken (917/2014).
Förklaring:Barnombudsmannen har till uppgift att inom sitt verksamhetsområde bedöma och främja förverkligandet av barnens intressen och rättigheter på allmän förvaltningsnivå, samhällspolitisk nivå och lagstiftningsnivå samt att främja fullgörandet av den av Förenta Nationernas generalförsamling antagna konventionen om barnets rättigheter (FördrS 59–60/1991). Barnombudsmannen rapporterar till FN:s kommitté för barnets rättigheter, statsrådet och riksdagen. Barnombudsmannen tar initiativ och begär utredningar om brister som ombudsmannen lagt märke till. För att främja barns ställning och rättigheter samt myndighetssamarbetet i dessa frågor bistås barnombudsmannen av barnombudsmannadelegationen.
Jämställdhetsombudsmannen övervakar att lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män (609/1986) iakttas och främjar genom initiativ, råd och anvisningar förverkligandet av lagens syfte. Jämställdhetsombudsmannen informerar om jämställdhetslagstiftningen och dess tillämpningspraxis samt följer att jämställdhet mellan kvinnor och män genomförs på samhällslivets olika områden. Jämställdhetsombudmannen ger anvisningar och rådgivning till den som misstänker diskriminering på grund av kön, könsidentitet, eller könsuttryck, utreder brott mot diskrimineringsförbud och strävar till att öka kunskapen om de rättigheter och skyldigheter som anknyter till jämställdhetslagen. Jämställdhetsombudmannen handlar så att jämställdheten mellan könen främjas i samhället, på arbetsplatser och i läroanstalter på det sätt som avses i jämställdhetslagen.
Diskrimineringsombudsmannen ska övervaka att lagen om likabehandling följs på det sätt som bestäms i den nämnda lagen samt även i övrigt främja likabehandling och förhindra diskriminering. Dessutom är diskrimineringsombudsmannen nationell rapportör om människohandel och övervakar avlägsnande av utlänningar ur landet. Delegationen för likabehandlingsärenden verkar under ledning av diskrimineringsombudsmannen och främjar samarbetet mellan myndigheter, frivilligorganisationer och andra aktörer när de gäller att ingripa i diskriminering och främja likabehandling.
Effektmål för diskrimineringsombudsmannen och jämställdhetsombudsmannen är att säkerställa lika deltagande så, att inte t.e.x. personens kön, ursprung, funktionsnedsättning, ålder, sexuella läggning eller övertygelse begränsar hans eller hennes möjligheter.
Diskriminerings- och jämställdhetsnämnden behandlar och avgör ärenden som enligt diskrimineringslagen och lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män hör till nämndens uppgifter.
Dataombudsmannen ska behandla och avgöra ärenden som gäller behandling av personuppgifter och kreditupplysningar så som föreskrivs i personuppgiftslagen (523/1999) och kreditupplysningslagen (527/2007) samt sköta övriga uppgifter som följer av de nämnda lagarna. Dataombudsmannens byrå upprätthåller och främjar den grundläggande rätten till integritet och förtroendet för samhällets tjänster. Dessutom är byrån med och utvecklar informationssamhället i Finland och EU. EU:s allmänna dataskyddsförordning som trädde i kraft i maj 2016 utvidgar betydligt uppgiftsområdet inom övervakningen av dataskyddet. Regeringen lämnar till riksdagen en proposition med förslag till allmän lagstiftning som kompletterar dataskyddsförordningen under höstsessionen 2017. Propositionen innehåller bestämmelser om en nationell datasekretessmyndighet. Dataskyddsförordningen börjar tillämpas i maj 2018.
Datasekretessnämnden behandlar och avgör ärenden som enligt personuppgiftslagen ska avgöras av nämnden samt följer med behovet att utveckla lagstiftningen om behandling av personuppgifter och tar de initiativ som nämnden anser vara nödvändiga.
Olycksutredningscentralen ska enligt lagen om säkerhetsutredning av olyckor och vissa andra händelser (525/2011) utveckla och upprätthålla beredskapen att inleda utredningar av olyckor, effektivt och tillförlitligt utreda orsakerna till olyckor och på basis av orsakerna ge säkerhetsrekommendationer, och följa med hur de iakttas.
Europeiska institutet för kriminalpolitik som är verksamt i anslutning till Förenta Nationerna producerar internationella sakkunnigtjänster inom kriminalpolitikens område. Institutets verksamhet styrs centralt av FN:s kriminalpolitiska program och av linjebeslut i anslutning till det.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 7 588 | 7 588 | 7 861 |
Bruttoinkomster | 485 | 400 | 200 |
Nettoutgifter | 7 103 | 7 188 | 7 661 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 326 | ||
— överförts till följande år | 1 631 |
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Barnombudsmannens verksamhet | 597 |
Jämställdhetsombudsmannens verksamhet | 955 |
Diskrimineringsombudsmannens verksamhet | 1 437 |
Diskriminerings- och jämställdhetsnämnden | 195 |
Barnombudsmannadelegationen | 20 |
Dataombudsmannens verksamhet | 2 223 |
Datasekretessnämnden | 15 |
Olycksutredningscentralen | 1 491 |
Institutet för kriminalpolitik | 505 |
Servicecentralernas avgifter | 223 |
Sammanlagt | 7 661 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Dataombudsmannens byrå; genomförande av dataskyddsförordningen | 525 |
Diskrimineringsombudsmannens byrå, övervakning av verkställandet av avlägsnande ur landet (varav 60 000 euro i överföring från moment 25.10.04) | 100 |
Övriga förändringar | -24 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror | -2 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -9 |
Indexhöjning av hyror | 2 |
Löneglidningsbesparing | -12 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -50 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -26 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -10 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -4 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -5 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -12 |
Sammanlagt | 473 |
2018 budget | 7 661 000 |
2017 I tilläggsb. | 100 000 |
2017 budget | 7 188 000 |
2016 bokslut | 7 408 000 |