Statsbudgeten 2018
51. Statsandel till grunddagpenning (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 30 000 000 euro.
Anslaget får användas
1) till finansiering av grunddagpenning och den därtill anslutna barnförhöjningen i enlighet med lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002) och till finansiering av de lagstadgade kostnadsersättningarna i enlighet med lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice (916/2012) så som i lagen om utkomstskydd för arbetslösa bestäms om statens andel
2) till ersättning av kostnader mellan stater till en annan EU-medlemsstat för de tre första månaderna i situationer där en person inte uppfyller villkoren för arbetslöshetsförmån enligt den nationella lagstiftningen
3) till betalning av basinkomst på det sätt som föreskrivs i lagen om ett försök med basinkomst.
Anslaget får användas till betalning av den andel som motsvarar statsandelen för arbetslöshetsdagpenning för sysselsättning som ordnas av staten, den lönesubvention som betalas till arbetsgivaren och startpengen för blivande företagare enligt lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice.
Av överföringsutgifterna budgeteras lönesubventionen och startpengen enligt kontantprincipen.
Förklaring:Grunddagpenning betalas ut såväl under arbetslöshetstiden som under tiden för sysselsättningsfrämjande service. Grunddagpenningen, den därtill anslutna barnförhöjningen, de förhöjningsdelar som betalas ut under tiden för sysselsättningsfrämjande service och tilläggen för omställningsskyddet finansieras med statsmedel och intäkterna av löntagares arbetslöshetsförsäkringspremie. Staten finansierar kostnadsersättningarna under tiden för sysselsättningsfrämjande service. Arbetslöshetsförsäkringsfonden finansierar de förhöjningsdelar som betalats under arbetslöshetstiden. De arbetslöshetsförsäkringspremier som uppbärs hos dem som inte är medlemmar i någon arbetslöshetskassa redovisas till Folkpensionsanstalten.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om finansiering av arbetslöshetsförmåner genom vilken arbetslöshetsförsäkringspremierna för 2018 fastställs.
Kriterierna för uppfyllandet av arbetsvillkoret i fråga om skapande och innovativt arbete ses över. Konsekvenserna i fråga om förmånsutgifterna är små.
Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)
Statsandel av utbetalda dagpenningar | |
— under arbetslöshetstiden | 234 400 000 |
— under tiden för sysselsättningsfrämjande service | 31 700 000 |
Lönesubventioner och startpeng | 24 400 000 |
Kostnadsersättningar | 8 500 000 |
Andel av löntagares arbetslöshetsförsäkringspremier | -269 000 000 |
Sammanlagt | 30 000 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Aktiveringsmodellen i självriskdagar | -3 000 |
Förkortning av självrisktiden med två dagar | 2 000 |
Intäkterna av löntagares arbetslöshetsförsäkringspremie (konkurrenskraftsavt.) | -42 000 |
Uppskattad användning av lönesubvention | 1 300 |
Ändring i behovskalkylen | -49 300 |
Sammanlagt | -91 000 |
Anslaget står utanför ramen.
2018 budget | 30 000 000 |
2017 I tilläggsb. | — |
2017 budget | 121 000 000 |
2016 bokslut | 178 900 000 |