Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         02. Tillsyn
         03. Forskning och utveckling
              63. Vissa specialprojekt
         30. Sjukförsäkring
         40. Pensioner
         50. Stöd till veteraner

Statsbudgeten 2018

04. Omkostnader för Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 48 541 000 euro.

Anslaget får också användas

1) till betalning av sådana medlemsavgifter till internationella och inhemska organisationer som har anknytning till verksamheten, av finansiella bidrag till samfinansierade projekt, av projekt som genomförs utomlands, av utgifter som föranleds av understöd för kompletterande utbildning och av utgifter som föranleds av samarbetsprojekt

2) till betalning av utgifter för projekt som EU har godkänt

3) till Stiftelsen för alkoholforskning, för utarbetande av riktlinjer för god medicinsk praxis, för tekniskt underhåll av cancer- och synskaderegistret vid Suomen Syöpäyhdistys — Cancerföreningen i Finland ry och Synskadades Centralförbund rf och till betalning av statsunderstöd och andra utgifter för utvecklingsprojekt vid stiftelsen Hoitotyön tutkimussäätiö och utvecklingsprojekt som gäller social- och hälsovårdens informationsförvaltning

4) till betalning av stipendier som direkt hänför sig till inkomsterna av den nettobudgeterade samfinansierade verksamheten

5) för hälsofrämjande projekt som Institutet för hälsa och välfärd självt genomför

6) för projekt i anslutning till förebyggande och övervakning av smittsamma sjukdomar som Institutet för hälsa och välfärd självt genomför

7) för utgifter för styrning och utvärdering av den funktion för insamling av basinformation om det nya servicesystem som inrättas inom social- och hälsovården (för att utföra den uppgift som anges i lagen om ordnandet av social- och hälsovården).

Förklaring:Institutet för hälsa och välfärd har till uppgift att främja befolkningens välfärd och hälsa, förebygga sjukdomar och sociala problem och utveckla social- och hälsovårdstjänster. Institutet genomför sin uppgift genom forskning, uppföljning och utvärdering, utvecklingsarbete, expertpåverkan och myndighetsuppgifter samt internationellt samarbete. Institutet för hälsa och välfärd är dessutom statistikmyndighet inom sitt område samtidigt som institutet sörjer för kunskapsunderlaget inom uppgiftsområdet och för utnyttjandet av det.

Den i administrativt hänseende självständiga Stiftelsen för alkoholforskning främjar och stöder alkoholforskning och annan rusmedelsforskning genom att dela ut stipendier och genom att bedriva eller låta bedriva forskning samt genom att idka publikationsverksamhet i anslutning till forskningen. Av anslaget har 350 000 euro reserverats för betalning av statsbidrag till Stiftelsen för alkoholforskning.

Institutets verksamhet grundar sig på lagen om Institutet för hälsa och välfärd samt social- och hälsovårdsministeriets strategi Ett socialt hållbart Finland 2020. Bland målen ingår enligt de centrala riktlinjerna för institutet förnyelse, ett effektivt utnyttjande av kunskapsmaterialet, anticipering, prioritering och satsningar på arbetsgemenskapen.

Inom institutets verksamhet understryks dess roll som sakkunniginrättning genom att utnyttjandet av information främjas på alla nivåer inom beslutsfattandet. Detta stöder institutets verksamhet när det gäller att utveckla datalager och information och att underlätta utnyttjandet av dem.

Verksamhetens resultat

När resurserna minskar anpassar Institutet för hälsa och välfärd sin verksamhet så att riskerna i anslutning till genomförandet av regeringsprogrammet och uppfyllandet av de sakkunnig- och myndighetsuppgifter institutet har minimeras. Nedskärningarna fördelas i enlighet med strategin. Kärnfunktionerna fungerar effektivt, ekonomiskt och kundinriktat och deras kvalitet och kostnadseffektivitet förbättras. Institutets produktivitet ökar och överskottet av den avgiftsbelagda verksamheten används till produktutveckling och investeringar. Institutets informations- och statistikproduktion samt nättjänster och portaler utgör tillsammans en fungerande helhet och tjänar kundernas behov av information. Institutets organisation fungerar som en helhet och organisationsstrukturen stöder institutets strategiska riktlinjer. Förvaltnings- och verksamhetsmetoderna vid Institutet för hälsa och välfärd främjar integreringen av jämställdhetsperspektivet mellan könen. Finansieringsstrukturen för Institutet för hälsa och välfärd är ändamålsenlig.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Institutet för hälsa och välfärd utvecklar och förnyar kunskapskapitalet. Personalens aktionsberedskap och kunnande utvecklas i enlighet med institutets strategi. Ledarskapet är professionellt och sporrande. Det välbefinnande som personalen upplever i sitt arbete ökar och arbetsgivarbilden blir bättre. Personalplaneringen är långsiktig.

Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster beaktats medfinansieringen i avtalsundersökningar och andra gemensamma projekt, inkomsterna av den avgiftsbelagda serviceverksamheten och beställda undersökningar som grundar sig på separata avtal, övriga försäljningsinkomster av den avgiftsbelagda verksamheten såsom royaltyer och motsvarande samt erhållna donationsmedel och sponsorinkomster.

Inkomsterna av försäljning och förmedling av sällan förekommande vaccin har antecknats under moment 12.33.03.

Andel av anslaget som enligt uppskattning används för understöden (euro)

   
Stiftelsen för alkoholforskning 350 000
Riktlinjer för god medicinsk praxis 756 000
Cancerföreningen i Finland 926 000
Synskadades Centralförbund 140 000
Stiftelsen Hoitotyön tutkimussäätiö 200 000
Sammanlagt 2 372 000

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 85 971 80 502 79 841
Bruttoinkomster 30 924 31 000 31 300
Nettoutgifter 55 047 49 502 48 541
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 6 849    
— överförts till följande år 8 107    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten inom Institutet för hälsa och välfärd (1 000 euro)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 7 898 7 700 8 000
Intäkter sammanlagt 7 898 7 700 8 000
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet - 20 20
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 4 950 5 335 5 490
— andel av samkostnaderna 1 838 1 994 2 016
Kostnader sammanlagt 6 788 7 329 7 506
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 1 110 371 494
Kostnadsmotsvarighet, % 116 105 107

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten inom Institutet för hälsa och välfärd (1 000 euro)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 11 421 12 700 12 700
— finansiering från EU 3 867 3 900 3 900
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 1 253 1 200 1 200
— övriga intäkter från den samfinansierade verksamheten 5 652 5 500 5 500
Intäkter sammanlagt 22 193 23 300 23 300
       
Totala kostnader för projekten 32 877 34 500 34 500
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -10 684 -11 200 -11 200
Självfinansieringsandel, % 68 68 68

Totala kostnader för verksamheten (1 000 euro) och årsverken resultatområdesvis

  2016
utfall
årsv. 2017
uppskattning
årsv. 2018
mål
årsv.
             
Välfärd 14 239 151 13 175 144 13 400 143
Hälsa 20 353 194 18 885 186 18 635 184
Infektionssjukdomar 8 768 94 8 024 90 7 920 89
Hälsoskydd 10 721 124 9 854 119 9 725 118
System 10 501 100 9 671 96 9 542 95
Statens tjänster 9 690 133 10 365 128 10 230 146
Informationstjänster 11 699 151 10 528 144 10 389 143
Sammanlagt 85 971 947 80 502 907 79 841 918

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Inrättande av en rättsodontologtjänst 120
Stödtelefonverksamheten för offer för våld i nära relationer (överföring från moment 25.01.50) 78
Säkerställande av effektiv verksamhet vid stiftelsen Hoitotyön tutkimussäätiö 200
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror -16
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) -60
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) -20
Indexhöjning av hyror 14
Löneglidningsbesparing -283
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) -430
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna -245
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) 68
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 29
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) -6
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -151
Nivåförändring -259
Sammanlagt -961

2018 budget 48 541 000
2017 I tilläggsb. 120 000
2017 budget 49 502 000
2016 bokslut 56 305 000