Statsbudgeten 2018
04. Omkostnader för Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 48 541 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till betalning av sådana medlemsavgifter till internationella och inhemska organisationer som har anknytning till verksamheten, av finansiella bidrag till samfinansierade projekt, av projekt som genomförs utomlands, av utgifter som föranleds av understöd för kompletterande utbildning och av utgifter som föranleds av samarbetsprojekt
2) till betalning av utgifter för projekt som EU har godkänt
3) till Stiftelsen för alkoholforskning, för utarbetande av riktlinjer för god medicinsk praxis, för tekniskt underhåll av cancer- och synskaderegistret vid Suomen Syöpäyhdistys — Cancerföreningen i Finland ry och Synskadades Centralförbund rf och till betalning av statsunderstöd och andra utgifter för utvecklingsprojekt vid stiftelsen Hoitotyön tutkimussäätiö och utvecklingsprojekt som gäller social- och hälsovårdens informationsförvaltning
4) till betalning av stipendier som direkt hänför sig till inkomsterna av den nettobudgeterade samfinansierade verksamheten
5) för hälsofrämjande projekt som Institutet för hälsa och välfärd självt genomför
6) för projekt i anslutning till förebyggande och övervakning av smittsamma sjukdomar som Institutet för hälsa och välfärd självt genomför
7) för utgifter för styrning och utvärdering av den funktion för insamling av basinformation om det nya servicesystem som inrättas inom social- och hälsovården (för att utföra den uppgift som anges i lagen om ordnandet av social- och hälsovården).
Förklaring:Institutet för hälsa och välfärd har till uppgift att främja befolkningens välfärd och hälsa, förebygga sjukdomar och sociala problem och utveckla social- och hälsovårdstjänster. Institutet genomför sin uppgift genom forskning, uppföljning och utvärdering, utvecklingsarbete, expertpåverkan och myndighetsuppgifter samt internationellt samarbete. Institutet för hälsa och välfärd är dessutom statistikmyndighet inom sitt område samtidigt som institutet sörjer för kunskapsunderlaget inom uppgiftsområdet och för utnyttjandet av det.
Den i administrativt hänseende självständiga Stiftelsen för alkoholforskning främjar och stöder alkoholforskning och annan rusmedelsforskning genom att dela ut stipendier och genom att bedriva eller låta bedriva forskning samt genom att idka publikationsverksamhet i anslutning till forskningen. Av anslaget har 350 000 euro reserverats för betalning av statsbidrag till Stiftelsen för alkoholforskning.
Institutets verksamhet grundar sig på lagen om Institutet för hälsa och välfärd samt social- och hälsovårdsministeriets strategi Ett socialt hållbart Finland 2020. Bland målen ingår enligt de centrala riktlinjerna för institutet förnyelse, ett effektivt utnyttjande av kunskapsmaterialet, anticipering, prioritering och satsningar på arbetsgemenskapen.
Inom institutets verksamhet understryks dess roll som sakkunniginrättning genom att utnyttjandet av information främjas på alla nivåer inom beslutsfattandet. Detta stöder institutets verksamhet när det gäller att utveckla datalager och information och att underlätta utnyttjandet av dem.
När resurserna minskar anpassar Institutet för hälsa och välfärd sin verksamhet så att riskerna i anslutning till genomförandet av regeringsprogrammet och uppfyllandet av de sakkunnig- och myndighetsuppgifter institutet har minimeras. Nedskärningarna fördelas i enlighet med strategin. Kärnfunktionerna fungerar effektivt, ekonomiskt och kundinriktat och deras kvalitet och kostnadseffektivitet förbättras. Institutets produktivitet ökar och överskottet av den avgiftsbelagda verksamheten används till produktutveckling och investeringar. Institutets informations- och statistikproduktion samt nättjänster och portaler utgör tillsammans en fungerande helhet och tjänar kundernas behov av information. Institutets organisation fungerar som en helhet och organisationsstrukturen stöder institutets strategiska riktlinjer. Förvaltnings- och verksamhetsmetoderna vid Institutet för hälsa och välfärd främjar integreringen av jämställdhetsperspektivet mellan könen. Finansieringsstrukturen för Institutet för hälsa och välfärd är ändamålsenlig.
Institutet för hälsa och välfärd utvecklar och förnyar kunskapskapitalet. Personalens aktionsberedskap och kunnande utvecklas i enlighet med institutets strategi. Ledarskapet är professionellt och sporrande. Det välbefinnande som personalen upplever i sitt arbete ökar och arbetsgivarbilden blir bättre. Personalplaneringen är långsiktig.
Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster beaktats medfinansieringen i avtalsundersökningar och andra gemensamma projekt, inkomsterna av den avgiftsbelagda serviceverksamheten och beställda undersökningar som grundar sig på separata avtal, övriga försäljningsinkomster av den avgiftsbelagda verksamheten såsom royaltyer och motsvarande samt erhållna donationsmedel och sponsorinkomster.
Inkomsterna av försäljning och förmedling av sällan förekommande vaccin har antecknats under moment 12.33.03.
Andel av anslaget som enligt uppskattning används för understöden (euro)
Stiftelsen för alkoholforskning | 350 000 |
Riktlinjer för god medicinsk praxis | 756 000 |
Cancerföreningen i Finland | 926 000 |
Synskadades Centralförbund | 140 000 |
Stiftelsen Hoitotyön tutkimussäätiö | 200 000 |
Sammanlagt | 2 372 000 |
---|
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 85 971 | 80 502 | 79 841 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 30 924 | 31 000 | 31 300 |
Nettoutgifter | 55 047 | 49 502 | 48 541 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 6 849 | ||
— överförts till följande år | 8 107 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten inom Institutet för hälsa och välfärd (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 7 898 | 7 700 | 8 000 |
Intäkter sammanlagt | 7 898 | 7 700 | 8 000 |
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet | - | 20 | 20 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 4 950 | 5 335 | 5 490 |
— andel av samkostnaderna | 1 838 | 1 994 | 2 016 |
Kostnader sammanlagt | 6 788 | 7 329 | 7 506 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 1 110 | 371 | 494 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 116 | 105 | 107 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten inom Institutet för hälsa och välfärd (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten | |||
---|---|---|---|
— finansiering från andra statliga ämbetsverk | 11 421 | 12 700 | 12 700 |
— finansiering från EU | 3 867 | 3 900 | 3 900 |
— annan finansiering utanför statsförvaltningen | 1 253 | 1 200 | 1 200 |
— övriga intäkter från den samfinansierade verksamheten | 5 652 | 5 500 | 5 500 |
Intäkter sammanlagt | 22 193 | 23 300 | 23 300 |
Totala kostnader för projekten | 32 877 | 34 500 | 34 500 |
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) | -10 684 | -11 200 | -11 200 |
Självfinansieringsandel, % | 68 | 68 | 68 |
Totala kostnader för verksamheten (1 000 euro) och årsverken resultatområdesvis
2016 utfall |
årsv. | 2017 uppskattning |
årsv. | 2018 mål |
årsv. | |
Välfärd | 14 239 | 151 | 13 175 | 144 | 13 400 | 143 |
Hälsa | 20 353 | 194 | 18 885 | 186 | 18 635 | 184 |
Infektionssjukdomar | 8 768 | 94 | 8 024 | 90 | 7 920 | 89 |
Hälsoskydd | 10 721 | 124 | 9 854 | 119 | 9 725 | 118 |
System | 10 501 | 100 | 9 671 | 96 | 9 542 | 95 |
Statens tjänster | 9 690 | 133 | 10 365 | 128 | 10 230 | 146 |
Informationstjänster | 11 699 | 151 | 10 528 | 144 | 10 389 | 143 |
Sammanlagt | 85 971 | 947 | 80 502 | 907 | 79 841 | 918 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Inrättande av en rättsodontologtjänst | 120 |
Stödtelefonverksamheten för offer för våld i nära relationer (överföring från moment 25.01.50) | 78 |
Säkerställande av effektiv verksamhet vid stiftelsen Hoitotyön tutkimussäätiö | 200 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror | -16 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -60 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -20 |
Indexhöjning av hyror | 14 |
Löneglidningsbesparing | -283 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -430 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -245 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 68 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 29 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -6 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -151 |
Nivåförändring | -259 |
Sammanlagt | -961 |
2018 budget | 48 541 000 |
2017 I tilläggsb. | 120 000 |
2017 budget | 49 502 000 |
2016 bokslut | 56 305 000 |