Statsbudgeten 2018
Under momentet beräknas inflyta 4 683 000 000 euro.
Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om accis på flytande bränslen (1472/1994) och lagen om punktskatt på elström och vissa bränslen (1260/1996).
I prognosen för energiskatteintäkterna utnyttjas i stor utsträckning den energibalans som utarbetas vid arbets- och näringsministeriets energiavdelning. Vid utarbetandet av energibalansen används konjunkturprognoser som finansministeriet och olika forskningsinstitut har gjort upp för dels hela samhällsekonomin, dels de olika branscherna.
Den förväntade utvecklingen inom de centrala poster som ingår i energiskattebasen (%)
2016 bokslut |
2017 prognos |
2018 prognos |
|
Förbrukning av motorbensin | -0,2 | -2½ | -2½ |
Förbrukning av dieselolja | 4,8 | ½ | 1,0 |
Elförbrukning | 2,0 | 1½ | ½ |
Nästan alla energiskatter har under de senaste åren höjts avsevärt. Vid ingången av 2017 höjdes skatten på både drivmedel och uppvärmningsbränslen. Dessutom återinfördes skatteutgifterna inom gruvdriften vid ingången av 2017.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagar om ändring av lagen om punktskatt på flytande bränslen och lagen om punktskatt på elström och vissa bränslen. I enlighet med propositionen höjs skatterna för uppvärmnings-, arbetsmaskin- och kraftverksbränslen med ett nettobelopp på 45 miljoner euro.
Gällande skattenivå | |
Motorbensin, cent/l | 70,25 |
Dieselolja, cent/l | 53,02 |
Lätt brännolja, cent/l | 22,87 |
Tung brännolja, cent/kg | 27,11 |
El I (hushållen, servicesektorn osv.), cent/kWh | 2,253 |
El II (industrin), cent/kWh | 0,703 |
Stenkol, €/t | 191,02 |
Naturgas, €/MWh | 18,614 |
Flytgas cent/kg | 26,65 |
Bränntorv, €/MWh | 1,90 |
Den förväntade utvecklingen av skatteutfallet enligt energiprodukt (mn euro)
2016 bokslut |
2017 budget |
2018 budgetprop. |
|
Motorbensin1) | 1 295 | 1 294 | 1 259 |
Diesel1) | 1 362 | 1 413 | 1 408 |
Elström | 1 148 | 1 158 | 1 179 |
Övriga | 790 | 782 | 837 |
Sammanlagt | 4 595 | 4 647 | 4 683 |
1) Inbegriper ersättande biobränslen.
I inkomsterna av energiskatten ingår 11 skatteutgifter. Skatteutgifterna består av sänka skattesatser och beloppet av skatteutgiften har ansetts vara skillnaden mellan referensnivån och den sänkta skattesatsen. Referensnivån är den nivå som överensstämmer med den allmänna skattestrukturen. Utöver de viktigaste energiskatteutgifterna som anges i tabellen nedan finns det andra skatteutgifter som hänför sig till momentet. Till dem hör skattesatser som är lägre än normen för elström och naturgas som används i trafiken, den lägre skattesatsen för elström för maskinsalar samt skattefriheten i fråga om fasta och gasformiga biobränslen och elström för spårtrafik.
De viktigaste skatteutgifterna (mn euro)
2016 | 2017 | |
Lägre skattesats för dieselbränsle1) | 770 | 775 |
Lägre skattesats än för diesel för lätt brännolja som används i arbetsmaskiner | 446 | 454 |
Lägre skattesats för torv2) | 134 | 148 |
Lägre elskattesats för industri och växthus | 581 | 614 |
Halverad CO2-skatt för CHP-anläggningar | 102 | 105 |
Övriga | 35 | 35 |
1) I fråga om denna skatteutgift måste man beakta den drivkraftsskatt på personbilar och paketbilar som ingår i fordonsskatten och som räknas som en skattesanktion.
2) Skatten på torv följer inte den nuvarande energiskattemodellen.
Till energiskatteutgifterna hör dessutom energiskattestöd till jordbruket och trädgårdsodlingen, vars belopp är ca 31 miljoner euro, och skatteåterbäring till energiintensiva företag till ett belopp av ca 230 miljoner euro 2018. De ovannämnda skatteutgifterna hänför sig till utgiftsmoment 28.91.41 och minskar därför inte det belopp som inflyter under inkomstmomentet för energiskatter.
2018 budget | 4 683 000 000 |
2017 budget | 4 647 000 000 |
2016 bokslut | 4 594 845 294 |