Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2018

08. PunktskatterPDF-versio

01. Punktskatt på tobak

Under momentet beräknas inflyta 1 042 000 000 euro.

Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om tobaksaccis (1470/1994). Enligt lagen tas för cigaretter som punktskatt per enhet ut 49,50 euro för 1 000 stycken och som värderelaterad punktskatt 52 % beräknat på detaljhandelspriset, dock minst 223,00 euro per 1 000 stycken. Punktskatten på cigarrer och cigariller är 34 % av detaljhandelspriset. I punktskatt på pip- och cigarettobak tas det ut 41,50 euro per kilogram och därtill 48 % av detaljhandelspriset. I punktskatt på finskuren tobak avsedd att rullas till cigaretter tas det ut 33,50 euro per kilogram och därtill 52 % av detaljhandelspriset, dock minst 135,50 euro per kilogram. För andra produkter som innehåller tobak och för cigarettpapper tas det därtill ut punktskatt som är 60 % av detaljhandelspriset. Punktskatten på vätskor för elektroniska cigaretter är 0,30 euro per milliliter.

Punktskatten på tobak höjdes 2009, 2010, 2012, 2014 och 2015. Dessutom har skatten enligt gällande lag höjts halvårsvis sedan ingången av 2016, och den senaste skattehöjningen trädde i kraft den 1 juli 2017. Sedan ingången av 2017 omfattas även vätskor som används i elektroniska cigaretter av punktskatten på tobak. Som en följd av skattehöjningarna och andra åtgärder som minskar tobakskonsumtionen har konsumtionen av tobaksprodukter minskat med ca 18 % från 2008 till 2016.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om tobaksaccis. I överensstämmelse med regeringsprogrammet ska punktskatten på tobak höjas stegvis och propositionen gäller skattehöjningar som genomförs 2018 och 2019. Höjningarna genomförs halvårsvis från och med ingången av 2018. Samtidigt ändras beskattningen av cigarrer så att den motsvarar punktskatten på cigarretter, vilket framför allt höjer punktskatten på cigariller.

Den förväntade utvecklingen av skatteutfallet i fråga om tobak (mn euro)

  2016
bokslut
2017
budget
2018
budgetprop.
       
Cigaretter 890 876 915
Övriga tobaksprodukter 85 122 127
Totalt 975 998 1 042

Till punktskatten på tobak hänför sig ingen skatteutgift.


2018 budget 1 042 000 000
2017 budget 998 000 000
2016 bokslut 974 899 332

04. Punktskatt på alkoholdrycker

Under momentet beräknas inflyta 1 487 000 000 euro.

Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om accis på alkohol och alkoholdrycker (1471/1994). Punktskattebeloppet för starka alkoholdrycker är 45,55 euro per liter uträknad som hundraprocentig alkohol. Punktskatten på mellanprodukter (21 volymprocent) är på motsvarande sätt 31,90 euro och punktskatten på viner (11 volymprocent) 30,82 euro per liter uträknad som hundraprocentig alkohol. Punktskatten på öl per liter hundraprocentig alkohol är 32,05 euro.

Alkoholskatten höjdes 2008, två gånger 2009, 2012 och 2014.

Den uppskattade konsumtionen av alkoholdrycker baserar sig på prognoser om alkoholkonsumtionen som finansministeriet har gjort upp i samarbete med olika aktörer.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om accis på alkohol och alkoholdrycker. I propositionen föreslås att alkoholskatten ska höjas med 100 miljoner euro på årsnivå.

Intäkterna av punktskatten på alkoholdrycker minskas av skattelättnaden för små bryggerier, som ökades från början av 2015. Skatteutgiften uppgår 2018 till ca 10 miljoner euro.


2018 budget 1 487 000 000
2017 budget 1 373 000 000
2016 bokslut 1 354 467 562

05. Punktskatt på läskedrycker

Under momentet beräknas inflyta 151 000 000 euro.

Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om punktskatt på läskedrycker (1127/2010). Skatt tas ut på alkoholfria drycker och drycker som innehåller endast en liten mängd alkohol, och beloppet av den skatt som tas ut är 11 eller 22 cent per liter färdig dryck beroende på dryckens sockerhalt. Punktskatten på tobak höjdes vid ingången av åren 2011, 2012 och 2014. Punktskatten på sötsaker och glass slopades vid ingången av 2017, och samtidigt gjordes det små ändringar i skattebasen för punktskatten på läskedrycker, bland annat att växtbaserade drycker som ersätter mjölk inte ska omfattas av punktskatten på läskedrycker.

Utvecklingen av skatteutfallet i fråga om punktskatten på sötsaker, glass och läskedrycker (mn euro)

  2016
bokslut
2017
budget
2018
budgetprop.
       
Sötsaker 78 7 -
Glass 33 2 -
Läskedrycker 144 149 151
Totalt 255 158 151

Som skatteutgift minskar skattefriheten för livsmedel för speciella medicinska ändamål, modersmjölksersättning och tillskottsnäring, barnmat, bantningspreparat och kosttillskott det belopp som inflyter under momentet. Skatteutgiftens belopp beräknas vara ringa i förhållande till skatteintäkterna.


2018 budget 151 000 000
2017 budget 158 000 000
2016 bokslut 254 971 351

07. Energiskatter

Under momentet beräknas inflyta 4 683 000 000 euro.

Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om accis på flytande bränslen (1472/1994) och lagen om punktskatt på elström och vissa bränslen (1260/1996).

I prognosen för energiskatteintäkterna utnyttjas i stor utsträckning den energibalans som utarbetas vid arbets- och näringsministeriets energiavdelning. Vid utarbetandet av energibalansen används konjunkturprognoser som finansministeriet och olika forskningsinstitut har gjort upp för dels hela samhällsekonomin, dels de olika branscherna.

Den förväntade utvecklingen inom de centrala poster som ingår i energiskattebasen (%)

  2016
bokslut
2017
prognos
2018
prognos
       
Förbrukning av motorbensin -0,2 -2½ -2½
Förbrukning av dieselolja 4,8 ½ 1,0
Elförbrukning 2,0 ½

Nästan alla energiskatter har under de senaste åren höjts avsevärt. Vid ingången av 2017 höjdes skatten på både drivmedel och uppvärmningsbränslen. Dessutom återinfördes skatteutgifterna inom gruvdriften vid ingången av 2017.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagar om ändring av lagen om punktskatt på flytande bränslen och lagen om punktskatt på elström och vissa bränslen. I enlighet med propositionen höjs skatterna för uppvärmnings-, arbetsmaskin- och kraftverksbränslen med ett nettobelopp på 45 miljoner euro.

  Gällande skattenivå
   
Motorbensin, cent/l 70,25
Dieselolja, cent/l 53,02
Lätt brännolja, cent/l 22,87
Tung brännolja, cent/kg 27,11
El I (hushållen, servicesektorn osv.), cent/kWh 2,253
El II (industrin), cent/kWh 0,703
Stenkol, €/t 191,02
Naturgas, €/MWh 18,614
Flytgas cent/kg 26,65
Bränntorv, €/MWh 1,90

Den förväntade utvecklingen av skatteutfallet enligt energiprodukt (mn euro)

  2016
bokslut
2017
budget
2018
budgetprop.
       
Motorbensin1) 1 295 1 294 1 259
Diesel1) 1 362 1 413 1 408
Elström 1 148 1 158 1 179
Övriga 790 782 837
Sammanlagt 4 595 4 647 4 683

1) Inbegriper ersättande biobränslen.

I inkomsterna av energiskatten ingår 11 skatteutgifter. Skatteutgifterna består av sänka skattesatser och beloppet av skatteutgiften har ansetts vara skillnaden mellan referensnivån och den sänkta skattesatsen. Referensnivån är den nivå som överensstämmer med den allmänna skattestrukturen. Utöver de viktigaste energiskatteutgifterna som anges i tabellen nedan finns det andra skatteutgifter som hänför sig till momentet. Till dem hör skattesatser som är lägre än normen för elström och naturgas som används i trafiken, den lägre skattesatsen för elström för maskinsalar samt skattefriheten i fråga om fasta och gasformiga biobränslen och elström för spårtrafik.

De viktigaste skatteutgifterna (mn euro)

  2016 2017
     
Lägre skattesats för dieselbränsle1) 770 775
Lägre skattesats än för diesel för lätt brännolja som används i arbetsmaskiner 446 454
Lägre skattesats för torv2) 134 148
Lägre elskattesats för industri och växthus 581 614
Halverad CO2-skatt för CHP-anläggningar 102 105
Övriga 35 35

1) I fråga om denna skatteutgift måste man beakta den drivkraftsskatt på personbilar och paketbilar som ingår i fordonsskatten och som räknas som en skattesanktion.

2) Skatten på torv följer inte den nuvarande energiskattemodellen.

Till energiskatteutgifterna hör dessutom energiskattestöd till jordbruket och trädgårdsodlingen, vars belopp är ca 31 miljoner euro, och skatteåterbäring till energiintensiva företag till ett belopp av ca 230 miljoner euro 2018. De ovannämnda skatteutgifterna hänför sig till utgiftsmoment 28.91.41 och minskar därför inte det belopp som inflyter under inkomstmomentet för energiskatter.


2018 budget 4 683 000 000
2017 budget 4 647 000 000
2016 bokslut 4 594 845 294

08. Punktskatt på vissa dryckesförpackningar

Under momentet beräknas inflyta 15 000 000 euro.

Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om accis på vissa dryckesförpackningar (1037/2004). Punktskatt ska betalas för dryckesförpackningar av olika material avsedda för alkoholdrycker, läskedrycker, vatten och vissa andra drycker som dricks som sådana, med undantag för förpackningar framställda av vätskekartong. Punktskattefria är däremot dryckesförpackningar som är återanvändbara och ingår i ett pantbaserat retursystem. Punktskatten på dryckesförpackningar för engångsbruk som inte ingår i ett godkänt retursystem är 51 cent per liter. Mängden skattebelagda förpackningar antas 2018 hålla sig på nästan samma nivå som 2017.


2018 budget 15 000 000
2017 budget 14 000 000
2016 bokslut 15 413 457