Statsbudgeten 2018
Avdelning 11
SKATTER OCH INKOMSTER AV SKATTENATUR
Förklaring:I skatteinkomster beräknas till staten inflyta ca 44,0 miljarder euro 2018. Skatteinkomsterna uppskattas växa med ca 4,4 % jämfört med vad som budgeterats för 2017 (budgeten inklusive tilläggsbudgeten). På skatteintäkterna inverkar skattebasernas utveckling och ändringarna i skattegrunderna. Bedömningar av hur de viktigaste skattebasposterna kommer att utvecklas 2018 anges i förklaringarna till inkomstmomenten. Det redogörs närmare för uppgörandet av skatteinkomstprognoser i finansministeriets promemoria av den 28 september 2015 Budjettitalouden tuloarvioiden laadintamenettelyt valtiovarainministeriössä (www.vm.fi).
Enligt statsminister Sipiläs regeringsprogram är målsättningen med skattepolitiken att öka tillväxten, företagandet och sysselsättningen. Enligt regeringsprogrammet är valperiodens viktigaste mål inom beskattningen följande:
- — Beskattningen sporrar till att arbeta, vara företagare, sysselsätta, ta risker, äga, investera och placera i Finland. Det totala skatteuttaget stiger inte under valperioden.
- — Beskattningen är förutsägbar och konsekvent. Den allmänna linjen för beskattningen slås fast i början av valperioden, och ändringar som medför osäkerhet ska undvikas under valperioden.
- — Skattelättnaderna fokuserar på låg- och medelinkomsttagare. Bidragsfällorna ska åtgärdas. Beskattningen av löneinkomster skärps inte på någon inkomstnivå.
- — Beskattningen utvecklas så att företagande, ägande och investeringar lönar sig bättre än för närvarande. Beskattningsstrukturen stöder Finlands konkurrenskraft och regeringens viktigaste mål. Tyngdpunkten inom beskattningen flyttas från beskattning av arbete och företagande till i synnerhet miljöskatter.
- — Den grundläggande principen inom beskattningen är en bred skattebas och låga skattesatser. Finland arbetar aktivt för att förhindra internationell skatteflykt.
- — Beskattningsförfarandena är kundorienterade och beaktar att beskattningen ska vara konsekvent, förutsägbar och trygga rättssäkerheten och tillgången till information.
En ansenlig del av skattegrundsändringarna enligt regeringsprogrammet genomfördes redan 2016 och 2017. År 2018 fortsätter regeringen lindra beskattningen av arbete för att kompensera höjningarna av löntagaravgifterna. För att finansiera skattelättnaden skärps beskattningen av alkohol och uppvärmningsbränslen.
Grunderna för beskattningen av förvärvsinkomster lindras 2018 så att de motsvarar förändringen i konsumentprisindexet. Dessutom lindras beskattningen av arbete med sammanlagt 300 miljoner euro. Giltighetstiden för den temporära sänkningen av den nedre gränsen för solidaritetsskatten förlängs. I enlighet med den parlamentariska arbetsgruppens förslag omstruktureras rundradioskatten så att de som har de lägsta inkomsterna befrias från skatten. Rätten att dra av räntor på bostadslån begränsas i överensstämmelse med regeringsprogrammet. Det tidsbegränsade barnavdraget upphör att gälla vid utgången av 2017.
Höjningarna av tobaksskatten fortsätter i överensstämmelse med regeringsprogrammet åren 2018—2019. Höjningarna genomförs stegvis för att dämpa effekterna på beteendet. År 2018 höjs tobaksskatten två gånger, den 1 januari 2018 och den 1 juli 2018. Bilskatten lindras i överensstämmelse med regeringsprogrammet och tidigare lagstiftning med sammanlagt ca 182 miljoner euro åren 2016—2019. Alkoholskatten höjs med 100 miljoner euro och skatterna för uppvärmnings-, arbetsmaskin- och kraftverksbränslen med ett nettobelopp på 45 miljoner euro år 2018. Slopandet av banskatten och halveringen av farledsavgifterna är i kraft till utgången av 2018. I enlighet med regeringsprogrammet slopas överlåtelseskatten i samband med vissa ändringar av bolagsformen.
Kommunerna kompenseras via beskattningen med 60 miljoner euro för konsekvenserna av de sänkta avgifterna för den småbarnspedagogik som kommunerna ordnar. Kompensationen genomförs genom att kommunernas utdelning av samfundsskatten höjs och statens utdelning minskas i motsvarande grad.
I överensstämmelse med regeringsprogrammet kommer kommunerna att kompenseras för de effekter regeringens ändringar i skattegrunderna har på skatteintäkterna.
Av tabellen framgår effekterna på statens skatteinkomster till följd av de centrala ändringar i skattegrunderna som träder i kraft 2018. Beroende på tidpunkten för skatteuppbörden och skatteredovisningen är effekten på kassainflödet i statens budgetekonomi det år ändringarna i skattegrunderna träder i kraft ofta mindre än den bestående effekten på årsnivå.
Effekterna på statens skatteintäkter 2018 till följd av de centrala ändringarna i skattegrunderna (mn euro)
Effekter 2018 |
Effekten på årsnivå |
|
Skatt på förvärvs- och kapitalinkomster | ||
— indexjustering i beskattningen av förvärvsinkomster motsvarande höjningen i konsumentprisindex | -113 | -123 |
— lindring av beskattningen av arbete | -174 | -190 |
— förlängning av den temporära sänkningen av den nedre gränsen för solidaritetsskatten | 28 | 30 |
— begränsning av rätten att dra av ränta på bostadslån | 16 | 17 |
— upphörande av det tidsbegränsade barnavdraget | 18 | 20 |
— omstrukturering av rundradioskatten | -4 | -7 |
Samfundsskatt | ||
— kompensation för de sänkta avgifterna för den småbarnspedagogik som ordnas av kommunerna | -53 | -60 |
Punktskatter | ||
---|---|---|
— höjning av alkoholskatten | 90 | 100 |
— höjning av skatten på bränslen för uppvärmning, kraftverk och arbetsmaskiner1) | 46 | 52 |
— höjning av punktskatten på tobak2) | 17 | 68 |
— slopande av banskatten och halvering av farledsavgifterna | -55 | -55 |
Bilskatt | ||
— sänkning av bilskatten3) | -50 | -50 |
Överlåtelseskatt (inklusive effekten på samfundsskatten samt på intäkterna av förvärvsinkomster och kapitalinkomster) | ||
— slopande av överlåtelseskatten i samband med vissa ändringar av bolagsformen | -1 | -7 |
Sammanlagt | -235 | -205 |
— varav åtgärder som ökar skatteintäkterna | 215 | 287 |
— varav åtgärder som minskar skatteintäkterna | -450 | -492 |
1) Skatteintäkten ökar med 52 miljoner euro och återbäringen av energiskatter med 7 miljoner euro, vilket innebär att statens inkomster ökar med 45 miljoner euro netto på årsnivå.
2) Höjningarna av punktskatten på tobak genomförs stegvis, och den sammanlagda effekten av dessa skattehöjningar 2018 är 68 miljoner jämfört med 2017. Effekten av ändringen i skattebasen 2018 är 17 miljoner euro 2018.
3) Riksdagen beslutat 2015.
Skatteinkomsternas utveckling
Statens skatteinkomster enligt skatteslag 2015—2018 (mn euro)
2015 bokslut |
2016 bokslut |
2017 budget + tilläggsbudget I | 2018 budgetprop. |
|
Skatter på grund av inkomst och förmögenhet | 12 597 | 13 261 | 13 400 | 14 498 |
Skatter på grund av omsättning | 17 570 | 18 065 | 18 297 | 18 896 |
Punktskatter | 6 811 | 7 195 | 7 190 | 7 378 |
Övriga skatter och inkomster av skattenatur | 2 963 | 3 267 | 3 266 | 3 225 |
Sammanlagt | 39 941 | 41 787 | 42 153 | 43 997 |
Den totala skattenivån påverkas förutom av statens beslut även av kommunernas skattebeslut och socialförsäkringsavgifterna. I tabellen nedan anges, i förhållande till bruttonationalprodukten, de skatter som sammanlagt inflyter inom samhällsekonomin (det totala skatteuttaget) sektorsvis och enligt skatteslag. Det totala skatteuttaget förutses minska med ungefär 0,9 procentenheter jämfört med 2017.
Skatteinkomster som offentliga samfund får, sektorsvis och enligt skatteslag, % av BNP
2016 | 2017 | 2018 | |
Sektorsvis: | |||
Skatter och socialförsäkringsavgifter sammanlagt | 44,1 | 43,2 | 42,2 |
Staten | 21,0 | 20,9 | 20,5 |
Kommuner | 10,2 | 10,1 | 9,7 |
Socialskyddsfonderna | 12,9 | 12,2 | 11,9 |
Enligt skatteslag: | |||
Skatter och socialförsäkringsavgifter sammanlagt | 44,1 | 43,2 | 42,2 |
Direkta skatter | 16,8 | 17,0 | 16,5 |
Skatter på produktion och import | 14,4 | 14,0 | 13,8 |
Socialförsäkringsavgifter | 13,0 | 12,2 | 11,9 |
Med skatteutgifter avses sådana avvikelser från beskattningens normala grundstruktur som har fastställts inom skattelagstiftningen. Med skatteutgifter avses i praktiken skattefrihet, skatteavdrag, lägre skattesatser och andra med dessa jämförbara metoder, med hjälp av vilka en viss näringsgren eller skattskyldighetsgrupp stöds. I motsats till direkta stöd syns skatteutgifterna huvudsakligen inte under utgiftsmomenten i statsbudgeten utan de förverkligas i form av uteblivna skatteinkomster. I de flesta fall går det inte att räkna ut ett exakt belopp för skatteutgifterna, utan uppföljningen av dem grundar sig på uppskattningar av beloppen. I fråga om vissa skatteutgifter är det omöjligt att göra upp en beräkning i eurobelopp beroende på att den tillgängliga informationen är bristfällig. Definitionerna av skatteutgifter samt bedömningar av deras effekter på skatteintäkterna är beroende av det sedvanliga skattesystemet och de metoder som används vid uträkningen av skatteutgifterna. Skatteutgifterna uträknas enligt respektive bestämmelser och med hjälp av en statisk kalkyl. Det sedvanliga skattesystemet och de uträkningsmetoder som ligger till grund för de skatteutgiftsberäkningar som här framgår har beskrivits i en rapport av Statens ekonomiska forskningscentral, Verotuet Suomessa 2009 (www.vatt.fi).
Vid granskning av skatteutgifterna bör det beaktas att slopandet av en skatteutgift inte nödvändigtvis ökar skatteinkomsterna med motsvarande belopp. En del av stöden är överlappande, vilket innebär att de påverkar varandras storlek. Stöden inverkar också på priser och beteende, vilket inte kan beaktas vid den statiska uträkningen av skatteutgifter. Av dessa orsaker är de slutliga effekterna av slopandet av en enskild skatteutgift svåra att uppskatta. Det är emellertid viktigt att skatteutgifterna följs upp, eftersom betydande offentligt stöd styrs via dessa till olika objekt. Skatteutgifterna gör även skattebaserna smalare och komplicerar ofta skattesystemet.
För närvarande har över 180 olika skatteutgifter definierats. För ungefär en tredjedel av dessa kan inte någon beräkning i eurobelopp läggas fram och för en del kan endast en uppskattning av storleksklassen göras. Skatteutgifternas totalbelopp 2018 uppskattas till ca 26,8 miljarder euro, varav 17,5 miljarder euro hänför sig till statens skatteinkomster. I tabellen nedan presenteras antalet skatteutgifter samt uppskattningar av deras storlek i euro 2017 och 2018. I förklaringsdelen under respektive skatteinkomstmoment anges de viktigaste skatteutgifter som sänker intäkterna under momentet.
År 2018 minskar begränsningen av rätten att dra av räntan på bostadslån beloppet av skatteutgifterna. Skatteutgifternas eurobelopp ökar på grund av höjningen av arbetsinkomstavdraget i samband med lindringen av beskattningen av förvärvsinkomster. Den skattefrihet i fråga om utbildning som arbetsgivarna erbjuder är en ny skatteutgift, men det går inte att uppskatta beloppet i euro. Av de tidsbegränsade skatteutgifterna upphör dessutom barnavdraget och den skattefria införseln av bilar som förs in i landet som flyttgods vid utgången av 2017.
Skatteutgifterna 2017 och 2018
Identifierade skatteutgifter 2017, st. |
Beräknade skatteutgifter 2017, st. |
2017, mn euro |
Identifierade skatteutgifter 2018, st. |
Beräknade skatteutgifter 2018, st. |
2018, mn euro |
|
Personbeskattning | 53 | 42 | 17 005 | 53 | 41 | 17 540 |
Näringsbeskattning | 27 | 12 | 869 | 27 | 12 | 891 |
Beskattning av jord- och skogsbruk | 20 | 7 | 114 | 20 | 7 | 117 |
Överlåtelsebeskattning | 12 | 4 | 2 099 | 12 | 4 | 2 099 |
Fastighetsbeskattning | 7 | 5 | 615 | 7 | 5 | 615 |
Arvs- och gåvobeskattning | 15 | 13 | 240 | 15 | 13 | 240 |
Mervärdesbeskattning | 20 | 17 | 3 014 | 20 | 17 | 3 068 |
Punktbeskattning | 26 | 25 | 2 185 | 26 | 24 | 2 206 |
Socialförsäkringsavgifter | 6 | 0 | kan inte räknas ut | 6 | 0 | kan inte räknas ut |
Sammanlagt | 186 | 125 | 26 141 | 186 | 123 | 26 776 |
Avdelningens inkomstposter 2016—2018
År 2016 bokslut 1000 € |
År 2017 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2018 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2017—2018 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Skatter på grund av inkomst och förmögenhet | 13 261 408 | 13 149 000 | 14 498 000 | 1 349 000 | 10 |
01. | Skatt på förvärvs- och kapitalinkomster | 9 382 216 | 9 029 000 | 9 511 000 | 482 000 | 5 |
02. | Samfundsskatt | 3 267 837 | 3 567 000 | 4 194 000 | 627 000 | 18 |
03. | Källskatt på ränteinkomster | 89 096 | 43 000 | 73 000 | 30 000 | 70 |
04. | Skatt på arv och gåva | 522 260 | 510 000 | 720 000 | 210 000 | 41 |
04. | Skatter och avgifter på grund av omsättning | 18 064 551 | 18 111 200 | 18 895 700 | 784 500 | 4 |
01. | Mervärdesskatt | 17 106 965 | 17 131 000 | 17 911 000 | 780 000 | 5 |
02. | Skatt på vissa försäkringspremier | 785 057 | 812 000 | 813 000 | 1 000 | 0 |
03. | Apoteksavgifter | 172 530 | 168 200 | 171 700 | 3 500 | 2 |
08. | Punktskatter | 7 194 597 | 7 190 000 | 7 378 000 | 188 000 | 3 |
01. | Punktskatt på tobak | 974 899 | 998 000 | 1 042 000 | 44 000 | 4 |
04. | Punktskatt på alkoholdrycker | 1 354 468 | 1 373 000 | 1 487 000 | 114 000 | 8 |
05. | Punktskatt på läskedrycker | 254 971 | 158 000 | 151 000 | -7 000 | -4 |
07. | Energiskatter | 4 594 845 | 4 647 000 | 4 683 000 | 36 000 | 1 |
08. | Punktskatt på vissa dryckesförpackningar | 15 413 | 14 000 | 15 000 | 1 000 | 7 |
10. | Övriga skatter | 3 153 741 | 3 077 000 | 3 107 000 | 30 000 | 1 |
03. | Bilskatt | 963 541 | 853 000 | 896 000 | 43 000 | 5 |
05. | Överlåtelseskatt | 857 628 | 817 000 | 786 000 | -31 000 | -4 |
06. | Lotteriskatt | 228 986 | 230 000 | 235 000 | 5 000 | 2 |
07. | Fordonsskatt | 1 082 962 | 1 155 000 | 1 174 000 | 19 000 | 2 |
08. | Avfallsskatt | 20 624 | 22 000 | 16 000 | -6 000 | -27 |
19. | Övriga inkomster av skattenatur | 113 199 | 135 984 | 118 281 | -17 703 | -13 |
03. | Banskatt | 5 500 | 5 184 | 4 870 | -314 | -6 |
04. | Vissa avgifter på kommunikationsområdet | 28 974 | 40 704 | 20 369 | -20 335 | -50 |
05. | Vissa avgifter för trafiken | 19 573 | 27 851 | 28 900 | 1 049 | 4 |
06. | Farledsavgifter | 46 335 | 46 200 | 47 400 | 1 200 | 3 |
08. | Oljeavfallsavgift | 3 825 | 4 000 | 4 000 | — | 0 |
09. | Övriga skatteinkomster | 5 975 | 6 000 | 6 000 | — | 0 |
10. | El- och naturgasnätsavgifter och vindkraftsavgift inom vindkraftsområdet vid Bottenviken | 3 015 | 3 595 | 3 795 | 200 | 6 |
11. | Förvaltningsavgifter till Verket för finansiell stabilitet | 0 | 2 450 | 2 947 | 497 | 20 |
Sammanlagt | 41 787 497 | 41 663 184 | 43 996 981 | 2 333 797 | 6 |