Statsbudgeten 2018
01. Omkostnader för Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 4 741 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.
Förklaring:Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet (ARA) främjar hållbart boende till rimligt pris genom att verkställa, styra och övervaka stöden och genom därmed anknuten utvecklingsverksamhet. Centralen sköter uppgifter som finansieras med medel ur statens bostadsfond och statsbudgeten och som gäller räntestödslån för bostäder samt statsborgen och statsunderstöd, samt finansierar forsknings- och utvecklingsprojekt för boende. Dessutom styr och övervakar centralen de allmännyttiga bostadssamfundens verksamhet och övervakar fastställandet av hyrorna för ARA-hyresbostäder, sköter riskhanteringen i fråga om lån och borgen samt ansvarar för expertservicen i anslutning till boendet och bostadsmarknaden.
I centralens verksamhet ligger fokus på uppgifter som gäller hyresbostadsproduktion till rimligt pris, boende för grupper med särskilda behov och utvecklande av bostadsbeståndet. Centralen beaktar i synnerhet den åldrande befolkningens bostadsbehov, förbättrad energieffektivitet och utvecklandet av bostadsområden. Centralen ansvarar för tillsynen över förfarandet med energicertifikat och ser till att dataregistret för energicertifikat upprätthålls.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om bostadsrättsbostäder. I och med reformen överförs registret över ordningsnummer för dem som bor i bostadsrättsbostad och tillsynsuppgifterna i fråga om valet av boende i bostadsrättsbostäder, maximipriserna och boendeförvaltningen till Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet.
Miljöministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för resultatet av verksamheten vid Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet 2018:
- — fokuserar i sin verksamhet på att främja den räntestödda normala produktionen av hyresbostäder särskilt i fråga om Helsingforsregionen och andra regioner som omfattas av MBT-avtal, och utvecklar verkställigheten av stöden
- — prioriterar genomförande av projekt genom konkurrensförfaranden så att kostnaderna för projekten inte överstiger en rimlig nivå
- — fördelar investeringsunderstöden för grupper med särskilda behov till de mest utsatta grupperna på basis av långvarigt behov. Centralen stöder genom sin verksamhet genomförandet av riktlinjerna i programmet för att förbättra de äldres boende och det program som syftar till att förebygga bostadslöshet samt de riktlinjer som gäller boendet för personer med utvecklingsstörning. Därtill ansvarar centralen för styrningen och tillsynen av ARA-bostadsbeståndet och säkerställer genom styrnings- och tillsynsverksamhet att stöden i samband med bostadsproduktionen riktas till invånarna
- — söker sätt att lösa hyreshusbolags ekonomiska problem som uppstår till följd av tudelningen av bostadsmarknaden, och främjar tillsammans med fastighetsägarna och kommunerna åtgärder för att anpassa bostadsbeståndet till efterfrågan genom att utveckla en övergripande och framsynt planering av bostadsbeståndet
- — främjar en enhetlig samhällsstruktur och bättre energiprestanda hos byggnaderna och prioriterar i utvecklingsverksamheten i synnerhet att resultaten får genomslag i praktiken. Centralen söker i sin forsknings- och utvecklingsverksamhet effektiva medel och metoder för att utveckla boende till rimligt pris och byggande, ombyggnad och kompletterande byggande som har hög livscykeleffektivitet
- — utövar i samarbete med Statskontoret riskhantering i fråga om det borgensansvar som föranleds av bostadslån.
De centrala prestationerna, utveckling
Beslut och andra prestationer av ARA (st.) | 2015 utfall |
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 uppskattning |
Godkännande av lån som räntestödslån | 227 | 179 | 220 | 220 |
Beviljade reparationsunderstöd | 416 | 417 | 3 500 | 3 500 |
Utbetalningar av understöd | 4 656 | 3 255 | 3 700 | 3 700 |
Val av mottagare av överlåtelse | 73 | 91 | 60 | 60 |
Befrielse från begränsningar | 210 | 180 | 180 | 180 |
Upphandlingsbeslut som fattats med stöd av utvecklingspengar | 32 | 38 | 30 | 30 |
Styrnings- eller tillsynsbesök | 32 | 35 | 35 | 35 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 5 597 | 5 543 | 5 018 |
Bruttoinkomster | 376 | 362 | 277 |
Nettoutgifter | 5 221 | 5 181 | 4 741 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 595 | ||
— överförts till följande år | 1 305 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Skötsel av uppgifterna enligt den nya lagen om reparationsunderstöd för bostadsbyggnader och bostäder | -340 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror | -2 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -7 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -3 |
Indexhöjning av hyror | 1 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -25 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -25 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -6 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 1 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -1 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -19 |
Nivåförändring | -14 |
Sammanlagt | -440 |
2018 budget | 4 741 000 |
2017 budget | 5 181 000 |
2016 bokslut | 4 931 000 |