Statsbudgeten 2018
01. Miljöministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 26 456 000 euro.
Anslaget får användas även för ersättningar som betalas ut till Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes) för följande marknadskontrolluppgifter som grundar sig på EU-förordningar och EU-direktiv:
1) för att begränsa användningen av farliga ämnen i elektriska och elektroniska produkter, förpackningar, batterier och ackumulatorer samt för att kontrollera förpackningarnas grundkrav, tungmetallhalter och märkningar
2) för konstaterande, registrering och kontroll av behörigheten hos personer som utför underhåll på anläggningar, vilket förutsätts enligt Europeiska unionens förordningar om ämnen som bryter ned ozonskiktet och om fluorerade växthusgaser
3) byggprodukter
4) ekologisk planering och energimärkning av byggprodukter.
Dessutom får anslaget användas till ersättningar till Motiva Services Oy för skötseln av uppgifter enligt Europeiska unionens program för tilldelning av miljömärke, till ersättningar till Tukes för marknadskontrollen av ej CE-märkta produkter samt till betalning av statsunderstöd för forskningsverksamhet till universitet, högskolor och andra motsvarande sammanslutningar som bedriver forskningsverksamhet.
Förklaring:De viktigaste målen för miljöministeriet 2018:
- — Man påverkar beredningen av genomförandet av Parisavtalet och det övriga klimatsamarbetet. Man agerar för att genomföra det utsläppsminskningsmål på minst 40 % som EU ställt för 2030. Man genomför åtgärder enligt den klimatpolitiska planen på medellång sikt och energi- och klimatstrategin för att minska utsläppen av växthusgaser
- — Energiprestandan hos nybyggen och existerande byggnadsbestånd förbättras på ett sätt som säkerställer kvaliteten i byggandet, fuktsäkerheten i byggnaderna och ett sunt inomhusklimat
- — Utnyttjandet av förnybar energi samt koldioxidsnålhet och energieffektivitet i den byggda miljön främjas i överenstämmelse med den nya energi- och klimatstrategin.
- — Förvaltningsområdet genomför initiativ och deltar i initiativ som främjar grön ekonomi
- — Man påverkar EU:s initiativ som gäller den cirkulära ekonomin och beredningen av förslag till avfallslagstiftning
- — Kontroll av skadliga ämnen och kemikalier främjas för att säkra en hållbar återvinningsekonomi
- — Reglering och lösningar som främjar återvinning bereds
- — Nya metoder för återvinning av näringsämnen främjas i syfte att uppnå en god vattenstatus och öka Finlands självförsörjning när det gäller näringsämnen
- — Man agerar för att miljöaspekter ska beaktas i jordbruks-, skogs- och energisektorn och i den övriga bioekonomin
- — Frågor som gäller den arktiska miljön synliggörs i högre grad och skyddsåtgärdernas genomslag främjas.
- — Förvaltningsområdet styr verkställigheten av miljöskyddslagen. Utifrån de utredningar som gjorts bereds nya förslag om hur miljötillståndsförfarandet kan göras smidigare
- — Tillståndsförfarandet inom miljövården görs smidigare genom elektroniska tjänster
- — Man genomför och främjar den nationella strategin för riskhantering i anslutning till förorenade markområden och det riksomfattande forsknings- och saneringsprogram för förorenade markområden som ingår i strategin. Dessutom genomförs ett försöksprojekt för sanering av förorenade markområden
- — Ett nationellt oljebekämpningsprogram bereds
- — Ett nationellt luftvårdsprogram bereds
- — Genomförandet av det nationella programmet om farliga kemikalier fortsätter
- — Tillsynen över skadliga och farliga ämnen effektiviseras till följd av ökade krav
- — Förvaltningsområdet styr och främjar genomförandet av de vattenförvaltningsplaner och den havsförvaltningsplan som gäller till 2021, uppdaterar den första delen av havsförvaltningsplanen och styr justeringen av de förvaltningsplaner för vattenvården som sträcker sig till 2027 samt fortsätter det internationella samarbete som syftar till att uppnå en god miljöstatus i Östersjön och i vattendragen
- — Det faktaunderlag som behövs för totalreformen av markanvändnings- och bygglagstiftningen stärks och riktlinjer för en översyn av planeringssystemet dras upp. Totalreformen av markanvändnings- och bygglagstiftningen bereds
- — Statsrådets beslut om de riksomfattande målen för områdesanvändningen verkställs
- — Förvaltningsområdet deltar i beredningen av landskapsreformen och främjar ordnandet av de miljöuppgifter som överförs till landskapen så att de kan skötas på ett högklassigt sätt
- — Utarbetandet av havsplaner stöds
- — Metoderna för att genomföra kulturmiljöstrategins mål på bred bas i hela samhället effektiviseras
- — Utvecklingen av styrningen av byggandet fortsätter genom en revidering av anvisningarna om byggande
- — Lösandet av problemen med EU:s byggproduktförordning påverkas, så att den inre marknaden för byggprodukter fungerar bättre. De nationella förordningar som gäller godkännande av byggprodukter ses över så att de motsvarar de omarbetade väsentliga tekniska kraven på byggande
- — De miljörelaterade tillstånds- och bedömningsförfarandena görs effektivare och smidigare
- — Rekommendationerna om god praxis för den arktiska miljökonsekvensbedömningen bereds
- — Digitalisering främjas inom hela miljöförvaltningens verksamhetsområde.
- — Förvaltningsområdet ansvarar för den nationella verkställigheten av biodiversitetskonventionen och EU:s biodiversitetsstrategi genom att genomföra den nationella strategin med tillhörande handlingsprogram
- — Författningar som gäller inrättande av naturskyddsområden bereds planenligt
- — Bedömningen av hotade naturtyper färdigställs, bedömningen av hotade arter fortsätter och rapporteringen enligt habitat- och fågeldirektiven inleds. Nivån på skyddet för arter och naturtyper förbättras genom aktuell information och prioriterade skyddsåtgärder
- — Man främjar frivilligt naturskydd och ett hållbart nyttjande av ekosystemtjänsterna, särskilt genom att utveckla nyttjandet av naturen för rekreation, naturturismen och landskapsvården.
- — Genom planeringssamarbete och genomförande av de åtgärder som ingår i MBT-avtalen för de stora stadsregionerna utökas bostads- och tomtutbudet och bostadsbyggandet. Funktionsdugligheten och resurshushållningen i stadsregionernas samhällsstruktur förbättras, behovet av trafik minskas och förutsättningarna för gång, cykling och kollektivtrafik stöds. Samtidigt förbättrar man livsmiljöns kvalitet
- — Åtgärderna för att öka och stödja bostadsutbudet knyts allt tätare till åtgärderna för att förbättra sysselsättningen och konkurrenskraften, medan åtgärderna för att förbättra boendeförhållandena knyts allt tätare till de effekter på välbefinnandet som en god närmiljö ger
- — I planeringen av områdesanvändningen och i utvecklandet av byggandet ägnar man särskild uppmärksamhet åt områdenas livskraft, regionala särdrag, olika boendemiljöers starka sidor och landsbygdens behov
- — De stödåtgärder som riktas till bostäder fördelas så att de så effektivt som möjligt främjar möjligheterna för äldre och för personer med funktionsnedsättning att bo hemma
- — För att stödja integrationen främjas boendet för dem som har beviljats asyl.
Förvaltningsområdet tar för förvaltningens behov fram information som betjänar prognostiseringen av verksamheten, beredningen, utvecklandet och verkställandet av miljöpolitiken och miljölagstiftningen, det internationella samarbetet samt beslutsfattandet och bedömningen av konsekvenserna av besluten.
Objekt år 2018 är verkställigheten av den reviderade miljöskyddslagen, en kostnadseffektiv och hållbar klimatpolitik, den cirkulära ekonomin, främjande av hållbart nyttjande av naturresurser och materialeffektivitet, verkställighet av vatten- och havsförvaltningsplanerna, handlingsprogrammet för bevarande och hållbart nyttjande av den biologiska mångfalden och METSO-handlingsplanen, det faktaunderlag som totalreformen av markanvändnings- och bygglagen kräver, den byggda miljöns kvalitet och hållbarhet (bl.a. utnyttjande av resultaten av programmet för att förbättra äldres boende, byggnaders energiprestanda samt åtgärder som främjar byggandet av flervåningshus i trä), samhälls- och servicestrukturen i stadsregioner, samordningen av markanvändningen, boendet och trafiken i stadsregionerna inkl. metropolpolitiken, bostadspolitiken, kulturmiljön, systematisk fastighetsförvaltning samt skapande av förutsättningar för digitalisering i processer.
Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes) utför, på uppdrag av miljöministeriet, marknadskontroll enligt lagen om begränsning av användning av farliga ämnen i elektrisk och elektronisk utrustning (387/2013) och statsrådets förordning om batterier och ackumulatorer (520/2014) samt tillsyn i enlighet med statsrådets förordning om förpackningar och förpackningsavfall (518/2014) över sådana produktkrav som gäller grundläggande krav på förpackningar, tungmetallhalter och märkningar.
Tukes utför även verifieringen av de certifikat som krävs enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1005/2009 om ämnen som bryter ned ozonskiktet och Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 517/2014 om fluorerade växthusgaser, registrerar dem och utövar tillsyn över dem i enlighet med statsrådets förordning (766/2016). Intäkterna av hanteringen av certifikaten intäktsförs under moment 12.35.99.
Tukes utför med stöd av 181 § i markanvändnings- och bygglagen (132/1999) den marknadskontroll av byggprodukter som grundar sig på EU:s byggproduktförordning (EU) nr 305/2011. Bestämmelser om de skyldigheter som gäller marknadskontrollen av CE-märkta byggprodukter finns i byggproduktsförordningen. Med stöd av 181 § i markanvändnings- och bygglagen utövar Tukes också marknadstillsyn enligt lagen om produktgodkännanden för vissa byggprodukter (954/2012). Marknadskontrollen för att säkerställa en behörig tillämpning av verkställighetsförfattningarna för energimärkningsdirektivet (2010/30/EU) och ekodesigndirektivet (2009/125/EG) baserar sig på lagen om krav på ekodesign för och energimärkning av produkter (1005/2008), i enlighet med vilken Tukes ansvarar för marknadskontrollen.
Vid genomförandet av artikel 4 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 66/2010 om ett EU-miljömärke har man i lagen om förfarandet vid tilldelning av EU-miljömärke (86/2011) till nationellt behörigt organ utsett Motiva Services Oy, som får ersättning för de utgifter som föranleds av uppgifterna i anknytning till miljömärket.
Arbetstidens fördelning på uppgiftsområdena (årsv.)
Uppgiftsområde | 2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 uppskattning |
Miljövård | 51 | 54 | 53 |
Naturmiljö | 51 | 52 | 49 |
Byggd miljö | 74 | 74 | 71 |
Informationsförmedling och kommunikation | 12 | 13 | 13 |
Förvaltning och internationella ärenden | 50 | 49 | 48 |
Kanslichefen och underställda | 5 | 5 | 5 |
Sammanlagt | 243 | 247 | 239 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 27 480 | 28 285 | 27 256 |
Bruttoinkomster | 1 144 | 800 | 800 |
Nettoutgifter | 26 336 | 27 485 | 26 456 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 11 941 | ||
— överförts till följande år | 14 002 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Justering av den andel av löneglidningsbesparingen som gäller statsrådets förvaltningsenhet (överföring till moment 23.01.01) | -3 |
Samordning av programmet för att förbättra äldres boende (överföring till moment 35.20.55) | -500 |
Slutlig koncentrering av statsrådets tidningsanskaffningar (överföring till moment 23.01.01) | -13 |
Tukes marknadskontrolltest | 60 |
Återföring av den andel av besparingarna som gäller statsrådets förvaltningsenhet från moment 23.01.01 | 27 |
Överföring till moment 35.10.66 | -80 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -7 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -16 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -144 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -164 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -28 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 2 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -8 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -17 |
Nivåförändring | -138 |
Sammanlagt | -1 029 |
2018 budget | 26 456 000 |
2017 I tilläggsb. | -13 000 |
2017 budget | 27 485 000 |
2016 bokslut | 28 397 000 |