Statsbudgeten 2018
50. Statsbidrag för utgifterna vid Arbetshälsoinstitutet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 23 222 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av det statsbidrag som med stöd av 3 § i lagen om arbetshälsoinstitutets verksamhet och finansiering (159/1978) ska betalas för utgifterna för Arbetshälsoinstitutets verksamhet
2) till finansiering av forskningsprojekt som EU har godkänt.
Av anslaget får högst 350 000 euro användas till betalning av utgifter för utbildning inom företagshälsovården och för genomförande av projekt i samband med utvecklandet av personalen inom företagshälsovården.
Förklaring:För de utgifter som social- och hälsovårdsministeriet fastställt betalas till Arbetshälsoinstitutet 80 % av kostnaderna i statsbidrag, dock så att den andel som motsvarar mervärdesskatten beviljas som utökat statsbidrag med stöd av 3 § 2 mom. i den lag som nämns ovan.
Av statsbidraget beräknas 14 750 000 euro hänföra sig till löneutgifter och 8 122 000 euro till övriga utgifter och 350 000 euro till utgifter för utbildning inom företagshälsovården och för genomförande av projekt i samband med utvecklandet av personalen inom företagshälsovården.
Arbetshälsoinstitutet är ett självständigt offentligrättsligt samfund inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde. Arbetshälsoinstitutet är en forsknings- och sakkunniginrättning som främjar hälsa och säkerhet i arbetet som en del av ett gott liv.
Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Arbetshälsoinstitutet för 2018. Resultatmålen för varje ansvarsområde fastställs i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.
I enlighet med regeringens spetsprojekt genomför Arbetshälsoinstitutet följande åtgärder:
Regeringsprogrammets strategiska insatsområden; Välfärd och hälsa
Hälsa och välfärd ska främjas och ojämlikheten bli mindre. Arbetshälsoinstitutet stöder företagshälsovården när servicen skräddarsys, vidareutvecklar kvalitetsportalen, PIRA och eSYTY, stöder utvecklandet av den skräddarsydda företagshälsovårdsservicen målgruppsvis med beaktande av SMF-företagens behov, utvecklar kompetensen inom företagshälsovården, sammanställer datalager från arbetslivet, stöder programmet för byggnadshälsa samt arbetsförhållandena och arbetarskyddet, erbjuder verktyg för hantering av psykosocial stress och stöder verkställandet av åtgärder enligt riktlinjerna i Hälsa i arbete 2025.
Vägar in i arbetslivet för partiellt arbetsföra: Arbetshälsoinstitutet bidrar till att höja parternas kompetens för att stödja sysselsättandet av partiellt arbetsföra samt utvecklar servicesystemet och stödinsatserna för detta ändamål.
Strukturpolitiska reformer; Social- och hälsovårdsreformen: Arbetshälsoinstitutet deltar i fastställandet av företagshälsovårdens roll och uppgifter, stöder de regionala aktörerna i utformningen av de praktiska samarbetsformerna och ger akt på social- och hälsovårdspersonalens välbefinnande under reformens gång.
Digitalisering, försöksverksamhet och avveckling av normer, införande av en försökskultur: Arbetshälsoinstitutet förbättrar företagshälsovårdens genomslag på arbetsplatserna, genomför projektet Arbetsliv 2020 och intensifierar samarbetet i nätverk, utvecklar ledningen och deltar i införandet av verksamhetsmodellen med service från ett enda serviceställe.
Regeringsprogrammets strategiska insatsområden; Kompetens och utbildning
Kompetens och utbildning, ett snabbare inträde i arbetslivet, ungdomsgarantin ändras i riktning mot en kollektiv garanti: Arbetshälsoinstitutet deltar i engagerandet av unga i arbetslivet genom att erbjuda modeller som visat sig vara effektiva.
I överensstämmelse med social- och hälsovårdsministeriets strategi genomför Arbetshälsoinstitutet åtgärder med följande innehåll:
För att uppfylla målen enligt riktlinjerna för En stadig grund för välfärden – längre arbetskarriärer genom välbefinnande i arbetet utvecklar, marknadsför och erbjuder Arbetshälsoinstitutet lösningar för att förlänga arbetskarriärerna och förbättra arbetslivets kvalitet genom att
- — minska arbetsoförmågan och sjukfrånvaron, i synnerhet på grund av psykiska problem och sjukdomar i stöd- och rörelseorganen
- — förlänga tiden i arbetslivet och främja deltagandet och minska ojämlikheten i arbetslivet
- — främja kvaliteten i arbetslivet (nätverksbildning och beaktande av små arbetsplatsers behov)
- — förbättra välbefinnandet i arbetet i ett arbetsliv i förändring.
För att uppfylla målen enligt riktlinjerna för Tillgång till välfärd för alla - nya servicestrukturer och verksamhetssätt utvecklar, marknadsför och erbjuder Arbetshälsoinstitutet lösningar för att förbättra företagshälsovårdens effektivitet genom att
- — förbättra samarbetet inom företagshälsovården
- — utveckla kompetensen hos företagshälsovårdens personal
- — stödja vars och ens individuella arbetsförmåga genom företagshälsovården
- — utveckla kvalitetssystemen inom företagshälsovården
- — utveckla företagshälsovården som ett led i social- och hälsovårdsreformen.
För att uppfylla målen enligt riktlinjerna för En livsmiljö som stöder hälsa och välmående - samhällsfunktionerna i särskilda situationer tryggas utvecklar, marknadsför och erbjuder Arbetshälsoinstitutet lösningar för att trygga säkerheten i olika arbetsmiljöer genom att
- — hantera risker förknippade med kemikalier i krissituationer
- — bedriva verksamhet inom samordningsnätverket för miljökänslighet
- — säkra en inomhusmiljö som ökar välbefinnandet och produktiviteten när nya lokaler byggs
- — förbättra säkerheten hos ny teknik i arbetsmiljön, bl.a. nanoteknik.
Arbetshälsoinstitutet anpassar sina personalresurser enligt möjligheterna att finansiera verksamheten.
Arbetshälsoinstitutets kvantitativa prestationer
2016 utfall |
2017 mål |
2018 mål |
|
Vetenskapliga publikationer | 2371) | 200 | 250 |
Populariserade publikationer | 1421) | 350 | 200 |
Besökare på webbsidorna antal/mån. | 175 000 | 250 000 | 267 000 |
Mätningar och analyser av arbetsmiljön | 65 050 | 60 000 | 63 350 |
Undersökningar för bedömning av yrkessjukdomar och arbetsförmåga | 2 029 | 1 800 | 2 000 |
Kursdeltagardagar | 24 400 | 30 000 | 32 000 |
1) Ändrat kalkyleringssätt i och med övergången till det riksomfattande systemet VIRTA
För Arbetshälsoinstitutets totala utgifter, som beräknas uppgå till 51 522 000 euro, beviljas 23 222 000 euro i statsbidrag. Omfattningen av verksamheten resultatområdesvis beräknas vara följande under år 2018:
Verksamhetens omfattning resultatområdesvis år 2016—2018 (1 000 euro)
Utgifter | Egen finansiering | Statsbidrag | |||||||
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 uppskattning |
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 uppskattning |
2016 utfall |
2017 uppskattning |
2018 uppskattning |
|
Forskning och utveckling | 18 274 | 17 741 | 17 122 | 8 600 | 9 000 | 9 000 | 9 674 | 8 741 | 8 122 |
Sakkunnigarbete | 5 319 | 5 310 | 6 300 | 500 | - | 500 | 4 819 | 5 310 | 5 800 |
Intern verksamhet | 11 201 | 8 167 | 8 200 | 1 200 | 300 | 300 | 10 001 | 7 867 | 7 900 |
Utbildning och service | 19 403 | 19 804 | 19 900 | 18 617 | 18 500 | 18 500 | 786 | 1 304 | 1 400 |
Sammanlagt | 54 197 | 51 022 | 51 522 | 28 917 | 27 800 | 28 300 | 25 280 | 23 222 | 23 222 |
Finansieringsandel, % | 53 | 54 | 55 | 47 | 46 | 45 |
2018 budget | 23 222 000 |
2017 budget | 23 222 000 |
2016 bokslut | 25 280 000 |