Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         02. Tillsyn
         03. Forskning och utveckling
         30. Sjukförsäkring
         40. Pensioner
         50. Stöd till veteraner

Statsbudgeten 2018

07. (33.01.02 och 03) Besvärsnämnden för social trygghet (reservationsanslag 3 år)PDF-versio

Under momentet beviljas 7 992 000 euro.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om en sammanslagning av Besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden och Besvärsnämnden för social trygghet från och med den 1 januari 2018.

Effekter

Besvärsnämnden för social trygghet inleder sin verksamhet den 1 januari 2018. Den nya besvärsnämnden uppstår genom att Besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden slås samman med Besvärsnämnden för social trygghet och bildar en ny, självständig bokföringsenhet.

Besvärsnämnden för social trygghet är en besvärsinstans som kan jämföras med en specialdomstol i försäkringsfrågor och fungerar som första besvärsinstans i branschen i alla ärenden som gäller folkpension, alla rehabiliteringsärenden som handläggs av Folkpensionsanstalten och alla ärenden som gäller allmänt bostadsbidrag, bostadsbidrag för pensionstagare, barnbidrag, stöd för hemvård och privat vård av barn, underhållsstöd, militärunderstöd, moderskapsunderstöd, sjukförsäkring, garantipension, tolkningstjänst för handikappade personer, inkomstrelaterad dagpenning, grunddagpenning, arbetsmarknadsstöd, alterneringsersättning, medlemskap i arbetslöshetskassa, vuxenutbildningsstöd, yrkesexamensstipendium, betalning enligt lönegarantin, arbetsgivares självriskpremie och uppbörd av arbetslöshetsförsäkringspremie. Därutöver behandlar besvärsnämnden alla ansökningar om undanröjande av lagakraftvunna beslut i dessa ärendekategorier.

Verksamhetens resultat

  2018
uppskattning
   
Produktivitet och lönsamhet  
Beslutspris (euro/avgörande) 209
Produktiviteten av arbetet (avgörande/årsv.) 415
   
Resultat och kvalitetsledning  
Anhängiggjorda besvärsärenden 40 000
Avgjorda ärenden 38 000
Behandlingstid för besvären (mån.) 11,0

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Dimensionering av resurserna enligt den ökade mängden besvär 589
Ökningen i antalet ärenden 900
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror -3
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) -6
Indexhöjning av hyror 2
Löneglidningsbesparing -8
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna -33
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -9
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) -3
Nivåförändring -1 075
Sammanlagt 354

2018 budget 7 992 000
2017 I tilläggsb. 330 000
2017 budget 7 638 000
2016 bokslut 8 065 000