Statsbudgeten 2018
Huvudtitel 32
ARBETS- OCH NÄRINGSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
Förklaring:Arbets- och näringsministeriet genomför tillsammans med enheterna inom förvaltningsområdet och ministerierna en tillväxtpolitik som stöder att tillväxt- och sysselsättningsmålen enligt regeringsprogrammet uppnås. Tillväxtpolitiken bygger på en framgångsrik företagsverksamhet som bidrar till innovation och sysselsättning samt skapar välfärd i Finland.
Med hjälp av tillväxtpolitiken skapas det inom förvaltningsområdet förutsättningar för förnyelse i företagen och förbättring av företagens verksamhetsförutsättningar samt förutsättningar för tillväxt och internationalisering, sund konkurrens, sänkning av sysselsättningströskeln, sporrande av arbete och förnyande av arbetskraftsförvaltningen så att den stöder sysselsättningen.
Med hjälp av bioekonomi och ren energi skapas en ny och konkurrenskraftig affärsverksamhet och sysselsättning samt främjas hållbar utveckling.
Tillväxtpolitiken ändras i samband med landskapsreformen så att den omfattar också kundtjänsten på så sätt att företagstjänsterna och arbets- och näringstjänsterna slås samman till offentliga tillväxttjänster som grundar sig på affärsverksamhet.
Arbets- och näringsförvaltningen genomför tillväxtpolitiken i sina olika åtgärder och tjänster på ett sådant sätt att genomförandet är effektivt och verkningsfullt. Genom en aktiv dialog på marknaden stärks företagens tillväxtvilja.
Skapandet av en internationellt konkurrenskraftig verksamhetsmiljö syftar till att avveckla hinder för och begränsningar av konkurrensen samt till att lätta upp tillstånds- och myndighetsförfarandena.
Det viktigaste målet för statsminister Juha Sipiläs regering är att uppnå en hög sysselsättning på en stabil grund, med sikte på att sysselsättningsgraden ska stiga till 72 procent under regeringsperioden samtidigt som antalet sysselsatta ökar med 110 000 personer. För att detta mål ska nås måste tillväxten stödas.
Arbets- och näringsministeriet ställer för sitt ansvarsområde preliminärt upp följande samhälleliga effektmål för 2018:
- — En internationellt konkurrenskraftig verksamhetsmiljö för näringslivet stöds genom att utveckla både kapitalmarknaden för och innovationsfinansieringen till företagen
- — Tillgången på finansiering till tillväxtorienterade företag förbättras och företag uppmuntras att inrikta sig på den internationella marknaden
- — De arbetssökande ges en aktivare roll vid arbetssökandet
- — Det ses till att företagen har en fungerande och konkurrenskraftig författningsmiljö
- — Det satsas på att ekonomin är konkurrenskraftig och att marknaden fungerar
- — Genom att gallra bland tillstånds- och anmälningsförfarandena försöker man lätta på arbetsgivarnas administrativa börda.
Arbetsmarknadens indelning i kvinnliga och manliga yrken och branscher lindras bl.a. genom åtgärder som främjar sysselsättningen och företagsamheten. Genom effektiv arbetskrafts- och företagsservice uppmuntras arbetskraften och företagen till kompetensutveckling och rörlighet på arbetsmarknaden, vilket är av största vikt vid särskilt både positiva och negativa omstruktureringar.
Av de arbetslösa arbetssökandena hos arbetsförmedlingen var 44 % kvinnor åren 2014—2016. Kvinnornas andel av dem som börjat delta i arbetskraftsservice var följande: inom yrkesinriktad arbetskraftsutbildning 37 % år 2016, 37 % år 2015 och 36 % år 2014, inom integrationsutbildning 55 % år 2016, 60 % år 2015 och 59 % år 2014, inom lönesubventionerat arbete 47 % år 2016, 48 % år 2015 och 47 % år 2014 samt inom systemet med startpeng 46 % år 2016, 48 % år 2015 och 46 % år 2014. Av dem som inledde frivilliga studier var 59 % kvinnor år 2016 och 60 % åren 2014—2015.
Målet för Finlands strukturfondsprogram ”Hållbar tillväxt och jobb 2014—2020” är både att främja jämställdheten mellan könen och att eliminera könsdiskriminering. I programmet utgör likabehandling och jämställdhet mellan könen horisontella och övergripande teman. Under de tre första åren av genomförande har det inom ramen för programmet inletts 155 projekt som delfinansieras av Europeiska socialfonden (ESF) och 14 projekt som delfinansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden (Eruf) och där likvärdighet utgör en central del av projektet. Dessa projekt utgör 17 % (78,7 miljoner euro) av den reserverade offentliga ESF-finansieringen och en halv procent (3,2 miljoner euro) av Eruf-finansieringen. Projekten där principen om likvärdighet utgör det centrala temat uppgår i fråga om ESF till 286 stycken (offentlig finansiering 167,2 miljoner euro, 36 % av ESF-finansieringen) och i fråga om Eruf till 667 stycken (offentlig finansiering 135, 5 miljoner euro, 23 % av Eruf-finansieringen). På motsvarande sätt uppgår projekten där genusperspektivet utgör det centrala temat till 253 stycken i fråga om ESF (offentlig finansiering 150,3 miljoner euro, 33 % av ESF-finansieringen) och till 641 stycken i fråga om Eruf (offentlig finansiering 121, 8 miljoner euro, 21 % av Eruf-finansieringen). Inom programmet har det inletts 45 projekt som förbättrar i synnerhet kvinnors ställning (Eruf+ESF) och 18 projekt som förbättrar mäns ställning.
Arbets- och näringsministeriet verkställer redogörelsen Agenda 2030 om hållbar utveckling genom att inleda genomförandet av energi- och klimatstrategin, skapa hållbara bioekonomiska lösningar och cleantech-lösningar, genomföra färdplanen för cirkulär ekonomi tillsammans med olika aktörer, stödja innovationer inom hållbar utveckling, främja tillgången på kunnig arbetskraft på den föränderliga arbetsmarknaden, förebygga marginalisering och främja integrering av invandrare.
År 2018 används för genomförande av energi- och klimatstrategin 55 miljoner euro av fullmakten för energistöd, utöver vilket det används 3,5 miljoner euro för informationsåtgärder och främjande åtgärder. Det beräknas att det för produktionsstödet för förnybar energi används 314 miljoner euro. För främjande av cleantech-lösningar och bioekonomiska lösningar används det 24 miljoner euro av regeringens spetsprojektfinansiering. År 2018 införs som ett nytt stöd också investerings- och utvecklingsstöd för den cirkulära ekonomin, till vilket det används 2 miljoner euro.
Fullmakter enligt moment under huvudtiteln (mn euro)
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
||
32.20.40 | Stödjande av forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (förslagsanslag) | ||
— fullmakt för finansiering | 240,515 | 270,515 | |
32.20.82 | Lån för Finnvera Abp:s medelsanskaffning (förslagsanslag) | ||
— bevillningsfullmakt | 500,000 | 1 000,000 | |
32.20.83 | Lån för forsknings- och innovationsverksamhet (förslagsanslag) | ||
— bevillningsfullmakt | 146,823 | 156,823 | |
32.30.51 | Offentlig arbetskrafts- och företagsservice (reservationsanslag 2 år) | ||
— fullmakt för upphandlingskontrakt | 127,800 | 70,000 | |
32.40 | Företagens omvärld, marknadsreglering och arbetslivet | ||
— fullmakt att godkänna lån (lån för skyddsupplag) | 8,400 | 8,400 | |
— bevillningsfullmakt | 0,034 | 0,034 | |
32.50.64 | EU-medfinansiering och statlig medfinansiering i EU:s strukturfondsprogram, program för samarbete vid de yttre gränserna och andra program inom sammanhållningspolitiken (förslagsanslag) | ||
— bevillningsfullmakt | 388,753 | 381,865 | |
32.60.40 | Energistöd (förslagsanslag) | ||
— bevillningsfullmakt | 35,000 | 55,000 |
Förvaltningsområdets anslag 2016—2018
År 2016 bokslut 1000 € |
År 2017 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2018 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2017—2018 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Förvaltning | 476 381 | 372 007 | 270 324 | -101 683 | -27 |
01. | Arbets- och näringsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 33 559 | 33 558 | 33 054 | -504 | -2 |
02. | Närings-, trafik- och miljöcentralernas omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 193 012 | 172 660 | 168 025 | -4 635 | -3 |
20. | Civiltjänst (förslagsanslag) | 3 695 | 4 939 | 4 939 | — | 0 |
21. | Produktivitetsanslag för arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 3 år) | 2 316 | 2 326 | 2 056 | -270 | -12 |
(22.) | Åtgärder för att förhindra miljöskador som orsakas av Talvivaara Sotkamo Oy:s konkurs (reservationsanslag 2 år) | — | — | — | — | 0 |
29. | Mervärdesskatteutgifter inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) | 35 739 | 35 854 | 36 072 | 218 | 1 |
40. | Statsunderstöd för främjande av företagens internationalisering samt entreprenörskap (reservationsanslag 3 år) | 13 371 | 14 143 | 17 651 | 3 508 | 25 |
60. | Överföringar till förvaltningsområdets fonder (förslagsanslag) | 0 | 20 | 20 | — | 0 |
66. | Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (reservationsanslag 2 år) | 8 007 | 8 507 | 8 507 | — | 0 |
(88.) | Höjande av Teknologiska forskningscentralen VTT Ab:s eget kapital (förslagsanslag) | 4 182 | — | — | — | 0 |
(89.) | Aktieförvärv (reservationsanslag 3 år) | 182 500 | 100 000 | — | -100 000 | -100 |
20. | Närings- och innovationspolitik | 894 512 | 868 816 | 895 861 | 27 045 | 3 |
01. | Geologiska forskningscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 32 665 | 31 557 | 30 714 | -843 | -3 |
06. | Omkostnader för Innovationsfinansieringsverket Business Finland (reservationsanslag 3 år) | 38 152 | 43 523 | 82 671 | 39 148 | 90 |
28. | Främjande av materialeffektiviteten (reservationsanslag 3 år) | 500 | 400 | 400 | — | 0 |
40. | Stödjande av forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (förslagsanslag) | 335 352 | 274 500 | 250 900 | -23 600 | -9 |
41. | Specialunderstöd för Teknologiska forskningscentralen VTT Ab:s forskningsinfrastruktur (förslagsanslag) | 1 972 | 2 500 | 1 500 | -1 000 | -40 |
42. | Utvecklande av tillväxtekosystem och innovativ offentlig upphandling (reservationsanslag 3 år) | 7 024 | 4 100 | 5 000 | 900 | 22 |
43. | Stöd för kommersialisering av cleantech-lösningar och bioekonomiska lösningar samt innovationer (reservationsanslag 3 år) | 30 000 | 43 000 | 49 000 | 6 000 | 14 |
44. | Investerings- och utvecklingsstöd för den cirkulära ekonomin (reservationsanslag 3 år) | — | — | 2 000 | 2 000 | 0 |
47. | Ersättningar för Finnvera Abp:s förluster (förslagsanslag) | 36 044 | 64 643 | 56 159 | -8 484 | -13 |
48. | Räntestöd och annat stöd till offentligt understödda export- och fartygskrediter (förslagsanslag) | 15 444 | 40 300 | 42 300 | 2 000 | 5 |
49. | Statsunderstöd för Teknologiska forskningscentralen VTT Ab:s verksamhet (reservationsanslag 2 år) | 91 770 | 87 303 | 89 303 | 2 000 | 2 |
50. | Bidrag i anslutning till utbetalningen av ett internationellt teknologipris (reservationsanslag 2 år) | 1 000 | — | 1 000 | 1 000 | 0 |
51. | Ett innovationspris för kvinnor (reservationsanslag 2 år) | — | 118 | 118 | — | 0 |
80. | Lån för Finlands Exportkredit Ab:s refinansieringsverksamhet (förslagsanslag) | 97 977 | 82 462 | 96 986 | 14 524 | 18 |
82. | Lån för Finnvera Abp:s medelsanskaffning (förslagsanslag) | 0 | 10 | 10 | — | 0 |
83. | Lån för forsknings- och innovationsverksamhet (förslagsanslag) | 141 613 | 139 900 | 141 000 | 1 100 | 1 |
(87.) | Kapitallån till Finnvera Abp (reservationsanslag 3 år) | 5 000 | 5 000 | — | -5 000 | -100 |
88. | Kapitalinvestering i Finlands Industriinvestering Ab (reservationsanslag 3 år) | 30 000 | 29 500 | 35 000 | 5 500 | 19 |
89. | Kapitalinvestering i Tekes Venture Capital Ab (reservationsanslag 3 år) | 30 000 | 20 000 | 11 800 | -8 200 | -41 |
30. | Sysselsättnings- och företagsamhetspolitik | 763 232 | 596 884 | 489 626 | -107 258 | -18 |
01. | Arbets- och näringsbyråernas omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 164 737 | 173 131 | 162 576 | -10 555 | -6 |
51. | Offentlig arbetskrafts- och företagsservice (reservationsanslag 2 år) | 598 495 | 423 753 | 327 050 | -96 703 | -23 |
40. | Företagens omvärld, marknadsreglering och arbetslivet | 65 407 | 76 401 | 79 731 | 3 330 | 4 |
01. | Konkurrens- och konsumentverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 9 969 | 10 619 | 11 188 | 569 | 5 |
03. | Patent- och registerstyrelsens omkostnader (reservationsanslag 3 år) | -2 920 | 6 055 | 8 297 | 2 242 | 37 |
05. | Säkerhets- och kemikalieverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 19 647 | 19 482 | 19 071 | -411 | -2 |
31. | Ersättning för ordnandet av ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning (reservationsanslag 2 år) | 4 731 | 4 731 | 4 731 | — | 0 |
50. | Statsunderstöd för konsumentorganisationer (fast anslag) | 897 | 892 | 822 | -70 | -8 |
51. | Vissa former av sjömansservice (förslagsanslag) | 2 085 | 2 572 | 2 572 | — | 0 |
52. | Lönegaranti (förslagsanslag) | 30 697 | 32 000 | 32 000 | — | 0 |
53. | Hemtransport av och ersättning till resenärer (reservationsanslag 3 år) | — | — | 1 000 | 1 000 | 0 |
95. | Vissa rättegångskostnader och ersättningar (förslagsanslag) | 300 | 50 | 50 | — | 0 |
50. | Regionutveckling och strukturfondspolitik | 334 094 | 437 981 | 390 449 | -47 532 | -11 |
40. | Införande av regionala innovationer och försök (reservationsanslag 3 år) | 15 000 | 11 000 | 10 000 | -1 000 | -9 |
(41.) | Statsunderstöd för Finpros verksamhet (reservationsanslag 3 år) | 35 600 | 34 130 | — | -34 130 | -100 |
42. | Stödjande av företagens utvecklingsprojekt (förslagsanslag) | 25 150 | 20 078 | 12 171 | -7 907 | -39 |
43. | Internationaliseringsunderstöd för företags samprojekt (förslagsanslag) | 7 004 | 5 315 | 100 | -5 215 | -98 |
44. | Regionalt transportstöd (reservationsanslag 3 år) | 5 000 | 5 000 | 5 000 | — | 0 |
64. | EU-medfinansiering och statlig medfinansiering i EU:s strukturfondsprogram, program för samarbete vid de yttre gränserna och andra program inom sammanhållningspolitiken (förslagsanslag) | 240 701 | 357 458 | 361 478 | 4 020 | 1 |
65. | Överföringsutgifter för investeringar i sysselsättningsfrämjande syfte (förslagsanslag) | 5 639 | 5 000 | 1 700 | -3 300 | -66 |
60. | Energipolitik | 307 019 | 464 483 | 466 977 | 2 494 | 1 |
01. | Energimyndighetens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 8 821 | 6 407 | 6 513 | 106 | 2 |
20. | Främjande av energieffektivitet och användning av förnybar energi (reservationsanslag 3 år) | — | 2 500 | 3 500 | 1 000 | 40 |
40. | Energistöd (förslagsanslag) | 53 572 | 70 076 | 57 694 | -12 382 | -18 |
41. | Investeringsstöd för LNG-terminaler (förslagsanslag) | 23 610 | 28 465 | 14 950 | -13 515 | -47 |
(42.) | Statligt stöd för tryggande av elförsörjningen (förslagsanslag) | 919 | 385 | — | -385 | -100 |
43. | Kyotomekanismerna (förslagsanslag) | 231 | 250 | 220 | -30 | -12 |
44. | Produktionsstöd för förnybar energi (förslagsanslag) | 171 866 | 273 400 | 314 100 | 40 700 | 15 |
45. | Investeringsstöd för förnybar energi och ny energiteknik (reservationsanslag 3 år) | 20 000 | 40 000 | 40 000 | — | 0 |
46. | Kompensationsstöd för utsläppshandelns indirekta kostnader (förslagsanslag) | — | 43 000 | 27 000 | -16 000 | -37 |
47. | Främjande av infrastrukturen för eltrafik och användning av biogas i trafiken (reservationsanslag 3 år) | — | — | 3 000 | 3 000 | 0 |
(87.) | Aktieförvärv (reservationsanslag 3 år) | 28 000 | — | — | — | 0 |
70. | Integration | 133 477 | 233 876 | 248 556 | 14 680 | 6 |
03. | Främjande av invandrares integration och sysselsättning (reservationsanslag 2 år) | 2 168 | 1 631 | 1 631 | — | 0 |
30. | Statlig ersättning för integrationsfrämjande verksamhet (förslagsanslag) | 131 309 | 232 245 | 246 925 | 14 680 | 6 |
Sammanlagt | 2 974 121 | 3 050 448 | 2 841 524 | -208 924 | -7 |
Det totala antalet anställda | 7 699 | 7 600 | 7 400 |