Statsbudgeten 2018
50. Väder-, havs- och klimattjänster
Förklaring:Med de uppgifter som Meteorologiska institutet producerat om atmosfären och haven samt med väderleks-, havs- och klimattjänster främjas säkerheten, välbefinnandet och näringslivets verksamhetsförutsättningar inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde och över förvaltningsgränserna. Institutet har också en central roll vid produktionen av den basinformation som behövs för att anpassa samhället till klimatförändringen.
01. Meteorologiska institutets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 45 545 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till utgifter som föranleds av verksamheten i Antarktis
2) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som genomförs med stöd ur EU:s fonder.
3) till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer.
Meteorologiska institutet berättigas att ingå avtal för METNET/MOI-projektet som gäller forskning om Mars så att de utgifter som föranleds inklusive de tidigare förbindelserna uppgår till högst 1 536 000 euro.
Förklaring:Meteorologiska institutet producerar observations- och forskningsdata om klimatet, atmosfären och haven samt tillhandahåller väderleks-, havs- och klimattjänster.
Meteorologiska institutet har bl.a. till uppgift att
- — producera vädertjänster och tjänster som innefattar fysikalisk information om havet för den nationella säkerhetens, trafikens, näringslivets och medborgarnas behov
- — samla in och upprätthålla tillförlitlig information och kunskaper om atmosfärens och havens fysikaliska tillstånd och kemiska sammansättning och uppgifter om hur dessa tillstånd påverkar olika samhällssektorer i Finland och internationellt
- — bedriva och främja meteorologisk forskning, forskning om klimatförändringar, fysikalisk havsforskning, polarforskning, forskning som gäller den jordnära rymden och annan forskning med nära anknytning till verksamhetsområdet.
Meteorologiska institutets roll när det gäller att uppnå förvaltningsområdets samhälleliga effektmål och förverkliga prioriteringarna är att med hjälp av sina väderleks-, situations- och varningstjänster främja i synnerhet trafikens och kommunikationens smidighet, driftsäkerhet och säkerhet, att genom produktion av öppna data stödja uppkomsten av en servicemarknad som baserar sig på väder- och klimatuppgifter samt att skapa förutsättningar för produktion av kvalitativa, säkra, förutsägbara och hinderlösa tjänster i realtid.
För Meteorologiska institutet ställer kommunikationsministeriet preliminärt upp följande centrala verksamhetsmål för 2018, vilka stöder de mål för samhälleliga verkningar som ställs upp i motiveringen till huvudtiteln samt de övriga mål som ställts upp för förvaltningsområdet.
Resultatmål | 2016 utfall |
2017 mål |
2018 mål |
---|---|---|---|
PRODUKTION OCH KVALITETSLEDNING | |||
1. Marknaden och tjänsterna i fråga om trafik och kommunikation | |||
Tyngdpunkten i prognoserna överförs till verkningsfullheten för kunderna. | |||
Meteorologiska institutets tjänster skapar mervärde (enkät skalan 1—5) | 3,8 | 3,8 | |
Meteorologiska institutet upplevs som en primär tillhandahållare av information inom sitt verksamhetsområde. | |||
Intressentgruppernas nöjdhet (skala 1—5) | 4,1 | 4,0 | 4,0 |
2. Energireformen inom trafiksektorn | |||
Vår forskning stöder i enlighet med Parisavtalet utvecklingen och införandet av bioekonomi och annan produktion av förnybar energi samt nya slags trafikformer. | |||
Solatlas | En förundersökning om solatlasens innehåll och nödvändighet slutfördes och ska distribueras. | Finansieringsmöjligheter för solatlasen söks/utreds. | Förverkligas, ifall finansieringen 2017 har förverkligats. |
3. Utnyttjande av information samt affärsmöjligheter | |||
Öppen data och källkod samt våra molntjänster utnyttjas effektivt i forskningen, i utvecklingen av tjänsterna och i synnerhet av den automatiserade trafiken samt som stöd för den nya affärsverksamheten. | |||
Användning av öppna data | En konsekvensutredning har inletts, men inte avslutats. | Det har utarbetats en marknadsförings-/kommunikationsplan för öppna data för 2017—2020 och man har deltagit i förvaltningsområdets gemensamma åtgärder för genomslagskraft/utveckling när det gäller öppna data. | Utarbetandet av ett databokslut inleds och man fortsätter delta i förvaltningsområdets gemensamma åtgärder för genomslagskraft/utveckling. |
Vår forskning är betydande | |||
Forskningens kvalitet: Antal hänvisningar i databasen Web of science | 11 500 | 12 000 | |
4. Trafik- och kommunikationsnäten | |||
I Finland finns ett landsomfattande väderradarnät som beaktar de nordiska ländernas synergimöjligheter. | |||
Radarstrategi | Radarn i Vindala har förnyats. Genomförandet av radarprojektet i Kajanaland har inletts. Planering av Lapplands radarprojekt som ett nordiskt samarbete | En ny radar har tagits i bruk och planeringen av fler radar i Lappland har inletts, förutsatt att en tilläggsfinansiering på 1,0 miljoner euro säkerställs. | |
Vi utnyttjar möjligheterna med crowdsourcing och nya observationsmetoder. | |||
Utnyttjande av nya observationsmetoder och crowdsourcing | Fler profilmätningar i atmosfären för operativ användning på flygplatserna, t.ex. LIDAR på Hfrs-Vanda | Crowdsourcing i mobilapplikationer | |
ACTRIS-högkvarteret är placerat i Gumtäkt i Helsingfors i anslutning till ICOS-verksamheten. | |||
Meteorologiska institutet leder tillsammans med Helsingfors universitet det europeiska planerandet och byggandet av forskningsinfrastrukturen ACTRIS. | EC-beredningsprojektet inleds. | ACTRIS-beredningsprojektet och byggandet av infrastrukturen pågår | |
5. Högklassig forskning som en tjänst och ett stöd för beslutsfattandet | |||
FUNKTIONELL EFFEKTIVITET | |||
Kostnadsmotsvarighet för företagsekonomiska prestationer, % | 119 | 102 | 102 |
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % | 95 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighet för samfinansierade prestationer, % | 60 | 60 | 60 |
Förändring i arbetsproduktiviteten, % | 6,27 | 1 | 1 |
Den totala produktivitetens utveckling, %. | 3,8 | 2 | 2 |
Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster beaktats inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen, inkomsterna från EU och från andra samarbetsparter som hänför sig till samfinansierade, avtalsenliga undersökningar samt övriga inkomster. För Antarktisverksamheten har det reserverats 849 000 euro. Finlands Antarktisverksamhet grundar sig på ett internationellt avtal. För anskaffning av en ny väderradaranläggning anvisas 1 000 000 euro 2018.
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 72 171 | 71 414 | 70 125 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 26 772 | 26 230 | 25 580 |
Nettoutgifter | 45 399 | 45 184 | 44 545 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 12 285 | ||
— överförts till följande år | 11 008 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Intäkter | |||
---|---|---|---|
Offentligrättsliga prestationer | 1 468 | 1 490 | 1 480 |
Företagsekonomiska prestationer | 5 066 | 5 000 | 4 265 |
Prestationer för den civila luftfarten | 4 261 | 4 240 | 4 335 |
Intäkter sammanlagt | 10 795 | 10 730 | 10 080 |
Kostnader | |||
Offentligrättsliga prestationer | 1 548 | 1 490 | 1 480 |
Företagsekonomiska prestationer | 4 243 | 4 920 | 4 200 |
Prestationer för den civila luftfarten | 3 903 | 4 240 | 4 335 |
Kostnader sammanlagt | 9 694 | 10 650 | 10 015 |
Överskott (+)/Underskott (-) | |||
Offentligrättsliga prestationer | -80 | – | – |
Företagsekonomiska prestationer | 823 | 80 | 65 |
Prestationer för den civila luftfarten | 358 | – | – |
Överskott (+)/Underskott (-) sammanlagt | 1 011 | 80 | 65 |
Kostnadsmotsvarighet, % | |||
Offentligrättsliga prestationer | 95 | 100 | 100 |
Företagsekonomiska prestationer | 119 | 102 | 102 |
Prestationer för den civila luftfarten | 109 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighet, % sammanlagt | 111 | 101 | 101 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
2016 utfall |
2017 ordinarie budget |
2018 budgetprop. |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten | |||
---|---|---|---|
— finansiering från andra statliga ämbetsverk | 9 416 | 9 300 | 9 300 |
— finansiering från EU | 4 175 | 3 700 | 3 700 |
— annan finansiering utanför statsförvaltningen | 2 407 | 2 500 | 2 500 |
Intäkter sammanlagt | 15 998 | 15 500 | 15 500 |
Totala kostnader för projekten | 26 716 | 25 800 | 25 800 |
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) | -10 718 | -10 300 | -10 300 |
Självfinansieringsandel, % | 40 | 40 | 40 |
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2018 | 2019 | 2020 | 2021— | Sammanlagt fr.o.m. 2018 | |
Förbindelser som ingås 2018 eller därefter | 160 | 155 | 160 | 399,5 | 874,5 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
ACTRIS | 750 |
Medlemsavgifter till internationella organisationer | 536 |
METNET/MOI, justering av anslagsbehovet | -329 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror | -15 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -20 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -23 |
Indexhöjning av hyror | 12 |
Löneglidningsbesparing | -47 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -190 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -213 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -40 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 2 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -11 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -51 |
Sammanlagt | 361 |
2018 budget | 45 545 000 |
2017 budget | 45 184 000 |
2016 bokslut | 44 122 999 |