Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Trafiknätet

Statsbudgeten 2018

50. Väder-, havs- och klimattjänsterPDF-versio

Förklaring:Med de uppgifter som Meteorologiska institutet producerat om atmosfären och haven samt med väderleks-, havs- och klimattjänster främjas säkerheten, välbefinnandet och näringslivets verksamhetsförutsättningar inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde och över förvaltningsgränserna. Institutet har också en central roll vid produktionen av den basinformation som behövs för att anpassa samhället till klimatförändringen.

01. Meteorologiska institutets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 45 545 000 euro.

Anslaget får också användas

1) till utgifter som föranleds av verksamheten i Antarktis

2) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som genomförs med stöd ur EU:s fonder.

3) till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer.

Fullmakt

Meteorologiska institutet berättigas att ingå avtal för METNET/MOI-projektet som gäller forskning om Mars så att de utgifter som föranleds inklusive de tidigare förbindelserna uppgår till högst 1 536 000 euro.

Förklaring:Meteorologiska institutet producerar observations- och forskningsdata om klimatet, atmosfären och haven samt tillhandahåller väderleks-, havs- och klimattjänster.

Meteorologiska institutet har bl.a. till uppgift att

  • — producera vädertjänster och tjänster som innefattar fysikalisk information om havet för den nationella säkerhetens, trafikens, näringslivets och medborgarnas behov
  • — samla in och upprätthålla tillförlitlig information och kunskaper om atmosfärens och havens fysikaliska tillstånd och kemiska sammansättning och uppgifter om hur dessa tillstånd påverkar olika samhällssektorer i Finland och internationellt
  • — bedriva och främja meteorologisk forskning, forskning om klimatförändringar, fysikalisk havsforskning, polarforskning, forskning som gäller den jordnära rymden och annan forskning med nära anknytning till verksamhetsområdet.

Meteorologiska institutets roll när det gäller att uppnå förvaltningsområdets samhälleliga effektmål och förverkliga prioriteringarna är att med hjälp av sina väderleks-, situations- och varningstjänster främja i synnerhet trafikens och kommunikationens smidighet, driftsäkerhet och säkerhet, att genom produktion av öppna data stödja uppkomsten av en servicemarknad som baserar sig på väder- och klimatuppgifter samt att skapa förutsättningar för produktion av kvalitativa, säkra, förutsägbara och hinderlösa tjänster i realtid.

För Meteorologiska institutet ställer kommunikationsministeriet preliminärt upp följande centrala verksamhetsmål för 2018, vilka stöder de mål för samhälleliga verkningar som ställs upp i motiveringen till huvudtiteln samt de övriga mål som ställts upp för förvaltningsområdet.

Resultatmål 2016
utfall
2017
mål
2018
mål
       
PRODUKTION OCH KVALITETSLEDNING      
1. Marknaden och tjänsterna i fråga om trafik och kommunikation      
Tyngdpunkten i prognoserna överförs till verkningsfullheten för kunderna.      
Meteorologiska institutets tjänster skapar mervärde (enkät skalan 1—5)   3,8 3,8
Meteorologiska institutet upplevs som en primär tillhandahållare av information inom sitt verksamhetsområde.      
Intressentgruppernas nöjdhet (skala 1—5) 4,1 4,0 4,0
2. Energireformen inom trafiksektorn      
Vår forskning stöder i enlighet med Parisavtalet utvecklingen och införandet av bioekonomi och annan produktion av förnybar energi samt nya slags trafikformer.      
Solatlas En förundersökning om solatlasens innehåll och nödvändighet slutfördes och ska distribueras. Finansieringsmöjligheter för solatlasen söks/utreds. Förverkligas, ifall finansieringen 2017 har förverkligats.
3. Utnyttjande av information samt affärsmöjligheter      
Öppen data och källkod samt våra molntjänster utnyttjas effektivt i forskningen, i utvecklingen av tjänsterna och i synnerhet av den automatiserade trafiken samt som stöd för den nya affärsverksamheten.      
Användning av öppna data En konsekvensutredning har inletts, men inte avslutats. Det har utarbetats en marknadsförings-/kommunikationsplan för öppna data för 2017—2020 och man har deltagit i förvaltningsområdets gemensamma åtgärder för genomslagskraft/utveckling när det gäller öppna data. Utarbetandet av ett databokslut inleds och man fortsätter delta i förvaltningsområdets gemensamma åtgärder för genomslagskraft/utveckling.
Vår forskning är betydande      
Forskningens kvalitet: Antal hänvisningar i databasen Web of science   11 500 12 000
4. Trafik- och kommunikationsnäten      
I Finland finns ett landsomfattande väderradarnät som beaktar de nordiska ländernas synergimöjligheter.      
Radarstrategi   Radarn i Vindala har förnyats. Genomförandet av radarprojektet i Kajanaland har inletts. Planering av Lapplands radarprojekt som ett nordiskt samarbete En ny radar har tagits i bruk och planeringen av fler radar i Lappland har inletts, förutsatt att en tilläggsfinansiering på 1,0 miljoner euro säkerställs.
Vi utnyttjar möjligheterna med crowdsourcing och nya observationsmetoder.      
Utnyttjande av nya observationsmetoder och crowdsourcing   Fler profilmätningar i atmosfären för operativ användning på flygplatserna, t.ex. LIDAR på Hfrs-Vanda Crowdsourcing i mobilapplikationer
ACTRIS-högkvarteret är placerat i Gumtäkt i Helsingfors i anslutning till ICOS-verksamheten.      
Meteorologiska institutet leder tillsammans med Helsingfors universitet det europeiska planerandet och byggandet av forskningsinfrastrukturen ACTRIS.   EC-beredningsprojektet inleds. ACTRIS-beredningsprojektet och byggandet av infrastrukturen pågår
5. Högklassig forskning som en tjänst och ett stöd för beslutsfattandet      
FUNKTIONELL EFFEKTIVITET      
Kostnadsmotsvarighet för företagsekonomiska prestationer, % 119 102 102
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % 95 100 100
Kostnadsmotsvarighet för samfinansierade prestationer, % 60 60 60
Förändring i arbetsproduktiviteten, % 6,27 1 1
Den totala produktivitetens utveckling, %. 3,8 2 2

Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster beaktats inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen, inkomsterna från EU och från andra samarbetsparter som hänför sig till samfinansierade, avtalsenliga undersökningar samt övriga inkomster. För Antarktisverksamheten har det reserverats 849 000 euro. Finlands Antarktisverksamhet grundar sig på ett internationellt avtal. För anskaffning av en ny väderradaranläggning anvisas 1 000 000 euro 2018.

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 72 171 71 414 70 125
Bruttoinkomster 26 772 26 230 25 580
Nettoutgifter 45 399 45 184 44 545
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 12 285    
— överförts till följande år 11 008    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Intäkter      
Offentligrättsliga prestationer 1 468 1 490 1 480
Företagsekonomiska prestationer 5 066 5 000 4 265
Prestationer för den civila luftfarten 4 261 4 240 4 335
Intäkter sammanlagt 10 795 10 730 10 080
       
Kostnader      
Offentligrättsliga prestationer 1 548 1 490 1 480
Företagsekonomiska prestationer 4 243 4 920 4 200
Prestationer för den civila luftfarten 3 903 4 240 4 335
Kostnader sammanlagt 9 694 10 650 10 015
       
Överskott (+)/Underskott (-)      
Offentligrättsliga prestationer -80
Företagsekonomiska prestationer 823 80 65
Prestationer för den civila luftfarten 358
Överskott (+)/Underskott (-) sammanlagt 1 011 80 65
       
Kostnadsmotsvarighet, %      
Offentligrättsliga prestationer 95 100 100
Företagsekonomiska prestationer 119 102 102
Prestationer för den civila luftfarten 109 100 100
Kostnadsmotsvarighet, % sammanlagt 111 101 101

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 9 416 9 300 9 300
— finansiering från EU 4 175 3 700 3 700
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 2 407 2 500 2 500
Intäkter sammanlagt 15 998 15 500 15 500
       
Totala kostnader för projekten 26 716 25 800 25 800
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -10 718 -10 300 -10 300
Självfinansieringsandel, % 40 40 40

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2018 2019 2020 2021— Sammanlagt fr.o.m. 2018
           
Förbindelser som ingås 2018 eller därefter 160 155 160 399,5 874,5

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
ACTRIS 750
Medlemsavgifter till internationella organisationer 536
METNET/MOI, justering av anslagsbehovet -329
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror -15
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) -20
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) -23
Indexhöjning av hyror 12
Löneglidningsbesparing -47
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) -190
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna -213
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -40
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 2
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) -11
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -51
Sammanlagt 361

2018 budget 45 545 000
2017 budget 45 184 000
2016 bokslut 44 122 999