Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Trafiknätet

Statsbudgeten 2018

40. Kommunikationstjänster och kommunikationsnät samt stöd för kommunikationPDF-versio

Förklaring:En betydande del av samhällets tjänster produceras och konsumeras genom utnyttjande av kommunikationstjänster och kommunikationsnät, och deras betydelse ökar i och med den digitala utvecklingen. Myndighetsfunktionerna inom branschen finansieras i huvudsak med medel som samlas in inom branschen. Näten och tjänsterna stöds främst på marknadsvillkor och motsvarar efterfrågan. De offentliga medlen används för att säkerställa tillgången på bastjänster. Dessutom främjas mediebranschens anpassning i brytningsskedet med kommunikationspolitiska åtgärder.

01. Kommunikationsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 13 156 000 euro.

Anslaget får också användas

1) till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer. I fråga om dessa budgeteras anslaget enligt kontantprincipen

2) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som genomförs med finansiellt stöd från EU.

Förklaring:Kommunikationsverket svarar för de uppgifter inom kommunikationsbranschen som gäller myndighetsreglering, tillsyn, styrning, förvaltning och tjänster. Kommunikationsverket har bl.a. till uppgift att

  • — sköta tillsynen över tele-, radio-, televisions- och postverksamheten och bevilja koncessioner som hänför sig till dem
  • — främja den elektroniska kommunikationens funktionsduglighet, störningsfrihet och trygghet samt marknadens funktionsduglighet
  • — främja dataskydd och integritetsskydd vid elektronisk kommunikation
  • — sköta administreringen av radiofrekvenser och televerksamhet samt administreringen av numrering av och prefix för kommunikationsnät och kommunikationstjänster
  • — utreda störningar inom radiokommunikation samt kränkningar och hot om kränkningar av informationssäkerheten för nättjänster och kommunikationstjänster
  • — samla in uppgifter och informera om tillgången till nättjänster och kommunikationstjänster, om deras kvalitet, priser och funktionsduglighet samt om informationssäkerhetsbrott och hot om detta
  • — styra det tekniska genomförandet inom dess bransch genom att ge anvisningar och rekommendationer, utfärda föreskrifter och samordna standardiseringen inom telebranschen.

Kommunikationsverkets roll när det gäller att uppnå förvaltningsområdets samhälleliga effektmål och förverkliga prioriteringarna är att främja utvecklingen och användningen av elektroniska tjänster samt marknadens transparens, öka förtroendet för digitala tjänster och verksamhetssätt och garantera kommunikationsnätens driftsäkerhet samt tillgången på en fungerande basservice.

För Kommunikationsverket ställer kommunikationsministeriet preliminärt upp följande verksamhetsmål för 2018, vilka stöder de mål för samhälleliga verkningar som ställs upp i motiveringen till huvudtiteln samt de övriga mål som ställts upp för förvaltningsområdet.

Resultatmål 2016
utfall
2017
mål
2018
mål
       
PRODUKTION OCH KVALITETSLEDNING      
Tjänster och marknad för trafik och kommunikation      
Kommunikationsverket främjar utvecklingen och användningen av e-tjänster.      
De finska anordningstillverkarnas och tjänsteleverantörernas möjligheter att påverka den europeiska och internationella standardiseringen förbättras. Finska företag sporras att delta i standardiseringsarbetet för att främja det kommersiella utbudet, användningen och exporten av informationssäkra tjänster och anordningar som förbättrar sekretessen vid kommunikation. Under beredning Skapande av ett nationellt nätverk Man har utrett och rapporterat vilken betydelse certifierings- och standardiseringsorgan har för IKT-branschens utrustnings- och tjänsteproducenter och deras kunder.
Kommunikationsverket främjar transparensen på marknaden.      
Kommunikationsverket ökar användarnas kännedom om användningen och utvecklingen av kommunikationstjänsterna.   Kommunikationsverket tillhandahåller uppdaterad information och anvisningar för konsumenter och andra tjänsteanvändare på sin webbplats och i MONITORi-tjänsten. Information om tillgången till fiber offentliggörs och man ökar konsumenternas kännedom om den kommande övergången till ny televisionsteknologi (DVB-T2).
Livskraftiga medier      
En mångfaldig mediebransch som förnyar sig      
Mediernas mångfald stöds.     Man ökar självregleringen och tryggar radiobranschens framtid (genom att omorganisera och bevilja nya frekvensområden).
Utnyttjande av information samt affärsmöjligheter      
Informationen har tillfört ny affärsverksamhet.      
Enhetlighetskraven för Transportbalkens uppgifter och datasystem har genomförts.   Kommunikationsverket svarar för ledningen och genomförandet av projektet. Tekniska bestämmelser inklusive förfaringssätt och definition av samarbetet mellan aktörerna när det gäller tjänster för någon annans räkning har färdigställts 1.7.2018.
Förtroende för digitala tjänster      
Förtroendet för internet växer.      
Det är möjligt för medborgare och organisationer att använda internet på ett tryggt sätt.   Man har utrett hur de vanligaste, med varandra sammankopplingsbara webbläsarnas, sökmotorernas och kommunikationstillämpningarnas användningsvillkor påverkar användarnas möjligheter att skydda sina uppgifter i sin affärsverksamhet eller i annan verksamhet. Man har undersökt användarnas behov av certifierade dataskyddsegenskaper och egenskapernas inverkan på det upplevda förtroendet för digitala tillgångar.
Trafik- och kommunikationsnäten      
Finland är ett ledande land för 5G-teknologi.      
En finländsk 5G-testmiljö understöds.     Lämpliga frekvensområden beviljas för ändamålet och förvaltningsområdets försöks- och testprojekt understöds.
Sambyggande främjas.      
Utvecklande av en nätinformationspunkt     Nätinformationspunktens intelligens och automatisering ökas.
FUNKTIONELL EFFEKTIVITET      
Utvecklingen av arbetets produktivitet, % 12,45 1 1
Förändring i den totala produktiviteten, % 14,37 1 1
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % 104 98 98
Kostnadsmotsvarighet för prestationer av skattenatur, % 107 98 98

Inkomsterna grundar sig på kommunikationsministeriets förordning om frekvensavgifter och övriga avgifter som tas ut för Kommunikationsverkets prestationer gällande radioförvaltningen (1215/2016) och kommunikationsministeriets förordning om vissa av Kommunikationsverkets avgifter (660/2016), vilka har utfärdats med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten, samt på lagen om statens televisions- och radiofond (745/1998).

Kommunikationsverket tar ut en informationssamhällsavgift samt en tillsynsavgift för televisions- och radioverksamhet på de grunder som anges i informationssamhällsbalken (917/2014), en tillsynsavgift för postverksamhet på de grunder som anges i postlagen (415/2011) samt en avgift hos leverantörer av tjänster för elektronisk identifiering på de grunder som anges i lagen om stark autentisering och elektroniska signaturer (617/2009).

Informationssamhällsavgiften 4 000 000 euro, tillsynsavgiften för postverksamheten 1 510 000 euro, tillsynsavgiften för televisions- och radioverksamheten 930 000 euro och certifikatavgiften 200 000 euro intäktsförs under moment 11.19.04. Utgifterna för dessa funktioner har beaktats vid dimensioneringen av anslaget.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget

2018
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 31 616 31 247 34 505
Bruttoinkomster 28 444 20 198 21 349
Nettoutgifter 3 172 11 049 13 156
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år    
— överförts till följande år 7 318    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
Frekvensavgifter och andra prestationer gällande radioförvaltningen 11 217 10 526 10 259
Domännamnsavgifter 4 232 3 700 4 100
Avgifter för numrering 2 696 2 500 2 500
Övrig avgiftsbelagd verksamhet 3 355 3 432 4 460
Intäkter sammanlagt 21 500 20 158 21 319
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
Frekvensavgifter och andra prestationer gällande radioförvaltningen 11 185 11 658 10 173
Domännamnsavgifter 3 689 3 829 3 556
Avgifter för numrering 2 520 2 678 2 631
Övrig avgiftsbelagd verksamhet 3 319 3 419 4 420
Kostnader sammanlagt 20 713 21 584 20 780
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader)      
Frekvensavgifter och andra prestationer gällande radioförvaltningen 32 -1 132 86
Domännamnsavgifter 543 -129 544
Avgifter för numrering 176 -178 -131
Övrig avgiftsbelagd verksamhet 36 13 40
Kostnadsmotsvarighet, sammanlagt 787 -1 426 539
       
Kostnadsmotsvarighet, %      
Frekvensavgifter och andra prestationer gällande radioförvaltningen 100 90 101
Domännamnsavgifter 115 97 115
Avgifter för numrering 107 93 95
Övrig avgiftsbelagd verksamhet 101 100 101
Kostnadsmotsvarighet, % sammanlagt 104 93 103

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för verksamhet av skattenatur, vissa avgifter på kommunikationsområdet (1 000 euro)

  2016
utfall
2017
ordinarie
budget
2018
budgetprop.
       
Intäkter 6 782 6 683 6 640
       
Kostnader 6 368 7 024 6 727
       
Överskott (+)/Underskott (-) 414 -341 -87
       
Kostnadsmotsvarighet, % 107 95 99

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Informationspunkt för sambyggnad (överföring från moment 31.10.01) 167
PRS-myndighetsverksamhet 150
Säkerställande och utvecklande av driftsäkerhet och datasekretess inom området informationssäkerhet 2 000
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyror -4
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) -9
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) -6
Indexhöjning av hyror 3
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) -100
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna -58
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -11
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 1
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) -3
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -23
Sammanlagt 2 107

2018 budget 13 156 000
2017 budget 11 049 000
2016 bokslut 10 490 256

45. Stöd till nyhets- och aktualitetsverksamhet vid tv-kanaler som betjänar allmänintresset (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 2 000 000 euro.

Anslaget får användas i syfte att till aktörer som innehar en programkoncession för en sådan tv-kanal som betjänar allmänintresset och som producerar nyhets- och aktualitetsprogram betala statsunderstöd i enlighet med den statsrådsförordning som ska utfärdas om stöd till nyhets- och aktualitetsverksamheten vid kanaler som betjänar allmänintresset.

Förklaring:Genom anslaget säkerställs mångfald inom nyhetsverksamheten och alternativa nyhetskällor i linjär tv som når samtliga medborgare samtidigt som man förbättrar konkurrenskraften och täckningen hos nyhets- och aktualitetsverksamheten vid de kanaler som betjänar allmänintresset och utvecklar deras verksamhetsmodeller för produktionen av medieinnehåll.

Stöd kan beviljas för redaktionella kostnader för upprätthållande och utvecklande av nyhets- och aktualitetsverksamhet. Stödberättigande kostnader är redaktionella kostnader för nyhets- och aktualitetsverksamheten på de grunder som anges i statsrådets förordning. Nyhets- och aktualitetsverksamheten ska vara regelbunden. En stödmodell som grundar sig på redaktionella kostnader för upprätthållande och utvecklande förutsätter att det uppställs en skyldighet att tillhandahålla tjänster för den som får stöd.

Stöd kan också beviljas som projektstöd för utvecklings- och försöksprojekt som förbättrar nyhetsverksamheten, produktionen av medieinnehåll och dess förutsättningar inom linjär tv. Stödberättigande kostnader är kostnader som direkt hänför sig till genomförandet av projekt på de grunder som anges i statsrådets förordning. Stödutbetalningarna är bundna till hur projektet framskrider. Kommissionen ska underrättas om den projektvisa stödmodellen och godkänna modellen innan den tas i bruk.

Kommunikationsministeriet ansvarar för beviljande av stöd och tillsynen över det. Närmare bestämmelser om stödkriterier, stödvillkor och förutsättningar för beviljande av stöd liksom om övriga omständigheter som gäller det utfärdas genom en statsrådsförordning som bereds av ministeriet.

Det tidsbundna programmet genomförs 1.7.2017–30.6.2019.


2018 budget 2 000 000
2017 I tilläggsb. 1 000 000

50. Statsunderstöd för genomförande av det riksomfattande bredbandsprojektet (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas inget anslag.

De anslag som har budgeterats för 2016 och 2017 får även användas för sådana kostnader för administrativa uppgifter inom bredbandsprojektet som gäller anställande av en personalmängd som motsvarar högst fyra årsverken.

Fullmakt

Till den del som fullmakten inte har använts bemyndigas Kommunikationsverket att ingå avtal enligt den fullmakt som beviljats i tidigare års budgetar.

Förklaring:Villkoret för statligt stöd är att kommunerna förbinder sig att projektvis finansiera sin egen andel av det offentliga finansieringsstödet. Det offentliga finansieringsstödet kan vara högst 2/3 av projektets kostnader, men dock högst 90 % av de projekt som inletts efter den 12 november 2012. Statens finansieringsandel är högst 33 % av bredbandsprojektets stödberättigande kostnader och kommunens finansieringsandel 33 %. Kommunens finansieringsandel är 8 % eller 21,78 % i de kommuner för vilka finansieringen av ett bredbandsprojekt annars skulle bli en oskälig ekonomisk belastning med beaktande av kommunens ekonomiska bärkraft, bredbandsprojektets omfattning och tekniska utformningssätt, kommunens invånartäthet och projektets byggnadskostnader i relation till kommunens befolkningsmängd. Det statliga stödet beviljas i dessa fall höjt på motsvarande sätt, dock högst till ett belopp av 58 % av projektets stödberättigande kostnader, om kommunens betalningsandel är 8 % och högst 44,22 % om kommunens betalningsandel är 21,78 %.

Statsrådet har genom ett principbeslut den 4 december 2008 uppställt som mål att det senast den 31 december 2015 överallt i landet beroende på efterfrågan ska finnas tillgång till ett optiskt fibernät eller kabelnät, som möjliggör 100 megabits förbindelser, eller något annat nät med jämförbara egenskaper. En anslutning till dessa nät med en högst två kilometer lång fast eller trådlös abonnentförbindelse medför att åtminstone 99 % av alla fasta bostäder samt av fasta driftställen för företag och organisationer inom den offentliga förvaltningen kan använda sådana kommunikationstjänster och andra informationssamhällstjänster som kräver mycket stora överföringshastigheter. Tills vidare har målet inte uppnåtts. Byggandet av de nät som det fattats beslut om ska dock fortsätta, och Kommunikationsverket behandlar ett betydande antal stödansökningar. Stöd kan fortfarande beviljas enligt de fullmakter som förblivit oanvända under tidigare år.

Bevillningsfullmakten beräknas bli förnyad till ett belopp av ca 7,2 miljoner euro. Förnyandet av fullmakten beror på att besluten om beviljande av stöd för bredband har fattats under flera finansår. Projektet finansieras genom anslag som beviljats tidigare år, varav 18,7 miljoner euro har förblivit oanvända.

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2018 2019 Sammanlagt fr.o.m. 2018
       
Förbindelser som ingåtts före 2018 6 027 5 469 11 496
Förbindelser 2018 3 600 3 600 7 200
Utgifter sammanlagt 9 627 9 069 18 696

2018 budget
2017 I tilläggsb. 7 643 000
2017 budget
2016 bokslut 14 296 000

60. Överföring till statens televisions- och radiofond (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 507 948 000 euro.

Anslaget får med stöd av 3 § i lagen om statens televisions- och radiofond användas till en överföring till fonden.

Förklaring:Enligt 3 § i lagen om statens televisions- och radiofond (745/1998) ska det för att täcka kostnaderna för den allmännyttiga verksamheten enligt 7 § i lagen om Rundradion Ab (1380/1993) till fonden betalas ersättning ur ett anslag i statsbudgeten. Anslagsbeloppet justeras årligen så att det motsvarar förändringen i kostnadsnivån, men undantagsvis slopas justeringen när det gäller 2018. Enligt 5 § i lagen om statens televisions- och radiofond ska medel ur fonden årligen användas för att finansiera Rundradion Ab:s verksamhet till ett belopp som avses i 3 § 2 mom. Medel får också användas för utbetalning av arvoden för förhandsprövning enligt 6 a § i lagen om Rundradion Ab samt för förvaltning av fonden. Medel ur fonden kan även i övrigt användas för att främja televisions- och radioverksamheten.

Överföringen till fonden för att täcka kostnaderna för Rundradion Ab:s allmännyttiga verksamhet finansieras med rundradioskatten.

Anslaget står utanför ramen.


2018 budget 507 948 000
2017 budget 507 948 000
2016 bokslut 507 948 000