Statsbudgeten 2018
77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 323 700 000 euro.
Anslaget får användas
1) till utgifter som föranleds av genomförandet av sådana investeringar för utveckling av trafikledsnätet som är budgeterade under momentet
2) till utgifter som föranleds av projektplanering av investeringsprojekt som finansieras under momenten för investeringsutgifter innan det i samband med statsbudgeten fattas ett beslut om inledande av projektet.
Fullmakt att ingå förbindelser om nya trafikledsprojekt.
Trafikverket bemyndigas att ingå avtal om de projekt som specificerats i tabellen nedan så att de föranleder staten utgifter för högst det belopp som nämns i tabellen:
Nya trafikledsprojekt
Maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten (euro) | |
Ring I i Bredvik | 20 000 000 |
Anslutande trafik till utbyggnaden av västmetron | 7 000 000 |
Havsfarleden till Karleby | 45 000 000 |
Havsfarleden till Nordsjö | 12 500 000 |
Fullmakt att ingå förbindelser för farledsprojekt som beslutats tidigare budgetår.
Trafikverket bemyndigas att ingå förbindelser för nedan i tabellen specificerade projekt som det beslutats om i tidigare budgetar på det sättet att de utgifter som föranleds staten inklusive de tidigare förbindelserna uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen:
Trafikledsprojekt från tidigare budgetår
Maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten, inkl. utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts tidigare budgetår (euro) | |
Vägprojekt | |
Rv 6 Villmanstrand—Imatra | 177 000 000 |
Sv 51 Kyrkslätt—Stensvik | 80 000 000 |
E18 Fredrikshamns omfartsväg | 180 000 000 |
Rv 19 Seinäjoki östra omfartsväg | 77 900 000 |
Rv 8 Åbo—Björneborg | 92 500 000 |
Anslutningsförbindelser för Västmetron | 19 900 000 |
Rv 4 vid Rovaniemi | 25 000 000 |
Rv 5 vid S:t Michel | 27 000 000 |
Lv 101 förbättring av Ring I | 32 000 000 |
Rv 6 Taavetti—Villmanstrand | 76 000 000 |
Sv 77 Viitasaari—Keitele | 13 000 000 |
Rv 3 Tammerfors—Vasa, vid Laihela, 1 fasen | 27 000 000 |
Rv 22 Uleåborg—Kajana—Vartius | 15 000 000 |
Rv 8 väginvesteringar som föranleds av kärnkraftverket i Pyhäjoki | 22 500 000 |
Rv 4 Uleåborg—Kemi | 125 000 000 |
Rv 5 S:t Michel—Juva | 121 000 000 |
Rv 12 Lahtis södra ringväg | 198 000 000 |
Rv 12 Tillola—Keltti | 14 000 000 |
Banprojekt | |
Ringbanan | 517 000 000 |
Österbottenbanan | 674 000 000 |
Mellersta Böle, spår i väster | 40 000 000 |
Triangelspåret i Riihimäki | 12 500 000 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, 1 fasen | 150 000 000 |
Förbättringen av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors | 60 000 000 |
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | 165 000 000 |
Elektrifiering av banavsnittet Björneborg—Tallholmen | 5 700 000 |
Elektrifiering av Nystadsbanan | 21 000 000 |
Farledsprojekt | |
Havsfarleden till Raumo | 30 000 000 |
Förflyttning av Nyslotts djupfarled | 40 000 000 |
Gemensamma trafikledsprojekt | |
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik | 173 000 000 |
Förklaring:Under momentet budgeteras alla anslag för farledsprojekt som genomförs med direkt finansiering från statsbudgeten. Projektens externa finansieringsandelar beaktas under moment 12.31.10 i de fall där Trafikverket betalar i första hand och därefter fakturerar den externa parten. På motsvarande sätt minskar behovet av anslag under detta moment. Med externa finansieringsandelar avses att andra aktörer deltar i kostnaderna för farledsprojekt som hör till statens ansvar.
Projekt
Godkänd | Färdigt för trafik | Fullmakt att ingå avtal mn € |
Den ext. finansieringens andel av fullmakten att ingå avtal mn € |
Beräknad användning mn € |
Anslag 2018 mn € |
Senare finansieringsbehov mn € |
|
Oavslutade trafikledsprojekt | |||||||
Vägprojekt | |||||||
Rv 6 Taavetti—Villmanstrand | I Tilläggsbudget för 2014 | 2018 | 76,0 | 72,2 | 3,8 | - | |
Rv 4 Uleåborg—Kemi | Budget 2017 | 2021 | 125,0 | 7,0 | 47,5 | 70,5 | |
Rv 5 S:t Michel—Juva | Budget 2017 | 2021 | 121,0 | 5,0 | 42,0 | 74,0 | |
Rv 12 Lahtis södra ringväg | Budget 2017 | 2021 | 198,0 | 12,2 | 65,8 | 120,0 | |
Rv 12 Tillola—Keltti | Tilläggsbudg. 2017 | 2018 | 14,0 | 7,0 | 7,0 | - | |
Banprojekt | |||||||
Mellersta Böle, spår i väster | Budget 2014 | 2020 | 40,0 | 27,0 | 9,0 | 4,0 | |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, 1 fasen | Budget 2015 | 2020 | 150,0 | 68,7 | 17,6 | 63,7 | |
Förbättringen av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors | Budget 2016 | 2020 | 60,0 | 24,0 | 15,0 | 21,0 | |
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | Budget 2017 | 2022 | 165,0 | 3,0 | 38,0 | 124,0 | |
Elektrifiering av banavsnittet Björneborg—Tallholmen | Budget 2017 | 2018 | 5,7 | 2,0 | 3,6 | 2,1 | - |
Elektrifiering av Nystadsbanan | Tilläggsbudg. 2017 | 2021 | 21,0 | 2,0 | 8,0 | 11,0 | |
Farledsprojekt | |||||||
Förflyttning av Nyslotts djupfarled | Budget 2015 | 2018 | 40,0 | 28,0 | 8,0 | 4,0 | |
Havsfarleden till Uleåborg | Tilläggsbudg. 2017 | 2019 | - | 12,5 | - | - | |
Gemensamma trafikledsprojekt | |||||||
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik | I tilläggsbudg. 2015/budget 2017/budget 2018 | 2018 | 173,0 | 143,1 | 29,9 | - | |
Annan planering av utvecklingsprojekt | - | 5,0 | - | ||||
Oavslutade trafikledsprojekt sammanlagt | 1 188,7 | 2,0 | 415,3 | 298,7 | 492,2 | ||
Nya trafikledsprojekt | |||||||
Ring I i Bredvik | Budget 2018 | 2020 | 20,0 | 2,0 | 18,0 | ||
Anslutande trafik till utbyggnaden av västmetron | Budget 2018 | 2020 | 7,0 | 7,0 | - | ||
Havsfarleden till Karleby | Budget 2018 | 2020 | 45,0 | 15,0 | 30,0 | ||
Havsfarleden till Nordsjö | Budget 2018 | 2020 | 12,5 | 1,0 | 11,5 | ||
Nya trafikledsprojekt sammanlagt | 84,5 | 25,0 | 59,5 | ||||
Oavslutade och nya trafikledsprojekt sammanlagt | 1 273,2 | 2,0 | 415,3 | 323,7 | 551,7 |
Som motivering till de nya projekten föreslås följande:
Genomförandet av projektet snabbspårvägen Spår-Jokern förutsätter åtgärder på Ring I. Enligt den trafikprognos som gjorts till år 2035 varierar trafikmängden på Ring I mellan 55 000 och 84 000 fordon per dygn. De nuvarande anslutningarna till Ring I är trafikljusstyrda, varför trafiken hopar sig kraftigt på morgnarna och kvällarna. Rusningen avspeglar sig ända till Mästartunneln. De nuvarande trafikarrangemangen närmar sig slutet av sin livscykel. Också Esbo stad utvecklar de trafikarrangemang som planerats för Ring I med beaktande av den omgivande markanvändningen.
Målet med projektet är att möjliggöra byggandet av snabbspårvägen Spår-Jokern i omedelbar närhet av Ring I så att Spår-Jokern och Ring I korsas på olika plan. Projektet gör det möjligt att genomföra projektet snabbspårvägen Spår-Jokern enligt planerna på hela sträckan från Östra centrum i Helsingfors till Kägelviken i Esbo.
Tack vare projektet blir trafikflödet smidigare då plankorsningar ersätts med planskilda anslutningar. Också trafiksäkerheten förbättras med hjälp av planskilda lösningar såväl för fordon som för gång-, cykel- och mopedtrafiken. På avsnittet Torvmossvägen–Åboleden ersätts två plankorsningar i anslutning till gatunätet med en planskild anslutning, förbättras utjämningen av Ring I samt möjliggörs en förbindelse till snabbspårvägen över Ring I på samma plan som den omgivande bebyggelsen. Dessutom byggs anslutningar för lätt trafik och bullerhinder.
Kostnadsförslaget för projektet är 30,0 miljoner euro (MAKU 2010: 130) varav statens finansieringsandel är 20,0 miljoner euro. Förhållandet kostnad/nytta för projektet är 2,7.
Västerleden är en av huvudstadsregionens livligast trafikerade huvudleder. Västerleden används för pendlingstrafiken i den västra delen av huvudstadsregionen och sydvästra Nyland. Planeringsområdets genomsnittliga trafikmängder under ett vardagsdygn varierar mellan ca 25 000 och 70 000 fordon. Trafiken hopar sig morgnar och kvällar under de livligaste timmarna.
Västerleden är den väg som utgör stommen för anslutningstrafiken till västmetron vars ändhållplats finns i Mattby. Bygget av den andra fasen av västmetron från Mattby vidare till Stensvik är en vidareutveckling av den utvecklingskorridor inom markanvändningen som bygger ut spårtrafiken till sydvästra Esbo. Området har planerats för 30 000–70 000 nya invånare bl.a. till ett nytt centrum i Finno och genom att intensifiera de andra stationsområdenas markanvändning. Övergången till metrosystemet medför ändringar i knutpunkterna för den anslutande kollektivtrafiken och i omgivningen kring dem.
Målet med projektet är att säkerställa att anslutningstrafiken till metron löper smidigt och höja kollektivtrafikens andel bland de olika färdsätten. Samtidigt blir trafikflödet på Västerleden smidigare, ökar säkerheten och minskar risken för störningar. I projektet förbättras anslutningstrafiken till utbyggnaden av Västmetron och infartsparkeringen bl.a. med trafikadministrativa åtgärder och åtgärder för trafikstyrning, körfältsarrangemang, trafikmärken och informationstavlor.
Kostnadsförslaget för projektet är 7,5 miljoner euro (MAKU 2010: 130) varav statens andel är 7,0 miljoner euro.
Antalet transit- och containertransporter till Karleby hamn har ökat kraftigt. År 2016 var Karleby hamn vårt lands fjärde största hamn när det gäller transportmängden. Via hamnen transporterades 6,2 miljoner ton transporter inom utrikeshandeln, varav 3,4 miljoner ton var transitering. Exportens andel av transporterna är mycket stor (75 %). Transportmängderna beräknas öka inom gruv- och utvinningsindustrin och transitotrafiken.
Målet för projektet är att förbättra transportekonomin för godstransporter via Karleby hamn. Inom projektet fördjupas seglationsdjupet i havsfarleden till hamnen från 13,0 meter till 14,0 meter och utförs arbete med säkerhetsanordningar i anslutning till farleden.
Kostnadsberäkningen för projektet är 45,0 miljoner euro (jordbyggnadskostnadsindexet MAKU 2010:130), varav statens andel är 35 miljoner euro. Förhållandet kostnad/nytta för projektet är 1,9.
På grund av utvecklingen av containerfartygstrafiken på Östersjöområdet håller fartygsstorleken för containertransporter till Nordsjö hamn på att öka, varvid det nuvarande seglationsdjupet i farleden i framtiden kommer att begränsa containerfartygens storlek i hamnen och försvaga trafikens verksamhetsförutsättningar. För containerfartygstrafiken i Östersjön har det redan beställts flera fartyg vars seglationsdjup är ca 12,5 meter.
Syftet med projektet är att trygga de framtida verksamhetsförutsättningarna för containerfartygstrafiken till hamnen då fartygen fortsätter att växa i storlek. Projektet borgar också för kostnadseffektiva sjötransporter till Äänekoski bioproduktfabrik. I projektet fördjupas farleden till Nordsjö hamn, som nu har ett seglationsdjup på 11,0 meter, så att den motsvarar kraven på ett seglationsdjup på 13,0 meter.
Kostnadsberäkningen för projektet är 25 miljoner euro (MAKU-index 2010: 130) varav statens andel är 12,5 miljoner euro och finansieringsandelen för Helsingfors Hamn Ab är 12,5 miljoner euro. Det är möjligt att ansöka om TEN-stöd för projektet. Förhållandet kostnad/nytta för projektet är 2,8.
Justering av fullmakten för projekt enligt tidigare beslut:
Justeringen av avtalsfullmakten för projektet trafikarrangemang för Äänekoski bioproduktfabrik föranleds av en ombyggnad av vägen sv 4/sv 13 så att den får ett mitträcke söder om Huutomäki samt av byggandet av en ny bro över Kuorejoki. Behovet av anslag som föranleds av en justering av fullmakten är 5 miljoner euro för 2018.
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2018 | 2019 | 2020 | 2021— | Sammanlagt fr.o.m. 2018 | |
Oavslutade trafikledsprojekt | 293 700 | 226 900 | 166 500 | 98 800 | 785 900 |
Nya trafikledsprojekt | 25 000 | 46 000 | 13 500 | - | 84 500 |
Utgifter sammanlagt | 318 700 | 272 900 | 180 000 | 98 800 | 870 400 |
Fullmakterna för tidigare år beräknas bli förnyade till ett belopp av ca 631 miljoner euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förändring av behovet av anslag för trafikledsprojekt | 48 900 |
Spår-Jokern (överföring från moment 31.10.20) | 2 000 |
Sammanlagt | 50 900 |
2018 budget | 323 700 000 |
2017 I tilläggsb. | 35 012 000 |
2017 budget | 272 800 000 |
2016 bokslut | 347 729 000 |